PDA

View Full Version : [Shakeel & Bosch] Rana_temporaria.mp3



Bosch
3 november 2005, 19:26
Aloha!

Jam Session Jazzrock, as it is ment to be: Rana_temporaria.mp3 (http://home.hetnet.nl/~boschracing/Rana_temporaria.mp3)

0:00 – 1:07 Bosch
1:08 – 1:20 Shakeel
1:21 – 1:45 Bosch
1:46 – 1:55 Shakeel
1:56 – 2:18 Bosch
2:19 – 3:03 Shakeel

Without melody . There are people for whom a constant inner repose and a harmonious ordering of all their capabilities is so characteristic that any goal-directed activity goes against their grain. They are like a piece of music consisting entirely of sustained harmonious chords, with no evidence of even the beginning of a structured, moving melody. At any movement from the outside, their boat at once gains a new equilibrium on the sea of harmonic euphony. Modern people are usually extremely impatient on meeting such natures, who do not become anything though it may not be said that they are not anything. In certain moods, however, their presence evokes that rare question: why have melody at all? Why are we not satisfied when life mirrors itself peacefully in a deep lake? Friedrich Nietzsche

Rgrdz,

Shakeel & Bosch

Negative K3 fan
3 november 2005, 19:51
een beetje een paradoxale tekst bosch, of ik begrijp hem niet helemaal. Kun je die misschien iets meer verklaren... vooral de eenalaatste rethorische vraag en het stukje 'any goal directed activity goes against their grain'...

nu inhoudelijk over de mp3

wel leuk enzo allemaal ik word er alleen niet koud of warm van en komt het nogal inspiratieloos over.

leuk om (nog) steeds die vooruitgang van shakeel te horen, kwa toon doet ie alleen nog steeds onder voor de master :)

Robin Dorland
3 november 2005, 20:22
Wouter postte dat Nietzsche-gedoe, omdat ie misschien wilde voorkomen dat mensen zouden schrijven dat ze meer melodie willen...

Verschuilend achter de statements van een ander (Nietzsche) of niet:

Naar mijn mening moet er BALANS zijn tussen interessante/vreemde noten (noten die je niet verwacht) en noten waar je de luisteraar weer houvast geeft, zodat het lekker blijft lopen.

In deze mp3 is geen sprake van die balans; hier zijn twee gitaristen die een wedstrijdje doen om wie er de meest weirde noten kan spelen en harmonie juist proberen te vermijden. Zo komt het over althans.

Sommige mensen proberen muziek te maken die mensen raakt en dus met de luisteraar communiceert; ongeacht wat hun afkomst is, wat voor taal ze spreken, etc. Daarom kan muziek ook wel de enige echte universele taal genoemd worden. Wouter en Shakeel doen het hier dus duidelijk om de 'weird licks', niet om de muziek in ruimere zin van het woord. En als dat echt is wat ze willen doen, dan moeten ze dat lekker blijven doen :)

Lacrimosa
3 november 2005, 20:25
na 2:00 min is het wel redelijk vet, maar verder vind ik het niet echt interessant...
ligt gewoon aan mij hoor hehe

iig, de licks op het einde zijn wel supervet!!

8-)

Later
Ismar

MusicManMaestro
3 november 2005, 20:33
Lekker hoor , ik ben gek op dit soort gefreak 8-)

Noid
3 november 2005, 21:51
Aah, ik kan alleen maar zwijgen in bewondering: ja het is weird, afwijkend en daardoor bijzonder. Lekker verrassend en daardoor voor mij juist boeiend om naar te luisteren.

sneez0r
3 november 2005, 22:10
Ik kan vrij weinig met de improvisaties. Soms denk ik 'hé, die lick is gaaf'. Maar nergens worden er echt ideeën of gevoelens overgebracht. De melodische of melodisch-harmonische structuur mist totaal. Dat kan je als concept zien - afgaande op de openingspost - maar waarom denk je dat er sowieso structuur in muziek zit? Dat zelfs jazzharmonie en -melodie de afgelopen eeuw zo ontzettend gecodificeerd zijn?

