PDA

View Full Version : Les Paul sound



element
1 november 2005, 11:51
Ik heb een Gibson les paul standard maar ik vind hem te modderig klinken voor het type muziek dat ik speel (met de standard elementen).
Nu zit er een EMG zakk Wylde set in maar ik ben er nog niet tevreden over. Het cleane geluid van de EMG`s oversturen ook een beetje en dat is nu net niet de bedoeling. Ik speel Rock/metal muziek en ballads.

dus wat wil ik het liefste, elementen die geschikt zijn voor rock/metal en mooi helder clean die niet modderig klinken. Zijn de Duncans pro II iets voor mij ? Ben wel liefhebber van het "slash" soundje.
of heeft iemand van jullie nog anders sugesties ?

en waar kan ik ze kopen/ bestellen of heeft iemand wat liggen?

greetz M!KE

wietse
1 november 2005, 11:57
andere versterker?
want dat maakt ook een groot deel van je geluid.

Vexx
1 november 2005, 11:58
Als je ook metal speelt, denk ik dat de elementen van Slash te weinig output hebben.

Ik zou even afwachten wat de anderen hier zeggen (er zullen vast andere PU's zijn die wel geschikt zijn, maar ik kan er zo geen noemen).

vinni
1 november 2005, 12:03
Keuze van elementen is zo persoonlijk.
Daarnaast zijn er meer leveranciers van THE SOUND! dan zandkorreltjes op deze planeet.

Een greep:
Seymour Duncan, Dimarzio, Van Zand, Bareknuckle, Tom Holmes, Lollar, Suhr, Oberg (nederlands) Heussel, Voodoo, Rio Grande.
(ik mis er nog een paar :wink: )

Daarnaast...
Een ieder die je vraagt adviseert weer wat anders.

Tja....Moeilijk....

Vinni

Orpheo
1 november 2005, 12:04
oh, maar das simpel. DE keus voor les pauls, voor veelzijdigheid, niet modderig, dat zijn er een paar. mijn favo's op een rijtje:

JB/jazz. voor veelzijdigheid, flink wat output, maar geen EMG-hoeveelheden. van sparkly clean tot dikke OD.

Superdistortion en Super2 (in hals). voor een brute overdrive, en de super2 gesplit voor superzingend clean. beetje oud metallica, ouwe maiden, een Kiss.

Seymour Duncan alnico 2 pro. denk slash. dan weet je t wel denk ik :D en deze hebben imo ZAT output. niet high, niet vintage. lekker int midden.

Kent Armstrong distortion en dito halsbucker. mijn setje. is imo de beste set, maar kost wel wat poen. is clean sprankelend, smooth, en accuraat. overdrive is krachtig, rollend, smooth, agressief, en heel dynamisch. pinches gaan er heel makkelijk mee. maar dat geld ook voor de jb, superdistortion/super2. de alnico2pro vondi k wat minder.

heppie hier wat aan?

Agent_Smith
1 november 2005, 12:11
Idd, weg met die EMG's (ziet er nog niet uit ook in een LP). Duncans vind ik persoonlijk in een LP heel fijn. Dimarzio vind ik ook heel goed, maar iets minder karakter dan duncans.
(no offence to anyone over de emg's, dit is uiteraard een kwestie van persoonlike voorkeur)

bloodboiler
1 november 2005, 12:12
Ik heb Emg 81-ers op mijn Les Paul zitten, geweldig strakke sound voor flink overstuurde metal geluiden, voor cleane sounds draai ik de volume pot iets iets dicht.

Anavrin
1 november 2005, 12:19
schijnbaar gebruikt slash Gibson classic '57 pups. Lijkt me dat als je er een Slash-geluid uit krijgt, dat je er dan met wat minder mid en wat meer distortion ook wel een metal geluid uit kan krijgen

element
1 november 2005, 12:21
bedankt voor de reactie, ik kan er natuurlijk nog eerst wat mee experimenten maar ik denk niet dat de EMG`s erin blijven. Ik had er gewoon meer van verwacht denk ik.

Het ziet er kwa uiterlijk wel geweldig uit want het is een zwarte LP en ik heb de knoppen enz enz vervangen door zwarte. Maar het belangrijkste is wel dat hij lekker klinkt dacht ik zo. Misschien zijn de Duncans wel een betere optie. Misschien niet voor puur metal maar ik denk wel dat ik er wat mee kan.

Kun je daar je orginele Gibson podmeters enz gewoon voor gebuiken ?
En waar kan ik ze kopen / bestellen ?

Mzzl M!KE

Orpheo
1 november 2005, 13:07
bedankt voor de reactie, ik kan er natuurlijk nog eerst wat mee experimenten maar ik denk niet dat de EMG`s erin blijven. Ik had er gewoon meer van verwacht denk ik.

