PDA

View Full Version : Gerrinez



oerkapoet
2 november 2005, 14:45
Ik heb hier een GERRINEZ L-6
Dat is een Ibanez 2451 met een andere naam erop.
Weet iemand iets over deze gitaar te vertellen en wat is hij evt. waard

888_Gerrinezzzz
29 januari 2007, 19:50
ik heb toevallig ook een gerrinez van mijn oom gekregen. Heb zelf totaal geen idee over de achtergrond van deze gitaar! :mad:

emielow
29 januari 2007, 22:36
ik heb ooit gehoord dat een gerrinez eigenlijk een ibanez is. Een nederlandse gitaarboer (waarschijnlijk gerrit genaamd :)) heeft destijds een dealtje gesloten met ibanez, een partij gitaren (en bassen) opgekocht en zijn eigen naam op de headstock geplakt, en de gitaren onder deze schiterende naam gerrinez vekocht in nederland. Dat is wat ik er van heb gehoord.

Harry
29 januari 2007, 22:39
muziekhandel Gerritsen uit Den Haag importeerde die handel, maar ik weet niet zeker of het wel ibanezzen waren.

BamBuFan1
29 januari 2007, 22:42
muziekhandel Gerritsen uit Den Haag importeerde die handel, maar ik weet niet zeker of het wel ibanezzen waren.

Je kon bij Hoshino (eigenaar van o.a. de naam Ibanez) bij afname van een x-aantal gitaren waarschijnlijk zelf bepalen wat er als merk op kwam te staan. Deze gitaren kwamen gewoon bij Fuji-gen van de band gerold, net als alle andere Hoshino-merken (waaronder ook Ibanez). En daar zat zowel goed als slecht spul tussen.... (Ook bij Ibanez).

Oude Drummer
30 januari 2007, 01:14
Gerrinez?! Op zolder ligt er nog 1! Die moet uit 1970 of zo zijn. Ooit tweedehands gekocht bij Servaas, om de hoek bij Gerritsen.
Ik heb hem net uitgegraven. Een SG model bordeauxrood. Zit denk ik al 5 jaar in z'n koffer. Halve toon gezakt. Hals kaarsrecht. Prima bespeelbaar, geen rammelende frets. Keurig afgewerkt. Geluid valt weg. Beetje aan de jack pielen helpt, maar daar moet maar eens naar gekeken worden. Da's denk ik ouwigheid.
Volgens mij zijn Gerrinezzen uitstekende gitaren. Zover ik me kan herinneren waren ze ook niet echt goedkoop, ja iets goedkoper dan een Ibanez en veel goedkoper dan een Gibson, maar daar had toen niemand centen voor. Gitaren waren naar verhouding gewoon veel duurder dan nu. En een Gerrinez was een stuk beter dan zo'n Egmond of Eko of Maya waar gitarist-modaal het mee moest doen.

Johannes
30 januari 2007, 01:19
Ik heb een Gerrinez ES-335, echt een gaaf ding. Ik vind m qua klank, bespeelbaarheid en looks echt goed. Enige rotte onderdeel was de tune-o-matic achtige brug, maar die heb ik inmiddels vervangen voor een ABR 1 model.

LP_CL
30 januari 2007, 01:56
ik heb ooit gehoord dat een gerrinez eigenlijk een ibanez is. Een nederlandse gitaarboer (waarschijnlijk gerrit genaamd :)) heeft destijds een dealtje gesloten met ibanez, een partij gitaren (en bassen) opgekocht en zijn eigen naam op de headstock geplakt, en de gitaren onder deze schiterende naam gerrinez vekocht in nederland. Dat is wat ik er van heb gehoord.
Dit fabeltje geloof je toch zelf niet? Dit zullen hoogstwaarshijnlijk goekope rippoffs zijn...

Treeb
30 januari 2007, 09:18
Dit fabeltje geloof je toch zelf niet? Dit zullen hoogstwaarshijnlijk goekope rippoffs zijn...

eeeh, geloof het maar wel, want het is zo. De hoshino fabriek maakte gewoon een gitaar en plakte daar een merkje op, of het nu ibanez of gerrinez was. Gerritsen kocht een partij en plakte daar zijn merknaam op. Je goedkope ripoffs idee klopt wel, want dat waren ibanez gitaren in die tijd.

bert k
30 januari 2007, 09:44
Dat werkte toen net zo als al die goedkope Chinese gitaren van nu. Vergeet niet dat Ibanez toen beslist geen A-merk was, het was goedkope Japanse imitatie-zooi.

BamBuFan1
30 januari 2007, 14:28
Dit fabeltje geloof je toch zelf niet? Dit zullen hoogstwaarshijnlijk goekope rippoffs zijn...

Helemaal waar! Mensen die er nog eentje hebben liggen mogen mij bellen, dan help ik ze hoogstpersoonlijk en gratis van die rotzooi af!




(Zoals met alle Japanse merken uit die tijd werd er rotzooi en topspul gemaakt. Ik heb kromme Ibanezzen met multiplex bodies gezien, en Gerrinezzen uit tophout... Maar het omgekeerde komt dus ook voor.)

