PDA

View Full Version : olp luke een teleurstelling



no 1 hops
5 november 2005, 08:48
had gister een olp luke, blauw in mijn handen.
heb zelf de olpmm1 uit de eerste serie en die was voor 400 euro goed afgewerkt met goed fret werk.
nu zijn deze mm's flink lager geprijst en dan verwacht je daar dus bezuinigings maatregelen zoals op slecht fret werk.

nu de luke, ook 400 ballen en toen ik hem een goed bekeek heb ik hem niet eens meer aangesloten om te horen hoe hij klonk.
vooral bij de body /neck overgang waaren de frets gewoon plat.
geen rond kopje, nee gewoon plat.(intonatie problemen, niks geen soepel snaren buigen)
ze glansen niet, waren smerig
lakafwerking was bij de humbucker gaten niet mooi en de snaren waren gewoon scherp.
over de vorm van de hals, dat klikt of klikt niet.
sorry dat ik het zeggen moet, maar de goedkope stagg strat en de cort g250 die ook voor zo'n 200 euro te koop is kwamen er beter af dan de luke.
en dat is jammer voor een merk dat zo goed begon.

Bins
5 november 2005, 10:21
had gister een olp luke, blauw in mijn handen.
heb zelf de olpmm1 uit de eerste serie en die was voor 400 euro goed afgewerkt met goed fret werk.
nu zijn deze mm's flink lager geprijst en dan verwacht je daar dus bezuinigings maatregelen zoals op slecht fret werk.


Mijn mm1 was 265,- en die is prima afgewerkt. Ik kan er iig geen manko aan ontdekken.

Het "probleem" met goedkope gitaren is vaak dat de quality control wat te wensen overlaat. soms is het bingo, en het je een hele goeie te pakken, en soms heb je zoiets van "mwah.."
Dat had ik bvb bij een London City strat. Die was echt matig, maar ik hoor hier vaak dat er ook hele goeie tussen zitten.

Neemt niet weg dat een gitaar van 400,- gewoon goed zou moeten zijn imo. Voor dat geld mag je geen prutswerk afleveren.

Ritch
5 november 2005, 11:44
Ben ik niet met je eens. Ik heb hem zelf ook getest, en ik vond hem zeer goed voor het geld.
Dit exemplaar was goed geintoneerd, niks mee aan de hand.
De sound... Er zitten namaak-EMG's in die, naar mijn mening, vrij ok klonken. Maar ze halen het niet bij die bepaalde karakteristieken van de SLV-set.
De nek vond ik goed afgewerkt, was heel goed te bespelen, alhoewel ik niet echt fan ben van "V"-shaped necks. Ik denk dat dit slechts een kwestie is van wennen. Ook de neckjoint viel mij zeer mee, de hogere regionen zijn in ieder geval veel beter bereikbaar dan op die flut-Strat neckjoints.
Ik heb het fretboard gecheckt op dode plekken, niks te vinden... op sommige plaatsen staken de frets ietsjes uit. (al is dit makkelijk te verhelpen.) De brug was oke, al "voel" je wel dat er is op bezuinigd, maar de tremolo-arm zat wat los in de schacht. (maar ook dit probleem is makkelijk te verhelpen)
En wat mij nog het meest opviel was de finish, schitterend! Donkerblauw met een sparkle erin.. Die kom je iig niet tegen op een Amerikaanse Lukes. Prima afgewerkt, ook de headstock is schitterend meegespoten. Dus ik kom op de conlusie dat deze OLP ook zekerweer waar voor je geld is...
Ik denk dat de topicstarter net een verkeerd exemplaar in handen heeft gehad.
@ no 1 hops: Mag ik vragen in welke winkel je hem heb getest?

no 1 hops
5 november 2005, 16:09
tuurlijk mag je vragen stevelukather.
was bij dacapo in nietap bij leek (gr)
hadden er maar 1
zo zie je maar weer hoe verschillende mensen een model in handen hebben die dan ondanks automatisering en meganisatie niet gelijk scoren.
en dan kan het een nare ervaring worden als je iets als een gitaar via postorder besteld.
(want als je zelf niet handig bent dan is het afronden van frets een kostbare aangelegenheid als je het moet laten doen.
en ik denk niet dat de winkelier dit als service ff doet of laat doen)

toch, zoals bins steld vind ik dat een gitaar van €400, dus 880 oude guldens aan basis voorwaarden moet voldoen zoals goede fretafwerking.
tuurlijk kun je dan geen eersteklas hout verwachten e.d.

