PDA

View Full Version : Nieuwe snaren op mijn tele



Calexico
5 november 2005, 19:01
Ik ben van 0,09 naar 0,10 snaren omgeschakeld op mijn tele. Op mijn strat heb ik die overstap al eens gedaan zonder problemen (enkel de zadeltjes een beetje hoger gedraaid ) maar bij mijn tele liggen de snaren nu echt veel vaster. Ik heb ook nu de zadeltjes een beetje hoger gezet en de snaarhoogte is perfect voor me maar de snaren liggen echt te vast. Ik kan de B-snaar en E-snaar nauwelijks een hele noot benden... Kan ik dit oplossen door mijn halspen bij te draaien? (Zadeltjes terug beetje naar beneden draaien zodat de snaren terug (te) laag liggen en dan de halspen aanpassen...)

zjanke
5 november 2005, 19:31
Dikkere snaren hebben een hogere spanning, dus benden zal altijd wat moeilijker gaan. Ik vind wel dat het verschil wat jij beschrijft erg groot is, ik had bijvoorbeeld minder last bij de overstap van .09 naar .11.

Je halspen moet je alleen verdraaien als je alleen last hebt van fretbuzz tot aan de twaalfde fret en niet boven de twaalfde fret. Alleen fretbuzz boven je twaalfde fret los je op door met de hoogte van de brug te spelen(geen zwart-witte wet, maar in grote lijnen klopt dit wel).

Verder is het in het begin zeker wennen, maar dat hoort erbij. Je hoeft overigens ook niet zover op te drukken om hetzelfde toonverschil te krijgen.

Pierz
5 november 2005, 20:38
Misschien moet je toch de zadels wat omlaag zetten, daar wordt het dacht ik wel makkelijker van om te benden.

Jerre
5 november 2005, 21:43
Dit los je snel op met oefenen Calexico.
Ik ben zelf overgestapt van 0.09 naar 0.10, en een paar maand geleden naar 0.11.
In het begin deed dat pijn, net zoals de eerste keer ik op mijn gitaar speelde, maar dat wordt je gewoon.

Als ik nu op een gitaar met 0.09 snaren speel lijkt het net of ik spaghetti slierten vast heb :razz:
(Is misschien beetje overdreven, maar je snapt me wel :wink: )

FruscianteFan
5 november 2005, 22:56
Ik heb op één gitaar .013 gezet, om af te kunnen wisselen tussen E en C#. Als dat in E staat gestemd, staat de boel dus echt heel strak (bij D'addario is een setje .013 eigenlijk een setje .010 voor 7 snaren maar dan zonder .010). Aangezien ik toch de snaren opdruk, begon ik daar best wel aan te wennen. Gevolg: nu vind ik de .010 die op mijn Strat staan te slap geworden. Volgende setje wordt .011 :)

Calexico
6 november 2005, 13:59
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

grayfink
6 november 2005, 15:32
Misschien een ander merk snaren? Want wat jij beschrijft is echt vreemd. Strat en tele hebben dezelfde mensuur, bij dezelfde dikte en stemming moet de snaarspanning dus ook gelijk zijn.

Squier4ever
6 november 2005, 19:19
Ik heb op één gitaar .013 gezet, om af te kunnen wisselen tussen E en C#. Als dat in E staat gestemd, staat de boel dus echt heel strak (bij D'addario is een setje .013 eigenlijk een setje .010 voor 7 snaren maar dan zonder .010). Aangezien ik toch de snaren opdruk, begon ik daar best wel aan te wennen. Gevolg: nu vind ik de .010 die op mijn Strat staan te slap geworden. Volgende setje wordt .011

zo jij gaat van heel dun wel extreem omhoog zeg :P :P :razz: :razz: :razz:

heb nog nooit 0.013 gezien :razz:
0.13 lijkt me ofnie :-D :-D :-D

FruscianteFan
6 november 2005, 20:13
0.13? :seriousf:

dus jij denkt dat mijn hoge E een snaar is met een diameter van 0,13 inch, ofwel 3,3 millimeter? Dat is een derde van een cm :lol:

http://www.daddario.com/Resources/JDCDAD/Images/Products/EXL158.gif (http://www.daddario.com/DADProdDetail.aspx?CodaID=632&ID=1&Class=AABA)

Pierz
6 november 2005, 20:42
Hehe, dat krijg je als iedereen het altijd fout schrijft. Dan gaan mensen denken dat het zo hoort. Squire zal volgende keer wel ff zijn facts checken voor hij iemand gaat uitlachen denk ik :)

Neals
7 november 2005, 10:31
Ik heb een setje 0.009 snaren liggen op mijn Tele, en 0.010 op mijn Ibanez.

Wat me heel erg op valt is dat ik een flink pak harder moet werken op mijn Tele voor toon dan op mijn Ibbi, vandaar dat ik nog effe een tijdje wacht met dikkere snaren op mijn Tele.

Valt me wel op dat lieden die zelf licht afgestelde gitaartjes hebben bben bijna geen noot uit mijn Tele krijgen. Conclusie: Het gaat sowieso hard werken worden als je een Tele hebt, maar ach, wie een mooie sound wil, moet pijn lijden! 8-)

dejohan
7 november 2005, 10:47
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

Ik heb iets gelijkaardigs: heb op m'n strat 0.11 staan, en dat speelt veel soepeler dan de 0.11's op m'n jazzmaster, daarop staan de snaren ook nogal strak, en het verschil is groot.

