PDA

View Full Version : buisjes en aarde



Bas
23 september 2002, 17:06
Er zijn hier al 43290843290x vragen gesteld over aarding ellende.. maar dit kon ik niet echt terug vinden dus here goes:

Nou ga ik zaterdag een jubilee head halen, en ik heb me laten vertellen dat ongeaarde stopcontacten op een buizen amp/top niet erg relaxed is. Heeft een buizen bak daar meer last van dan een transistor geval? En is dat schadelijk op lange termijn.. Wil dat ding wel is thuis horen knallen namelijk :grin:

Soulman
23 september 2002, 19:32
Hij heeft er niet meer last van, bromt dan ook.Alleen de voltages in een buizenamp. zijn behoorlijk (tot zo'n 500 V), dus bij een evt. kortsluiting ben je blij dat 'ie geaard is.:wink:

Dude
23 september 2002, 21:17
hoe kom je aan je jubilee top ?

Bas
25 september 2002, 22:37
Min of meer bij toeval tegen aan gelopen toen ik iemand sprak die ik via snakepit.org tegen kwam op inet. Gast woont in belgie, ga dus a.s. weekend dat ding op halen, mits hij in redelijk tot goede staat is. Tis nog wel een 2555 SL :wink: woei.

sash
25 september 2002, 22:52
Geaard of ongeaard maakt niet echt uit. M'n twin staat ook op een ongeaard stopcontact en heb er nooit wat van gemerkt (afkloppen). Het kan misschien wel een beetje gaan ruisen, maar thuis boeit me dat niet echt.

Ron C
27 september 2002, 16:19
Geaard of ongeaard voor een buizentop maakt dus weldegelijk iets uit!
Ik heb een EBS top (voor Bas)met 1 12AX7 buis in de voorversterker. Wanneer deze op een ongeaarde contactdoos is aangesloten, kraakt hij af en toe, bi9j een geaard heb ik hier geen last van.

Dude
27 september 2002, 18:15
inderdaad, al mijn versterkers kraken en ruisen als een matafakka als ik ze ongeaard speel, ik durf niet eens ongeaard meer te spelen nadat ik een paar klappen heb gekregen toen ik mijn gitaar vastpakte mijn kleine marshall kastje was niet ge aard en ik speelde over een ongeaard stopcontact

Bas
27 september 2002, 19:18
Ik snap dat een amp (buis of geen buis) gaat ruisen als het een ongeaard stopcontact betreft. Voor thuis maakt me dat niet zo heel veel uit..

Maar waar het mij vooral om gaat, is of het op de lange termijn schadelijk kan zijn voor de amp zelf. Dat is natuurlijk wel super zonde.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-09-27 19:19 ]</font>

Moonchild
27 september 2002, 19:23
T kan zoals eerder gezegd wel schadelijk zijn voo jezelf op lange termijn hehe

Ik speelde laatst bij een vriend van me op zijn fender hotrod deluxe, ongeaard, je voelt de snaren tintelen als je speelt, als je tegelijk je elementen aanraakt voel je een schok, k schrok me kapot de eerste keer hehe :grin:

waarismijnplectrum
27 september 2002, 22:51
Hoe weet je dan of je versterker geaard of niet is dan?

Bas
28 september 2002, 00:47
Als hij niet in een geaard stopcontact zit houdt het snel op :wink:

AllodoX
28 september 2002, 08:47
met niet ge-aarde stopcontacten kun je ge-electrocuteerd worden. Was laatst ( paar weken geleden ) in Houston een bassist ge-electrocuteerd door zijn versterker.. kortsluitinkje.. ging via zijn kabel, via de brug naar z'n snaren..

Slowhand41
28 september 2002, 10:02
Beste collega-gitaristen,

Waar je ook speelt: ALTIJD OP EEN GEAARD STOPKONTAKT!!. Als je versterker defect raakt door welke oorzaak dan ook, er kunnen dan spanningvoerende delen tegen het chassis aankomen. Het chassis van je versterker ligt dus aan aarde en de massa van je gitaarsignaal ook, ga dan maar na wat er kan gebeuren! De stroom zoekt dan de kortste weg naar aarde, indien je versterker niet op een geaard stopkontakt zit, ben JIJ de kortste weg!!!! Het maakt dus niet of je een buizenamp of transistor hebt, 220 Volt is zeer dodelijk! Als je thuis op een ongeaard stopkontakt aangesloten zit en je kunt echt niet anders, kijk op z'n minst of deze op een aardlekschakelaar aangesloten zit.(In de meterkast) Let ook altijd op bij optredens of het geaarde stopkontakt waar je aan wilt sluiten ook werkelijk de aarde aangesloten is, check dit d.m.v. een multimetertje (hoeft helemaal geen dure te zijn aan een eenvoudige heb je al genoeg). Nou, het is wel een heel verhaal geworden maar omdat sommigen onder ons hier nogal "licht" over denken deze uitleg. Mocht het nog niet duidelijk zijn, vraag gerust.

Greetz, Hans.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Slowhand41 op 2002-09-28 10:04 ]</font>

Dude
28 september 2002, 11:08
bedankt hans

Bas
1 oktober 2002, 17:12
Ik ben altijd in de waan gebleven dat als je in de meterkast een aardlekschakelaar hebt, het allemaal wel goed komt als er kortsluiting voorkomt.. omdat deze er dus uitknalt.

Maar dit is dus niet het geval?

(Sorry, maar ben niet zon electro-figuur :smile: )

Oviv
1 oktober 2002, 18:31
Nee je aardlekschakelaar heeft (direct)niks met je aarde te maken. Een aardlekschakelaar zorgt ervoor dat bij kortsluiting de stroom van de groepen afgaat voordat er iemand aan kan overlijden. Zo'n aardlekschakelaar moet ook aan een bepaalde waarde voldoen waarbij hij de groepen uitschakelt. (ter info 40ma)

Dit houdt in dat als er een kortsluitng is die hoger oploopt dan 40ma de aardlekschakelaar uitspringt.

Het is inderdaad belangrijk om (als het mogelijk is) altijd je amp in een geaard stopcontact te doen. Of zoals eerder beschreven in een stopcontact die over een aardlekschakelaar staat. Want ik denk dat de meeste mensen onderschatten hoe hoog de stromen/vermogen oploopt in een versterker.

Als het fout gaat in je amp loop je ineens met een punkkapsel of erger :wink:.