Het ziet er kwa uiterlijk wel geweldig uit want het is een zwarte LP en ik heb de knoppen enz enz vervangen door zwarte. Maar het belangrijkste is wel dat hij lekker klinkt dacht ik zo. Misschien zijn de Duncans wel een betere optie. Misschien niet voor puur metal maar ik denk wel dat ik er wat mee kan.

Kun je daar je orginele Gibson podmeters enz gewoon voor gebuiken ?
En waar kan ik ze kopen / bestellen ?

Mzzl M!KE

originele gibsonpotmeters is imo niet nodig. neem gewone usa pots. dimarzio maakt verdomd goeie hardware, naast alleen maar pups en straps.

@ anavrin: slash heeft die '57ers ook, maar hij heeft als mainpups de alnico2pro's.

@ vinnie: oh ja, verdomd, ik ben er idd een hoop vergeten. voodoo paf reissue achtige dingen zijn echt ubergeil op een les paul. prop ze in een willekeurige LP, en je waant je axe een '59er (wel gibson; in richwood werkt t nog niet, haha)

Harry
1 november 2005, 14:34
ik vind dat Wietse wel een punt heeft, hebben jullie knutselaars daar zo maar overheen gelezen?

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:45
ja precies, ik kan me niet voorstellen dat de gitaar door de EMGs modderig wordt... dat moet hasat wel aan de versterker liggen.

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:45
ja precies, ik kan me niet voorstellen dat de gitaar door de EMGs modderig wordt... dat moet hasat wel aan de versterker liggen.

Negative K3 fan
1 november 2005, 15:46
ja precies, ik kan me niet voorstellen dat de gitaar door de EMGs modderig wordt... dat moet hasat wel aan de versterker liggen.

Anavrin
1 november 2005, 15:56
Dat kan heel goed aan de pups liggen hoor...
Ik heb diverse gitaren en diverse amps, en de DiMarzio Superdistortion in m'n SG klinkt overal een beetje overstuurt, en de rest van m'n gitaren niet, dus waar ligt het dan aan... Juistem, de pups.

Negative K3 fan
1 november 2005, 16:50
ja ok, dat je emg's niet doods clean krijgt, dat ligt aan de elementen, de modderigheid alleen niet geloof ik.

Anavrin
1 november 2005, 18:36
misschien bedoelt ie dat wel met modderig :???:

Dick Wolkendeck
1 november 2005, 19:08
EMG's kunnen best wel clean! Luister maar naar Toto of zo... en wat is er mis met de originele Gibson elementen? Ik heb plenty geweldige Les Pauls gehoord met originele elementen. Super vet, warm, clean en disto. Goed uitzoeken als je er een koopt.

Modderigheid bij een Les Paul komt vaak door teveel gain (of een beroerde versterker, of versleten buizen, of...). Bij een Les Paul zou ik de gain niet op "standje metal" zetten, dat doet Zakk ook niet! Luister maar naar zijn opnames. Het lijkt alleen maar zo, dat komt door de geweldige sustain. Een Les Paul is vet genoeg van zichzelf om met minder gain net zo vet te klinken als een Jackson of een Ibanez met de gain op 10. Gewoon een kwestie van durf. Minder gain levert soms meer klank op.

Nou ja, probeer maar.

Orpheo
1 november 2005, 19:54
EMG's kunnen best wel clean! Luister maar naar Toto of zo... en wat is er mis met de originele Gibson elementen? Ik heb plenty geweldige Les Pauls gehoord met originele elementen. Super vet, warm, clean en disto. Goed uitzoeken als je er een koopt.

Modderigheid bij een Les Paul komt vaak door teveel gain (of een beroerde versterker, of versleten buizen, of...). Bij een Les Paul zou ik de gain niet op "standje metal" zetten, dat doet Zakk ook niet! Luister maar naar zijn opnames. Het lijkt alleen maar zo, dat komt door de geweldige sustain. Een Les Paul is vet genoeg van zichzelf om met minder gain net zo vet te klinken als een Jackson of een Ibanez met de gain op 10. Gewoon een kwestie van durf. Minder gain levert soms meer klank op.

Nou ja, probeer maar.

zeker. op mn marshall is preamp op 10 soms wel vet, maar ik krijg een dikkere sound eruit met gain op 6.

Ritch
1 november 2005, 20:15
EMG's en modderig :???: :???: :???: Kijk, dát vind ik nou de quote v/d maand! :lol:

Verder heb ik niet echt ervaring met LP's, dus sorry voor off-topic :oops:

Negative K3 fan
1 november 2005, 20:22
EMG's kunnen best wel clean! Luister maar naar Toto of zo... en wat is er mis met de originele Gibson elementen? Ik heb plenty geweldige Les Pauls gehoord met originele elementen. Super vet, warm, clean en disto. Goed uitzoeken als je er een koopt.

