PDA

View Full Version : Onderhoud electrische gitaar?



Nickname
2 november 2005, 16:46
Hey mensen,

Ik heb zelf een Ibanez RG-1570 en een GSA-60 en ik vraag me af wat ik nog zoal kan doen om ze een beetje te onderhouden. Hetgeen wat ik nu doe is om de paar maanden de toets schoonmaken met een niet al te agressief middel om de huidvetten eraf te krijgen, poets de body om de maand met een guitar polish, en ik probeer zoveel mogelijk stof en vuiligheid uit de elektronica en de bewegende delen te houden (floyd). Hoe onderhouden jullie je electrische gitaren?

Greetz

deedee
2 november 2005, 16:50
snaren vervangen :wink: en toets schoon maken. Meer doe ik eigenlijk niet

Anavrin
2 november 2005, 17:20
af en toe het stof eraf blazen (zelfs op je main gitaar komt stof) en snaren vervangen.
Toets schoonmaken doe ik nooit (tenminste, niet voor mezelf... Heb wel eens de toets van een gitaar die ik wilde verkopen schoongemaakt, omdat ie er dan wat netter uitzag (als nieuw).

nielsduursma
2 november 2005, 18:07
maar hoe maken jullie je toets dan schoon :???: , ik haat het namelijk als iets vet, of nat aanvoeld, ik kan ook nooit spelen als ik net patat heb gegeten ofzo, ik moet altijd ruwe handen hebben, ander voel ik niet goed wat ik doe

Bluesbreaker
2 november 2005, 18:27
, ik kan ook nooit spelen als ik net patat heb gegeten ofzo,

http://www.emaillebord.com/archief/images/condor%20zeep.jpg:o

nielsduursma
2 november 2005, 18:33
, ik kan ook nooit spelen als ik net patat heb gegeten ofzo,

http://www.emaillebord.com/archief/images/condor%20zeep.jpg:o

en dan bedoel ik: niet vordat ik eerst mijn handen heb gewassen met (*****) van de (****) voor 75 cent :razz:

Nickname
2 november 2005, 18:50
maar hoe maken jullie je toets dan schoon :???: , ik haat het namelijk als iets vet, of nat aanvoeld, ik kan ook nooit spelen als ik net patat heb gegeten ofzo, ik moet altijd ruwe handen hebben, ander voel ik niet goed wat ik doe

ik gebruik meestal iets als een klein beetje wasbenzine ofzo.. niet te veel want erg goed is dat niet voor het hout.. maar krijg je het vet wel mee weg en naderhand is je toets weer als nieuw

deedee
2 november 2005, 19:15
van de gitaarboer, spul van dunlop. T is een scoonmaakflesje en een flesje met vet. http://www.jimdunlop.com/products/maintenance/fingerboard01/index.html
en http://www.jimdunlop.com/products/maintenance/fingerboard02/index.html

ze hebben meer schoonmaak dingen:
http://www.jimdunlop.com/products/maintenance/index.html

BassAgent
2 november 2005, 19:22
Fastfret van GHS.

VooDoo
2 november 2005, 22:26
Kheb er nog nooit iets aan gedaan? Dat is de gitaar niet waard :wink:
als ik een andere gitaar haal veranderd dat vast wel :) [/quote]

SBloke
2 november 2005, 22:50
Ik poets alleen, en vervang snaren. Af en toe een drupje olie in open stemmechanieken vinden ze ookw el fijn, en batterijtje nakijken in m'n Ovation natuurlijk....


http://www.frisia-toene.de/dat8/kyser-lem-oil.jpg

Gebruik ik voor m'n toets, en polish van hetzelfde merk voor de body, maar daarvoor kun je ook gewon "pledge" gebruiken..

