PDA

View Full Version : tune-o-matic brug



dacrow
6 november 2005, 18:18
Hoi , heb een Fame gitaar met een tune-o-matic brug , ben de intonatie aan het afstellen maar wilt niet lukken , is er iets speciaal met deze tune-o-matic brug waar ik op moet letten ?

bram123
6 november 2005, 18:44
je omschrijving van het probleem is wat beperkt. lukt het verstellen helemaal niet of krijg je het gewoon niet goed? of krijg je het wel goed maar blijft het niet goed?

Pierz
6 november 2005, 18:52
Zit hij niet verkeerd om? Normaal gesproken moeten de schroefjes in de richting van de hals wijzen.

dacrow
7 november 2005, 00:06
Ja inderdaad , dan zit hij verkeerd :oops:

Hij zat eerst met de schroefjes richting de hals maar dacht dat dat verkeerd was aangezien als je hem wilt afstellen er niet aan kan als de schroefjes naar de hals wijzen ? ?

Leek me logisch :d

niet dus ....

dacrow
7 november 2005, 00:07
Wat wilt die 'tune-o-matic brug' eigenlijk zeggen ?

Johannes
7 november 2005, 00:31
Zit hij niet verkeerd om? Normaal gesproken moeten de schroefjes in de richting van de hals wijzen.

Dat is niet echt een bijster slimme opmerking..... Tenzij je wil dat er een hele lading onwetende mede-gitaristen hun tune-o-matic brug gaat omdraaien omdat ie verkeer om zit.

Sommige t-o-m bruggen zitten met de schroefjes richting de hals, andere net andersom.

De t-o-m bruggen die Gibson bijna altijd gebruikt zijn de ABR-1 (het ouderwetse klassieke model), en het Nashville model (het "nieuwe" model).
De ABR-1 bruggen zitten veelal met de schroefjes richting de hals, de Nashville bruggen juist met de schroefjes richting de stoptail.

chennie
7 november 2005, 01:17
het maakt IMO niet zoveel uit, wat wel uitmaakt zijn de zadeltjes. Op een van mn TOM bruggen zijn de groefjes van de zadeltjes verschillend. Grotere groefjes voor de dikkere basssnaren en de kleinere groefjes voor de dunnere snaren. Dat de brug zo of zo heb zitten maakt niet uit, als je maar de zadeltjes goed hebt.
Ik had eerst de schroefjes richting nek, maar daar kon ik nooit zo goed bij, dus heb ik de brug andersom omgezet en nog eens de volgorde van de zadeltjes verandert. Klaar.

Maar goed sommige zadeltjes zijn wel allemaal hetzelfde....

dacrow
7 november 2005, 12:13
Ok ,ik laat em dus het beste richting bridge zitten , omdat ik daar beter aankan ...

Heeft iemand nog tips ivm intoneren ?
Het is een lastig werkje en inderdaad als je eerst een harmonic pakt en dan de octaaf afregelt dan klinkt vervolgens de harmonic weer niet meer juist ? ?


Iemand enkele tip s? :cool:

Pierz
7 november 2005, 12:50
Zit hij niet verkeerd om? Normaal gesproken moeten de schroefjes in de richting van de hals wijzen.

Dat is niet echt een bijster slimme opmerking..... Tenzij je wil dat er een hele lading onwetende mede-gitaristen hun tune-o-matic brug gaat omdraaien omdat ie verkeer om zit.

Sommige t-o-m bruggen zitten met de schroefjes richting de hals, andere net andersom.

De t-o-m bruggen die Gibson bijna altijd gebruikt zijn de ABR-1 (het ouderwetse klassieke model), en het Nashville model (het "nieuwe" model).
De ABR-1 bruggen zitten veelal met de schroefjes richting de hals, de Nashville bruggen juist met de schroefjes richting de stoptail.

Zo'n Nashville model was ik nog niet tegengekomen. En hordes onwetende gitaristen met hun brug verkeerd om wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben. Stel je voor zeg...


@Dacrow:

Let dus op dat de bas snaren in de zadels met grote groeven liggen en de dunne snaren in de kleine groeven. Zet niet je brug verkeerd om omdat dat makkelijker is. Ik kan er vanaf de hals kant overigens ook prima bij.

bram123
7 november 2005, 12:53
maar even los van het type.. wat maakt het uit als je een brug omdraait? waarom zou je jouw brug niet mogen omdraaien? wat is de redenatie daarachter?

Pierz
7 november 2005, 13:00
Omdat de inkepingen verschillende grootte hebben. Volgens mij ligt het middelpunt van de instelling ook niet precies midden op de brug (omdat je aan de ene kant het scroefje hebt), waardoor je het bereik van de zadels verandert als je hem omdraait. Dit verklaart misschien ook de intonatie problemen van Dacrow.

FruscianteFan
7 november 2005, 16:14
Ok ,ik laat em dus het beste richting bridge zitten , omdat ik daar beter aankan ...

Heeft iemand nog tips ivm intoneren ?
Het is een lastig werkje en inderdaad als je eerst een harmonic pakt en dan de octaaf afregelt dan klinkt vervolgens de harmonic weer niet meer juist ? ?


Iemand enkele tip s? :cool:tijdens het intoneren verander je de lengte waarover de snaar trilt, en dus ontstem je de gitaar.

Pierz
7 november 2005, 16:29
Daar had ik helemaal overheen gelezen. Je moet eerst weer de snaar stemmen voor je de intonatie weer bij stelt.

dacrow
15 november 2005, 19:01
Ik heb de brug omgedraaid , inderdaad er zaten verschillende soorten groefjes op de brug , nu is het intonatie probleem bijna helemaal opgelost.


Valt dit nu onder Tune-O- MATIC of hoe zit dat met die naam :cool:

1959SLP
15 november 2005, 19:17
[quote]
De t-o-m bruggen die Gibson bijna altijd gebruikt zijn de ABR-1

Ahum, ABR-1 is geen Tune-O-Matic hoor. En dat heeft niks met die intonatieschroefjes te maken.

ABR-1: is met draadeinden bevestigd (meer sustain t.o.v. tune-o-matic);
Tune-O-Matic: is met bussen bevestigd.

Dick Wolkendeck
15 november 2005, 19:19
Volgens mij is het ook zo dat de zadeltjes met de schuine kant naar achteren moeten wijzen en met de platte kant naar de kop moeten staan. Dan is er een scherpere overgang van het contactpunt (zadeltje) naar het trillende gedeelte van de snaar. Als dat contactpunt te groot is (of te geleidelijk gaat), is intoneren erg moeilijk (vooral stuggere snaren gaan niet helemaal on een scherpe hoek over de brug, maar in een boogje, hetgeen intonatieproblemen oplevert.

Johannes
16 november 2005, 00:30
StewMac site (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges.html)

@1959SLP: excuses voor het gebruiken van een blijkbaar onbetrouwbare bron.