Zelfs in de jazzrock en fusion wordt uitgegaan van een aantal principes wat betreft betreft, frasering. De grootste verschillen vind je in ritme, tempo, en het feit dat de harmonie iets anders is. Mike Stern heeft onder Pat Metheny ook traditioneel geimproviseerd. Herbie Hancock is weliswaar een van de godfathers van de jazzrock, maar bij al zijn solo's hoor je heldere frasering, doordachte keuze van tonen en toonladders, klassieke techniek. Dat mist hier. Gefreak is soms aardig, maar op lange termijn niet houdbaar.

Negative K3 fan
3 november 2005, 22:40
tja, maar aan de andere kant kun je natuurlijk ook niet 'veel' met een backing als deze.

maargoed, laat weer eens wat muziek horen (foolish ofzo?)

Bosch
4 november 2005, 08:47
@ Negative K3 fan, Lacrimosa, MusicManMaestro EN Noid: thanx!!!! 8-) We werken al weer aan een nieuwe bruine kikker.


Nietzsche -> filosofie -> metaforen ->dus niet letterlijk opvatten

Vrije vertaling: veel mensen vinden normaal doen al gek genoeg. “Blijf maar binnen de schijnwerkelijkheid, alwaar alles geordend en harmonieus is”. Er zijn echter ook mensen ... die hoog willen (en durven!) vliegen. Deze ontstijgen de veilige harmonieën en kennen aldus ook een melodie.

(Alleen als esthetisch fenomeen wordt de wereld gerechtvaardigd. Dat maakt kunst soeverein! Kunst betekent hier bij uitstek muziek. Het is de meest directe expressie van het bestaan. De antieke tragedie is eruit geboren en het esthetisch effect dat deze genereert, kan worden vergeleken met de ‘Schmertzlust’, het soort pijnlijke plezier dat in de muziek door een dissonant wordt opgewekt).

Shakeel en ik hebben in dit nummer buiten de ordentelijke standaard blauwdrukken proberen te spelen. Het disharmonische van het bestaan wordt hier niet gecamoufleerd door veilig gekozen tonen. Wij doen dit voor de fun; voor onszelf. ‘Voor allen en voor niemand’. Het was onze stellige verwachting dat de track bepaalde reacties zou uitlokken, vandaar het citaat van F.N. Immers, voor sommigen leidt de confrontatie met het treden buiten de standaard blauwdrukken tot een ongemakkelijk gevoel, afkeuring is dan veilig.


@ Robin Dorland: wij maken muziek voor de luisteraar die geen houvast nodig heeft… en dat blijven we idd doen ;)
@ sneez0r: zijn houdbare dingen nu juist niet saai? De mens is ook niet houdbaar. :)

http://groups.msn.com/_Secure/0SgCfAqoWV11qkSYfmuQ1wmqFQx3rO*wssyf6!FGNys21jefr1 78SfJfiO8WnX!ykBTUfUiIhb00VapWwQ*izFwq2*cZ4NkgO7W! Stb32UoNuASAhlVoljg/Alfred-e-froggy.jpg

Negative K3 fan
4 november 2005, 22:07
ik vind het nogal een arogant statement...

Negative K3 fan
4 november 2005, 22:11
trouwens naar mijn mening hebben jullie precies binnen de ordentelijke standaard blauwdrukken gespeeld, ik hoopte eigenlijk iets anders te verwachten!

Predator
5 november 2005, 12:06
Dat uptempo gedeelte van die backingtrack is echt onwijs gaaf Bosch!!! Dat slome gedeelte komt mij een beetje mijn neus uit, maar goed... Doet niks weg aan het spel van jullie beiden en jullie sound is ook dope. Al vind ik die van Shakeel nog steeds storend gemixed. Heb ik ook last van als hij voor mij opneemt en waardoor het komt weet ik niet!