Modderigheid bij een Les Paul komt vaak door teveel gain (of een beroerde versterker, of versleten buizen, of...). Bij een Les Paul zou ik de gain niet op "standje metal" zetten, dat doet Zakk ook niet! Luister maar naar zijn opnames. Het lijkt alleen maar zo, dat komt door de geweldige sustain. Een Les Paul is vet genoeg van zichzelf om met minder gain net zo vet te klinken als een Jackson of een Ibanez met de gain op 10. Gewoon een kwestie van durf. Minder gain levert soms meer klank op.

Nou ja, probeer maar.

ik ben van mening dat dat niet eens alleen voor les pauls opgaat, maar voor alle gitaren... minder gain betekent vaak een brutere sound, als je spel het aankan tenminste :)

1959SLP
1 november 2005, 20:29
Modderigheid bij een Les Paul komt vaak door teveel gain (of een beroerde versterker, of versleten buizen, of...)

beroerd spel?

Ritch
1 november 2005, 20:43
Modder op je Les Paul?





D'OH!

Orpheo
1 november 2005, 20:54
Modder op je Les Paul?





D'OH!

lul niet :D tis nie modder, maar gewoon een volle tone :oops:


:wink: :-D

Agent_Smith
1 november 2005, 21:50
ik ben van mening dat dat niet eens alleen voor les pauls opgaat, maar voor alle gitaren... minder gain betekent vaak een brutere sound, als je spel het aankan tenminste :)

Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens! More gain = less tone ! Een gitaar kan vaak zoveel beter klinken als je die gainknop een beetje terug draait. Maar ja, er zijn er velen die niet genoeg gain kunnen hebben (je hoort dus geen tone meer, alleen maar ruis)

Je geluid wordt er heel dun van en heeft al helemaal geen ballen

FruscianteFan
1 november 2005, 21:56
Hmm, dan doe ik toch iets verkeerd :amp:

ME-50: Muff: drive en bottom vol open, tone op 3 uur, en nog een DS-1 nodig om de boel aan te dikken.
mijnsquier 10 watt transistorversterker heeft dan ook geen ballen :razz: . Zodra ik mijn gain terugdraai mis ik mijn sustain... en sustain heb ik wel nodig.

Negative K3 fan
1 november 2005, 22:02
muff, ds-1, squier.......

zegt genoeg :)


hoezo snobistisch

FruscianteFan
1 november 2005, 22:13
die Muff is anders wel duidelijk het meest geschikte uit de 22 modellen die de ME-50 te bieden heeft.

Nouja, snobistisch... ik kan het me nou eenmaal niet veroorloven om een Gibson Les Paul (binnenkort wel een Epi trouwens) en dikke Marshall buizenversterker te hebben.

Af en toe ben ik trouwens best tevreden over mijn spul :)

Rutger
1 november 2005, 22:17
Je zou voor wat betreft de modderige neckpu ook een P90 kunnen overwegen.

Is mijn persoonlijke keuze. HB in de neck vind ik vrijwel altijd te modderig.

Verder idd een goeie PAF (clone) in de bridge voor de ultieme LP rocksound!

Orpheo
1 november 2005, 22:22
Je zou voor wat betreft de modderige neckpu ook een P90 kunnen overwegen.

Is mijn persoonlijke keuze. HB in de neck vind ik vrijwel altijd te modderig.

Verder idd een goeie PAF (clone) in de bridge voor de ultieme LP rocksound!

p90 past vaak niet, en de p90 in humbuckershapes zijn t vaak net niet. dan kan je beter de humbucker from hell van dimarzio nemen. die is heel clean, transparant, en smooth. (nou ja, smooth..dynamisch eerder).

Agent_Smith
1 november 2005, 22:24
Verder idd een goeie PAF (clone) in de bridge voor de ultieme LP rocksound!

Ben zelf erg te spreken over de Duncan Custom en Custom-Custom.

Ricky trodat
1 november 2005, 23:55
persoonlijk vind ik dat je een les paul sound niet teveel moet veranderen, ik vind zo'n gitaar juist mooi omdat ie standaard zo een herkaanbaar geluid heeft. Als je er karakter in wilt houden zou je over kunnen stappen op de elementen die slash gebruikt. Wel moet ik zeggen dat zijn geluid zeker voor 60% gemaakt word door zijn techniek. En wat Wietse zegt een andere versterker is misschien wel beter.

element
2 november 2005, 00:08
Nogmaals voor de mensen die niet kunnen lezen :D

De orginele elementen klinken mij te modderig
en de EMG`s oversturen bij clean en klinken vind ik gewoon niet lekker.

