PDA

View Full Version : Met hoeveel buzz en rammel moet je eigenlijk genoegen nemen?



Franc
1 november 2005, 11:28
Hoi :)

Ik ben al een paar dagen aan het tobben met de setup van mijn RW LP.
Terwijl ik met mijn eerste (inmiddels 'Goldtop') exemplaar vrij snel klaar was met een lekker lage actie en nauwelijks buzz (alleen bij de losse E bij heel hard aanslaan) wil het bij deze niet echt lukken.

In de hogere regionen klinkt het prima maar zo rond de 9e fret buzzt de handel en bij heel hoog opdrukken loopt het iets aan.
Volgens mij is de vuistregel, dat alles boven de 12e met de hoogte van de brug moet worden bijgesteld en alles eronder met de halspen.

Maar ik heb alles al geprobeerd en het is het niet echt.
Ik krijg de hals ook niet holler, hoe los ik de halspen ook draai...
Ik dacht er moet iets meer aan getrokken worden, dus ik heb er nu een setje 011 opgezet en het is iets beter, maar ik vraag me af of ik nu teveel vraag of gewoon iets fout doe en er toch mee naar een professional moet (allerlaatste redmiddel want ik doe dit soort dingen graag zelf).

Ik snap dat dit 'maar' een Richwood is en natuurlijk nooit zo goed afgesteld kan worden als iets duurs, maar ook mijn Wolfgang heeft er wat last van.
Dus vraag ik mij ook af of je gewoon met een hoeveelheid buzz en rammel moet leven en gewoon in moet pluggen of moet blijven pielen. Bij 100W voluit hoor je het toch niet meer :-D

Hoe zien jullie dit? Doe ik te moeilijk?

Anders_Destium
1 november 2005, 11:36
Ik denk dat het probleem eerder ligt bij een uitstekende fret als het speelt bij alle snaren. Dit is iets waar ik me zelf niet snel aan zou wagen, ik zou hem toch naar de tech brengen om vanaf dat moment het weer zelf te doen!

Franc
1 november 2005, 11:39
Mmm....ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben...ik zie bij sommige frets duidelijk meer ruimte tussen fretboard en fret dan bij mijn andere RW :(

Maar ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de tech :oops:

"Meneer denkt u echt dat ik van dat brandhout nog iets kan maken?" :lol:

Anders_Destium
1 november 2005, 11:52
Als je bij de tech staat en net zo enthousiast over Richwood bent als hier dan is er toch weinig aan de hand :wink:

Als het de tech lukt om de gitaar goed af te stellen dan is dat mooi, en als het hem niet lukt dan is dat een bevestiging dat je het zelf ook niet had kunnen oplossen :)

Ganjaman
1 november 2005, 11:58
gewoon met een rubber hamer(tje) zelf de fret erin tikken (wel eerst je snaren eraf halen, anders sla je die ook je fret in :D

Anders_Destium
1 november 2005, 12:54
Bijna nooit op gespeeld en geen fretwear, behalve op de 9e heel erg :lol:

Me_bigboy
2 november 2005, 17:12
srr dat ik je topic in neem maar ik heb met mijn maverick ook enorm veel fretbuzz. Vooral op de lage E op de eerste 6 frets. normaal zou het opgelost zijn als ik de snaar iets hoger kan zetten maar hoe moet dat met een floyd? :-?

Anders Destium
2 november 2005, 23:24
2 opties:

- De veren (aan de onderkant van de body) losser draaien, naar links dus.
- De studs hoger draaien, dat zijn die 2 inbusschroeven waar je floyd op rust aan de kant van de elementen.

bram123
2 november 2005, 23:27
aan de brugkant gaan verhogen schiet niet zo hard op voor de eerste 6 frets. ik ozu dan ook even naar je topkam kijken.

Ganjaman
2 november 2005, 23:28
2 opties:

- De veren (aan de onderkant van de body) losser draaien, naar links dus.
- De studs hoger draaien, dat zijn die 2 inbusschroeven waar je floyd op rust aan de kant van de elementen.
die eerste gaat niet op als je floyd al 'waterpas' stond :)

Anders Destium
2 november 2005, 23:32
Boeiend dat hij niet meer waterpas staat, meestal is je fretbuzz op die manier weg en blijft de gitaar gestemd. Tenzij je een kutfloyd hebt, in dat geval helpt alleen rituele verbranding.

Punt
2 november 2005, 23:41
Breng hem naar een tech en laat hem je fretwerk bekijken.

Ganjaman
2 november 2005, 23:45
Boeiend dat hij niet meer waterpas staat, meestal is je fretbuzz op die manier weg en blijft de gitaar gestemd. Tenzij je een kutfloyd hebt, in dat geval helpt alleen rituele verbranding.
dat bedoel ik er niet mee, als ie netjes waterpas staat en je draait je schroeven losser, krijg je er geen hogere actie mee...

Me_bigboy
3 november 2005, 00:14
men floyd staat perfect waterpas. Hij is al 2 keer bij een expert geweest en die zeggen: het kan geen kwaad want je hoort het niet door je versterker en als je het toch wil laten maken kost het minimum 150 € :-?
maar als er fretbuz blijft dan gaan de frets toch sneller verslijten?oja. de actie mag ik best niet te veel meer verhogen: vanaf de 9de fret begint de actie namelijk veel te hoog te worden en is het niet meer doenbaar om daarop te spelen met een 0.10 setje...

Michael AE
3 november 2005, 02:53
Fretbuzz is vaak te verwijten aan een slechte fretjob wanneer een tech hem niet meer goed voor je kan afstellen. Als je geen nieuwe fretjob kunt betalen, is het vaak "alleen" mogelijk de actie te verhogen. (Heel cru gesteld, maar helaas vaker waar dan niet...)

1959SLP
3 november 2005, 06:37
Hoe zien jullie dit? Doe ik te moeilijk?

Ja Franc, je doet te moeilijk. Dacht je nou werkelijk dat ik (en vele anderen) m`n 1e fretjob op een A klasse gitaar heb gedaan?

Zie die RW als een leerobject. Je hebt geen 2 linkerhanden en kalmte en rust heb je ook (ik verwijs even naar je eigen site/projectjes). Ik acht jou dus in staat om dit probleem zelf op te lossen. Met kalmte en beleid kom je er echt wel.

Mijn ervaring met goedkopere gitaren:
Vaker moet je wat concessies doen om zo`n plank redelijk bespeelbaar te krijgen. Meestal helpt het verhogen van de actie wel dmv brugafstelling.

Is er nou echt helemaal niks van te maken( je hebt van die planken) dan kun je nog altijd "het grote brandhout appreciation topic" openen :lol:

grayfink
3 november 2005, 07:12
Misschien vlakken?