PDA

View Full Version : Wanneer is 'n Squier-Japan uit jaren 80 van goede kwaliteit?



Jorn-
3 november 2005, 10:07
Het feit dat de eerste squiers die begin jaren 80 in Japan werden gemaakt van zeer goede kwaliteit waren is mij bekend. Maar waar ligt de grens (jaartal of serienummer) dat de kwaliteit weer minder werd? Ik zoek een betaalbare Telecaster, maar hoe kom ik erachter of de te koop aangeboden Squiers uit de jaren 80 behoren tot die betere eerste oplage!

De eerste serienummers die begonnen met JV- bestonden vaak nog uit onderdelen die afkomstig waren uit de US. Zijn de Squiers uit halverwege de jaren 80 met serienr beginnende met een E ook nog van die betere kwaliteit??

Harry
3 november 2005, 10:17
wacht dacht je van zelf uitproberen? Mijn Squier uit (ongeveer) 1985 heeft geen JV- of E-nummer en was beter dan de Fenders die toen in de winkel hingen en die ik van anderen mocht uitproberen.

guvnor
3 november 2005, 10:23
De E serie is zeker van goede kwaliteit. Niet zo goed als JV, maar ik heb liever een E als een SQ serie. Daar heb ik eentje van in handen gehad en die viel me wat tegen (kan niet iets specifieks aanwijzen, maar hij voelde niet lekker en is bovendien een 70's type met 3 punts halsbevestiging).

Kijk wel uit met de E serie met System I tremolo (contemporary serie). Ik heb er zo eentje en zolang ze in orde zijn zijn ze perfect. Gaat er iets kapot aan de trem dan heb je een probleem want ze bijna nergens meer te krijgen, laat staan onderdelen ervan. Ik heb er gelukkig eentje spare liggen voor onderdelen.

dejohan
3 november 2005, 11:25
Ik dacht ergens hier gelezen te hebben dat ze die trems opnieuw maken.

Droffie
3 november 2005, 13:19
De E serie is zeker van goede kwaliteit. Niet zo goed als JV, maar ik heb liever een E als een SQ serie. Daar heb ik eentje van in handen gehad en die viel me wat tegen (kan niet iets specifieks aanwijzen, maar hij voelde niet lekker en is bovendien een 70's type met 3 punts halsbevestiging).

Kijk wel uit met de E serie met System I tremolo (contemporary serie). Ik heb er zo eentje en zolang ze in orde zijn zijn ze perfect. Gaat er iets kapot aan de trem dan heb je een probleem want ze bijna nergens meer te krijgen, laat staan onderdelen ervan. Ik heb er gelukkig eentje spare liggen voor onderdelen.

Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen.
ik heb er nu een vintage style tremolo op zitten maar die past niet helemaal lekker.
Zwaar balen.

Jorn-
3 november 2005, 13:56
[/quote]
Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen.
ik heb er nu een vintage style tremolo op zitten maar die past niet helemaal lekker.
Zwaar balen.[/quote]

En hoe klinkt deze telecaster? Ik kan er een kopen en ben benieuwd naar de kwalitiet en geluid van deze Japanse Tele's (deze heeft ook seriesnr. E****)

Droffie
3 november 2005, 14:10
Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen.
ik heb er nu een vintage style tremolo op zitten maar die past niet helemaal lekker.
Zwaar balen.[/quote]

En hoe klinkt deze telecaster? Ik kan er een kopen en ben benieuwd naar de kwalitiet en geluid van deze Japanse Tele's (deze heeft ook seriesnr. E****)[/quote]

Sorry, don't know...Ik heb 't over een Stratocaster.

dejohan
4 november 2005, 10:00
De E serie is zeker van goede kwaliteit. Niet zo goed als JV, maar ik heb liever een E als een SQ serie. Daar heb ik eentje van in handen gehad en die viel me wat tegen (kan niet iets specifieks aanwijzen, maar hij voelde niet lekker en is bovendien een 70's type met 3 punts halsbevestiging).