Voortreffelijk spel, deels toffe backingtrack, totaal niet inspiratieloos eigenlijk. You got me!

minas
5 november 2005, 17:03
Ik vind het echt weer een super nummer lekker appart. En zeer goed gespeeld.

JvD.
5 november 2005, 21:01
ik vind het best vet weer, maar ik vind het niets vergeleken: "Nietzsche contra Wagner" wat jij gemaakt hebt, daar zit echt briljantie achter!

sneez0r
5 november 2005, 21:15
Nietzsche heeft wel meer over muziek gezegd:

Musik von heute. - Diese modernste Musik, mit ihren starken Lungen und schwachen Nerven, erschrickt immer zuerst vor sich selber.

:D

Swan
6 november 2005, 15:03
(Alleen als esthetisch fenomeen wordt de wereld gerechtvaardigd. Dat maakt kunst soeverein! Kunst betekent hier bij uitstek muziek. Het is de meest directe expressie van het bestaan. De antieke tragedie is eruit geboren en het esthetisch effect dat deze genereert, kan worden vergeleken met de ‘Schmertzlust’, het soort pijnlijke plezier dat in de muziek door een dissonant wordt opgewekt).


ah t idee van t "sublime" (tegenover "beauty") van Kant, maar daar is volgens mij heel wat meer voor nodig dan n dissonant...

Robin Dorland
6 november 2005, 19:13
(Alleen als esthetisch fenomeen wordt de wereld gerechtvaardigd. Dat maakt kunst soeverein! Kunst betekent hier bij uitstek muziek. Het is de meest directe expressie van het bestaan. De antieke tragedie is eruit geboren en het esthetisch effect dat deze genereert, kan worden vergeleken met de ‘Schmertzlust’, het soort pijnlijke plezier dat in de muziek door een dissonant wordt opgewekt).


ah t idee van t "sublime" (tegenover "beauty") van Kant, maar daar is volgens mij heel wat meer voor nodig dan n dissonant...

Precies; als het nu een dissonant op het juiste moment zou zijn, dan zou het zeker een waarde hebben en mits goed geplaatst, zou ik het fantastisch vinden. Maar als het alleen maar van dat soort noten zijn dan is het saai, omdat je de dissonant niet meer kunt vergelijken met andere noten; het verliest z'n kracht. Op dezelfde wijze zouden mensen liefde nooit kunnen beseffen als er geen haat zou zijn en zo zijn er heel veel voorbeelden te nomen natuurlijk. Niemand zou lekker zomerweer met blauwe lucht kunnen waarderen als er geen regenachtige dagen zouden zijn, etc.

Negative K3 fan
6 november 2005, 21:52
(Alleen als esthetisch fenomeen wordt de wereld gerechtvaardigd. Dat maakt kunst soeverein! Kunst betekent hier bij uitstek muziek. Het is de meest directe expressie van het bestaan. De antieke tragedie is eruit geboren en het esthetisch effect dat deze genereert, kan worden vergeleken met de ‘Schmertzlust’, het soort pijnlijke plezier dat in de muziek door een dissonant wordt opgewekt).


ah t idee van t "sublime" (tegenover "beauty") van Kant, maar daar is volgens mij heel wat meer voor nodig dan n dissonant...

Precies; als het nu een dissonant op het juiste moment zou zijn, dan zou het zeker een waarde hebben en mits goed geplaatst, zou ik het fantastisch vinden. Maar als het alleen maar van dat soort noten zijn dan is het saai, omdat je de dissonant niet meer kunt vergelijken met andere noten; het verliest z'n kracht. Op dezelfde wijze zouden mensen liefde nooit kunnen beseffen als er geen haat zou zijn en zo zijn er heel veel voorbeelden te nomen natuurlijk. Niemand zou lekker zomerweer met blauwe lucht kunnen waarderen als er geen regenachtige dagen zouden zijn, etc.

op zich bekrachtigt deze uitleg de bedoeling van bosch/shakeel in het feit dat je normaal gesproken allemaal toegankelijke dissonantloze muziek hoort en zij hebben dan getracht dmv dit een tegenpool te vormen. of iets dergelijks.

