PDA

View Full Version : Zelf versterker bouwen



jeroenw
23 september 2002, 12:18
Is het mogelijk zelf een versterker te bouwen van een oude buizenversterker en speakers? Ik heb wel een test gedaan door het gewoon aan te sluiten maar toen klonk het bij iets te hard aanslaan zwaar vervormt.

Ik ben maar een arme student :smile:

aadplagiaat
23 september 2002, 14:31
Nou je zou kunnen beginnen met de versterker die je nu hebt te gebruiken. Probeer die maar eens te repareren. Dat scheelt een hoop problemen met behuizing kiezen enz. In ieder geval heb je een aantal werkende onderdelen.

FragDaddy
23 september 2002, 19:06
ga alsjeblieft niet in een buizenversterker zitten prutsen als je er geen verstand van hebt.

op zo'n beetje elk onderdeel staat een dodelijke hoogspanning. ook nadat je de stroom eraf gegooit hebt, blijft de hoogspanning nog een paar uur in de condensatoren zitten.

ik heb zelf 8 jaar lang elektrotechniek en elektronica gestudeerd en ik blijf ook zoveel mogelijk uit mijn versterker.

wees verstandig en blijf eraf, het is niet grappig om met verkoolde vingers of dood op de grond te liggen.

pimmetje
24 september 2002, 02:11
Als je niet genoeg weet, idd niet met je klauwen aan buizenbakken gaan zitten klooien. Een vriend van me zei dat 't niet fout gaat als je voorzichtig bent, maar er blijft idd gewoon nog een tijdje een dodelijke lading achter in de versterker als hij uit staat.

Je kan ff kijken op http://www.ax84.com voor een leuk zelfbouw-buizenbak-project waar flink wat mensen aan zijn begonnen en aan hebben toegevoegd. Je ziet dan wel hoe achterlijk simpel zo'n buizenversterker eigenlijk is. Ook daar wordt gewaarschuwd voor de hoge voltages en zo.

Ik ben momenteel ook nog m'n electronika-vaardigheden aan 't vergroten voordat ik zelfs aan zo'n simpel buizenbakkie ga beginnen. Misschien moet ik ook wat meer Nirvana gaan luisteren... dan steek ik wellicht met wat minder moeite m'n fikken in zo'n ding :grin:.