AgileGhost
30 januari 2007, 14:42
Dat werkte toen net zo als al die goedkope Chinese gitaren van nu. Vergeet niet dat Ibanez toen beslist geen A-merk was, het was goedkope Japanse imitatie-zooi.

Haha, leg dan maar eens uit waarom ze door Gibson aangeklaagd werden en waarom mensen nu zo 500-800 euro neerleggen voor die "zooi".

Oude Drummer
30 januari 2007, 21:42
. Gerritsen kocht een partij en plakte daar zijn merknaam op. Je goedkope ripoffs idee klopt wel, want dat waren ibanez gitaren in die tijd.
Niks plakken; bestellen. Er zit een dikke laag originele lak over de transfer. Niet zo denigrerend alsjeblieft. Ik ben helemaal niet zo op japans, als halve Indo, maar het was wel kwaliteit. EN KWAM UIT DE HAAG!!

bert k
30 januari 2007, 21:51
Haha, leg dan maar eens uit waarom ze door Gibson aangeklaagd werden en waarom mensen nu zo 500-800 euro neerleggen voor die "zooi".
Net wat ik zeg, het waren imitaties, en van mindere kwaliteit dan het origineel. Die planken die jij bedoelt waren van net even later. Gerrinez was vroege jaren '70.

Treeb
31 januari 2007, 07:58
Niks plakken; bestellen. Er zit een dikke laag originele lak over de transfer. Niet zo denigrerend alsjeblieft. Ik ben helemaal niet zo op japans, als halve Indo, maar het was wel kwaliteit. EN KWAM UIT DE HAAG!!

En hoe komt die transfer dan op de gitaar? riiight :) Ik bedoel plakken helemaal niet denigrerend, hoewel ik wel moet zeggen dat de hype rond deze gitaren wel erg groot is.

G.G.
31 januari 2007, 17:23
Qua kwaliteit is er helemaal niets mis met de meeste Gerrinez gitaren.

Het grote probleem bij de meeste instrumenten is dat ze begonnen zijn als prima instrumenten, maar doordat er geen "Fender" op de kop stond, zijn veel mensen hun gitaar gaan beschouwen als oude zooi (en een Fender daarintegen wordt alleen maar "beter" en meer waard). Dus die Gerrinez gitaren verdwijnen naar zolder onder een dikke laag stof, worden misbruikt, goedkoop (lees: slecht) gemod, of in een vochtige ruimte opgeslagen, slechte goedkope herfretjob (want het is toch geen dure fender) etc.....

En daar worden ze niet beter van. Maar de basis was absoluut geen rommel, alleen zit er vaak nu wel wat werk aan.

hoofd
31 januari 2007, 17:27
Maar de basis was absoluut geen rommel

Onzin. Ik heb een Gerrinez en de basis is gewoon van triplex en is van zeer lage kwaliteit. Ibanez maakte wel meer bagger vroeger, zo ook 't merk 'Custom', ik heb er een basgitaar van en dat is van dezelfde crapkwaliteit als de Gerrinez.

Er zullen best wel goede exemplaren tussen zitten, maar Ibanez produceerde vroegâh ook veel crap.

robert-gitarist
31 januari 2007, 17:28
Ibanez maakte wel meer bagger vroeger, zo ook 't merk 'Custom', ik heb er een basgitaar van en dat is van dezelfde crapkwaliteit als de Gerrinez.

Er zullen best wel goede exemplaren tussen zitten, maar Ibanez produceerde vroegâh ook veel crap.

Klopt.Custom is inderdaad niet veel soeps.Ik heb een LP er van en het is echt een stuk bagger.

G.G.
31 januari 2007, 17:35
Klopt.Custom is inderdaad niet veel soeps.Ik heb een LP er van en het is echt een stuk bagger.

Niet alles over één kam scheren. Er zit inderdaad bagger tussen, maar ik heb hier een Customstrat staan (nu alleen nog maar de body) en die is van een heel mooi 2-delig stuk elzen. Hals-bodyverbinding kon je nog geen papiertje tussen steken en de verdere afwerking was 100%.

G.G.
31 januari 2007, 17:38
Onzin. Ik heb een Gerrinez en de basis is gewoon van triplex en is van zeer lage kwaliteit. Ibanez maakte wel meer bagger vroeger, zo ook 't merk 'Custom', ik heb er een basgitaar van en dat is van dezelfde crapkwaliteit als de Gerrinez.

Er zullen best wel goede exemplaren tussen zitten, maar Ibanez produceerde vroegâh ook veel crap.

Foto gejat uit een ander topic:

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/PICT0827.jpg

Multiplex? My @ss!!!
dat jij er eentje hebt van multiplex, oke. Maar er zitten echt pracht exemplaren tussen.

robert-gitarist
31 januari 2007, 17:39
Mja de customs die ik in handen heb gehad vond in niet veel soeps.Heb ze natuurlijk niet allemaal in handen gehad ;) Zullen ongetwijfeld best een paar goeie tussen zitten.Wel heb ik een keer op een custom SG gespeeld met een dubbele hals en die speelde wel akeling lekker!Fijn geluidje ook wel maar die speelde prima.

