PDA

View Full Version : Volume Knop



Damage Inc.
3 november 2005, 17:32
Hallo,

mijn setup is dus een multi-crap in de fx-loop en losse distortion en wah pedalen.
Een handig dingetje wat op mijn multi-crap zit is een output draaiknop en die gebruik ik altijd om de hoofd-volume aan te passen.
Nu ga ik straks alles wat ik gebruik van de multi-crap vervangen met losse pedalen en dus de volumeknop op de multi-crap zal er niet meer zijn.

Wat ik nu zoek is een volume-draaiknop (dus geen volume-pedaal) die het volume gewoon van 0 tot 100 % regelt.
En het moet natuurlijk van goede kwaliteit zijn (geen signaal verlies enz.) en geen groot ding maar niet overduur.
Maar ik moet het niet zo hebben dat 't hetzelfde effect als de volumeknop op je gitaar gaat geven, dus als ik 'm zeg maar half open zet dat mijn distortion dan meet als overdrive gaat klinken (dan moet ie zeker in de fx-loop zoals de multi-crap?).

GreetingZ
- Damage Inc.

vinni
3 november 2005, 17:39
Jou taalgebruik iz zo bloemrijk dat ik er geen bal van snap!
Volgens mij heb je dus een multieffects-processor in de FX-loop van je versterker. Daar wil je van af en naar losse pedalen.
Wellicht had je in je MFXP ( ik kan dr ook wat van) een volume-parameter per patch....klopt het zover? Dit wil je weer terug...

Toch maar een volumepedaal kopen.....en deze in de loop zetten.
Mogelijkheden Bad Horsey, Ernie Ball.....

Maar voor de volgende keer...........
Een duidelijke vraagstelling levert een duidelijk antwoord.

Vinni

robert-gitarist
3 november 2005, 17:42
Jou taalgebruik iz zo bloemrijk dat ik er geen bal van snap!
Volgens mij heb je dus een multieffects-processor in de FX-loop van je versterker. Daar wil je van af en naar losse pedalen.
Wellicht had je in je MFXP ( ik kan dr ook wat van) een volume-parameter per patch....klopt het zover? Dit wil je weer terug...

Toch maar een volumepedaal kopen.....en deze in de loop zetten.
Mogelijkheden Bad Horsey, Ernie Ball.....

Maar voor de volgende keer...........
Een duidelijke vraagstelling levert een duidelijk antwoord.

Vinni

+1
Had ik net ook in een ander topic...

maare volume regeling? zit toch een level knop op gewoon losse pedalen? whats the problem dan??
En anders een volume pedaal van Boss of Ernie Ball ofzo..
En ja helaas die 2de is wel redelijk prijzig.

Damage Inc.
3 november 2005, 17:52
Wat is er nou mis met wat ik typ???
Ik probeer het zo precies mogelijk uit te leggen maarja laat maar ejh.

Ik wil juist geen volume pedaal omdat het niet zo precies is te regelen met je voet.
Er zit simpelweg een output volumeknop op mijn multi-fx (die in mijn fx-loop zit ja) die ik wil houden als ik losse pedalen heb.
En dat is handig omdat daar meestal streepjes en nummers op staan, dus dan kun je je instelling onthouden voor de plaats of welke manier je speelt.

- Damage Inc.

robert-gitarist
3 november 2005, 17:56
Wat is er nou mis met wat ik typ???
Ik probeer het zo precies mogelijk uit te leggen maarja laat maar ejh.

Ik wil juist geen volume pedaal omdat het niet zo precies is te regelen met je voet.
Er zit simpelweg een output volumeknop op mijn multi-fx (die in mijn fx-loop zit ja) die ik wil houden als ik losse pedalen heb.
En dat is handig omdat daar meestal streepjes en nummers op staan, dus dan kun je je instelling onthouden voor de plaats of welke manier je speelt.

- Damage Inc.

Volgens mij als ik beetje goed na denk bedoel je een mastervolume??
Op losse pedaaltjes zit een Level knop,dus ook volume...meestal staan daar 2 streepjes bij,0 en 10,dan pak je toch een watervaste stift en zet er gewoon de rest van de streepjes erbij? niet zo moeilijk..

nielsduursma
3 november 2005, 18:06
en je moet natuurlijk zorgen dat je dist/overdrive pedalen net zo luid zijn als je bypass :wink:

en dan bestaat er ook nog zoiets als een volume knop op je versterker.

en anders toch echt een pedaal...

Damage Inc.
3 november 2005, 18:09
en je moet natuurlijk zorgen dat je dist/overdrive pedalen net zo luid zijn als je bypass :wink:

en dan bestaat er ook nog zoiets als een volume knop op je versterker.

en anders toch echt een pedaal...

Welke bypass, je bedoelt het clean geluid?
Ja ik weet het, maar de distortion zal dan uit de versterker komen.
En de volume-knop op de versterker weet ik niet of dat gaat werken, want als ik mijn master volume lager zou zetten dan de volume van een clean kanaal bijv. zou het overstuurd worden toch?

- Damage Inc.

nielsduursma
3 november 2005, 18:16
en je moet natuurlijk zorgen dat je dist/overdrive pedalen net zo luid zijn als je bypass :wink:

en dan bestaat er ook nog zoiets als een volume knop op je versterker.

en anders toch echt een pedaal...

Welke bypass, je bedoelt het clean geluid?
Ja ik weet het, maar de distortion zal dan uit de versterker komen.
En de volume-knop op de versterker weet ik niet of dat gaat werken, want als ik mijn master volume lager zou zetten dan de volume van een clean kanaal bijv. zou het overstuurd worden toch?

