PDA

View Full Version : lick by lick



markbekker
3 november 2005, 11:30
ehj

Hoe kan je nou een solo oefenen zodat alles inmekaar vloeit. V.B : zo`n solo als "i`m so glad" op de nieuwe cream dvd en cd.. Hij speelt de ene lick en gaat met de volgende verder zodat alles bij elkaar past

Maar hoe kan ik dit nou trainen zodat ik niet zo`n eentonige solo neerzet en dat alle licks na elkaar mooi klinken.. is dit te trainen >?

iemand tips ?

Scali
3 november 2005, 12:33
Zorg dat je je toonladders van buiten kent, van voor naar achter en weer terug, over de hele hals.
Dan kun je via je toonladder van de ene naar de andere lick 'lopen'.

DivisionBell
3 november 2005, 14:44
Pentatonisch over hele hals (kun je opdelen in 5 blokken, en daarna de blue notes er ook bij).

Ionisch t/m Locrisch (7 patronen) leren.. die kun je daarna aanelkaar rijgen als het ware en dan ben je echt free to go!

En daarna pas de overige laddertjes etc :wink:

Mvgr

markbekker
3 november 2005, 15:20
ik zit nu net te kijken, over een Majeur akkoord kan je toch alleen Mixolydisch en Majeur toonladder toepassen ? want al die andere toonladders komt niet overeen met de terst van b.v E maj..

of zit ik nou lomp te denken >??

grtz :)

koella
3 november 2005, 22:46
majeur-pentatonisch past ook op een majeur akkoord.
Verder kan mineur-pentatonisch vaak ook en lydisch in sommige gevallen.

Ik zou gewoon zoveel mogelijk experimenteren en je niet laten afremmen wanneer iets theoretisch zogenaamd niet kan. :)

taylor
4 november 2005, 11:14
je kunt ook wel mineur pentatonisch spelen op een majeur akkoord als je maar niet op kleine tertsen en zo blijft hangen maar meer als een dominante arpegio vorm blijft spelen als je begrijpt wat ik bedoel.

veder heb je idd majeur pentatonisch,gewoon majeur,mixo en lydisch als majeur toonsoorten/ladders

jaspie
4 november 2005, 21:52
je kan pentatonisch altijd zo omzetten dat het klopt bv als je een nummer in de grondtoon gmajeur hebt kan je daarbij een solo spelen in pentatonisch e mineur, of Cmajeur in pentatonisch am. Ik denk dat pentatonisch mineur wel de belangrijkste rock ladder is die je moet kennen. Daarna ionisch majeur en mineur over de hele hals en dan zoals gezegt wel de kertoonladders leren...

markbekker
5 november 2005, 08:51
ehj

tnx voor jullie antwoorden,

Maar ik bedoel hoe kan je nou jezelf trainen om zo te soleren dat het nooit saai is...

en hoe kan je nou een solo opbouwen met behulp van de maj penta. naar de min penta ? Daar las ik ook een paar dingen over op dit forum. Lijkt me wel een mooi voorbeeld "Crossroads" by "Cream" is dat nou een goed opgebouwde solo ???

moretel
5 november 2005, 22:42
Als je van solo's van, als b.v. Cream houdt moet je alle lickjes uitzoeken, doe dat liefst op gehoor, maak een loop van een stukje (soms maar 3 of 4 noten, als het ingewikkeld is) en herhaal dit vele malen en speel na.
Eric Clapton maakt veel gebruik van pentatonisch mineur en majeur gemengd.
Let vooral op bends en vibrato. Ga daarna je eigen variaties maken m.b.v. toonladderkennis en vooral je oren.
Na een aantal weken merk je resultaat, ga dan meespelen op backingtracks e.d. In bladen als Guitar Techniques staat ook veel materiaal.
Soleren leer je door er veel tijd in te steken en saai wordt het nooit, zelfs toonladders oefenen niet, heeft vaak ook iets mediatiefs.
Oefen verder op lenigheid en kracht van je vingers.

Zoals ik al eerder zei is Guitar Technique een prima blad als je je wat verder wil ontwikkelen als gitarist, zowel ritmisch als solo.

LPplayer
7 november 2005, 10:59
Het is ook licks uit het hoofd leren en de toonladders en dan de solo oefenen. doormiddel van alle phrases los te oefenen tot dat het in je vingers zit. Dan is het makkelijk aan elkaar plakken


Als je van solo's van, als b.v. Cream houdt moet je alle lickjes uitzoeken, doe dat liefst op gehoor, maak een loop van een stukje (soms maar 3 of 4 noten, als het ingewikkeld is) en herhaal dit vele malen en speel na.
Eric Clapton maakt veel gebruik van pentatonisch mineur en majeur gemengd.
Let vooral op bends en vibrato. Ga daarna je eigen variaties maken m.b.v. toonladderkennis en vooral je oren.
Na een aantal weken merk je resultaat, ga dan meespelen op backingtracks e.d. In bladen als Guitar Techniques staat ook veel materiaal.
Soleren leer je door er veel tijd in te steken en saai wordt het nooit, zelfs toonladders oefenen niet, heeft vaak ook iets mediatiefs.
Oefen verder op lenigheid en kracht van je vingers.

Zoals ik al eerder zei is Guitar Technique een prima blad als je je wat verder wil ontwikkelen als gitarist, zowel ritmisch als solo.