Ik ben er inmiddels wel achter dat iedereen een ander idee heeft over geluid maar wat de een mooi vind kan de ander bagger vinden.

Ik ga gewoon nog wat verder zoeken naar een geluid wat wel Les Paul is maar minder modderig. En ik heb al heel wat info in dit topic gelezen zodat ik vast wel een keuze kan maken.
Bedankt voor de serieuze reacties.

vulvasonic
2 november 2005, 00:12
Geen dank.
Maar luister toch nog even naar de vele soundsamples op www.seymourduncan.com .

Enne....actieve elementen klinken per definitie kut :sssh:

Punt
2 november 2005, 00:18
Ik zou de gitaar vervangen en niet een heilloze weg van steeds weer andere pups opgaan.
Klinkt de gitaar onversterkt ook modderig?

element
2 november 2005, 00:19
de gitaar klink onversterkt super strak en helder

Orpheo
2 november 2005, 00:33
Ik zou de gitaar vervangen en niet een heilloze weg van steeds weer andere pups opgaan.
Klinkt de gitaar onversterkt ook modderig?

ah, lovely sarcasm :D

ik ben t wel met je eens hoor. topicstarter, hop, die les paul verkopen, kan ik, of punt, m weer terugkopen, ghehe :cool: :lol:

element
2 november 2005, 00:36
alles is te koop

Droffie
2 november 2005, 12:01
alles is te koop

@ Topic starter: welke pups zitten nu in je LP? Er zit namelijk een groot verschil tussen de pre 2001 Std's 490/498 en de Burst Buckers Pro die tegenwoordig in de LP's zitten.

De BB's zijn zéker niet modderig. Ik zou het eerder in je amp zoeken dan de gitaar. Emg's in je LP zetten is natuurlijk al doodzonde maar dat is persoonlijk.. :wink:

Punt
2 november 2005, 14:50
alles is te koop

@ Topic starter: welke pups zitten nu in je LP? Er zit namelijk een groot verschil tussen de pre 2001 Std's 490/498 en de Burst Buckers Pro die tegenwoordig in de LP's zitten.

De BB's zijn zéker niet modderig. Ik zou het eerder in je amp zoeken dan de gitaar. Emg's in je LP zetten is natuurlijk al doodzonde maar dat is persoonlijk.. :wink:

+1

Ik heb verschillende elementen in mijn LP gehad, de laatste de Wagner DarkBursts (zie sig ^^) en ben gewoon weer terug bij de stock Burstbuckers :)

Firebird
2 november 2005, 14:54
Misschien kun je eens kijken naar de L-500 van Bill Lawrence?

Heb erg goede ervaringen met die PUps... en volgens mij spelen er een aantal metalbands met die dingen.

L-500 in halspositie klinkt vet, clean ook errug mooi, brugelement schreeuwt gewoon. Zou misschien een beetje te kil kunnen klinken... ik vind ze iig erg goed! Give it a try... ze zijn niet zo belachelijk duur wolgens mij...

www.billlawrence.com

Dick Wolkendeck
2 november 2005, 15:38
L-500? Dime had er een in zijn deans. De L500XL. Hard en gemeen. Ik zou dit niet zomaar in een LP zetten. De gitaar heeft een sterk karakter en de burstbuckers geven dat mooi door. Heavy Metal elementen kleuren te veel, naar mijn mening. Net of je een lekker wijf ziet met teveel make-up. Duw zo'n ding in een strat of in een (gibson scale) yamaha en dan is het feest.

element
3 november 2005, 00:48
OP de achterkant van de pup`s staat #1 en #2 bij de andere

dus wel burstbuckers maar of dat dan Pro`s zijn weet 1 van jullie vast wel

Droffie
3 november 2005, 12:08
OP de achterkant van de pup`s staat #1 en #2 bij de andere

dus wel burstbuckers maar of dat dan Pro`s zijn weet 1 van jullie vast wel

Hmm. Dat zou kunnen duiden op een BB1 en BB2. Dat zijn niet de standaard pups in de productie les pauls.

Hoe oud is de gitaar? is het geen historic?

De BBV's pro hebben namelijk wat meer output en zijn wax potted, dus meer geschikt voor high gain sounds.

element
3 november 2005, 12:14
Gibson Les Paul Standard ' 60 EB serie nummer 01533578

2003 nieuw gekocht

Droffie
3 november 2005, 12:22
Gibson Les Paul Standard ' 60 EB serie nummer 01533578

2003 nieuw gekocht

Tja, Nashville gitaar, gebouwd 3/6/2003.
Niets mis mee...

Daar zitten dus BBV pro's in lijkt me.
Ik heb mijn pups er nooit uitgehaald dus ik weet niet wat op de achterkant staat. 1 en 2 zullen wel aanduiden, bridge of neck pickup.

Probeer ze eens om te wisselen. Het kan zijn dat de hoogste output element in je neck zit.

Droffie
3 november 2005, 12:24
Oh ja, wat voor een amp heb je en hoe hoog staan de elementen? Mijn neck element zit bijna helemaal in de body gezakt. Anders klinkt hij idd naar mijn smaak ook te boomerig/modderig. Zeker met mijn JCM900 die ik toen had.

element
3 november 2005, 12:28
Ik heb nu een Fender Hotrod Deluxe 40 watt Buizen maar ben wel opzoek naar iets anders. Ik heb ook een Roland VGA3 daar is het minder bij maar toch ook wel een beetje. Speel meestal ook via een Boss-Metalzone


wat is het effect als je je pup`s hoger of lager zet in de body ?
Ik weet wel dat ze bij de EMG`s heel hoog moeten staan

Droffie
3 november 2005, 12:34
Het effect is aanzienlijk. Ik zou zeggen neem een schroevendraaier en ondervind zelf het verschil en stel ze af.
Mijn brug element staat weer behoorlijk hoog vlak onder de snaren. Daar wordt het geluid uiteraard harder en scherper/strakker van.
Zet je 'm lager kan je je amp wat harder zetten omdat je pup minder harde trillingen opvangt.

Het hangt ook weer van je amp af. Experimenteer er op los zou ik zeggen. De BB's geven medium tot hoge output en zijn geschikt voor veel soorten muziek. Geef ze een goede kans voordat je weer wat anders koopt.

Succes.

element
3 november 2005, 12:42
bedankt voor je reacties.
ik ga dit weekend de bb`s er weer in solderen (wat ik overgens een stuk netter kan dan de gibson fabriekant pffffffff wat een rommeltje) en dan ga ik nog wat proberen afstellen. Misschien krijg ik het nu wel voor elkaar met al deze info.

M!KE

Dick Wolkendeck
3 november 2005, 12:48
Boss-Metalzone??? En dan klagen dat het modderig klinkt. :lol:



Weg ermee!! Een LP verdient meer dan dat pedaal. Zonde gewoon.

Droffie
3 november 2005, 12:50
Boss-Metalzone??? En dan klagen dat het modderig klinkt. :lol:



Weg ermee!! Een LP verdient meer dan dat pedaal. Zonde gewoon.

:wink:

element
3 november 2005, 12:55
De metallzone gebruik ik alleen op m`n fender versterker.

Geef me dan eens wat versterker type`s waarmee ik m`n les paul beter tot z`n recht kan laten komen ?

Niet van die modellen van meer dan 1500 Euro he want dat vind ik ietsjes te gek worden.Gewoon een mooie combo.

Droffie
3 november 2005, 13:12
Ik denk dat die Hod Rod een prima amp is. Alleen die Metalzone spreekt niet echt tot de verbeelding.
Ik neem voor 't gemak maar even aan dat je metal speelt. Ik heb daar geen enkele ervaring mee. Maar bijvoorbeeld Peavey 5150 en Engl Screamers doen 't erg goed op die afdeling.

Zelfs speel ik op een Koch Twintone combo. Mijn Les Paul klinkt waanzinnig op die amp. Helemaal op High Gain settings.
Vergeet ook Marshalls niet. Die lijken wel gemaakt te zijn voor LP's.

Kortom, er is te veel om op te noemen.

Misschien moet je ook maar eens in het effecten forum vragen welke pedalen goed voor metal zijn. Zelf weet ik dat niet.
Persoonlijk voor ik de Fulltone Distortion Pro echt fantastisch klinken.

Punt
3 november 2005, 17:31
Gibson Les Paul Standard ' 60 EB serie nummer 01533578

2003 nieuw gekocht

Search en vraag eens op het lespaulforum daar weten ze echt alles van LP's

Orpheo
5 november 2005, 02:41
zo, ik meng me ook weer hier in de discussie...

burstbuckers en de 490/498 pupset van gibson (maar ok de 500/496 set, maar dan zijn die nogal hot) geven imo het karakter van een les paul prachtig weer. de hotrod van fender is imo een heerlijke amp, lekker eenvoudig, idd, die boss ERUIT. emg's zouden juist by the way meer treble moeten geven. dat dat neit zo is vind ik raar, wellicht idd even je pups omhoog schroeven...of meer met je amp spelen qua settings.


goeie amps met een les paul...poeh!! [sarcasme-mode]dat zijn er niet echt veel :D:D [/sarcasme mode]

een paar amps waar ik van ondersteboven ben als t gaat om amp+les paul:

marshall jcm 800 2203 (ORIGINEEL!! NIET DIE KLOTE REISSUE!!!zie moderne versterkers, mijn nieuwe topicje).

koch. eigenlijk iedere.

vox ac30

hiwatt custom 100

en dan er nog een hoop.

oh ja, een LP+jcm900 modderig? raar; imo is het juist heel strak, scherp en snijdend (in positieve zin...)

maar goed. als je perse je pups wilt veranderen, mijn mening weet je :)

burstbuckers
490/498
pafs
alnico2pro
kent armstrong

by the way: als iemand die kent armstrongs in een les paul wil horen, kom naar de meeting, of pm me ff, dan kan je bv eens mijn les paul horen op mijn ouwe marshall....

Scali
5 november 2005, 09:32
Ik zal er ook eens wat over zeggen, al heb je er misschien niet veel aan.
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je gewoon de standaard-elementen moet gebruiken. Die zijn van topkwaliteit en sluiten prima aan bij het karakter van de Les Paul. EMGs moet je nooit doen, vind ik. SD Alnico Pro II ofzo, dat zou nog wel kunnen, maarja, als je al BurstBuckers hebt, waarom?

De Boss MetalZone is gewoon troep. Het ideale pedaal voor beginnende gitaristen die niet genoeg gain kunnen vinden... Maar er blijft absoluut niets van het karakter van je gitaar overeind. Waarom koop je zo'n mooie dure gitaar om em vervolgens door een MetalZone te halen? Doodzonde.

Fender versterkers vind ik zelf totaal geen combinatie met een Les Paul. Ik heb er zelf altijd problemen mee, omdat ik een warm, vol geluid uit m'n Les Paul wil halen (speel veel met de halspickup), en dat betekent dus ook veel bas, en de meeste Fender versterkers gaan daar enorm van over hun nek. Ik weet niet of het aan de voorversterker ligt, of aan de speakers ofzo, maar het geluid wordt inderdaad heel modderig en de bas gaat lubberen (echt van die 'meuuuuuh'-geluiden). Ik speel zelf liever over Marshalls, die hebben een veel strakker geluid met een Les Paul.

Mijn Les Paul is overigens geen echte Gibson, maar een Epi. Ik heb er nu net een setje elementen uit een Gibson LP Custom in gezet (en de rest van de elektronica ook vervangen, de Epi was niet eens correct aangesloten, het schema van een Gibson is net iets anders). Als het goed is, zijn dat de 490R en 498T, maar helaas zet Gibson het type er niet op.

Punt
5 november 2005, 09:55
Als de elementen op de goede hoogte staan kun je de sound van de individuele snaren ook nog ietsje bijstellen door de polepiece schroefjes te verdraaien. Die kun je dan bv aan de radius van brug aanpassen.

btw er zijn twee standaard bedradingen voor LP's. De moderne en de jaren 50 manier.

Scali
5 november 2005, 10:06
btw er zijn twee standaard bedradingen voor LP's. De moderne en de jaren 50 manier.

Volgens Gibson is er maar 1: http://www.gibson.com/Service/Tech/Schematics/
De fotos van control cavities die ik online heb gezien, gebruiken ook allemaal dit schema. Bij de Epi zaten de condensators anders.

Punt
5 november 2005, 12:39
btw er zijn twee standaard bedradingen voor LP's. De moderne en de jaren 50 manier.

Volgens Gibson is er maar 1: http://www.gibson.com/Service/Tech/Schematics/
De fotos van control cavities die ik online heb gezien, gebruiken ook allemaal dit schema. Bij de Epi zaten de condensators anders.

Tja wie geloof je nou? :)

Gibson gebruikt er nu 1.
Vroeger gebruikte ze een iets andere.
Die wordt nu door veel LP spelers toegpast onder de naam "50's Mod".
Het effect is dat je minder hoog verliest als je je volume terugdraait.
Doe maar eens een search op het LPF, stapels info over alle soorten LP bedrading.

Scali
5 november 2005, 15:19
Tja wie geloof je nou? :)

Gibson gebruikt er nu 1.
Vroeger gebruikte ze een iets andere.

