PDA

View Full Version : Jazz -> Autumn leaves



EC
5 november 2005, 14:23
Ik heb een vraag over Autumn leaves, Ik ben het spuugzat om maar in gmin over het hele nummer te spelen..!! Het nummer staat in Bb Maj. of in Gmin... Maar je kan toch over die 2-5-1-4 ( Cmin - F9 - BbMaj7- Ebmaj7 )progressie iets anders soleren... en over dat Ahalfverm. kan je toch ook iets anders soleren dan alleen maar Gmin.. en over D7-9, wat voor toonladders kan je daarover spelen >? Ik wil spannende jazz spelen !!

Ik kom er niet uit..... ja alleen maar Gmin, maar er is meer dan Gmin :lol:

mzzl :roll:

sneez0r
5 november 2005, 20:27
Meestal (op platen en lead sheets) kom je Autumn Leaves in e mineur tegen, by the way.

Maar ontopic, je zoekt iets exotischer toonladders. Als je heel grondig te werk gaat, kan je voor elk akkoord een aparte modus uitzoeken. Dat klinkt alleen wat kunstmatig en is live nauwelijks vol te houden. Daarom een paar pointers. Ten eerste kan je (in g mineur) de gewone mineurtoonladder soms vervangen door de harmonische of melodische, dat geeft al een typische jazz-kleur.
Daarnaast:
Op een D7 kan je vier verschillende melodische mineurtoonladders gebruiken. Als dominant voor een mineurakkoord (hier dus Gm) kan je het beste C mel. mineur gebruiken of Eb mel. mineur. In majeur (dus D7 voor een G) zou je ook kunnen kiezen voor G m.m. of A m.m. Over een D7b9 kan je ook prima een Ebdim7 (Gbdim7, Adim7, Cdim7) spelen. Over een mineur-akkoord kan je daarnaast de wholetone-toonladder die een halve toon hoger of lager ligt spelen [over een Gm zou je F# WT = Ab WT = Bb WT = C WT = D WT = E WT] spelen. Over een dominant de wholetone-ladder met dezelfde grondtoon spelen [D7 -> D WT]. Of dat in mineur ook goed klinkt, moet je zelf beoordelen.

sneez0r
5 november 2005, 20:28
[dubbel]

EC
6 november 2005, 10:32
[quote="sneez0r"]
Op een D7 kan je vier verschillende melodische mineurtoonladders gebruiken. Als dominant voor een mineurakkoord (hier dus Gm) kan je het beste C mel. mineur gebruiken of Eb mel.

Dus je kan als er een *7 akkoord wordt gespeelt voor een mineur tonica,
Dan ga je een noot omlaag bij *7 akkoord, en dan kom je op C M.Min ? Kan ik dat als "ezelsbruggetje" gebruiken ?

[quote="sneez0r"]
Over een D7b9 kan je ook prima een Ebdim7 (Gbdim7, Adim7, Cdim7) spelen..

Neem ik aan dat je die Diminished toonladders bedoelt ? Dus B.V over een *7b9 akkoord ga je een halve stap omhoog en dan kan je in die toonsoort een dim. toonladder toepassen ?

denk iok nou goed, ??? en tnx voor je hulp

sneez0r
6 november 2005, 15:00
Ja, dat bedoelde ik.

Das Schaap
6 november 2005, 16:59
Ik wil spannende jazz spelen !!
Pak ook eens wat andere jazz standards dan, waarin je sowieso moet wisselen omdat het anders het totaal niet lekker klinkt.
Ben zelf met Nardis bezig, die is wel ff anders.... :)

maternotten
7 november 2005, 20:42
probeer eens wat andere akkoorden:
b.v. in plaats van het stukje
Bbmaj7 | Ebmaj7
speel je
Bm9 E13 | Bbm9 Eb9

harmonisch is dat natuurlijk iets heel anders, maar je komt wel weer mooi uit bij de Am7-5 die erop volgt.
Bij dit soort wat eentonige nummers mag je best eens iets veranderen.

sneez0r
11 november 2005, 21:22
Wynton Marsalis doet op zijn CD 'Standard Time' een interessante vertolking van het stuk. Misschien kan je daar wat ideeën van gebruiken.

EC
12 november 2005, 09:58
Ik zat effe op die site van je: maternotten, maar waanzinnige solo`s...

heb je conservatorium gedaan ? of van jezelf geleerd ? zo wil ik ook wel soleren..

grtz

maternotten
13 november 2005, 12:15
Ik zat effe op die site van je: maternotten, maar waanzinnige solo`s...

heb je conservatorium gedaan ? of van jezelf geleerd ? zo wil ik ook wel soleren..

grtz

Bedankt, nee geen conservatorium, wel 7 jaar klassiek les + en de rest zelf geleerd met heel veel luisteren en spelen. :P