PDA

View Full Version : twin reverb + kast



Joey Handsome
1 november 2005, 14:14
Nu moet ik ff een domme vraag stellen, ik ben immers maar een leek. Ik heb namelijk een twin reverb en ook een marshal kast, kan ik zomaar die kast aansluiten op m'n twin of geeft dat ohmage problemen? Achter op m'n twin staat 'parralel speaker outs total impedance load 4 ohm'. Kan het antwoord misschien wel raden, maar ik vraag het toch maar even, want ik wil m'n beestje goed behandelen :D

Negative K3 fan
1 november 2005, 14:37
de totale speaker load moet in totaal 4 ohm zijn...

wat je dan moet weten zijn de impedanties van de speakers van je twin en van je marshall kast.

stel de impedantie van de speakers in je twin zijn 4 ohm (wat me het meest voor de hand liggend lijkt) en de impedantie van je marshall kast is 16 ohm, dan kun je die marshall amp zonder veel problemen erbij aansluiten. Je hebt dan wel een mismatch, maar die is zeer gering (1/4 + 1/16 = 5/16 = 1/3,2... dat is een mismatch van 20% naar beneden en dat zou in principe moeten kunnen.) omdat je marshall kast dan 4 keer zo weinig stroom krijgt toebedeeld dan de interne speakers van je twin.

vidar
1 november 2005, 14:42
het best is in ieder geval 2 x 8 ohm (parallel aangesloten is dat 4 ohm)

Joey Handsome
1 november 2005, 14:59
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:42
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

haha ja klopt helemaal, vreemd inderdaad...

maar wat is de impedantie van je marshall kast?

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:42
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

haha ja klopt helemaal, vreemd inderdaad...

maar wat is de impedantie van je marshall kast?

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:43
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

haha ja klopt helemaal, vreemd inderdaad...

maar wat is de impedantie van je marshall kast?

Joey Handsome
1 november 2005, 16:07
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

haha ja klopt helemaal, vreemd inderdaad...

maar wat is de impedantie van je marshall kast?

heb zo'n 1960A JCM900 model

met 4/16 ohm mono
en twee keer 8 ohm stereo

maar het leek me leuk een keertje een zelfbouwprojectje te doen en een 2x of 1x 15" kast te bouwen, maar dan moet ik hem natuurlijk wel kunnen aansluiten

Vreemd is dat ik ook nog ergens een 'Gitarist' heb liggen met de geschiedenis van de Twin Reverb erin en daar zie je een jaren 70 silverface MET BIJBEHOREND 2x12 SPEAKERCAB :o . Begint het toch een beetje vreemd te worden :-?

Negative K3 fan
1 november 2005, 16:52
je zou dus die marshall kast op 16 ohm in de speaker out kunnen drukken voor een totale impedantie van 3,2 ohm.

Joey Handsome
1 november 2005, 17:47
ja, maar hoe zit het dan met die SF Twin uit de jaren 70 met die 2x12 extension speakercab erop aangesloten. Die cab is een extra, die krijg je er niet bij en SF twin's hebben toch ook 2 speakers die samen 4ohm zijn, kan het dan niet zijn dat je gewoon een kast van vier ohm op je twin kan aansluiten? verderop op het forum las ik namelijk dat er een knakker was die een marshal 4x12 op z'n Superreverb (ja, ik weet dat die 2ohm is) wilde aansluiten en iemand merkte daar op dat een te laag ohmage niet schadelijk is voor je versterker, een match was alleen wel beter (vandaar mijn twijfel)