Heb je ernaar gekeken? Het Les Paul schema is uit 1954. Er staat alleen een aantekening bij dat er in de jaren 70 300k pots gebruikt werden. aangezien dit het enige schema is, en uit de jaren 50 dateert, neem ik aan dat dit het schema is dat in de jaren 50 is gebruikt. Als je met Google zoekt naar plaatjes van Gibson control cavities, dan vind je er ook minimaal 3 uit de jaren 50.
Namelijk 1 uit 1952: http://www.pinrepair.com/vgi/gibson/52_lespaul_7.jpg

En deze uit 1959: http://www.gibson.com/magazines/amplifier/1999/1/img/controlcavity.jpg
http://www.lespaulforum.com/pots/fullimages/59 cavity full-2 (1)_f.jpg

Allen volgens het schema van de Gibson-website.


Die wordt nu door veel LP spelers toegpast onder de naam "50's Mod".
Het effect is dat je minder hoog verliest als je je volume terugdraait.
Doe maar eens een search op het LPF, stapels info over alle soorten LP bedrading.

Die mod ken ik, maar ik zie nergens bewijs dat dit ooit standaard in Les Pauls geleverd is door Gibson. Verder is dit nog steeds een ander schema dan wat er in mijn Epiphone gebruikt wordt. Kortom, het doet helemaal niet terzake.

Orpheo
5 november 2005, 22:31
t klopt wat punt zegt hoor. er is een mod dat je, als je je volume dicht doet, je geen hoog verliest. iets met een condensater eraan hangen. maar hoe t precies moest, ik weet t niet meer (dus de condensator AAN de VOLUMEpot. en eentje aan de tone. ofzo...)

Scali
5 november 2005, 22:47
t klopt wat punt zegt hoor. er is een mod dat je, als je je volume dicht doet, je geen hoog verliest. iets met een condensater eraan hangen. maar hoe t precies moest, ik weet t niet meer (dus de condensator AAN de VOLUMEpot. en eentje aan de tone. ofzo...)

Ja dat weet ik, ik zeg dat ik die mod ken. Ik zeg ook dat die niet in m'n Epi zat, en niet in de foto's van Gibsons die ik op het internet heb gevonden, en niets in de schema's van Gibson erover.
Dus het heeft met zowel standaard Gibsons als standaard Epiphones niets te maken, voor zover ik weet.

Punt
5 november 2005, 23:23
De mod met de condensator is van RS guitarsworks, die zit in hun upgradekit. (zie m'n sig :) ). Met die condensator wordt je nek element wat minder dof. De condensator (het zijn er een paar) is een optie, als je het niets vindt knip je de hem los.

Wat ik bedoel is de 50's mod, omdat ze het toen zo deden, niks spannends hoor alleen de draden net andersom solderen zodat de volgorde van toon en volume pots net anders is.

Ik heb gezegd doe een search op het lespaulforum, niet op google.

Ik heb helemaal geen behoefte om dat te bewijzen. Je doet er je voordeel mee of niet. Je ziet maar :)

Scali
5 november 2005, 23:43
Als je dit bedoelt: http://www.lespaulforum.com/amps/lpwiringcomp.html
Zeg dat dan, of plaats de link.
Die had ik ook gezien, maar ik snap niet wat die met de rest van het verhaal te maken zou hebben, qua hoge-tonen mod etc (volgens mij zijn deze schakelingen identiek, ze gebruiken alleen 'de andere kant' van de potmeter). Geen van beiden is overigens hetzelfde als m'n Epi.
De schema's van Seymour Duncan en DiMarzio overigens weer wel.

Het verschil is dus dat de pots aan de andere kant van de tone-pot worden aangesloten... Dan zijn in feite de + en - omgedraaid. Dan heb je dus een fase-draaiing in je circuit. Maar omdat het een filter is op een wisselstroom-circuit, maakt dit misschien niet uit voor de werking... Maar dat weet ik niet zeker. Gibson lijkt iig al ruim 50 jaar hun methode aan te hangen.

Punt
6 november 2005, 09:19
Als je dit bedoelt: http://www.lespaulforum.com/amps/lpwiringcomp.html
Zeg dat dan, of plaats de link.


Ik had dat gezegd in mijn eerdere post. Lees beter :)
Overigens staat er een schat aan informatie op dat forum, niet alleen dat plaatje, ook over de effecten op de toon. Ook over tig andere wiring methoden.

Welke iemand kiest is zijn zaak, als je vindt dat je Gibson moet volgen absoluut doen.

Begrijp me goed ik ben geen voorstander van de ene of de andere methode. Ik heb zelf een voorkeur om de gitaar (zo lang nogelijk) stock te houden. Het hangt gewoon van de gitaar af of ik aanpassingen doe en welke zoals welke wiring ik gebruik, evenals potmeters en condensatoren.

Het effect van de 50's wiring heb ik al eerder beschreven. Het maakt wel uit voor de werking. Ik heb er ervaring mee. Wat wil je nog meer? Als je het niet gelooft probeer je het uit.

