PDA

View Full Version : Printplaat maken



sonic_youth
4 november 2005, 23:07
Ik ga binnenkort een printplaatje maken. Ik ga dat doen door m te tekenen met een etstift en daarna te etsen in ijzertrichloride. Mijn vraag is waar maken jullie het plaatje van tevoren mee schoon, de vingerafdrukken op het koper verwijderen zeg maar, en waarmee achteraf, om de resten stift te verwijderen. Verdere tips zijn trouwens ook welkom!

H.Manback
5 november 2005, 13:10
Ik geloof dat dat met wasbenzine kan. Weet het niet zeker hoor dus wacht bevestiging af van anderen.

Enterprice
5 november 2005, 13:11
Schoonmaken kun je met spiritus,aceton of alcohol doen.
Daarna kun je de koperbanen nog van een dun filmlaagje voorzien met prinlak uit een spuitbus.
Dit om oxyderen van het koper te voorkomen.

nicoverduin
5 november 2005, 16:39
Voor het tekenen gewoon met een beetje keukenschuurmiddel. Na het etsen, eerst boren en dan schoonmaken met aceton. En tenslotte even inspuiten met soldeerlak (niet te veel).
Nico

sonic_youth
5 november 2005, 17:31
Weet iemand toevallig ook waar ik een niet metalen thermometer kan vinden om de oplossing te meten. Ik heb alleen metalen en buitenthermometers kunnen vinden.

armageddon
5 november 2005, 17:37
Okee, ik vraag hier waarschijnlijk iets dat je overal kan vinden, maar dat is me dus niet gelukt....

Kan iemand me misschien een compleet stappenplan voor n00bs geven waar uitgelegd is hoe je een printplaatje moet maken (etsen enzo?). Op die gitaargadget sites is het ten eerste in het engels en ten tweede vaak veel uitgebreider dan volgens mij nodig. Ik kan wel engels, maar die middeltjes die je dan moet kopen kan ik niet goed vertalen.

sonic_youth
5 november 2005, 17:50
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1&page=1
http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/etsen.htm

Hier staan twee methodes beschreven. Ik had trouwens nog een vraag aan de ervaren etsers hier. Je moet de ijzertrichloride oploseen in water van 40 a 50 graden, maar moet het etsen ook op die temperatuur gebeuren, moet je dus elke keer dat je de vloeistof gaat gebruiken het water weer verwarmen, zo niet, dan is mijn vraag over de thermomter niet belangrijk natuurlijk.

nicoverduin
5 november 2005, 18:00
Okee, ik vraag hier waarschijnlijk iets dat je overal kan vinden, maar dat is me dus niet gelukt....

Kan iemand me misschien een compleet stappenplan voor n00bs geven waar uitgelegd is hoe je een printplaatje moet maken (etsen enzo?). Op die gitaargadget sites is het ten eerste in het engels en ten tweede vaak veel uitgebreider dan volgens mij nodig. Ik kan wel engels, maar die middeltjes die je dan moet kopen kan ik niet goed vertalen.
In een nutshell (toch nog engels :-D )
- Koop eerst de onderdelen (dan weet je de maten)
- maak een schets van hoe je de layout wilt maken
- Zaag het printje op maat
- Maak het schoon met keukenschuur middel
- droog de print goed af (moet goed droog zijn)
- teken met een watervaste stift de banen. Zorg er wel voor dat je niet teveel met je vingers op het koper komt; vertraagd het etsen)
- verwarm water tot het kookt
- Als je een electrische keukenplaat hebt, zet deze aan
- Doe het water in een glazen bak (ovenschotels zijn fantastisch Als moeders niet kijkt :-D ) 3-5 cm diepte is voldoende
- Voeg de ijzerchloride toe (of ander etsmiddel) en beetje roeren (houten lepel)
- Doe de print in de bak met koper naar boven
- met de houten lepel de print op en neer bewegen; na verloop van tijd zie je de koper verdwijnen.
- Als AL het koper weg is (dat weg moet zijn), print goed afspoelen onder de kraan.
- boor nu de gaatjes met een boortje van 0.8-1mm
- Boor ook evt. montage gaatjes (3-4 mm)
- Maak de koperbanen schoon met aceton (je kan niet zonder die vrouwen he.. :-D ..nagellak remover)
- Spuit de print evt. in met soldeerlak. Dan vloeit de soldeer beter
- laat de lak een uurtje drogen.

EN SOLDEREN MAAR :-D :-D :-D

Oh ja .... die glazenbak weer schoonmaken; Die houten lepel bewaren voor de volgende keer (die kan je echt niet meer gebruiken bij het koken....Bloementje voor moeders voor het gebruik van die glazen bak :-D :-D :-D :-D :-D (dan kan je hem de volgende keer weer lenen) En het etsmiddel afvoeren in een plastieke fles (chemisch afval) of een andere creatieve oplossing :-D
Nico

sonic_youth
5 november 2005, 19:18
- verwarm water tot het kookt
- Als je een electrische keukenplaat hebt, zet deze aan
- Doe het water in een glazen bak (ovenschotels zijn fantastisch Als moeders niet kijkt :-D ) 3-5 cm diepte is voldoende
- Voeg de ijzerchloride toe (of ander etsmiddel) en beetje roeren (houten lepel)
- Doe de print in de bak met koper naar boven
- met de houten lepel de print op en neer bewegen; na verloop van tijd zie je de koper verdwijnen.

