PDA

View Full Version : The Noob Project :D



Nova
6 november 2005, 17:30
zoals de naam suggereert heb ik helemaal geen verstand van gitaren (bouwen) :p

ik speel nu een jaartje of 2 en heb o.a. een Ibanez en een Maverick. Die Ibanez gebruik ik nog wel, maar wil hem wat cooler maken door de body te vervangen. Ik heb een wel heel erg simplistisch tekeningetje gemaakt dat ik hier niet eens durf te laten zien. :D De bedoeling is dat het een soort V wordt, maar dan wel gedeeltelijk eigen ontwerp (dwz heel slordig iets op hout tekenen...dat maakt het ook uniek ;) )
nou dat heb ik dus ook gedaan, maar ben nog niet begonnen met zagen. Dat wil ik eigenlijk vanavond gaan doen. Het hout is alleen maar oefenhout (ik geloof MDF ofzo), want erg handig ben ik ook niet. Het is ook nog eens veel te dun voor een gitaar... 2 lagen op elkaar lijmen, is dat een optie? en zo ja, hoe dan? Het volgende: electronica, ik heb geen idee hoe dit zit. Kan iemand mij een korte uitleg geven hierover? De gitaar waar ik het over heb is een Ibanez van de EX serie. Ik heb hem 2ehands gekocht en de verkoper zei geloof ik dat het een RG250 was. Ik heb ook hier geen verstand van, dus daarom vraag ik jullie hulp. HELP :D

Squier4ever
6 november 2005, 18:07
waar je veel van leert is je gitaar een keer helemaal uit elkaar halen (als je dat durft), en proberen hem weer te monteren :wink:

weet je direct hoe het met electronica werkt enzo

Nova
6 november 2005, 18:14
ja.. kijk.. dat risico durf ik eigenlijk (nog) niet te nemen. Ik heb graag een back up gitaar en deze is daar goed genoeg voor. Ik heb buiten die Maverick en Ibanez nog wel een gitaartje, maar dat durf ik eigenlijk geen gitaar meer te noemen. Een goedkoop strat namaakje van een onbekend merk. In februari ga ik een nieuwe gitaar kopen dus dan wellicht. Ik zal erover nadenken.

no 1 hops
7 november 2005, 06:48
mdf wil leuk bewerken maar schroeven is een ramp, het is eigenlijk houtpoeder met lijm.
leuk om een mal te maken om te zien of het model ook goed bij je lichaam past en er niets in de weg zit

Dirk W
7 november 2005, 07:16
Ik heb buiten die Maverick en Ibanez nog wel een gitaartje, maar dat durf ik eigenlijk geen gitaar meer te noemen. Een goedkoop strat namaakje van een onbekend merk.
Dat is precies wat je nodig hebt! Dan heb je weinig te verliezen, en zo'n stratje werkt precies hetzelfde als een fender usa behalve dat er dan duurdere onderdelen inzitten. Los schroeven dan een paar dagen bekijken. Dan meer moed verzamelen. Opschrijven hoe alles in elkaar zit. Dan alles lossolderen :D Daarna alles proberen te begrijpen, waarom het zo in elkaar zit. Hoe het werkt. Gewoon een beetje googlen enzo. Dan alles weer in elkaar zetten.
Klinkt als een grote stap, maar het valt best mee.
Dirk

fred dons
7 november 2005, 08:13
een goede tip die Dirtypool mij gaf is alles voor dat je het los soldeert te fotograferen met je digitale camera, dit helpt enorm bij het weer terugzettenl

Nova
7 november 2005, 10:34
dank dank, maar allemaal te laat :-D Toen ik me gisteravond enorm verveelde (vandaag begint mijn toetsweek ;) ) heb ik mijn Ibanez maar even uit elkaar gehaald :)

dus... ik ga vanavond beginnen aan het zagen van mijn MDF body. Ik zie wel of ik hem zo houd. Iemand enig idee van de sustain van MDF? Ik weet dat het een belachelijk idee is en dat is ook precies de reden dat ik het doe :-D

JER00N
7 november 2005, 11:12
MDF is voor gitaren echt drie keer niks voor zover ik weet :P

Nova
7 november 2005, 15:37
:-D



uitdaging toch? :razz:

Lithium
7 november 2005, 17:49
nah, meer driekeernix in de zin van geluid, etc

Nova
7 november 2005, 22:38
mja ach, t is een goed begin om te leren zagen etc. Ook maak ik liever grote blunders in gratis slecht hout dan in duur goed hout :)

Dirk W
7 november 2005, 23:00
ja, helemaal waar. Maar ik zou toch liever beginnen met een serieus project. Lijkt me een stuk handiger. Als je al met een instelling begint van: "het hoeft niet al te mooi te worden" dan maak je al snel fouten omdat het een minder grote ramp is als je een fout maakt. Dan krijg je al snel een slordige gitaar.
Zo werkte het iig bij mij.
Dirk

Nova
8 november 2005, 07:17
ja dat klopt, maar zo'n instelling hoef je natuurlijk niet te hebben. Ik wil hem mooi maken en denk dat ik hem dan maar aan de muur hang ofzo :razz: