PDA

View Full Version : Welk element vergelijkbaar met Gibson 498?



Iceman
5 november 2005, 22:24
Ik zoek een element dat qua geluid op de Gibson 498 lijkt. Op m'n Powerball klinkt die te gek, maar is een beetje microfonisch. Tenminste, als je 'bonkt' op je gitaar hoor je dat te goed in vergelijking met een DiMarzio SuperDistortion.
De DiMarzio SD is stiller, maar de Gibson is net iets mooier van toon.

Iemand een suggestie? Door de vele elementen die er te krijgen zijn, weet ik het niet meer.

Orpheo
5 november 2005, 22:25
tja, ik wilde de superdistortion aanraden, maar die heb je al, of wil je niet...

pff... de duncan distortion kom in me op, maar is t denk ik vast niet....
ik zou t niet weten...sorry.

Scali
5 november 2005, 23:02
Ik denk dat dat eerder de microfonie is van de ring waarin het element hangt. Gibson pot z'n elementen normaal gesproken goed, dus zou je geen last van microfonie in het element moeten hebben. Eventueel kun je het element opnieuw (laten) potten.
Maar ik denk dat het komt omdat het element teveel kan trillen in z'n ophanging. Probeer eens of het beter is als je wat foam oid onder je element stopt, zodat het element gedempt wordt. Nieuwe/stevigere veertjes erin zetten voor de ophanging wil misschien ook wel helpen.
Een nog iets rigoreuzere oplossing is om de elementen direct op de kast vast te schroeven. Dit wordt nogal eens toegepast door bv Ibanez en MusicMan, en is de ideale manier om microfonie tegen te gaan. Nadeel is wel dat je de elementen niet meer makkelijk in hoogte kunt verstellen.

Jeanken
6 november 2005, 13:33
Als er nog afdekkapjes opstaan, die even lossolderen..
Ik zou eerder dat microfonische proberen oplossen dan een ander element te gaan zoeken hoor..