PDA

View Full Version : buizenamp



3 november 2005, 15:03
hoi,
ik ben op zoek naar een klein buizenampke (30 tot 50W) voor op men kamer te spelen, n af en toe met drum ofzo...
Alleen ik zou ni wete wa er allemaal van aanbod is: merk, welk type, tweedhands of nieuw,...
hebbe jullie iets intereesants?

budget: 300 à400 eur

joeps ;)

Terence
3 november 2005, 15:15
30 tot 50 watt buizen is best wel hard voor op je kamer...

renier
3 november 2005, 15:21
klein? dude, met een 30 watt buizenversterker kun je zuigelingen om zeep helpen!

voor huiskamer gebruik moet je eerder denken aan 5 watt, 10 max.

ik heb net een 50 watt buizenbak gekocht, en die staat in mijn werkkamer op stand 1 van 10, en dan voel ik de bank al meevibreren. (is wel 2 x 12" dan) maar die is dan ook eigenlijk niet voor thuis bedoeld.

als je puur voor thuis wat wil, zou ik eens naar die epiphone mini buizenversterker kijken (5 watt geloof ik) als je hem ook voor repetities wil gebruiken, wellicht een JTM 30 van marshall (rond de 300 te vinden), een H&K (heb je ook in 25 watt uitvoeringen) of mischien een tweedehands fender Hot Rod Deluxe. (is 40 watt, wel erg hard voor thuisgebruik)

jozum
3 november 2005, 15:22
inderdaad, dat is nog aardig wat watts voor een slaapkamerversterker. Ik zou zeggen een cube of misschien een oude fender champ of zo. Er zijn ook wat enthousiastelingen over die epiphone versterker. Wat is je stijl, is de vraag?

jozum

gitarist17
3 november 2005, 16:16
als je een goede clean zoekt met een redelijke (bluesy) overdrive...

FENDER HOT ROD DELUXE

gaat heel hard maar kan net thuis denk ik... (bij mij wel iig...)

hele fijne versterker, maar weet niet of je dat met dat budget kan redden... maar je kan het altijd proberen

groeten erice

deedee
3 november 2005, 16:20
als je een goede clean zoekt met een redelijke (bluesy) overdrive...

FENDER HOT ROD DELUXE

gaat heel hard maar kan net thuis denk ik... (bij mij wel iig...)

hele fijne versterker, maar weet niet of je dat met dat budget kan redden... maar je kan het altijd proberen

groeten erice

mijn marshall jcm2000 40 watt kan idd ook net thuis

waix
3 november 2005, 16:39
kheb hier een zvex nano head staan 0.5 watt buizen

als je geintereseerd ben stuur maar een pm

nielsduursma
3 november 2005, 16:45
topic starte wil ook met drum meespelen, dus dan is 50 watt voldoende, en zo'n kleine epiphone niet denk ik.

hgrondel
3 november 2005, 17:00
wat een onzin allemaal, met een marshall full-stack 100 watt kan je ook prima thuis spelen, dus voordat je die jongen een versterker aanraad waar je alléén maar thuis mee kan spelen en niet in een band, kan je beter een wat veelzijdiger versterker aanraden (in volumes).

het best is om zelf even wat versterkers uit te testen

AART
3 november 2005, 17:05
wat een onzin allemaal, met een marshall full-stack 100 watt kan je ook prima thuis spelen, dus voordat je die jongen een versterker aanraad waar je alléén maar thuis mee kan spelen en niet in een band, kan je beter een wat veelzijdiger versterker aanraden (in volumes).

het best is om zelf even wat versterkers uit te testen

+1

kehb thuis gehad:

100 W Marshall(SL-X)
120 W Peavey 5150
en nu een 85 W mesa, en die gaat het hardste van allemaal uiteindelijk....

dejohan
3 november 2005, 17:52
... of mischien een tweedehands fender Hot Rod Deluxe. (is 40 watt, wel erg hard voor thuisgebruik)

Ik speel er thuis mee hoor, maar verder dan 2 gaat hij dan niet. Niet ideaal. Maar deze amp kan pokke luid gaan. Ik heb met een Hot Rod in een band gespeeld met een medegitarist op een Twin, en in een andere band met een mede gitarist op en JCM800, en alletwee hadden ze problemen om boven m'n amp uit te komen. En ik stond op 4!

