PDA

View Full Version : Versterkertop+stereo eindtrap



Vlieg
2 november 2005, 18:12
Hallo allemaal,

Ben benieuwd of een van jullie hier ervaring mee heeft. Ik ben in het bezit van een Bogner versterkertop met een effectenloop. Voor de effecten gebruik ik een G-force. Wat ik wil is gebruik maken van de stereo effecten van dit apparaat. Volgens de handleiding kun je zogenaamd wet-dry-wet spelen door je line-out of de send van je effectenloop aan te sluiten op de G-force en de stereo uitgang te koppelen aan een stereo eindtrap. Ben benieuwd of een van jullie hier ervaring mee heeft.

Grrrrrrrrrrrrr.

kokeleko
2 november 2005, 19:38
Wet/dry/wet noemt men dat.

Ik maak er al jaren gebruik van, op dit moment met een Egnater TOL100+ 4x12, MPX-G2/IPS 33B een Rocktron 2x50+ twee 2x12's voor de wets.
Als je ruimte hebt is het een goede sound, je effecten mengen zich in de omgeving als het ware en door seperate speakers.
Als je gewoon mono wilt gooi je alles(post fx) in je paralle loop.

Maar de "grote jongens" (lees: HRI meute) op dit forum zullen je er alles over vertellen.

srv-man
2 november 2005, 22:06
Nou nou Ko, volgens mij ben jij 1 van de weinige W/D/W-ers in deze meute. De rest lult er alleen maar over.

chennie
3 november 2005, 00:40
wat wilt dta eigenlijk zeggen wet en dry en wet/dry/wet ?

vester86
3 november 2005, 00:43
wet betekent het signaal met effect

wet dry wet zijn 3 speakerkasten, waarbij de middelste een droog signaal krijgt (dus zonder effecten eroverheen) en de 2 buitenste allebei een apart geluid+effectgeluid (bijvoorbeeld delay) zo kun je een delay van links naar rechts laten gaan maar toch je originele niet gekleurde gitaargeluid behouden

Michael AE
3 november 2005, 03:13
Waanzinnig concept, maar veel sleepwerk.

Het principe is dat je gewoon je versterker gebruikt zoals normaal, maar dat je de EFX apart uitversterkt. Klinkt simpel, maar er zijn veel variaties. Een van de vragen is of je de "droge" sound ook via de speakers waar je EFX uitkomen wilt horen, of dat je uit de EFX speakers alleen effecten wilt horen.

Het tweede principe is het meest gebruikelijk, maar is vaak een compromis wanneer het effecten betreftdtd die bedoeldtdtd zijn om je "algehele" sound te beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan een tremolo of panner. Het probleem is namelijk dat je "droge" sound ALTIJD aanwezig is; iets dat je met deze effecten meestal niet wil.

Ook is er vaak een discussie over het punt waar de "droge" sound wordt afgetapt. Veelal gebruiken mensen een EFXloop (send) of direct out/preamp out, maar ook wordt er vaak gebruik gemaakt van een micpreamp die naar de EFX processor wordt geleidtdtd. (En zo kan ik er nog een aantal opnoemen...)

In een reply als deze is het een beetje moeilijk alle gebruikte principes uit te leggen en er zijn vast mensen die het beter kunnen dan ik, maar ik heb zelf het meeste geleerd door te expirimenrteren. Op een gegeven momen kom je er namelijk achter wat de nadelen en voordelen zijn en hoe je ze met jouw eigen appatuur het beste kunt vermijden/verbeteren....

kokeleko
3 november 2005, 07:58
Nou nou Ko, volgens mij ben jij 1 van de weinige W/D/W-ers in deze meute. De rest lult er alleen maar over.

:-D :-D , ja maar ik heb een huis tuin en keuken set, dus geen..

CAE
Skrydstrup
Eventide
TC huppelde pup
Bogner
etc etc , alst maar duur is

dus niet echt echt.

srv-man
3 november 2005, 09:02
Ja Ko, met Lexicon, Fender enzo tel je inderdaad niet meer mee, dat kan nooit wat zijn. Hoewel een MPX1 nog zou kunnen :wink: 8-) :lol:

MSNL
3 november 2005, 09:28
Hallo,
Ik heb een paar jaar op een (klein) W/D/W systeem gespeeld. MEsa Boogie combo voor het droge gitaar signaal en via de line out, MPX g2 en Mesag Boogie 20/20 eindtrap 2 speakers voor het effectsignaal (stereo).

Klinkt heel mooi. Het geluid is heel ruimtelijk. Alleen moet je er wel de ruimte voor hebben op het podium. Het kwam er bij mij meestal op neer dat de speakers gestapeld stonden, dus het stereo effect was er niet.
Daardoor ben ik van het W/D/W systeem afgestapt.

