PDA

View Full Version : Voeding bouwen



Agent_Smith
2 november 2005, 21:38
Graag zou ik een (9v) voeding bouwen waarmee in (bromvrij) mijn pedaaltjes van stroom kan voorzien. Weet er iemand een goed schema beschikbaar? Waar moet ik verder nog op letten (vermogen misschien)?

Antal
2 november 2005, 21:49
Dit iets voor je misschien?

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ss-ps4_sc.pdf

Joppnl
3 november 2005, 12:56
Mmmm,

in het schema staan 78Lxx genoemd. De 78L serie kan maximaal 200mA leveren voordat ie naar de eeuwige jachtvelden verdwijnt maar 100mA continue is waarschijnlijker.

Lijkt me te weinig voor je pedaaltjes: een78xx (dus zonder de L) kan 1A leveren (max), is kortsluitvast, thermisch ook (tot op zekere hoogte) beveiligd en voldoet prima voor dit projectje.

Neem een 7809 voor 9V, 7805 voor 5 V 7812 voor 12 V etc. Pen 1 is ingang, pen 2 aarde, pen 3 uitgang

Rest vh schema is wel aardig, je hoeft maar 1 van de 4 getekende secties te bouwen. Wel zou ik nog een kleinere condensator aan in en uitgang zetten tegen oscillatie maar voor de rest kan er weinig fout gaan.

Agent_Smith
3 november 2005, 19:43
Okee, bedankt beiden! Ook bedankt voor de eventuele verbeteringen. Je kunt me op dit gebied dus alles wijsmaken he.
Joppnl, wat bedoel je met dat laatste? Welke waarde van condensator zit je te denken en wat moet ik me indenken (praktisch) bij oscillatie? Geeft dit brom?

Joppnl
3 november 2005, 21:25
nu staat er ad ingang een EL(ectrolytische)CO(ndensator), ELCO dus van 220uF en ad uitgang 1 van 100uF.

Ik zou 2 condensatoren van 10 nF (10 nanoFahrad) er bij plaatsen: 1 aan de ingang (dus hetzelfde als die 220uF) en 1 aan de uitgang (gelijk die van 100uF.

Zet die condensatoren van 10nF zo dicht mogelijk bij de 78xx dan kan er niets fout gaan.

Agent_Smith
4 november 2005, 07:58
Ja okee, de standaard dingen (zoals ELCO etc) weet ik wel. Vroeger heb ik wel een aantal buizenversterkertjes gebouwd, maar alleen puur schema nabouwen. Helaas weet ik de theorie erachter (wat er dus bijv gebeurt als je met de condensatoren gaat experimenteren) vrijwel niet. Dat is soms best jammer, maar ja, je kunt niet alles weten natuurlijk.
Dus: aan de in- en uitgang van die spanningsregelaat (parallel aan de elco's) die extra condensatortjes?

Enterprice
4 november 2005, 08:13
Neem twee keramische condensatoren van 100NF, een aan de ingang van de spanningsregelaar naar massa en een aan de uitgang van de spanningsregelaar naar massa.

Joppnl
4 november 2005, 21:10
ja, 100nF / 10nF, iets in die trend is goed.

Agent_Smith
6 november 2005, 13:25
Okee mensen, bedankt voor de info. Ik ga er wat mee doen.