Nico

Maar moet de oplossing tijdens het etsen ook verwarmd worden of alleen tijdens het oplossen?

nicoverduin
5 november 2005, 19:39
Daar heb je die electrische kookplaat voor. Maar als het water heet genoeg is en het printje niet al te groot is het al weggeestst voor dat het etsmiddel te koud is grworden hoor. Ik ets eurokaart (10 x 16cm) gewoon met heet water. Geen probleem.

Er is nog een andere manier, om te etsen. Namelijk met Waterstof peroxide (gebruiken de dames wel eens voor haar kleuren [bleken eigenlijk]), zoutzuur en water (moet de verhoudingen effe opzoeken). Dat kan gewoon in koudwater en is de print in 5 minuten schoon. Ik zal de verhoudingen eens opzoeken.

Nico

nicoverduin
5 november 2005, 19:46
Gevonden:

200ml zoutzuur
30ml waterstofperoxide 30%
770ml water

Doe alles in een emmer hang het printje in de oplossing en binnen een paar minuten is het schoon.

Nu de keerzijde:
Dit spul blijft "gassen". Dus als je het gaat opslaan, dan in een plastic fles, waar lucht uit kan ontsnappen.

Nico

H.Manback
5 november 2005, 20:26
Ja ik zat me er ook in te verdiepen, maar hoe moet ik me dat nou voorstellen zo'n fles die kan luchten? :???:

Zijn die flessen voor terpentine oid met zo'n kindersluiting ook zo gemaakt dat ze luchten ofzo? Of hoe moet je dat anders doen, de dop gewoon niet strak er op of zo?

nicoverduin
5 november 2005, 20:48
Effe met een spijker een paar gaatjes in slaan. Enne btw. Al dit soort middelen HEEL VER WEG EN ONBEREIKBAAR VAN KINDEREN!!!!! Je vergeeft het jezelf nooit!!!

JoostBaksteen
5 november 2005, 20:56
Effe met een spijker een paar gaatjes in slaan.

Maar als je hem dan per ongeluk laat vallen word je niet echt vrolijk :-D

nicoverduin
5 november 2005, 21:09
Effe zonder gekheid. Je moet gewoon uiterst zorgvuldig omgaan met etsmiddelen. Dat spul kan zoveel schade aanrichten. Voorzichtigheid is echt een absolute noodzaak.
Nico

sonic_youth
5 november 2005, 21:28
Ik heb al een zakje ijzertrichloride liggen, dus dat ga ik gebruiken. Na gebruik kun je het gewoon bewaren voor de volgende keer toch?

nicoverduin
5 november 2005, 21:44
Kan wel, maar hoe ga je het dan opwarmen? Ik bewaar het zelf nooit. Mij teveel rommel
Nico

armageddon
5 november 2005, 22:04
Okee, dus als ik het goed begrijp:
Plaatje is van koper en je tekent met watervaste stift de banen. Al het koper, behalve de getekende banen, zullen weggaan? Vervolgens de getekende banen weghalen met aceton.

sonic_youth
5 november 2005, 22:08
Kan wel, maar hoe ga je het dan opwarmen? Ik bewaar het zelf nooit. Mij teveel rommel
Nico

Ik maak meer eens in de zoveel tijd een pedaaltje, dus ik ets ook maar heel weinig plaatjes. Als je ze met hopen tegelijk etst is het logisch om het weg te gooien, maar ik ga dr maar 1 per keer doen en een maand later misschien de volgende. De volgende keer warm ik het denk ik geween 'au bain marie' op.

nicoverduin
5 november 2005, 22:20
Wat je wil...voor die paar euro. Je kan ook de helft gebruiken :-D :-D

JoostBaksteen
5 november 2005, 23:32
Kan wel, maar hoe ga je het dan opwarmen? Ik bewaar het zelf nooit. Mij teveel rommel
Nico

Ik bewaar het in die soort plastic tupeware bakken. Die dingen hebben ongeveer dezelfde maat als die soort ovenschalen waar jij het over had, 25 * 40 * 5 ongeveer. Die kan je luchtdicht afsluiten en dan kan je het later nog een keer gebruiken.

Die plastic schalen zet ik in een ovenschaal met kokend water, beetje roeren totdat het spul op temperatuur is en etsen maar. Als je klaar bent deksel erop en in de kast. Ik heb die dingen voor weinig bij de blokker gehaald.

sonic_youth
6 november 2005, 14:01
zoeen heb ik er ook, maar dan van de xenos :D