Daarnaast moet je alles ook sjouwen en vervoeren.

kokeleko
3 november 2005, 09:32
In de praktijk kun je er idd niet zoveel mee, maar de flexibiliteit staat me wel aan, ik kan met twee 2x12"s (stereo boxjes) ook een kleine w/d/w opstelling maken.
Maar 90% is het gewoon mono(4x12 of 2x12), en mijn fx staan toch al op 100% wet dus dat is zo gepiept.

vdgraaf
16 november 2005, 08:49
Beste Ko en anderen!

Ben ook een beetje aan het experimenteren met w/d/w. Ik gebruik een Marshall 30th anniversary combo voor het dry en een intellifex blackface naar een Velocity 120 eindtrapje over een Koch 2x12 die ik omgebouwd heb naar stereo. De combo staat gewoon op de 2x12. Ik viel echt van m'n stoel van het geluid, echt schitterend!

Ik wil dit ook graag live gaan gebruiken. Hoe doen jullie dat kwa aansluiting op een PA? Drie mics o.i.d.?

Ik hoor het graag!

grtn, Jan Anton

skabouter
16 november 2005, 09:09
ja lijkt me ook wel grappig, alleen ik vind het teveel nadelen hebben.
-teveel gedoe en ruimte kwijt, en je moet alles slepen.
- ik gebruik regelmatig tremelo, en aangezien dit effect dan niet werkt...............................
- je hebt dan inderdaad 3 mics (+3 standaards) nodig bij gigs, en die hebben ze nie altijd over, of gewoon geen zin in het miccen van een wdw setup. je ziet die geluidsmannen elkaar aankijken van "heb je weer zo`n patser gitarist met zn overdreven 3 mic gezeik waar je geen flikker aan hebt"

achja, voor mij dus maar even niet. mss later eens, en dan alleen voor thuis............

kokeleko
16 november 2005, 09:13
Wat je ook kan doen dmv b.v. 3 H&K redboxjes en een mini-subtafel een kant en klaar signaal aan de geluidsman leveren hoef je alleen maar in te prikken op het stage blok.

Zijn microfoons en extra werk van de geluidsman iig geen belemmering meer :-D

skabouter
16 november 2005, 09:44
dan moet je wss wel iets ombouwen, want je poweramp heeft toch geen 2x direct outs enzo? of zijn die boxjes om aan te sluiten op de speakeroutputs? (dat je dus gewoon geen cabs meehoeft :D

maargoed, dit vind k eigenlijk ook maar niets, mic ervoor klinkt beter dan gelijk in de tafel, bovendien haat ik monitor geluid, kheb liever gewoon mn eigen geluid recht achter me!

kokeleko
16 november 2005, 09:49
Een redbox hang je tussen amp en spieker, het signaal wat er bij uitkomt is op lijnnivo en gefilterd.

skabouter
16 november 2005, 09:51
ow, das nog wel handig dan! ik dacht aan dingen als gewoone direct in boxjes.

maar toch..........het blijft me nog even iets teveel gedoe. erg leuk voor thuis, maar teveel gedoe voor live..........

vdgraaf
16 november 2005, 10:29
Ik heb ook nog een Rocktron Rackinterface met speakersimulatie, mixer en gebalanceerde uitgangen... Maar ja, dat is dan gewoon links en rechts en wet en dry door elkaar... Dus dat maakt niet zo heel veel uit met mijn gewone wet/wet opstelling.

Kan ik daaruit concluderen dat wet/dry/wet alleen werkt als je niet via een PA speelt? Of zijn er toch nog voordelen aan verbonden die ik niet zie?

vester86
16 november 2005, 11:54
hoe zit het wet signaal (links en rechts) als je geen effect gebruikt??? gaat ie dan uit, of zet je de FXunit op Bypass?? ik weet van mijn eigen Fx dat die in standby een nogal gekleurd geluid geeft, wat overigens met delay erbij verdwenen is...
hoe word dat over het algemeen gedaan?

vdgraaf
16 november 2005, 13:51
Tsja, goeie vraag. Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik heb er altijd wel een reverb op staan, dus het komt bij mij niet voor.

Wat die tremelo aangaat, komt die niet voor je pre-amp sectie? Dus dat gaat altijd mee met je dry signaal.

Lock en Load
17 november 2005, 15:30
hoe zit het wet signaal (links en rechts) als je geen effect gebruikt??? gaat ie dan uit, of zet je de FXunit op Bypass?? ik weet van mijn eigen Fx dat die in standby een nogal gekleurd geluid geeft, wat overigens met delay erbij verdwenen is...
hoe word dat over het algemeen gedaan?

Sommigen hebben door de wet cabs echt alleen maar wet geluid en anderen een mix van wet en dry. Bij 100% wet is het duidelijk dat de wet cabs "uit" gaan wanneer er geen FX is. Bij een mix van wet en dry blijven de cabs dus "aan". Hiermee moet je dus experimenteren.

nb. Ik speel mono :P (geen geld voor w/d/w).