Als je echt ZEKER weet dat je nooit in een band wil spelen, of je hebt al een grote amp, of je denkt voor bij een band een aparte amp te willen kopen, dan raad ik een klein modelling versterkertje aan (Roland Cube of die Vox dingen zijn het beste). Die dingen zijn voor thuisgebruik veelzijdiger, en op zo'n lage volumes klinken ze zelf soms beter dan die kleine buizenampjes IMHO.

Als je één amp wil kopen, voor zowel thuis als (later) in een band, dan raad ik je een full buizenamp aan, tussen de 30 en 40 watt, en met meerdere kanalen. Als je 'gewone' rock of blues wil spelen: kijk eens naar de Peavy Classic 30 en de peavy Delta Blues. Ik heb ze zelf mogen testen en vind ze goed, en heb van anderen ook al héél goeie verhalen over gehoord. En bovendien zijn ze niet zo verschrikkelijk duur. Ik denk dat er van beiden een 30 watt versie is.

Punt
3 november 2005, 18:16
Voor alleen thuis zou ik eens zo'n Vox AD30 modelling amp proberen.
Lekker veelzijdig en op lage volumes klinkt het best aannemelijk en is goedkoop.

oops zie nou de post van dejohan pas, helemaal mee eens!

Sora
3 november 2005, 20:55
Ik heb zo een beetje dezelfde vraag en kwou er net een topic over maken (goed zeg, die zoekfuntie! :D )
Maar ik heb ook al gehoord van lampenversterkers. Wat is dat, is dat beter dan buizen en waarom? En hoe regelmatig moet je zo'n buizen vervangen en hoeveel kosten die?

thx :)

StereoX
3 november 2005, 21:02
Lampen = buizen. geen verschil dus.

en met het vervangen van buizen ligt het er maar net aan hoeveel je de versterker gebruikt

Mr.Bluesbreaker
3 november 2005, 21:08
Wat veel mensen vergeten is dat ook het type buis en soms het merk ook nog wel eens meepseelt als je het over levensduur hebt.

Een EL84 buis (Vox, Bedrock, Peavey Classic, sommige Marshalls)
gaat gewoon minder lang mee dan een EL34. Die zijn pak em beet na 400 branduren niet meer fris. Een EL84 kost dan ook wel weer minder om te vervangen.

Sora
3 november 2005, 21:13
Wat veel mensen vergeten is dat ook het type buis en soms het merk ook nog wel eens meepseelt als je het over levensduur hebt.

Een EL84 buis (Vox, Bedrock, Peavey Classic, sommige Marshalls)
gaat gewoon minder lang mee dan een EL34. Die zijn pak em beet na 400 branduren niet meer fris. Een EL84 kost dan ook wel weer minder om te vervangen.

dan heb ik nog een vraag (het houdt niet op met mij :razz: )

wat is het verschil tussen een 100 watt combo als de marshall dfx en een stack als de jcm ofzo?

Punt
3 november 2005, 21:17
Vroeger zaten er buizen in veel apparaten zoals radio's etc.
Toen werden er dus veel gemaakt.
Tegenwoordig worden ze minder gemaakt en de kwaliteit is een stuk minder dan vroeger.
Er zijn nog wel ongebruikte of gebruikte oude buizen van vroeger te vinden, maar die zijn dan wel een stuk duurder dan de nieuwe, maar klinken dan ook een stuk beter.

Om een voorbeeld te geven een nieuwe voorversterkerbuis kost pakweg 7 euro.

Een gebruikte oude Mullard kan wel oplopen tot 70 euro.
Meestal heb je meerdere voorversterker buizen in een versterker....
Eindbuizen zijn nog duurder.

Buizen zijn wel iets storingsgevoeliger dan solid state amps, maar klinken dan ook beter.
Je moet het wel horen, als je het verschil (nog) niet hoort kun beter nog even op een moddelling amp spelen :)

Mr.Bluesbreaker
3 november 2005, 23:06
Moa, storingsgevoeligheid ligt helemaal aan het type amp dat je hebt.
Mijn JC-120 maakt best een bak herrie als je niet speelt, terwijl mijn JCM800 muisstil is. Zelfde gold voor mijn valvestate en mijn TSL. Of bedoel je andere storingen?

