PDA

View Full Version : Tailpiece



gloria
6 november 2005, 21:37
Stel, je hebt een gitaar waarvan de straplock op de achterzijde niet op dezelfde lijn loopt aan je brug; dat de straplock bv. meer naar boven wijst dan echt recht achter de gitaar uit. Aangezien jullie hier niets van zullen begrijpen, voorbeeldje:
Bij een Les Paul loopt ie wel op dezelfde lijn, bij mijn jagstang (of bv. een ravelle, destroyer...) niet.
Wat ik nu wil vragen is, kan je nog altijd zo'n tailpiece (bv. een 3071S - Tailpiece of een Gibson Lyre tailpiece) bevestigen aan zo'n gitaar a la jagstang/ravelle of niet? Ik dacht dat je dan het metaal zou moeten "vervormen" aangezien je ze blijkbaar alleen kan aanbrengen op gitaren met zo'n euh, "recht-naar-achter-wijzende-straplock"...
Sorry voor de moeilijke uitleg :)

Raytheman
6 november 2005, 21:39
Kan je de straplock niet verplaatsen?

gloria
6 november 2005, 21:41
goh, ik zou kunnen tekenen wat ik bedoel maar in geval van men jagstang haalt dat niets uit.
Het is gewoon dat de achterzijde niet perfect rond is...
Stel anders dat je een lijn vanuit de neck, recht door het midden in de brug tekent...en dat het vijsje van de straplock net op die lijn zit. Wel, op men jagstang is dit niet zo, dus dacht ik dat ALS je een tailpiece erop bevestigd, deze wss scheef zou staan...

bert k
6 november 2005, 22:32
Nee, ik snap je prima. Een tailpiece dat om de rand gevouwen zit kan je wel vergeten. Maar is er niks dat bovenop de body ligt? Er zijn ook Bigsby trems voor 'scheve' gitaren uiteindelijk.

gloria
6 november 2005, 23:09
Wel, ik zie duidelijk aan de Lyre tailpiece van Gibson dat deze er wel degelijk 'opligt', maar ik heb geen flauw idee hoe ik die zou moeten bevestigen...wordt dat niet in de fabriek gedaan? Of zou je het zelf kunnen? (tis de tailpiece/tremelo die je op SG's of Firebird VII's ziet)

Orpheo
7 november 2005, 00:04
waarom wil je moeilijk doen met " recht naar achter stekende strapknop". neem gewoon een bigsby flatmount, en je bent klaar
maar waarom WIL je?? op een jagstang heb je al een trem.

gloria
7 november 2005, 16:39
hey orpheo check het fernandes topic en stel je effe iemand voor die alles al redelijk hard op voorhand plant... :oops:

Orpheo
7 november 2005, 16:53
ah, gottit; je wilt die ravelle dus " doen".

dan nog, dan blijf ik bij mijn post :cool: :lol:

neem gewoon een flatmount bigsby. dies wellicht wat minder vet, omdat ie niet rond de top heenbuigt, maar t werkt wel.

en als je alsnog de, zeg, B7 bigsby wilt hebben, t KAN wel. maar de ravelle is niet dik genoeg dacht ik om m er om heen te buigen. werkt dus niet. dus blijf je hangen bij de B5 (das de flatmount dacht ik).

gloria
8 november 2005, 18:19
uhu...akkoord ja :) exact men vraag hé
En die Lyre tremelo van Gibson dan? Ik zie dat die niet vanachter moet bevestigd worden, maar dan vraag ik me wel af of ik wel genoeg plaats heb om die te zetten :roll: anyway ik kijk in ieder geval al vreselijk hard voorop, ik zal wel zien :D
Bedankt anders :)