Orpheo
31 januari 2007, 17:54
Foto gejat uit een ander topic:

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/PICT0827.jpg

Multiplex? My @ss!!!
dat jij er eentje hebt van multiplex, oke. Maar er zitten echt pracht exemplaren tussen.

verdomme!!!! nu mag ik voor de TWEEDE keer vandaag mijn toetsenbord schoonmaken! kappe nah!!

bert k
31 januari 2007, 18:04
Hoe moeilijk is het te begrijpen dat gitarenfabrieken zowel kwaliteitsspul kunnen maken als rommel? Zeker in de jaren 70 en 80, toen ze hun naam nog moesten vestigen, maakten ze gewoon alles wat de klant bestelde. Wilde je goedkoop? Kreeg je triplex. Wilde je massief en recht? Kon ook, maar kostte meer.

olaf reijnders
31 januari 2007, 18:56
Ik heb een Gerrinez en de basis is gewoon van triplex en is van zeer lage kwaliteit. Ibanez maakte wel meer bagger vroeger, zo ook 't merk 'Custom', ik heb er een basgitaar van en dat is van dezelfde crapkwaliteit als de Gerrinez.

Er zullen best wel goede exemplaren tussen zitten, maar Ibanez produceerde vroegâh ook veel crap.

Heb je nou een Gerrirez of een Custom? Of beiden?

Ibanez maakte grof gezegd 2 series, de serie van gitaren die niet echt natuurgetrouw waren en een luxere serie met betere houtsoorten. Dat wilt dus niet zeggen dat die goedkopere serie van triplex (je bedoelde waarschijnlijk multiplex ;) )gemaakt werden maar deze gitaren werden van mahonie gemaakt waar een berken laminaat voor en achterop werd geplakt. Ziet eruit als een multiplex gitaartje maar is het niet.

Schroef voor de gein eens de cavity open.

wietse
31 januari 2007, 19:12
Klopt.Custom is inderdaad niet veel soeps.Ik heb een LP er van en het is echt een stuk bagger.

veel customs zijn inderdaad bagger, heb nog een SG liggen van multiplex met gescheurde neckpocket.
en zelfs die speelt best fijn maar de kwaliteit is niet veel hou hem voor een zelfbouw projectje als onderdelen donor (er zit namelijk een bigsby op :D en de hals is prima)
maar heb ook een L6S kopie van custom en dat is hele andere koek, volledig maple met set neck en speelt als boter.
heeft alleen een electronica probleem wat ik niet helemaal opgelost krijg, waarschijnlijk slechte massa maar waar?

http://www.wietsesguitars.nl/customfender.jpg

dit spannetje kocht ik voor 90 euro samen, de vibrochamp is allang weer verkocht om mijn nieuwe oude auto deels te financieren.
dus niet alles over 1 kam scheren fender en gibson hebben er ook rotte appels tussen zitten.

BamBuFan1
31 januari 2007, 22:20
veel customs zijn inderdaad bagger, heb nog een SG liggen van multiplex met gescheurde neckpocket.
en zelfs die speelt best fijn maar de kwaliteit is niet veel hou hem voor een zelfbouw projectje als onderdelen donor (er zit namelijk een bigsby op :D en de hals is prima)
maar heb ook een L6S kopie van custom en dat is hele andere koek, volledig maple met set neck en speelt als boter.
heeft alleen een electronica probleem wat ik niet helemaal opgelost krijg, waarschijnlijk slechte massa maar waar?

dit spannetje kocht ik voor 90 euro samen, de vibrochamp is allang weer verkocht om mijn nieuwe oude auto deels te financieren.
dus niet alles over 1 kam scheren fender en gibson hebben er ook rotte appels tussen zitten.

Ik heb hier ook een Custom Jazz Bass waar je je vingers bij aflikt zo mooi. Bij die ouwe Jappen is het altijd gewoon gaan kijken of het wat is en eventueel zonder gitaar huiswaarts keren. Ik heb bv de ervaring dat Granada meestal van houtfantasie is gemaakt, maar ik ken er ook een paar die perfect zijn....

G.G.
1 februari 2007, 07:00
verdomme!!!! nu mag ik voor de TWEEDE keer vandaag mijn toetsenbord schoonmaken! kappe nah!!

Precies, het is gewoon een gitaar die een beetje Tender Love & Care nodig heeft.

Wt denk je van een mooi setje vintage tuners, graphtech nutje, andere stringtrees, brug vastzetten of vervangen door een goeie nieuwe (Diego deluxe ofzo), nieuwe pots, switch en misschien wel nieuwe pups.

Oke, dan ben je €200 - €300 verder, maar daar koop je geen jaren 70 Fender voor, een met een jaren 70 Fender zit je ook met veel ongemakken van oude zooi (die je niet durft te vervangen omdat je hem origineel wil houden.

Nee, geef mij dan maar een heerlijk bespeelbaar instrument met moderne onderdelen en de oude feel van een oud instrument.