PDA

View Full Version : Mesa of Koch?



Koenk2
6 november 2005, 21:19
Hoi,
Net te denken dat ik de keuze heb gemaakt voor een nieuwe versterker, de mesa boogie lonestar special... Speel ik vrijdagavond op een mooie Koch Powertone II..

Ik speel in een rock/pop /bluess /jazz coverband en we treden nu regelmatig op. Ik zoek een versterker die vooral een mooie clean heeft, maar ook lekker kan scheuren... De mesa boogie heeft geen mooie distortion, maar een mooie overdrive of distortion is vast wel als pedaaltje te krijgen (tips??)...

Ik wil sowieso geen 4X12 cab meer, die heb ik nu. Op het podium gaat het met een mic ervoor nog veel mooier (vind ik)..
De powertone kan natuurlijk ook aangesloten worden op de 2x12 van koch.... En de Lonestar heeft een 1x12 speaker....

Maar welke zou ik nu doen?????

Heeft iemand ervaring met één van deze twee versterkers en heeft hij/zij een ongezouten mening?

groeten Koen

Negative K3 fan
6 november 2005, 21:40
bij koch krijg je waarschijnlijk wel wat meer waar voor je geld dan bij mesa, wat hier in europa haast onbetaalbaar is. Verder heb ik te weinig ervaringen met die versterkers om er wat van te zeggen, al kun je eens kijken in recente topics waarin de powertone 2 vaak wordt genoemd.

AART
6 november 2005, 21:55
de lonestar special heeft toch wel redleiijk wat scheur dacht ik, of zit ik nou fout?

Orpheo
6 november 2005, 21:58
coverband? koch dus. covers pakt ie makkelijk, de mesa is imo daar te eigengereid voor. maar ook eigen werk pakt ie natuurlijk zonder problemen!! imo is de koch iets veelzijdiger, minder massawerk, en betere tone.maar ja; ik ben eigenlijk nooit echt fan geweest van de mesavoicing. de koch kan idd aangesloten worden op allerhande cabs. geen probleem.

een distortion krijg je prachtig uit een koch, en OD natuurlijk ook.

maar ja, ik ben niet de juiste persoon om daar iets over te zeggen, omdat ik gewoon beetje bevooroordeeld ben :D

Orpheo
6 november 2005, 21:58
coverband? koch dus. covers pakt ie makkelijk, de mesa is imo daar te eigengereid voor. maar ook eigen werk pakt ie natuurlijk zonder problemen!! imo is de koch iets veelzijdiger, minder massawerk, en betere tone.maar ja; ik ben eigenlijk nooit echt fan geweest van de mesavoicing. de koch kan idd aangesloten worden op allerhande cabs. geen probleem.

een distortion krijg je prachtig uit een koch, en OD natuurlijk ook.

maar ja, ik ben niet de juiste persoon om daar iets over te zeggen, omdat ik gewoon beetje bevooroordeeld ben :D

Koenk2
6 november 2005, 21:59
Ik heb er een tijdje op mogen spelen, maar heb niet echt goed kunnen draaien aan alle knoppen.. Het kan best zijn dat na wat langere studie er best een mooie scheur uit kan komen, nu vond ik hem nog best droog..

Anders Destium
6 november 2005, 22:45
Versterkers kun je het beste zelf uitproberen. Ik ben zelf weg van het Koch clean, maar er zijn anderen die er dan weer helemaal niet van houden. Qua overdrive en high gain heb je volgens mij ook al genoeg aan een Koch Multitone als je je eisen weergeeft, die versterker lijkt me geknipt voor jouw gebruik. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem als ik jou was zeker uitproberen!

chennie
6 november 2005, 23:05
ik ben eigenlijk een mesa mannetje (weer eens wat anders in dit topic), maar toch denk ik dat je beter uit de voeten kan met diekoch. Volgens mij is die lonestar meer gevoiced op (texas) blues. Ikheb hem nooit getest, maar alle advertenties hebben dat in het achterhoofd lijkt het wel. Dus uit perspectief voor een meer allrounder rock tot blues sound. Ook vind ik het jammer als je gaat denken over een distortion pedaal. Ik vind het persoonlijk jammer wanneer je een paar 100 euro versterker hebt dan alsnog een relatief cheapere pedaal voor moet zetten om je geluid te halen uit de clean.

Maar uiteindelijk gewoon even proberen en goed denken waar je het meeste aan hebt voor je geld.