Ik zou echt geen wasbenzine gebruiken... en ook geen sla-olie ofzo, beide maken de zaak alleenmaar erger. Wasbenzine lost de vetten op.. zodat ze lekker dun zijn en in je toets kunnen trekken (in de kiertjes enzo) vervolgens verdampt de wasbenzine en zit het vet er nog steeds, alleen nu dieper en gaat zich ophopen bij elke "schoonmaakbeurt". Slaolie smeert je toets dicht, zelfde princiepe... ook weer funest voor je sound.

ps. Beide tips heb ik overigens van Lei van der Beuk gekregen... en als iemand het weet...

pps. nee dat was geen verkoopstunt om mij iets aan te smeren ofzo want die flesjes heb ik gekregen bij een onderhoudsbeurt aan m'n gitaar. (Ben "schoonzoon" van een oude bekende van hem.)

Overigens is een gewoon poetsdoekje ook erg geschikt voor je body.. volgens meneer Huub Boel :D

no 1 hops
3 november 2005, 07:21
die polish zou ik vergeten, want polijsten is slijpen en dan slijp je je dus langzaam naar het blanke hout.

volgens het boek van dan erlewine, kun je de toets ontvetten met nafta.
Na what?
aansteker benzine, ZEER brandbaar erg giftig (wasbenzine ook!) maar zeer vluchtig.
ik ken je gitaren niet, maar ongelakte toets mag je rustig een na behandeling met nafta wat olie geven zoals die lem oil van kyser.
de cyclus daarvanhangt af hoe vaak je speelt.
zowieso even met een schone doge katoenen doek de toest afdrogen als je bezweet ben geweest na het spelen.
gelakte toets moet gewoon schoonmaken met droge doek en soms wat nafta.

texas en tweed
texastweed@zeelandnet.nl
heeft dat boek van erlewine.
onderhoud, setup en moeilijkere reparaties komen langs.
moet gewoon iedere zelfknutselende gitarist hebben.
je verdient dat boek dan zo terug

dejohan
3 november 2005, 09:51
die polish zou ik vergeten, want polijsten is slijpen en dan slijp je je dus langzaam naar het blanke hout.

volgens het boek van dan erlewine, kun je de toets ontvetten met nafta.
Na what?
aansteker benzine, ZEER brandbaar erg giftig (wasbenzine ook!) maar zeer vluchtig.
ik ken je gitaren niet, maar ongelakte toets mag je rustig een na behandeling met nafta wat olie geven zoals die lem oil van kyser.
de cyclus daarvanhangt af hoe vaak je speelt.
zowieso even met een schone doge katoenen doek de toest afdrogen als je bezweet ben geweest na het spelen.
gelakte toets moet gewoon schoonmaken met droge doek en soms wat nafta.

texas en tweed
texastweed@zeelandnet.nl
heeft dat boek van erlewine.
onderhoud, setup en moeilijkere reparaties komen langs.
moet gewoon iedere zelfknutselende gitarist hebben.
je verdient dat boek dan zo terug


Mag je nafta ook gebruiken bij nitrocellulose lak? Mij lijkt die lak nogal gevoelig te zijn voor oplosmiddelen.

no 1 hops
3 november 2005, 12:37
heb geen idee hoe zich dat verhoud , nitrocellulose met nafta.
maar je ziet het verdampen , zo snel.
klinkt misschien gek, maar een sopje met drubo ontvet ook, is niet aggressief, maar is een kwestie van uit proberen (op de body)
iedergeval niet met papier, papier krast

aanvulling

heb erlewine er nog even op nagelezen.
1 zucht over de body zodat er een waas op komt en met een goede katoenen zachte doek en veel spierballen rondjes trekken en poetsen.
2 hardnekkiger vet met een iets dampige/klamme zachte doek met nafta.
3 evt, eenzelfde zachte , dampe doek met warm water.
heb je oude gecrackeleerde lak dan moet je met alles voorzichtig zijn
4 elk polijstmiddel dat siliconen bevat NIET gebruiken.
5 na de nafta of het water polijsten met een middel dat meer poetst dan polijst.

fretboard, vooral na het spelen direkt afdrogen met zachte doek (geldt ok voor de body).
nooit olie op gelakt.
en weinig olie of ongelakt, alleen als je denkt dat het het echt nodig heeft.