Ritch
6 november 2005, 15:01
De Luke die ik heb getest hangt bij Heins in Sneek, dus het was waarschijnlijk exemplarisch.

grayfink
6 november 2005, 16:09
Een fret hoeft toch niet rond te zijn? Je hebt verschillende soorten fretdraad. Als je de toets laat vlakken zijn ze de frets dus ook allemaal vlak. Ernstiger is het als de ene fret vlak is en de ander rond, als dat zo is bij die OLP is het inderdaad brandhout.
Wat bedoel je met "de snaren waren scherp"? .008 is scherper dan .012 toch? Heeft imho niets met de kwaliteit van de gitaar te maken.

Neals
6 november 2005, 17:14
Ik heb 2 jaar geleden zo'n OLP in mijn handen gekregen, en het zijn best lekker klinkende gitaren, alleen die feel is niet echt mijn ding zeg maar! Als je een vergelijkbaar instrument zoekt kan je beter naar de Peavey's gaan kijken.

no 1 hops
6 november 2005, 19:01
frets horen rond te zijn aan de bovenzijde, daar waar de snaren de frets raken.
hoe platter hoe meer intonatie problemen en hoe moeilijker ze op te drukken zijn omdat er meer weerstand is.
als je frets vlakt zijn ze inderdaad plat, maar daarna hoor je ze afteronden.

grayfink
6 november 2005, 23:17
Je hebt gelijk, ik kijk net ff naar mijn gitaren, ze zijn allemaal rond. Alleen de vijfde (oude ibanez stratimitatie) die ik helemaal aan gort heb gespeeld en ooit gevlakt is heeft platte frets.
Ik buig mijn hoofd in schaamte.

no 1 hops
7 november 2005, 07:33
geen schaamte aub, daar speel je echt niet beter mee.

maar dit laatste , het zo veel spelen dat je ibanez aan gort is zou een leuke insteker zijn bij de topic over switch van duur naar goedkoop.
als die gitaar nie goe was dan was hij nie zo verslete.
en da word nog wel eens vergete :-D

Luca_Brasi
8 november 2005, 12:45
Ik heb die OLP Luke ook getest, en wel bij Arons in Heerlen.
Ze hebben er 2, de blauwe en de rode, en tussen die 2 was er al verschil; de blauwe was veel beter afgewerkt.
Hij speelde aardig, maar ik vond het wel vreemd dat ie een veel scherpere V in de hals had dan mijn MM Luke. Pickups zijn idd ok, maar komen niet in de buurt van de EMGs.
Moet inderdaad zeggen dat ik wel gecharmeerd was van de kleur blauw, deed me een beetje denken aan de kleur blauw van de Luke 1.
De rode vond ik foeilelijk, is echt een schreeuwerige kleur rood en ziet er goedkoop uit.

Luca_Brasi
8 november 2005, 12:46
edit- dubbelpost

avioniko
22 februari 2007, 01:04
Grappig om ieders zijn posts te lezen over de OLP Luke.
Had al een OLP MM4, oude pickups eruit, EMG SL-20 set erin, dat zijn exact dezelfde elementen als in de MM Luke, te weten SLV/SLV/85.

Nu heb ik al weer een tijdje een blauwe OLP Luke erbij en ga de EMG's overzetten, iets beter afschermen, retegoed alles laten afstellen, nieuwe snaartjes erop en we kunnen weer verder. Idd is de tremarm beetje gammel in de schacht van de brug, maar heb géén idee hoe dit op te lossen (alle OLP Lukes hebben het naar het schijnt). Als iemand een oplossing weet voor dit, dan verneem ik dat graag.

_________________________________________

OLP Luke, OLP MM4, OLP MM1FR
Tech 21 Sansamp PSA-1, Tri-Od & Tri-Ac, 2x Power Engine 60, Rocktron Intellifex & Xpression