Robin Dorland
6 november 2005, 22:00
Ach..fuck it; we kunnen allemaal ouwehoeren wat we willen, maar het verandert toch niks :)

Dus eh; doe allemaal wat je wilt :)

Negative K3 fan
7 november 2005, 18:11
beetje pretentieus hoor shakje

Bosch
7 november 2005, 20:14
Voor Shakeel geldt dan nog altijd pretenties als gevolg van competenties :)

Iedereen hartelijk dank voor het luisteren!! 8-)

Hoe de feedback ook luidt, het is altijd koel om geluisterd te worden. De mp3 is in een paar dagen tijd > 300 x gedownload en dat is voor zolderkamergitaristen te gek!

Working on another one ...

BlackSun
7 november 2005, 21:56
Op zich leuke technieken gebruikt, maar de opvatting om de 'muziek' zo te maken dat het nergens anders op lijkt kan ik niet begrijpen.
Het is mogelijk dat er mensen van dit soort dingen houden, dat is smaakgebonden.

MAAR, vanwege de willekeurigheid van e noten, het ontbreken van structuur, het ontbreken van enige vorm van 'standaard' muziektheorie, durf ik hierbij te stellen dat dit niks met muziek of enige vorm daarvan te maken heeft.

het is hetzelfde als een kind van 1 een keyboard onder zn neus drukken. Backing track afspelen, en het geram van die kleuter opnemen.
Er zullen best mensen zijn die het mooi vinden om te horen, maar respect kan ik er niet voor opbrengen; iedereen kan het.

Waar ik wel respect voor heb is jullie techniek. Om die freaky dingen te doen meot je zeker iets in huis hebben. Dat is dan ook het enige wat dit onderscheid van het 'iedereen kan het'

Muzikaal stelt het 0,000 voor.

Flame me....

Perfect stranger2
8 november 2005, 16:45
Dit vind ik dus geweldig, geniaal, super, enz. !

Vooral het stuk van 1:06-1:16 is heeeel gaaf. Hoe komt shakeel eigenlijk aan zijn geluid. Het klinkt erg stereo, maar het lijkt me niet gedubt. (180 graden fase omdraaiing???)

taylor
9 november 2005, 11:10
het enigste wat ik mooi vind is de(eerste) baking track die je hoort en de begin akkoordjes er over dat zegt denk al genoeg voor de rest is een bende licks die nergens op slaan een niks toevoegen aan het nummer nergens na toe gaan, klinkt weer erg los van elkaar.

maar slecht kan ik het ook weer niet noemen ,het is niet mijn ding.

timlawson
14 november 2005, 19:28
te gek, ik hou van ziek gedoe

Das Schaap
19 november 2005, 18:32
Er is eigenlijk al genoeg over gezegd, dus ik hou het bij dit.
Check Todd Duane eens, die is ook freaky, maar met compositie, wat meer gematigd dus. En tja gewoon lekker blijven spelen. 8-)

Tymon
19 november 2005, 21:20
Ik vind het wel vet... sommige licks klinken een beetje "out of place". En verder is dat "uit fase" solo geluid ontzettend irritant! :)

Jools
26 november 2005, 08:56
klinkt goed echter, bezoek dit forum alweer jaartje of meer en je stukjes klinken vaak hetzelfde?

technisch knap, mooi droog geluidje.. maar qua structuur heel vaak hetzelfde, een beetje vrije outside improv over funky backings

heb je ook andere stukjes?

ijzerbroot1
29 november 2005, 00:12
Tsja.....smaken verschillen. Ik vinnut gitaarmasturbatie in optima forma. Klinisch. Dood. Bah. Maar goed, kwestie van smaak. Petje af voor de technische aspecten, dat wel.