Ritch
7 november 2005, 10:22
Ik speel in een rock/pop /bluess /jazz coverband en we treden nu regelmatig op. Ik zoek een versterker die vooral een mooie clean heeft, maar ook lekker kan scheuren...



Definatly Multitone, superveelzijdig en prachtige sounds! (Ik heb de eer erzelf ook een te hebben)

Koenk2
7 november 2005, 12:51
Heeft de multitone ook een echte mooie buizen geluid? Ik ga er zeker op spelen, even kijken welke winkel alle drie de modellen heeft staan (powertone II, Multitone en de mesa boogie lonestar)...

Ik was bij de mesa boogie erg te spreken over de warme klank van de buizen die duidelijk goed te horen was... Ergens ben ik ook wel bang dat dit een typerend geluid is die moeilijker in een coverband thuis kan horen.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties, ik ga die multitone echt uitproberen!

Groetjes

Droffie
7 november 2005, 12:56
+1 voor de multitone.

Zeer veelzijdige amp en ook ik ben geen liefhebber van Mesa voicing.

Los daarvan, als je een knappe MT op de kop weet te tikken voor rond 800-900 Euro bespaar je nog flink geld ook. Wees wel bereid vroegtijdig in de Wao te belanden met een cronische hernia, ze zijn redelijk zwaar...LOL

Ibanez RuleZ
7 november 2005, 14:24
ik ben ook meer voor de MT2. ik vond de lonestar niet veel soeps eigenlijk, maar dat ben ik. zowel clean als scheur doet volgens mij onder voor de Koch

Harrald

Koenk2
7 november 2005, 15:53
MT2? Heeft de koch ook een multitone 2? Of is er maar één uitvoering van?

Hoe zit het trouwens met de verschillen tussen de powertone II en de multitone?

Orpheo
7 november 2005, 16:37
MT2? Heeft de koch ook een multitone 2? Of is er maar één uitvoering van?

Hoe zit het trouwens met de verschillen tussen de powertone II en de multitone?

geen MT2. helaas.

de pt2 is veelzijdiger dan de MT vanwege de extra features, mooiere reverb vind ik, meer power en headroom, 2 mastervolume. andere indeling van knoppen. niet preamp en eindtrap, zoals dat gaat op de MT, althans, zo lijkt het, maar kanaal 1 en kanaal 2 en extra knopppies voor kanaal 3 met split tones met kanaal 2. niet echt HEEl veel verschil dus :wink:

vidar
7 november 2005, 18:15
Tip; kijk voor de technische features van beide versterkers ff op de koch site bij manuals (www.koch-amps.com). Je zult zien dat de lay out van beide versterkers niet veel van elkaar verschilt; Bij de MT delen het clean en het OD kanaal de eq en is er een pentode - triode (half-power) schakelaar, bij de PT2 delen het OD en distortion kanaal de eq. Verder heeft de PT2 een uitgebreidere speakerdampingsswitch en de eindtrap is anders (PT=120 watt (6550 of EL34), MT =50 of 100 watt (EL 34), toch?!).
Ze hebben beiden 2 masters, reverb, seriele en paralelle effectsloop, switch en dus 3 kanalen. De knoppen voor Reverb/fx mix zijn anders geplaatst en bij de PT2 kun je de mastervolumes geheel appart instellen terwijl de Multitone maar 1 knop voor de master heeft waarbij bij het selecteren van het solovolume een bepaald percentage bij wordt opgeteld.

voor de klank moet je zelf natuurlijk gaan luisteren maar die is naar mijn mening bij de Multitone echt zalig, de PT2 heb ik nog nooit gehoord.
Veel succes

dml
8 november 2005, 01:08
Zal ik het dan nog maar een keer zeggen?
Kanaal 2 van de MT is totaal niet vergelijkbaar met kanaal 2 van de PT(II). Bij de MT zit de EQ (van kanaal 1) voor de oversturing, je kan dus de mate van oversturing in principe regelen met de toonregeling, qua klankkleur na de oversturing valt er dus niets te regelen. Bij de PT zit de EQ na de oversturing. In zowel de PT als de MT (100 watt) kunnen praktisch alle eindbuizen worden geprikt, behalve EL84's. En de 50 watt MT kan op bestelling uitgevoerd worden met 4x 6V6 en dat kan weer niet bij de PT.

Detail bij de MT, PT I en TT: bij het selecteren van het solovolume wordt niet een bepaald percentage bijgeteld maar bij het selecteren van het slagvolume wordt een bepaald percentage van het solovolume afgetrokken. M.a.w. selecteer je solovolume, dan wordt de mastvolumepot a.h.w. gebypassed.