PDA

View Full Version : Plectrum of vingers



basbrulbek
6 november 2005, 16:04
Hey,

Ik ben pas begonnen met bassen en krijg regelmatig de vraag of ik met plectrum bas of met de vingers.

Ik heb heel lang gitaar gespeeld en het spelen met plectrum is bekend. Op de bas doe ik dat dus nu ook. Ik probeer het af en toe met de vinger maar krijg het niet voor elkaar.

Nu is mijn vraag wat eigenlijk de voor en nadelen zijn van bassen met de vingers en bassen met plectrum.
En wat zijn jullie ervaringen.
Ik bas in een symphisch metal band.

www.morphia.nl

John P
6 november 2005, 16:26
Bassen met een plectrum heeft als voordeel, dat je aanslag duidelijker is. De meesten kunnen ook sneller spelen met een plectrum. Je kunt ook neerhalen spelen.
Nadeel is, dat je geen akkoorden kunt spelen, als de snaren niet naast elkaar liggen. Je toon wordt ook veel voller door het spelen met vingers. Ik speel soms met mijn vingers en soms met een plectrum; 't ligt aan het nummer.

Anavrin
6 november 2005, 16:56
akkoorden kan echt wel met plectrum... Gewoon de middelste van de 3 snaren afdempen (net als op gitaar):
G-3-
D-x-
A-1-
E-----

BassAgent
6 november 2005, 17:40
Ik speel het liefst met mijn vingers, omdat ik dan grotere sprongen kan maken met snaren enz. En ik vind de toon mooier, omdat je meer kan variëren met je klanken.

olaf reijnders
6 november 2005, 17:45
Met je vingers heb je zeker meer controle over je geluid. Bovendien vind ik de geklepper van een plectrum niet mooi. En ik ben begonnen met accoestische gitaar waarop ik heb leren tokkelen en deze techniek voor bas aangepast. Maar dat is heel persoonlijk.

yhcmarc
15 november 2005, 10:41
ik speel alleen met plectrums, met de vingers spelen vind ik maar kut en het ziet er niet uit ..

olaf reijnders
15 november 2005, 11:17
ik speel alleen met plectrums, met de vingers spelen vind ik maar kut en het ziet er niet uit ..

Dat vind ik juist van met plectrum spelen. Dat het er niet uit ziet. :???:

buuck
15 november 2005, 11:33
mijn mening over plectrum met bassen:

plectrum gebruik je omdat je niet kunt bassen, maar alleen maar kan raggen.

Fingerstyle is voor de ECHTE bassisten

yhcmarc
15 november 2005, 11:53
mijn mening over plectrum met bassen:

plectrum gebruik je omdat je niet kunt bassen, maar alleen maar kan raggen.

Fingerstyle is voor de ECHTE bassisten

hahahahaha , ECHTE bassisten zijn gewoon mislukte gitaristen omdat ze dat plectrum niet vast kunnen houden :razz:

olaf reijnders
15 november 2005, 12:04
Echt iets voor mislukte bassisten om zoiets te zeggen. :wink:

yhcmarc
15 november 2005, 12:11
hehehe, tja ach .. nou snap ik persoonlijk de hele "je mag geen plectrum op een bas gebruiken" vete niet helemaal en vooral van die slappe argumenten als "echte bassisten spelen fingerstyle". Ik speel iig met plectrum omdat ik het ten eerste fijner vind spelen, het veel beter klinkt, vooral voor de muziek die ik speel, hardcorepunk / rock, en ik vind het er persoonlijk op een podium ook veel beter of natuurlijker uitzien als men een plectrum gebruikt in plaats van fingerstyle.

mijn 2 centen

olaf reijnders
15 november 2005, 12:25
Hoe je bas speelt is persoonlijk. Tis maar wat je gewend bent en wat je mooi vind. Mijn zegen heb je. Ik ben ook begonnen als plectrumbassist maar heb het (gelukkig) afgeleerd toen ik lessen nam.

John P
15 november 2005, 12:28
Wat maakt het uit; als het maar klinkt zoals jij wilt dat het klinkt. Het geklepper van het plectrum kun je een beetje voorkomen door een dik plectrum te gebruiken en minder hoog in je geluid te hebben. Ik heb trouwens begrepen, dat het hartstikke modern is weinig hoog te gebruiken en veel zompig laag! Dat komt dan mooi uit.

yhcmarc
15 november 2005, 13:54
nou, ik houd wel van wat hoog en vooral mid in het geluid hoor , lekker fel

konijntjeluuk
15 november 2005, 16:47
In mn coverband speel ik zowel met een plectrum, als met de vingers. je hebt een behoorlijk groot verschil in klank en ik vind het belangrijk om een band zo goed mogelijk te evenaren.

daarentegen speel ik in mn andere band(eigen nrs) met de vingers(ook slap) . dat bevalt me dan toch het best.

meer mensen die beide technieken doen?

starscream
15 november 2005, 21:48
jepjep ik doe ook beide technieken...als ik thuis oefen speel ik uitsluitend met vingers..maar op het podium pak ik soms nog wel eens een plectrum voor een lekker rag-nummer 8-)

MazeMouse
16 november 2005, 17:10
Om mijn sig van basgitaarforum maar even te quoten:

Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker

yhcmarc
17 november 2005, 21:32
patat uit een puntzak is per definitie kut :wink: .. maarja, ik blijf desondanks zeer overtuigd plectrum speler :)

AART
18 november 2005, 23:55
als ik bas: plectrum

klinkt aggresiever. beter voor punk. :D

Philippe
20 november 2005, 19:48
mijn mening over plectrum met bassen:

plectrum gebruik je omdat je niet kunt bassen, maar alleen maar kan raggen.