BartL
7 november 2005, 11:59
Hehe, dat krijg je als iedereen het altijd fout schrijft. Dan gaan mensen denken dat het zo hoort. Squire zal volgende keer wel ff zijn facts checken voor hij iemand gaat uitlachen denk ik :)
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

http://www.bcvictoria.nl/bcv2003/gastenboek/img/smilies/lolwsign.gif

http://www.bcvictoria.nl/bcv2003/gastenboek/img/smilies/perfect.gif

FruscianteFan
7 november 2005, 15:20
Hehe, dat krijg je als iedereen het altijd fout schrijft. Dan gaan mensen denken dat het zo hoort. Squire zal volgende keer wel ff zijn facts checken voor hij iemand gaat uitlachen denk ik :)ik heb nu in elk geval wel een onderschrift ;)

Negative K3 fan
7 november 2005, 16:03
Hehe, dat krijg je als iedereen het altijd fout schrijft. Dan gaan mensen denken dat het zo hoort. Squire zal volgende keer wel ff zijn facts checken voor hij iemand gaat uitlachen denk ik :)
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

http://www.bcvictoria.nl/bcv2003/gastenboek/img/smilies/lolwsign.gif

http://www.bcvictoria.nl/bcv2003/gastenboek/img/smilies/perfect.gif


http://members.cox.net/pimpbot9000/lollerskates.gif

BartL
7 november 2005, 16:29
Hehe, dat krijg je als iedereen het altijd fout schrijft. Dan gaan mensen denken dat het zo hoort. Squire zal volgende keer wel ff zijn facts checken voor hij iemand gaat uitlachen denk ik :)ik heb nu in elk geval wel een onderschrift ;)
Ik Ook :-D

Pierz
7 november 2005, 17:16
Hehe stelletje mafkezen :lol:

john.3001
8 november 2005, 12:54
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

Ik heb iets gelijkaardigs: heb op m'n strat 0.11 staan, en dat speelt veel soepeler dan de 0.11's op m'n jazzmaster, daarop staan de snaren ook nogal strak, en het verschil is groot.

Dit is eigenaardig, precies dezelfde scale length... Ik weet nog dat ik een 010 setje op m'n strat had gelegd en dacht: shit, hier kan ik niet op spelen! Inmiddels ben ik overgestapt op 011 en het zal vast niet lang duren, dan leg ik er 012's op...

john.3001
8 november 2005, 12:58
overigens, ben ik net op de site van fender aan t cruisen, kom ik dit tegen:
'In response to overwhelming requests for a contemporary Bass VI guitar, we introduce the new Fender® Jaguar Baritone Custom. The Jaguar Baritone Custom is the instrument for players who want the "down and dirty" sound of a Bass VI guitar. The fixed bridge offers great tuning stability and the traditional Jaguar control layout makes tone shaping easy. '

Ja, idd, wat is die control layout eenvoudig :lol:

dejohan
8 november 2005, 14:18
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

Ik heb iets gelijkaardigs: heb op m'n strat 0.11 staan, en dat speelt veel soepeler dan de 0.11's op m'n jazzmaster, daarop staan de snaren ook nogal strak, en het verschil is groot.

Dit is eigenaardig, precies dezelfde scale length... Ik weet nog dat ik een 010 setje op m'n strat had gelegd en dacht: shit, hier kan ik niet op spelen! Inmiddels ben ik overgestapt op 011 en het zal vast niet lang duren, dan leg ik er 012's op...

Yep, zelfde lengte.
De Jazzmaster heeft wel die vintage radius, de Strat heeft een moderne plattere, mss heeft dat er ook iets mee te maken. En ik denk, ben niet zeker, dat het tremelo systeem van een Strat ook sneller meegeeft, ik bedoel ermee dat als je aan een snaar gaat trekken bij vb een bend de tremelo makkelijker meegeeft dan bij een JM of bij een non trem gitaar als een Tele.

FruscianteFan
8 november 2005, 15:19
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

Ik heb iets gelijkaardigs: heb op m'n strat 0.11 staan, en dat speelt veel soepeler dan de 0.11's op m'n jazzmaster, daarop staan de snaren ook nogal strak, en het verschil is groot.

Dit is eigenaardig, precies dezelfde scale length... Jazzmaster en Jaguar hebben toch een kleinere/kortere mensuur dan Strats? Toch vreemd, want dan zou de Jazzmaster juist soepeler moeten spelen dan de Strat :???:

dejohan
8 november 2005, 16:57
Ik vind 't alleen raar dat ik bij mijn strat destijds die overstap veel minder voelde... en op mijn strat speel ik ondertussen al jaren op 0.10... heb zelfs ooit overwogen om over te stappen op 0.11...:-)
Ik heb ook graag dat de snaren lekker strak liggen maar nu op mijn tele is een setje 0.10 echt wel heel strak... een heel verschil met 0.10 op mijn strat. Daarom dat ik dacht dat er misschien iets mis was met de hals...

Ik heb iets gelijkaardigs: heb op m'n strat 0.11 staan, en dat speelt veel soepeler dan de 0.11's op m'n jazzmaster, daarop staan de snaren ook nogal strak, en het verschil is groot.

Dit is eigenaardig, precies dezelfde scale length... Jazzmaster en Jaguar hebben toch een kleinere/kortere mensuur dan Strats? Toch vreemd, want dan zou de Jazzmaster juist soepeler moeten spelen dan de Strat :???:

Een jaguar heeft een kortere mensuur (was een studentengitaar), de jazzmaster nek heeft dezelfde mensuur als de strat nek.

FruscianteFan
8 november 2005, 17:45
heuh, de Jaguar was toch bedoeld als chiquere versie van de Jazzmaster?

Ik snap het niet meer, maar ik zie al op de site van Fender dat de Jazzmaster inderdaad 25.5" is, net als de Strat :oops: