PDA

View Full Version : Zelf frets plaatsen



Franc
5 november 2005, 13:08
Hoi,

Misschien een 'beat to death' topic, maar ik zit met het probleem dat mijn RW Les Paul aanloopt als een bezetene, de frets losspringen en ik op het punt sta het ding in stukken te zagen.
Ik heb al ontdekt dat ik de frets er vrij moeiteloos uit kan wippen en ik las net in een oud topic dat verwarmen het geheel wat makkelijker maakt als er nog lijm inzit.

Dus dacht ik, ik haal de frets eruit, maak de toets mooi schoon en vlak (er zitten ook wat lakresten hier en daar) en begin opnieuw.

Heb wel contact gehad met Sjak Zwier over het aanlopen en vlakken zou 80 euro kosten, maar ik kan al op mijn vingers natellen dat dat niet genoeg zal zijn als de frets loslaten.
Ik heb ook al geprobeerd ze aan te tikken maar ze komen weer omhoog, helemaal eruitgewipt, schoongemaakt en met secondelijm weer vast, maar om de een of andere reden krijg ik dan de ronding er niet in.

Dus lijken nieuwe frets me het enige redmiddel.
Dus hoe doe ik dat precies? Heeft er iemand een receptje?

Ik zie dat ik bij Rockinger voorgevormde frets kan kopen.
Stel dat ik daarmee begin, ik zit met de binding om de toets.
Maak je de frets op voorhand op de juiste lengte? Hoe?

Tik je ze erin, pers je ze erin? Begin je aan de rand van de fret of juist in het midden?

MOet je na het plaatsen van nieuwe frets altijd vlakken?
Is het misschien een idee om dat dan door een pro te laten doen?

Kortom, help.

marekoo
5 november 2005, 15:17
hoi franc
Heb da afgelopen dagen zelf voor het eerst mijn zelfbouw archtop
voor het eerts befred,en moet je zeggen dit is me zwaar tegengevallen
dit komt waarschijnlijk ook omdat ik de radius van mn toets niet helemaal egaal heb gemaakt(aan de buiten zijde meer ronding dan in het midden van de toets)moest de freds zover doorbuigen aan de zijkanten dat het onmogelijk werd om ze mooi egaal erin te krijgen,heb dus maar besloten om opnieuw te beginnen.
Wilde eigenlijk een nieuwe topic openen ,met de vraag HOE IK HET BEST ZONDER DE HALS TE BESCHADIGEN DE EBBEN TOETS KAN VERWIJDERN.
maar goed ,dit past ook hierbij.
Het volgende staat er in het boek van Benedetto(makin an archtop)
Je buigt de freds voor in de radius van de toets
knipt ze op maat (+/_ 1 cm langer als de toets)
Als je toets bindingen heeft,knip/vijl je de tang(het gedeelte dat in de toets verdwijnt)aan de buitenzijde`s weg ter grote van de binding.
Vul de sleuf half met lijm,en tik van buiten naar binnen de freds vast
Wacht een dag tot de lijm gedroogd is
Begin met een grove vijl de freds te egaliseren
Vijl net zo lang tot alle freds contact maken met de vijl
Hierna stap je over op een wet steen,zelfde verhaal
Dan 400# en 600 grid schuurpapier
De bovenzijde`s van de freds zijn nu vlak en moeten opnieuw gerond worden,dit doe je met een kleine vijl,of een ronde fred vijl
hierna vlak je de zijkanten in 35 graden met een kleine vijl

Veel succes franc

En als er iemand tips heeft over het verwijderen van een toets hoor ik `t graag.!@#$@#!!$@^$#@#!

marekoo

Franc
5 november 2005, 16:38
Bedankt voor de tips zover.

Bij Rockinger kan ik voor tussen de 11 en 14 euro 24 frets kopen, die zijn al voorgevormd. Dat zal niet precies in de vorm van mijn toets zijn, maar dat moet het toch eenvoudiger maken om met name de uiteindes wat strakker op de toets te krijgen?
Want dat is nu duidelijk fout.

Ik heb 2 RWs en mijn eerste heeft echt perfecte frets en bij de 2e lijkt het dus nergens op :x

Aan een gitaar met een aanschafwaarde van 190 euro ga ik niet al te veel meer uitgeven, maar een setje frets moet te doen zijn....

Iemand aanbevelingen voor welk type?
Les Paul dus, met ofwel snaren dikte 10 of 11 en ik moet lekker kunnen benden, lage actie, ik ben geen turbospeed speler.
Ik heb dus geen idee wat voor frets er nu op zitten...

Als ik het zo bekijk moet ik ofwel Jumbo ofwel Extra Jumbo want de rest is te smal (al is het alleen maar dat je dat dan zou zien op de toets).

no 1 hops
5 november 2005, 18:12
je zit met een groot probleem
frets zijn meer dan alleen jumbo e.d
de tandjes hebben ook een bepaalde breedte.
als die e breed zijn en je vervangt alle frets dan krijg je kans op een bolle hals, backbow.

koop een boek, zoals dat van dan erlewine dat ik via texas en tweed gekocht heb
texastweed@zeelandnet.nl

hiermee heb ik drie refret gedaan en verder staat het vl met onderhouds en setup tips
wat je voor jouw oude gitaar kan proberen is voordat je de fret terugplaatst de groef met een kwastje enwat water bevochtigen.
hierdoor zwelt het houd en hopenlijk houd de fret dan wel
mocht dit nog niet lukken kun je waterverdunbare (niet watervast) witte houtlijm gebruiken.
verdun die met water en probeer dit.
plak dan wel met schilderstape de rest van je fingerboard af

maar mijn voorstel blijft.
boek kopen en lezen

Franc
5 november 2005, 19:00
Bedankt voor de waarschuwing, maar gaat dat echt zo'n vaart lopen met de dikte van die 'tang'? Ik zie nergens vermelding van de dikte van dat ding, dat zou je toch verwachten als hier geen standaard in is?

Bovendien zou ik de oude frets op kunnen meten en desnoods de sleuven breder maken (niet iets waar ik me op zou verheugen maar goed).

Boeken enzo, prima hoor, maar dit wordt zeer waarschijnlijk de eerste en laatste keer dat ik me met frets bezig ga houden en 'you can only learn so much from reading a book' luidt een oud-hollandsch gezegde ;)

Raytheman
5 november 2005, 19:57
Je kan fretdraad gewoon per meter kopen. De grap is dat de gleuven in de gitaar niet uitgewoond mogen zijn anders is er geen beginnen aan. Ik zou dus een tube houtvulmiddel halen bij de HEMA. Dan een ijzerzaagje platslaan en de gleuven opnieuw maken. Gaat vrij makkelijk want houtvulmiddel is redelijk zacht maar stevig genoeg.
Dan met een nylon hamer (geen rubber!) de frets er stevig inslaan. Omdat ze nu strak genoeg zitten nemen ze vanzelf de juiste ronding aan.
Dan afknippen en als laatste afvijlen. Snaren erop en kijken of het goed zit :-D
Succes,
Ray

Franc
5 november 2005, 20:06
Maar knippen na het plaatsen gaat dus niet, want er zit binding om de toets.
Zagen zal dan ook moeilijk worden... :(

marekoo
5 november 2005, 20:22
franc,
kijk effe bij www.voxhumana.nl
daar staan alle afmetingen bij,ook die van de tang
en een lijstje wat voor soort fred je bij welke stijl/soort gitaar kunt gebruiken


En dus eerst Afknippen
Dan de tang aan de buitenzijde iets wegvijlen
En dan plaatsen

groeten marco

no 1 hops
6 november 2005, 05:41
dus ook nog een binding :-?
1 ik zou niet met houtvul middel beginnen.
2 als je dat lukt meet de tandjes die er nu inzitten en vraag bij texas en tweed of voxhumana welke iets bredere soort er is.
dan komt het moeilijkste.
3 de fretdraad afknippen op de juiste maat.
alvast afronden aan de beide buitenste zijden (je komt er later zo moeilijk bij als ze al geplaatst zijn en beschadigt danveel) en erin persen cq slaan.
zorg voor een stevige ondergrond.
houd er rekening mee dat de afgeknipte fretdraad einden scherp zijn en zich niet makkelijk laten vijlen inhet begin.
verder moet je ook nog een stuk van de tang weghalen aan de buitenste zijden omdat daar de binding in de weg zit.
daar is speciaal gereedschap voor, maar vraag niet hoe duur.
mocht je ze allemaal hebben ingeslagen/ geperst neem dan een lang blok hardhout en goede lijmtangen en leg deze balk op de frets zodat je over de gehele lengte de frets zo gelijkmatig mogelijk erin drukt.
begin in het midden en werk naar buiten.
je ziet dan meteen of er frets lager of hoger zitten.

het blijft een gepuzzel, ook omdat je geen echt gereedschap ervoor hebt.
misschien heb je geluk en zoals een bepaalde telecaster tijger zei.
jankend them out crank them in and play

Franc
6 november 2005, 07:57
Als ik het zo zie wordt het een kostbare zaak :-? ik moet zoveel gereedschappen kopen die ik nooit meer gebruik.....dat ik de gitaar beter eens naar Zwier kan brengen of zo...

Ik begin wel met voorzichtig alle frets verwijderen en het freboard opschuren en dan eens kijken wat een refret kost (iemand enig idee wat dat kost voor een gitaar zonder frets?).
Als ik zo eens de prijs van frets, vijlen en weet ik veel wat nog bekijk....en dan heb ik nog geen garantie dat het wat wordt... :o

no 1 hops
6 november 2005, 09:58
als ze nog enigsinds houden kun je ook nog proberen om de freteinden te lijmen met secondenlijm.
een aandrukhoutje maken (niet met de vingers want dan kun jij naar de reparateur)
drupje lijm eronder, drukken met het stokje en hopen dat het houd.
secondenlijm is er tegenwoordig voor een prikkie dus de moeite waard om te proberen

Franc
6 november 2005, 10:09
Ja secondelijm heb ik en heb ik geprobeerd maar dan zit het hele fretboard onder :oops:
Inmiddels heb ik denk ik al aardig wat frets verziekt (er zaten al deuken in van het spelen, weggeschuurd) er lopen snaren aan op de vreemdste plekken en bij het opdrukken :evil:
Zoals ik al zei: ik zaag hem in stukken of er komen nieuwe frets op.

Zitten frets orgineel ook met zoiets als secondelijm vast of gewoon eringedrukt?

no 1 hops
6 november 2005, 18:05
je hebt de lijm methode en de hamer in methode of persen.
er zijn daar hele verhalen over te houden, maar daar heb jij nu niets aan.
als zo'n setje voorgevormde frets niet al te duur is zou je het nog eens kunne proberen.
maar even een gekke vraag
hoe lang had je die gitaar voordat dit gedonder begon?
en als je hem nieuw hebt gekocht, geen garantie?

Franc
6 november 2005, 18:44
Die gitaar is net een maand oud.
En ja, in principe heb ik wel garantie "we sturen hem op naar de importeur" :-? dat ken ik.

En het is maar Richwood dus wat kan ik daarvan verwachten...die gaan hem echt niet herfretten! Dan krijg ik een andere met andere problemen.
Ik had wat beter op moeten letten in de winkel maar ja, ik had ff snel een backup LP nodig :( slechte investering.
Maar het ding heeft een lekkere dikke body en heerlijke sustain dus ik wil er nu het beste van maken.

no 1 hops
7 november 2005, 06:40
zou ik naar de winkel gaan en vragen om alleen de hals op te sturen.
wat ze daar ook zeggen, zij zijn verandwoordelijk voor jouw probleem.
(dit is een wettelijke bepaling)
dus zullen zij ook moeite moeten doen jouw goed te helpen.
laat ze dan eerst maar de importeur vragen om een andere neck, die dan met de jouwe (gitaar) omruilen en dan sturen ze die oude maar weer op

Franc
7 november 2005, 07:17
Alleen de nek, van een Les Paul...? :-D bedankt voor de tip hoor, maar dat gaat niet met een gelijmde hals.

Raytheman
7 november 2005, 12:35
Toch zou ik het doen zoals ik beschreef- ondanks de binding. Kijk eens naar een gitaar zonder binding, hoeveel zie je daar nu helemaal van de frets? Bijna niks. Omdat het toch een relatief goedkope gitaar betreft is dit de beste oplossing. Een andere oplossing is herfretten en daarna ook de binding opnieuw maken maar of dát eenvoudig is?

Orpheo
7 november 2005, 17:19
franc, ik denk dat de methode van raytheman goed te doen is, omdat de binding langs de toets loopt, en niet over de frets, als bv bij gibson. desnoods piel je de binding eraf, en laat je t zo zitten, of zet je er later een nieuwe reep binding op....

marekoo
7 november 2005, 20:23
hoi franc,
check deze site`s effe, deze mensen laten precies zien hoe `t wel moet

http://www.mikelull.com/Super400/super_400_refret.htm

http://www.fretnot.ws/Fretting.htm

cheers marco

no 1 hops
8 november 2005, 05:59
Alleen de nek, van een Les Paul...? :-D bedankt voor de tip hoor, maar dat gaat niet met een gelijmde hals.Oohps, tja dan word het voor de winkel ingewikkeld en voor jouw moeilijk

Raytheman
8 november 2005, 10:10
En lees op de eerste link dan vooral: "The tops of the frets overlap the binding. This will result in a slightly wider playing surface then what came from the factory. The binding does not have to be cut or taken off the guitar."
:)

Franc
8 november 2005, 12:23
De frets liggen nu ook op de binding, maar de randen zijn bij lange na niet gelijkmatig en soms zelfs scherp.

Op zich moet ik dat beter kunnen. Gewoon 1 fret per dag en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel secuur werken? :-D

Ik denk dat ik gewoon 1 gok waag en dat is een setje nieuwe frets voor 14 euro met zo'n speciaal crown-vijltje zodat je na het vlakken de frets weer rond kan maken.
Het enige waar ik tegenop zie is het vrij maken van de sleuven vanwege de binding, maar daar verzin ik wel wat op dan. Ik ben er wel vrij zeker van dat daar wat werk in zit omdat ik denk dat ze niet secuur genoeg zijn ingezaagd en dat daarom ook de frets loskomen aan de uiteinden.

Waar ik alleen dan nog niet uitben na alle reacties (waarvoor dank!) is hoe ik ze er nu het beste in kan persen/hameren en of ik ze zal lijmen of net...

Franc
8 november 2005, 12:45
O, ik geloof dat de eerste site mijn vragen wel zo'n beetje beantwoordt :D

Jammer dat die foto's zo klein zijn.
Ik zou bijv. wel eens willen weten hoe zij die superglue nauwkeurig in de slot krijgen zonder het hele fretboard te verzieken (ervaring...:()

Raytheman
8 november 2005, 12:50
Daar waar geen lijm moet komen was smeren. Lijm hecht nl niet op was.

Franc
8 november 2005, 22:10
Ik maak er maar een verslagje van, misschien kunnen jullie me dan op mijn fouten wijzen voor of nadat ik ze gemaakt heb.

Ik ben dus rustig begonnen met het verwijderen van frets. Dat heetmaken met een soldeerbout is een gouden tip, ze ploppen er bijna vanzelf uit.

Om te zien of het fretboard nog te redden is (voordat ik ze er allemaal uithaal) heb ik een klein stukje fretboard opgeschuurd en dat komt wel goed denk ik.
Er komen wel wat stukjes hout mee met de frets, maar daar gooi ik secondelijm op, druk het aan en schuur het weer weg. Dat lijkt te werken.

Als ze er allemaal af zijn plaats ik wel een fotootje.

Ik heb begrepen dat ik met de halspen eerst de hals zo recht mogelijk moet zetten voordat ik ga schuren. Die halspen is een raar ding, hij zat nu helemaal los en met een setje 11 had ik toch nauwelijks holling...ik hoop maar dat dat ding het nog goed doet. Ik heb de hals wel al aardig recht gekregen door hem aan te draaien, dus hij lijkt het te doen..mmm :???: maar eens zien hoe het is als ik het kale fretboard heb.

Voor het schuren heb ik inmiddels een lange rechte balk geregeld en daar over de volle lengte schuurpapier opgeplakt. Vrij grof nog, voor de eerste schuurbeurt. Ik denk daarna met heel fijn waterproof en dan is het wel goed.

Met een voelermaat heb ik de fretslots gemeten die al leeg zijn en dat is 6mm. Bij Rockinger de vraag neergelegd wat de maten zijn van de tangen van de frets die ze verkopen.
Iemand hier misschien ervaring?

Heel verhaal, zeg het maar als ik jullie verveel 8-)

marekoo
9 november 2005, 13:04
franc, zoals ik het nu lees "de toets schuren met een lange rechte balk"
maak je de toets recht. ik neem aan dat deze wel een radius moet hebben,dat gaat niet lukken met een rechte balk.Om je toets netjes in de juiste radius te schuren ,zul een schuurblok met radius moeten hebben,
Als je toets niet overal de zelfde radius heeft,kun je het strak plaatsen vvan je frets ook wel vergeten.met daarmee een lekkere bespeelbare hals.

groete marco

marekoo
9 november 2005, 13:05
franc, zoals ik het nu lees "de toets schuren met een lange rechte balk"
maak je de toets recht. ik neem aan dat deze wel een radius moet hebben,dat gaat niet lukken met een rechte balk.Om je toets netjes in de juiste radius te schuren ,zul een schuurblok met radius moeten hebben,
Als je toets niet overal de zelfde radius heeft,kun je het strak plaatsen vvan je frets ook wel vergeten.met daarmee een lekkere bespeelbare hals.

groete marco

Franc
9 november 2005, 14:12
Nou ja ik wil uiteraard wel de bestaande radius volgen en niet zomaar de handel vlak schuren.

Mattia
9 november 2005, 18:09
De boel vlakschuren, zomaar? Dacht 't niet. Eerst beordelen of het nodig is: is de toets vlak of niet? Zo niet, gewoon een mooi, vlak blok hout/metaal/iets pakken, shuurpapier erop, en egaal, overal hetzelfde aantal 'strokes', de boel vlakschuren. De radius zul je alleen aantasten als je echt nogal wild tekeer gaat, en heel erg veel weg wil/moet schuren.

Of je koopt een radius blokje, natuurlijk (heeft Vox Humana die? Rockinger? Geen idee. Craft Supplies in de UK wel, StewMac natuurlijk ook), maar dan nog moet je zorgen dat je maar een kant op schuurt, en geen 'side to side' bewegingen maakt. Anders riskeer je dat je toets net iets boller uitvalt dan 'ie al was.

Franc
10 november 2005, 15:05
Mijn idee was dus ook dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Er hoeft zo te zien niet echt veel van de toets af, alleen even 'opschuren' en de omgeving van de slote weer vlak maken.

Franc
11 november 2005, 20:46
kleine update: 13 frets zijn er al uit zonder het fretboard al te zeer te beschadigen.
Als alles eruit is en de handel wat geschuurd is zal ik s een fotootje maken.

Franc
12 november 2005, 15:31
En nog even een vraag. Zou het een goed idee zijn het fretbaoard in de lemon oil te zetten, kort voor het fretten zodat het hout wat meer meegeeft?

Raytheman
12 november 2005, 16:35
oil klinkt als vet. Iets wat er dmv vet makkelijk ingaat gaat er ook weer (te) makkelijk uit; ik zou het niet doen.
Wel als de frets er allemaal weer -goed- inzitten misschien..

Franc
13 november 2005, 07:03
Frets zijn eraf, fretboard is weer vlak en de slots zijn schoon, dus het wachten is op de nieuwe frets :)

http://www.vernetamps.com/pics/fretloos1.jpg

Dirk W
13 november 2005, 09:16
Je kan hem voor de grap ook even fretless houden.
Klinkt heel raar enzo maar het is een grappige ervaring.

Dirk

Franc
13 november 2005, 11:28
Man, ik heb MET frets al moeite genoeg :-D

Franc
13 november 2005, 13:19
Zo ziet ie er momenteel uit:

http://www.vernetamps.com/pics/tobacco2.jpg

Ik voel weer een algeheel opknapbeurtje aankomen :)

Nieuwe pups zijn al besteled (chromen GFS Crunchy PAFs), dus de gouden hardware ben ik al chroom aan het poetsen.
Nieuwe frets natuurlijk met een toets zo glad als een ijsbaan nu.

Blijft over de headstock.
Moeilijk uit te leggen, maar hij is niet overal even dik :-? rare Chinezen.
Als je langs de kop naar de body kijkt, is de linkerkant beduidend dunner dan de rechter. Je ziet het ook aan de stemmechanieken, de assen steken er aan de linkerzijde (onder in speelstand) meer uit, lijken dus langer.

Wat zou een mooie manier zijn om dit op te lossen? Vlakschuren en een ander (houten) plakkie erop lijmen?

Ideeen?

ijzerbroot1
13 november 2005, 13:23
Ja, dat zou wel kunnen denk ik. Stukje ebben of zoiets is toch wel aan te komen dunkt me.

Moet je nu niet meteen die holtes waar de pups in komen shielden of is die verfmeuk die erin zit afdoende?

Misschien gelijk de bedrading en de pots nakijken/vervangen, je weet wat er met de vorige pots gebeurde.

Franc
13 november 2005, 14:41
Die verfmeuk zou voldoende moeten zijn en die GFSen zijn gewaxt dus dat mag allemaal geen probleem zijn.

Bedrading kijk ik zeker na, de pots houden het nog wel even uit en die zijn zo vervangen, dat hoeft niet per se nu.

Franc
15 november 2005, 19:20
Frets zijn inmiddels binnen inclusief een level vijl en een kroonvijl.

De frets zijn voorgebogen. Vanwege de binding moet ik de tang op voorhand per fret op maat maken :( nu is van iedere fretde tang al wat ingekort, zou ik een zijde gebruiken zoals ie is en de fret slechts aan 1 kant inkorten of moet ik juist vanwege de kromming het midden van de fret benutten en dus beide zijdes inkorten en tang aanpassen?

Iemand een idee?

Franc
16 november 2005, 08:14
Er zitten 2 frets in :-D yeaaah
Wat een klus zeg. Vooral het vooraf op maat maken is ff een secuur werkje. Met een dremel slijp ik het overtollige van de tang weg, maar ik moet uiteraard oppassen dat ik de eigenlijk fret daarmee niet beschadig...

Het aanbrengen van de lijm is ook nog een precisiewerkje. Al gebruik ik injecienaalden (gevuld met secondelijm dus) die in de slots passen om zo de lijm diep aan te brengen, het blijft oppassen dat de lijm niet toch op de toets komt. Die secondelijm is supervloeibaar!!

Maar goed, die 2 zien er goed strak uit, nu al beter dan wat er eerst op zat. En nu rustig aan, fret voor fret weer opbouwen :-D

PS Leest er eigenlijk nog iemand mee of schrijf ik dit voor de k z'n k :seriousf:

fred dons
16 november 2005, 08:20
nee hoor we lezen mee (gedeelde smart is halve smart :-D )

wat ik doe bij het lijmen van de frets is een beetje wax smeren naast de fret snede zodat de superlijm daar niet in het hout trekt en na het fretten weer makkelijk verwijderbaar is

wat betreft waar je de fret gaat bijvijlen, de fret heeft een gelijkmatige radius (bijvoorbeeld een cirkel met een 12 inch radius) dus het maakt niet uit aan welke kant je vijlt (hij is dus niet "krommer" in het midden)

Franc
16 november 2005, 08:25
Fijn te horen dat ik niet alleen ben :)

Dat van die radius had ik inmiddels ook beredeneerd, dus ik heb besloten dankbaar gebruik te maken van een zijde die al goed is, dus ik kort de frets slechts aan 1 zijde in en hoef dus ook maar aan 1 zijde met die tang te prutsen :)

Zou vaseline ook werken ipv wax?

Iemand wel eens geprobeerd om de tang in te smeren met lijm en hem er dan in te tikken?

fred dons
16 november 2005, 08:37
vaseline is perfect hier voor

en je kunt de fret insmeren met de lijm alleen dat maakt de kans groter dat hij er uit spuit bij het er in slaan, ik gebruik hiervoor zelf de iets dikkere superlijm van stew mac (de ze niet meer verzenden maar ik heb een bedrijf in engeland gevonden die het nog wel verscheept)
ik smeer de lijm met de punt van een visite kaartje in de gleuf, dat werkt iets gecontroleerder dan met een injectie naald

Franc
16 november 2005, 08:41
Wederom dank. Ik ga het vanavond proberen met vaseline en een visitekaartje.

Ik dacht er al half over om dan maar geen lijm te gebruiken, maar dat leek me niet verstandig omdat de slots toch wat wijder zijn geworden bij het verwijderen...

no 1 hops
16 november 2005, 19:48
ff een vraag.
wat was je kwijt voor het setje frets en vijlen?
en waar had je ze besteld?

Franc
16 november 2005, 21:20
Besteld bij Rockinger.com
Inclusief verzenden een kleine 80 euro.
Dat is een set jumbo frets, een vlakvijl, een kroonvijl, 2 trussrodcovers en een set humbuckerringen.

grayfink
21 november 2005, 20:27
Nou, zit de 3e fret er al in?
Wel een beetje opschieten, want hierna moet je mijn '76 Ibanez doen. Die is wel wat moeilijker denk ik (maple toets), maar goed, daar betaal ik dan ook 25€ voor :razz:

Franc
21 november 2005, 21:55
Jaja er zitten er 12 in :) nog 10 te gaan :D

En het gaat steeds makkelijker, ik ben alleen eeeeeeerg benieuwd of ik de handel buzzvrij ga krijgen...
Ik ben in ieder geval blij dat ik die levelvijl en kroonvijl heb ;)

25euro? Die is gek :)

grayfink
21 november 2005, 23:21
Nou 30 dan, moet je hem wel zelf even ophalen :lol:

Franc
22 november 2005, 06:55
Kijk uit wat je zegt ;) die 30 euro ben je zo kwijt.
En je gitaar ook :seriousf:
Zou je niet eerst eens afwachten hoe ik dit voor elkaar krijg voordat je gaat bestellen? ;)

Raytheman
22 november 2005, 10:48
http://www.timeelect.com/lp-fretless.htm

Franc
22 november 2005, 12:24
http://www.timeelect.com/lp-fretless.htm

Gave link. Thanks.

Franc
22 november 2005, 20:15
Tadaaa, ze zitten er in :-D

http://www.vernetamps.com/pics/newfrets.jpg

Nu de zijkanten bijvijlen en afronden, de handel levellen (slik) en weer kronen.

Maar eerst even van de victorie zover genieten :-D
Ze zitten er in ieder geval beter in dan de frets vanuit de fabriek.

grayfink
22 november 2005, 20:33
Mooi man, heb er erg veel respect voor.
Dat van mijn gitaar was natuurlijk een grapje. Misschien laat ik het ooit nog eens doen. Nu hangt hij alleen nog maar aan de muur, das natuurlijk ook zonde.
Succes met het afronden van je project, volgens mij gaat het wel goed komen.

Dirk W
22 november 2005, 21:14
Netjes gedaan!

Orpheo
22 november 2005, 22:40
mooi! ziet er heel mooi uit!

Franc
23 november 2005, 12:09
Dank allen. Ik heb het gisteravond nog afgemaakt. Zijkantjes gelijk met de binding gevijld en afgerond, toen gevlakt en weer gecrownd.
Ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd of ie buzzt en aanloopt of niet (als ik het goed gedaan heb niet natuurlijk - maar ja, eerste keer he).

De gereedschappen van Rockinger.com waren onmisbaar!

Ik laat het wel horen :)

Franc
23 november 2005, 22:33
Yessss....klein succesje mag je dit toch wel noemen :-D :-D

Net de stemmechnieken en brug er weer op en besnaard.

En.....'hij doet het nog' en beter :D

Hier en daar nog een scherp randje dus ik moet nog wat met het vijltje, maar geen dode plekken, geen rare buzzjes, dus operatie geslaagd :)

Tijd voor een Bigsby ;)

Franc
23 november 2005, 22:48
http://www.vernetamps.com/pics/newfretsfin.jpg http://www.vernetamps.com/pics/tobaccohead1.jpg

Franc
23 november 2005, 22:48
dubbel

Dirk W
24 november 2005, 06:59
Mooi, netjes gedaan, het leek mij altijd een hels werk (frets levelen).

grayfink
24 november 2005, 07:14
Volgens mij heb jij met je Richwoodjes van 200€ meer lol als sommige medeforumleden met 7 PRS'en etc van 2000€ :lol: :lol: :lol: :lol:

Franc
24 november 2005, 07:16
Volgens mij heb jij met je Richwoodjes van 200€ meer lol als sommige medeforumleden met 7 PRS'en etc van 2000€ :lol: :lol: :lol: :lol:

;) Jij hebt het door :-D

no 1 hops
25 november 2005, 21:56
kan niet anders zeggen dan klasse.