Het verschil tussen een JCM stack en een DFX is erg groot: wat wil je weten? De features kun je zelf opzoeken wat welk knoppie doet.
In geluid is een jcm series veel dynamischer, je hoort veel beter nuances in je spel en het is niet zo vlak en 'gruizig' in de overdrive sectie als een buizen (jcm) amp. Nu heb je ook een hele reeks JCM types, de verschillen daarin kun je met de zoekfunctie wel vinden.

Ook nog even een punt:
Een (DFX/VS) solid state top is een eitje om te tillen. Veel 100 watt heads zijn echt loodzwaar! Met de trafo's aan een kant is de balans ook nog eens kut, dus het sleept niet bepaald lekker. Oh, je had het over solid state combo's, ook die zijn vaak iets lichter dan buizencombo's.

Punt
4 november 2005, 00:19
Moa, storingsgevoeligheid ligt helemaal aan het type amp dat je hebt.
Mijn JC-120 maakt best een bak herrie als je niet speelt, terwijl mijn JCM800 muisstil is. Zelfde gold voor mijn valvestate en mijn TSL. Of bedoel je andere storingen?



Ja, je moet er niet mee smijten :)

renier
4 november 2005, 09:34
No offence, maar als ik je opmerkingen zo lees heb je nog niet zo gek veel ervaring. ik weet ook niet of het voor jou dan wel verstandig is om een buizenversterker aan te schaffen:

1. ze zijn duur, zowel in aanschaf als in onderhoud
2. ze zijn loeizwaar
3. ze gaan heel erg hard, en klinken ook alleen goed als ze heel erg hard gaan.


deze 3 punten worden allemaal goed gemaakt door 1 belangrijk punt: ze klinken fantastisch. punt is echter dat ik denk dat jij dat verschil niet kunt veroorzaken met een gitaar, en al helemaal niet kunt horen. niet om lullig te doen, maar dat kon ik ook niet toen ik nog niet zolang speelde.

ik denk dat je veel beter af bent met het kopen van een leuke trnaistorversterker 2e hands, hou je wat geld op zak voor een paar leuke pedaaltjes, je bespaart je een hoop gesleep, een hoop onderhoudsjosten en als je straks echt de ervaring en de "tone in je hoofd" hebt die je zoekt, ga je eens lekker op zoek naar een buizenbak.


overigens zijn er ook heel veel transistor versterkers die prima klinken. je moet qua vermogen dan wel iets hoger gaan zitten (50 - 100 w). persoonlijk denk ik dat jij het verschil tussen buizen en solid state nog niet zou horen/ waarderen.

Sora
5 november 2005, 14:50
No offence, maar als ik je opmerkingen zo lees heb je nog niet zo gek veel ervaring. ik weet ook niet of het voor jou dan wel verstandig is om een buizenversterker aan te schaffen:

1. ze zijn duur, zowel in aanschaf als in onderhoud
2. ze zijn loeizwaar
3. ze gaan heel erg hard, en klinken ook alleen goed als ze heel erg hard gaan.


deze 3 punten worden allemaal goed gemaakt door 1 belangrijk punt: ze klinken fantastisch. punt is echter dat ik denk dat jij dat verschil niet kunt veroorzaken met een gitaar, en al helemaal niet kunt horen. niet om lullig te doen, maar dat kon ik ook niet toen ik nog niet zolang speelde.

ik denk dat je veel beter af bent met het kopen van een leuke trnaistorversterker 2e hands, hou je wat geld op zak voor een paar leuke pedaaltjes, je bespaart je een hoop gesleep, een hoop onderhoudsjosten en als je straks echt de ervaring en de "tone in je hoofd" hebt die je zoekt, ga je eens lekker op zoek naar een buizenbak.


overigens zijn er ook heel veel transistor versterkers die prima klinken. je moet qua vermogen dan wel iets hoger gaan zitten (50 - 100 w). persoonlijk denk ik dat jij het verschil tussen buizen en solid state nog niet zou horen/ waarderen.

ik speel al twee jaar, maar het probleem is dat ik alleen nog maar op transistors gespeeld heb dus vroeg ik me inderdaad af wat dat allemaal is. En ik ben ook niet op zoek naar een buizenversterker ofzo ik was gewoon nieuwsgierig (ik woon op een appartement, vandaar dat ik alleen een cube gebruik :razz: )

Punt
6 november 2005, 09:55
ik speel al twee jaar

AL twee jaar :o

Sora
6 november 2005, 14:55
ik speel al twee jaar

AL twee jaar :o


ok NOG MAAR 2 jaar dan :)