- Damage Inc.

hoe bedoel je? je dist. komt uit je amp, en uit een van je pedalen?? heb je dan geen meerdere kanalen op je amp (mischien wel even handig te zeggen welke versterker je hebt) dan kan je toch gewoon schakelen met een footswitsch. en ik snap ook niet echt wat je bedoelt met "als ik mijn master volume lager zou zetten dan de volume van een clean kanaal bijv. zou het overstuurd worden toch?" :???: :???:

Damage Inc.
3 november 2005, 18:27
en je moet natuurlijk zorgen dat je dist/overdrive pedalen net zo luid zijn als je bypass :wink:

en dan bestaat er ook nog zoiets als een volume knop op je versterker.

en anders toch echt een pedaal...

Welke bypass, je bedoelt het clean geluid?
Ja ik weet het, maar de distortion zal dan uit de versterker komen.
En de volume-knop op de versterker weet ik niet of dat gaat werken, want als ik mijn master volume lager zou zetten dan de volume van een clean kanaal bijv. zou het overstuurd worden toch?

- Damage Inc.

hoe bedoel je? je dist. komt uit je amp, en uit een van je pedalen?? heb je dan geen meerdere kanalen op je amp (mischien wel even handig te zeggen welke versterker je hebt) dan kan je toch gewoon schakelen met een footswitsch. en ik snap ook niet echt wat je bedoelt met "als ik mijn master volume lager zou zetten dan de volume van een clean kanaal bijv. zou het overstuurd worden toch?" :???: :???:

Zucht, ik vraag gewoon om een volumeknop *huilt*overspanning*.
Nou kijk, dit is verder niet belangrijk maar, nu heb ik een cleane versterker met een wah en distortion pedaal voorin en een multi-fx in de fx-loop.
tegen de tijd dat ik al die losse pedaaltjes heb, heb ik ook alweer een andere versterker waar ik dan de distortion op gebruik.

En wat ik met dat oversturen bedoel.
Probeer maar eens op je clean kanaal je clean-kanaal-volume hoger te zetten dan je master volume (en die master zal ik vast lager zetten als ik voor m'n versterker zit te oefen), dus dan zal ik een overstuurd geluid krijgen.
Misschien is dat niet meer bij de nieuwere versterkers maar dit is mijn ervaring sinds jaren.
Ik had deze distortionloze jaren 70 amp van mijn oom gekregen en hij vertelde mij dat je de versterker zelf kon oversturen dusja, daarvan weet ik het en ik had het ook geprobeerd.
Ik kreeg er maar een lichte overdrive uit maar heb toch niet graag hetzelfde als ik de master volume van mijn volgende versterker omlaag zet.

- Damage Inc.

nielsduursma
3 november 2005, 18:39
dan draai je toch op huiskamer niveau even je gain/volume van je clean kanaal naar beneden, en je master ietsje omhoog.

maar wat jij bedoelt is denk ik, als je je gain van je clean kanaal voorbij 12 uur draait bijv. dat je dan een crunch krijgt, dan gaat er meer geluid naar de eindversterker.

dus het maakt opzich niet uit hoe ver je master staat. het is dus niet zo van: ow m'n gain knop staat hoger dan m'n master dus ik heb oversturing.

Damage Inc.
3 november 2005, 18:46
dan draai je toch op huiskamer niveau even je gain/volume van je clean kanaal naar beneden, en je master ietsje omhoog.

maar wat jij bedoelt is denk ik, als je je gain van je clean kanaal voorbij 12 uur draait bijv. dat je dan een crunch krijgt, dan gaat er meer geluid naar de eindversterker.

dus het maakt opzich niet uit hoe ver je master staat. het is dus niet zo van: ow m'n gain knop staat hoger dan m'n master dus ik heb oversturing.

Ja maar meestal wel toch?
Nouja, ik zie wel wat er gebeurt met die versterker dan, het is een erg high-gain versterker dus ja, ik weet het niet precies.

Ik bedoelde trouwens niet met een gainknop op het clean kanaal, dat weet ik wel dat je daar een overdrive op kan krijgen.
Maar ik bedoel echt de volume van het clean kanaal voorbij 12 uur ofzo en dat het te hoog wordt voor de master volume, dat je dán een oversturing krijgt.

Maar als je een volume-controle (knop of pedaal of wat dan ook) in je fx-loop hebt dan werkt het toch niet hetzelfde als een gitaar volumeknop hè?

Maar uiteindelijk wil ik gewoon één volume knop voor mijn hele handel te regelen, dus kanalen apart gaan instellen vind ik wel onhandig.

- Damage Inc.

Antal
3 november 2005, 19:34
maar wat jij bedoelt is denk ik, als je je gain van je clean kanaal voorbij 12 uur draait bijv. dat je dan een crunch krijgt, dan gaat er meer geluid naar de eindversterker.

dus het maakt opzich niet uit hoe ver je master staat. het is dus niet zo van: ow m'n gain knop staat hoger dan m'n master dus ik heb oversturing.

+1

Die knop, die zit gewoon op je versterker. Dat heet een mastervolume. Een mastervolume is gewoon een volumeknop voor je voorbuizen. En als jij een multiFX in je loop heb waar een volumeknop op zit, dan heb je dus ook gewoon een volumeknop voor je eindbuizen. Maakt dus niets uit qua oversturing en zo. Oversturing haal je (bij normale volumes) uit je Pre-amp of pedalen. Heeft er dus niets, maar dan ook niets mee te maken!