Ik pas :)

Scali
6 november 2005, 17:08
Ik heb m'n Epi nu iig aangesloten op de jaren 50-manier. Of het beter klinkt dan de andere manier weet ik niet, maar de gitaar klinkt iig stukken beter dan met de standaard-spullen. Gibson maakt echt wereld-elementen.

Punt
6 november 2005, 21:03
Ik heb m'n Epi nu iig aangesloten op de jaren 50-manier. Of het beter klinkt dan de andere manier weet ik niet, maar de gitaar klinkt iig stukken beter dan met de standaard-spullen. Gibson maakt echt wereld-elementen.

Je hoort het vooral (alleen) als je de het volume van je gitaar omlaagdraait. Het wordt minder snel dof.

Scali
6 november 2005, 23:21
Maar even een mp3tje erbij, want dan weten we waar we over praten he ;)
http://scali.eu.org/~bohemiq/GibsonPickups.mp3
Als vergelijkingsmateriaal m'n RG570CT over dezelfe setup: http://scali.eu.org/~bohemiq/IbanezPickups.mp3
Met een Marshall VS230 opgenomen, en een Philis MD650 microfoon ervoor.
Ik ben zeer tevreden over het clean geluid, vol en toch helder, transparant. Komt ook erg goed door een distortion heen.

Negative K3 fan
7 november 2005, 13:09
t klopt wat punt zegt hoor. er is een mod dat je, als je je volume dicht doet, je geen hoog verliest. iets met een condensater eraan hangen. maar hoe t precies moest, ik weet t niet meer (dus de condensator AAN de VOLUMEpot. en eentje aan de tone. ofzo...)

een condensator+evt. weerstand van pootje 1 naar pootje 2, een hoogdoorlaatfilter die de pot meter dus omzeilt.

Droffie
7 november 2005, 13:44
Ik zit met veel interesse dit topic te volgen. Zelf ervaar ik ook dynamiek verlies op mijn LP met het terugdraaien van de volumeknop.
Hoe moeilijk is deze mod? ik kan voor geen meter solderen... :D

Negative K3 fan
7 november 2005, 14:07
het is niet het dynamiek verlies, maar je potmeter zorgt voor een frequentiefilter, als je je volume dicht draait wordt je toon doffer. ik vind dit zelf juist een heel erg bruikbaar effect.

Droffie
7 november 2005, 14:19
het is niet het dynamiek verlies, maar je potmeter zorgt voor een frequentiefilter, als je je volume dicht draait wordt je toon doffer. ik vind dit zelf juist een heel erg bruikbaar effect.

Oh, ik weet niet beter of dat is dynamiek verlies.
In ieder geval vind ik 't vervelend.

Scali
7 november 2005, 14:33
Je hoeft eigenlijk maar 1 condensatortje (~0.01uF meen ik) parallel over je volumepot heen te solderen. Stelt niet veel voor, maar die pots solderen niet altijd even makkelijk, omdat er nogal wat draadjes samenkomen hier en daar.

Negative K3 fan
7 november 2005, 15:48
het is niet het dynamiek verlies, maar je potmeter zorgt voor een frequentiefilter, als je je volume dicht draait wordt je toon doffer. ik vind dit zelf juist een heel erg bruikbaar effect.

Oh, ik weet niet beter of dat is dynamiek verlies.
In ieder geval vind ik 't vervelend.

heeft absoluut neits met dynamiek te maken...

dyˇnaˇmiek (de ~ (v.))
1 bewogenheid, vaart
2 [muz.] gebruik van wisselingen in geluidssterkte

Punt
7 november 2005, 20:15
het is niet het dynamiek verlies, maar je potmeter zorgt voor een frequentiefilter, als je je volume dicht draait wordt je toon doffer. ik vind dit zelf juist een heel erg bruikbaar effect.

Oh, ik weet niet beter of dat is dynamiek verlies.
In ieder geval vind ik 't vervelend.

Lees eens iets meer over de RSguitarworks upgradekit, en niet omdat ik hem te koop heb hoor, heel veel guitaristen zijn er zeer tevreden over.

Droffie
11 november 2005, 10:21
het is niet het dynamiek verlies, maar je potmeter zorgt voor een frequentiefilter, als je je volume dicht draait wordt je toon doffer. ik vind dit zelf juist een heel erg bruikbaar effect.

Oh, ik weet niet beter of dat is dynamiek verlies.
In ieder geval vind ik 't vervelend.

Lees eens iets meer over de RSguitarworks upgradekit, en niet omdat ik hem te koop heb hoor, heel veel guitaristen zijn er zeer tevreden over.

Wat vraag je voor je upgrade kit? en waarom doe je 'm weg?