PDA

View Full Version : Reviewtje van een hooop amps!



Orpheo
5 november 2005, 03:12
Zo, afgelopen donderdag heb ik feedback onveilig gemaakt met mijn takkeherrie! :D ik heb de volgende amps getest, onder de volgende cabs, als die aanwezig waren. de gitaar was 9 van de 10 keer mijn eigen les paul, specs onderhand bekend. ik heb geen singlecoilgitaren geprobeerd, omdat ik daar eigenlijk geen boodschap aanhad, immers, ik speel les paul, meer niet. simpel.

het rijtje:

Diezel VH4 met bijbehorende cab.

Hughes and kettner Trilogy met Koch Cab straight met 4x12 VH12-90's erin (welke is dat precies? een V30 ofzo?)

Hughes and Kettner Triamp I met dito cab

Marshall JCM 800 RI met ENGL Cab striaght stereo, 4x12 V30

Koch Studiotone met ENGL cab

Koch Multitone met ENGL Cab

Vox ac30.

Koch Powertone op marshall cab greenbacks.

De Diezel: Ik had hoge verwachtingen, en eigenlijk werden die al na het eerste akkoord de grond in geboord. dynamisch? ja. Gearticuleerd? ja. maar niet bijzonder. niet waarvan ik zeg: WOWW!!!! hij is die 3400 euro 100% waard! neej, ik heb beter gehoord. kanaal 1 overstuurde eigenlijk heel snel, en kanaal 4 was voor mij onbruikbaar, omdat ie teveel gain had i.t.t. kanaal 3. kanaal 3 was heel lekker, lekker smoothe rollende OD, maar kanaal 4 was imo net een transistorversterkertje; bagger dus. vind ik dan.

De H&K's: Ik vond deze stukken beter! Ik had bijna mijn keuze gemaakt van de beste amp aldaar...(lees maar door...dan zie je wat t wel is geworden). met de kochcab lekker wat druk erin, maar niet teveel, lekker sprankelend op clean (de trilogy) maar niet TEveel. OD lekker rollend, en boost goed bruikbaar. de triamp 1 vond ik matig. niet echt overtuigend in ieder opzicht. geen strakke (niet als de trilogy) tone, niet een werkpaard dat gewoon in volle galop doordenderd met een noodgang. hiervan vond ik de trilogy beter en mooier. de triamp2 is WEL weer grandioos. van de HK's:

1: Triamp2:
2: trilogy
3: triamp1.

De Marshall.

Tja, ik ben marshall-fanaat, maar alleen vanwege de naam, helaas. Ik heb zelf een jcm800, en ging er ietwat naief van uit dat de RI even goed zou reageren op vingers+gitaar als mijn eigen amp. ik draaide de knoppen op de door mij onderhand bekende posities, sla een akkoord aan (na de nodige problemen :D:D ) en baf. wat een saaaaie tone! doods, klankloos, bassheavy. ik draai bass eruit, zet m onder een andere (koch)cab. nog steeds dezelfde, bijna karakterloze sound. heel raar...

het probleem was aanvankelijk dat ik geen sound eruit kreeg. ik snapte er geen kloot van. ik draai dus alles op 10, nog geen gehoor. ik sla een akkoord aan, en zie dat de kabel niet ind e gitaar zit. HANDIG!! :D ghehe. ik plug m in... hmm. ik heb nu voor 4 tellen ervaren wat het is om 50 cm van een marshall te zitten die op 10 blaast....ik heb nu NOG oorpijn, ghehehehe.

De kochs. Ik was geen kochfan, das bekend. maar toen die multi+studiotone aan de engl hingen (dus eigenlijk als top gebruikt; de interne speaker vond ik bagger) ging ik uit mijn plaat. dit is mijn merk, mijn amp. done. clean was helder, sprankelend, en pas laat neigend naar overdrive. overdrive zelf was dodelijk goed. overweldigend eigenlijk. rollend, smooth. super. mijn mening van dat koch clean zo steriel is, smolt weg als sneeuw voor de zon, eenmaal op die cab. ik heb nog wel ff de cab+interne speakers op de multi samen aangehad, had een leuk effect, maar niet echt uhm.... bevoorderlijk voor de tone. liever dan 2x2x12 cabs.

de ac30: ja, wat kan ik hier nog over zeggen? ik heb een ouwe uit '64 bespeeld, en de nieuwe CC'tjes komen verdomd dicht in de buurt bij die ouwe. gewoon no nonsense. spelen kreng! ieder foutje hoorde je, iedere goeie lick ook (net als bij de kochs; de marshall en diezel en H&K's moffelden dat imo heel erg weg.....). voor metal is ie imo nie geschikt. niet genoeg compression. maar voor rock, en soms zelfs hier en daar wat maidenlicks, als t niet te heftig is, daar is ie gewoon voor gemaakt.

de koch powertone2.

Wat kan ik hier nog over zeggen.... behalve dat dit imo de meest perfecte amp is van de dag? heerlijk clean, van vox sparkle tot hiwatt ballen, en superlekkere distortion, heel eigen, maar wel duidelijk; niet wegmoffelend, of vaag. lekker strakkkkkkkk. strak spel wordt zooooo erg beloond. ik wil nog even zeggen tegen darknessawaits, dude; doe deze amp NIET weg. zoek desnoods een andere cab ofzo, maar als je hier je tone niet uit haalt, sorry, maar dan doe je iets verkeerd. niet lullig bedoeld hoor...(en als je m wegdoet...voor hoeveel??? :oops: ) .

mijn top 3 van de dag:

3: de Vox. omdat ie zo lekker simpel is, en zo genadeloos je afstraft op fouten.

2: de trilogy. omdat ie zo veelzijdig is, en omdat ie redelijk goedkoop is.






1: de Koch Powertone 2. 300 euro duurder dan de trilogy, maar kon rustig nog 400 duuurder zijn. hij is t waard. hij vat alle voorgaande amps samen in een verdomd mooi hoesje, en is ook zo uhm.. hoe noem je dat... veeleisend van je als speler. je MOET presteren, anders straft ie je af.


verrassing? voor mij wel!! voor jullie wellicht ook. hopelijk hebben jullie er wat aan, aan deze "review".