Kijk wel uit met de E serie met System I tremolo (contemporary serie). Ik heb er zo eentje en zolang ze in orde zijn zijn ze perfect. Gaat er iets kapot aan de trem dan heb je een probleem want ze bijna nergens meer te krijgen, laat staan onderdelen ervan. Ik heb er gelukkig eentje spare liggen voor onderdelen.

Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen.
ik heb er nu een vintage style tremolo op zitten maar die past niet helemaal lekker.
Zwaar balen.

Kijk eens hier:
http://freespace.virgin.net/john.blackman4/trem.htm

"I frequently get asked if it is possible to get spares for the tremolos fitted to Contemporary models. Up until now the answer has been no. But I've just been told about www.axeparts.net and www.fretsonthenet.com who may be able to help. Give them a try."

Misschien kan dat je helpen.

Stratman70
4 november 2005, 10:19
De E series zijn ook gewoon goed. Misschien iets minder kwaliteitsmateriaal bijv. bodies zijn eerder van basswood dan essenhout, wat je nog wel bij de JV's en in mindere mate bij de SQ's tegenkwam en dat soort dingen, maar ze zijn verder wel goed.

Laat je oren en handen bepalen of die gitaar goed (genoeg) voor je is.
Heel algemeen mag je best stellen dat de Squiers uit de jaren 80 en zelfs begin 90 best goed waren. Daarna werd het al gauw wat minder.

Droffie
4 november 2005, 10:47
Bedankt voor de info johan.
Maar dat is niet van toepassign op mijn Strat. Er moet een Vintage style trem op, maar degene die op Ebay besteld had past niet helemaal lekker. Moest de gaatjes een beetje bijboren om 'm passend te krijgen.

deedee
4 januari 2006, 13:30
sorry dat ik dit topic omhoog haal, maar de zoekfunctie werkt niet lekker :roll:

hoeveel is een squier SQ serie ongeveer waard, in goede staat?

aram
5 januari 2006, 22:57
Ik heb een diverse E-series en twee JV strats gehad die allemaal erg goed zijn. Je moet van de hals van de E-serie houden, die erg licht speelt in vergelijking met USA strats van nu. Ik ben er niet zo weg van, maar de algehele sound en de verschillen tussen de verschillende standen hebben een erg goede vibe en klank. Daar komt bij dat de E-serie strats veel en veel goedkoper zijn dan die JV's. Dat verschil is qua kwaliteit niet recht te praten.
Ik heb mijn E-serie strat nu al weken te koop staan voor maar 250 euro en nog steeds niet verkocht. Kijk maar eens naar de prijs van een JV......
Trouwens het beste is een custom Haar strat. Die komt er dan ook aan.

deedee
6 januari 2006, 00:04
Ik heb een diverse E-series en twee JV strats gehad die allemaal erg goed zijn. Je moet van de hals van de E-serie houden, die erg licht speelt in vergelijking met USA strats van nu. Ik ben er niet zo weg van, maar de algehele sound en de verschillen tussen de verschillende standen hebben een erg goede vibe en klank. Daar komt bij dat de E-serie strats veel en veel goedkoper zijn dan die JV's. Dat verschil is qua kwaliteit niet recht te praten.
Ik heb mijn E-serie strat nu al weken te koop staan voor maar 250 euro en nog steeds niet verkocht. Kijk maar eens naar de prijs van een JV......
Trouwens het beste is een custom Haar strat. Die komt er dan ook aan.

ik vroeg naar de sq serie... Heb je daar ook ervaring mee/prijsinfo over?

guvnor
6 januari 2006, 09:04
Ik heb een tijdje terug een advertentie wekenlang voorbij zien komen waar iemand probeerde 350 euro voor een SQ te vangen. Werd niet heel veel op gereageerd.

deedee
7 januari 2006, 14:59
verder niemand?