PDA

View Full Version : Bypass gitaar electronica.



De Beer
5 november 2005, 21:07
Ik zag bij yamaha iets wat me interesant leek voor een zelf bouw projectje.

Op een (ik geloof D6) gitaar zat een schakelaar die het signaal van de brug Humbucker rechtstreeks op de gitaar output zette, en zo alle andere electronika(pots etc) van de gitaar bypass-te voor een directer geluid.

Werkt dit? en geeft het ook echt toegevoegde waarde?

Orpheo
5 november 2005, 22:34
het kan allicht werken, tis niet zo lastig om dat te maken. en het kan zeker werken, als je bv een punker bent (geen kwaad woord over hen hoor!) of iemand die een heel puur direct signaal wilt. nl: hoe meer kabeltjes waar je signaal doorheen moet, hoe meer je verliest in tone ==> dus verlies van hoog, en meer mids en bass krijg je erbij. en waarschijnlijk heb je ook minder last van ruis. ruis wordt vaak opgewekt als signaal door de kabeltjes in je gitaar, daar stroom dus doorheen gaat/opgewekt wordt. ik weet niet meer 100% precies hoe t zat...maar om dat dus te voorkomen heb je shielding.

om kort te gaan:

ja t werkt.

ja, je hebt er vaak wel wat aan. maar of t live te horen is? dat verschil is vaak zeer zeer minimaal (vind ik dan).

no 1 hops
6 november 2005, 06:04
las net op de bill lawrence site een review over zijn nieuwe gitaar kabel.
ik denk dat er veel meer voordel is te halen uit goede kabel dan het omzeilen van de potmeters.
want in meende dat ook pickups een soort van weerstand moeten zien om hun sound te krijgen,
waarom anders een strat met 250kohm en de lespaul met 500kohm?
het is maar wat je zoekt db's of tone.

Jeroenvanhulsteijn
6 november 2005, 17:13
het werkt wel. Toch een behoorlijk dot extra hoog wat er in komt. Echt toename van volume heb je niet zoveel. Tenzij je normaal gesproken de volumepot niet helemaal open hebt staan.

Lord Abortion
6 november 2005, 22:15
Ik heb in mijn BC Rich NJ Beast een DiMarzio X2N/SuperII combinatie zitten. Eerst had ik de controls als volgt: 2x serie/single/parallel, phase switch, 3-way pickup selector, mastervol & mastertone.

Nu heb ik enkel nog de 3-way pickup selector aangeschakeld. Dat geeft toch iets meer hoog in mijn geluid en ook een beetje meer output. Nadeel is wel dat je je volume niet kan dichtdraaien ... maar wss komt er wel een volumepedaal daarvoor.

no 1 hops
7 november 2005, 06:37
er is toch ook een mogelijkheid om via een condensator alle hoog langs de potmeter te geleiden?
draai je de volume dicht dan blijft het hoog gespaard.

Jeroenvanhulsteijn
7 november 2005, 16:01
ja, idd...die condensator werkt dan icm de potmeter als hoogdoorlaat filter. Heb ik ook wel eens geprobeerd. Alleen ik had het probleem dat ik dan ook bij dicht volume nog steeds geluid hoorde (hoge frequenties bleven doorkomen). Als je de condensator goed kiest zal het bijna niet te horen zijn.

harrie-beton
14 november 2005, 14:06
ik heb op 2 gitaren de toonregeling en de volume regeling eruit.

Het klinkt lekker fris en lekker direct.

Nadeel: soms wil ik de gitaar terug draaien in volume... dat doe ik nu met mijn volume pedaal, maar soms sta ik niet altijd in de buurt van het pedaal.

ik twijfel om volume er wel in terug te zetten, de toonregeling heb ik nooit gebruikt zolang ik gitaarspeel.