PDA

View Full Version : online lessen ivm akkoordenprogressies, harmonie ea theorie



dejohan
2 november 2005, 12:02
Ik speel al zo'n 10 jaar gitaar, maar ben eerder een songschrijver/ritmegitarist dan een echte solo gitarist. Ik heb nooit les gehad dus ik snap niet zo heel veel van theorie enzo.
Nu zou ik wat meer willen weten hierover, met name omdat ik denk dat dit mij kan helpen bij het schrijven van pop/rock nummers. Ik zoek eigenlijk met name internetbronnen (of vriendelijke mensen hier) die mij wat meer inzicht kunnen krijgen in het volgende:

Hoe kom je te weten wat de grondtoon en of de toonladder is van een nummer? Ik vind die meestal op gevoel, het 'rustpunt' zeg maar, maar ik zou graag weten of er een makkelijkere manier is?

Kan je zeggen dat een akkoordenprogressie in een bepaalde toonladder zit, en zoja, hoe kom je te weten in welke toonladder? Hoe kom je te weten welke andere toonladders compatibel zijn?

Hoe kom je te weten welke akkoorden er nog bij de stukken die je al hebt zouden passen. Vaak kom ik er wel zelf op (meestal zijn dat dan akoorden bestaande uit noten die passen in de majeur toonladder van de grondtoon van het nummer), maar wat mij het meeste interesseert zijn die akkoorden die je in staat stellen om uit de basistoonladder te "breken" en tot een nieuwe toonladder/grontoon te komen.

Ik heb dus eigenlijk leuke internetbronnen die mij wat meer kunnen leren over akoordenopbouw en harmonie (ik denk dat het dit is wat ik moet zoeken), en die niet te ingewikkeld zijn.