Fingerstyle is voor de ECHTE bassisten

Wát een onzin. Dus volgens jou kan Jason Newsted totaal niet bassen en alleen maar raggen?

:roll:

buuck
20 november 2005, 22:11
bassen doe je met gevoel, en dat komt uit je vingers, niet uit een of ander stuk plastic.

Sora
22 november 2005, 21:32
bassen doe je met gevoel, en dat komt uit je vingers, niet uit een of ander stuk plastic.

Dan kan je hetzelfde zeggen over gitaar en 90% van de gitaristen speelt met plectrum :-?

Eliytres
23 november 2005, 08:26
mijn mening over plectrum met bassen:

plectrum gebruik je omdat je niet kunt bassen, maar alleen maar kan raggen.

Fingerstyle is voor de ECHTE bassisten

Wát een onzin. Dus volgens jou kan Jason Newsted totaal niet bassen en alleen maar raggen?

:roll:

Zover zou ik niet willen gaan, maar hij verneukte wel alle zooi die Cliff daarvoor speelde.. IMO

olaf reijnders
23 november 2005, 11:18
mijn mening over plectrum met bassen:

plectrum gebruik je omdat je niet kunt bassen, maar alleen maar kan raggen.

Fingerstyle is voor de ECHTE bassisten

Wát een onzin. Dus volgens jou kan Jason Newsted totaal niet bassen en alleen maar raggen?

:roll:

Zover zou ik niet willen gaan, maar hij verneukte wel alle zooi die Cliff daarvoor speelde.. IMO

Jason Newsted is inderdaad een voorbeeld van hoe het niet moet. :amp:

basswasp
23 november 2005, 11:35
Plectrum óf vingers?

Plectrum én vingers!

Wat is er tegen om allebei te doen? Beide zijn ergens goed voor. Als Newsted geen goed genoeg voorbeeld is, doe dan McCartney, Ronnie Lane, Nick Oliveri etc etc... Als je beide kan, maakt je dat breder 'inzetbaar' als bassist tegenover mensen die voor één uiterste kiezen.

Hetzelfde geld voor slappen (duim omhoog of omlaag), met 2 of 3 vingers spelen, hard aanslaan/zacht aanslaan....

en als je twijfelt of je een Ampeg of een Ashdown gaat kopen, dan koop je ze wat mij betreft allebei ;)

Chaney
24 november 2005, 10:08
Ik speel altijd fingerstyle, maar wil wel eens met plectrum gaan
proberen.

Ik vind de hele discussie over wel of niet een echte
bassist zijn als je met plectrum speelt een beetje onzin.

Uiteindelijk gaat het toch om de tone, en of je die nu met je
vingers of met een plectrum bereikt, maakt dan toch niet uit?

basbrulbek
24 november 2005, 20:28
Deze Discussie is wat mij betreft ook niet nodig. Wel geinig.

HEt ging mij er met name om wat de voor en nadelen er van zijn en wat ieder er van denkt. Ik blijf de snellere stukken gewoon met plectrum spelen en rustige stukken met de vingers

Ik oefen wel op de snelle stukken ook met vingers maar plectrum lukt wel beter en klinkt ook lekkerder

Berik
27 november 2005, 15:40
Ik heb van een vriend geleerd dat je het eerst het beste nummers met plectrum kan leren spelen en dan pas met vingers... Want met plectrum is toch makkelijker, ja kan makkelijker strak spelen.. met vingers is dit soms wel eens moeilijk

basswasp
29 november 2005, 11:40
Ohja... als je op een koud buitenpodium staat, je vingers bevriezen en je snaren koud en stroef worden, dan kan een plectrum ook goed van pas komen :)

polysix
19 december 2005, 23:33
Ik speel met mijn vingers. Waarom? 1. ik raak altijd alles kwijt, kleine dingen als plectra helemaal. 2. het past bij mijn speelstijl. Zo kan ik vuile noten spelen door hard met mijn vingers boven de elementen aan te slaan maar ook gewoon aanslaan. 3.In de loop der tijd ben ik handiger met mijn vingers dan met plectrum geworden. Een plectrum speelt niet echt natuurlijk voor mij.

Sidhe
26 december 2005, 11:27
1. ik raak altijd alles kwijt, kleine dingen als plectra helemaal.
Whahah, da's ook één van mijn argumenten :oops:

Ik snap persoonlijk de discussie niet helemaal, wat maakt het nou uit of je met plectrum of met je vingers speelt? Ik speel zelf fingerstyle, omdat ik van het geluid houd en omdat het voor míj lekkerder speelt. MAar als iemand anders met plectrum wil spelen, doet ie dat toch?