PDA

View Full Version : twin reverb + kast



Joey Handsome
1 november 2005, 14:14
Nu moet ik ff een domme vraag stellen, ik ben immers maar een leek. Ik heb namelijk een twin reverb en ook een marshal kast, kan ik zomaar die kast aansluiten op m'n twin of geeft dat ohmage problemen? Achter op m'n twin staat 'parralel speaker outs total impedance load 4 ohm'. Kan het antwoord misschien wel raden, maar ik vraag het toch maar even, want ik wil m'n beestje goed behandelen :D

Negative K3 fan
1 november 2005, 14:37
de totale speaker load moet in totaal 4 ohm zijn...

wat je dan moet weten zijn de impedanties van de speakers van je twin en van je marshall kast.

stel de impedantie van de speakers in je twin zijn 4 ohm (wat me het meest voor de hand liggend lijkt) en de impedantie van je marshall kast is 16 ohm, dan kun je die marshall amp zonder veel problemen erbij aansluiten. Je hebt dan wel een mismatch, maar die is zeer gering (1/4 + 1/16 = 5/16 = 1/3,2... dat is een mismatch van 20% naar beneden en dat zou in principe moeten kunnen.) omdat je marshall kast dan 4 keer zo weinig stroom krijgt toebedeeld dan de interne speakers van je twin.

vidar
1 november 2005, 14:42
het best is in ieder geval 2 x 8 ohm (parallel aangesloten is dat 4 ohm)

Joey Handsome
1 november 2005, 14:59
de speakers in mijn twin zijn samen inderdaad 4 ohm, maar als 8 ohm en een kast van 8 het beste is, dan is het toch niet echt logisch dat er zo'n speaker out op zit, want ik kan met die speakers in m'n twin (2 x 8 ohm) natuurlijk nooit 8 ohm maken en dan kan ik er dus nooit een kast op aansluiten waarbij het ohmage wel evenredig is als in mijn twin en alles klopt. :???:

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:42