PDA

View Full Version : HiFi Technieken in 4x12 Marshall kast



Lacrymosa
1 november 2005, 10:58
Op het moment ben ik bezig om mn eigen HiFi speakers te bouwen, bij een project als dit komen er veel verschillende technieken kijken. Vooral bij het tunen van de kast.
Nou zijn er volgens mij een aantal technieken die goed bruikbaar zijn om een gitaarkast naar smaak te tunen.

Ik heb nog een 4x12 Marshall kast staan, die toch nog bekleed moet worden etc.
Dus ik ga even wat experimenteren met de kast.
Allereerst ga ik de kast verstevigen, ik ga em zo stijf mogelijk maken, met hier en daar een tussenschot (22mm MDF)
Ook wordt het voorpaneel goed stijf gemaakt.
Om het gewicht niet uit de klauwen te laten lopen lijkt het me niet verstandig om met Loodbitumen bekleding te gaan werken.
Wel zal er het een en ander aan schuim demping gedaan worden
Denk hierbij aan Pritex en BAF.
Ook zal ik alle mogelijke kieren luchtdicht gaan maken. Vooral het achterpaneel en de randen om de speakers.

Let wel: Dit is een experiment, ik verwacht geen wonderen, zowiezo zijn de speaker (Celestion 65-achtige dingen) mij wat te slobberig in het laag, misschien dat het met deze mods op te lossen is.

Ik ga over een tijdje pas aan dit project beginnen, maar als het eenmaal zover is zal ik wat foto's posten en misschien wat samples

ReinoutV
1 november 2005, 12:12
Leuk idee! Zijn er al fabrikanten die dit soort technieken toepassen om hun (high-end) kasten te ontwikkelen? En zo nee, waarom is nog niet eerder iemand op dit idee gekomen?

bloodboiler
1 november 2005, 12:20
Ik kan het helemaal mis hebben, maar het lijkt mij dat je voor Hifi boxen toch echt geen gitaar speakers kunt gebruiken.

Kan me een reportage herinneren over audiofielen die zelf hifi boxen maakten. Volgens hun was het, het beste om een zo klein mogelijke speaker te gebruiken en die vervolgens voor een lange en steeds breder wordende hoorn te plaatsen.

Iig veel succes met je experiment!

Lacrymosa
1 november 2005, 12:25
Ik zit de laatste tijd ook veel op HiFi fora, en de theorien zijn allemaal heel geweldig, maar ze spreken elkaar allemaal tegen heb ik het idee
En in HiFi zijn er vaak mensen die doorslaan, die gaan zulke extreme dingen doen, die op papier helemaal geweldig zijn, maar er zullen bar weinig mensen zijn die het verschil horen.

Maar een van de belangrijkste dingen voor een box, is dat ie stijf is, dit ivm met een goede basweergave, dit passen gitaarspeaker fabrikanten ook al een klein beetje toe, maar ik denk dat het beter kan.
Helemaal als je voor een wat strakker/moderner geluid gaat.
Het blijven gitaarspeakers die er in zitten, dus HiFi zal het nooit gaan klinken.

harrie-beton
1 november 2005, 13:39
een gitaar speaker komt nauwelijks boven de 8 khz uit.
Dat zal nooit hifi worden. Wat wil je er mee doen dan?

Negative K3 fan
1 november 2005, 14:46
lacrymosa, heel leuk om mee te experimenteren, wwie weet levert het wat op...

maar bedenk wel dat het hier niet voor niets gaat om gitaar speakers. Die zijn bedoeld om het geluid te kleuren en ze hoeven absoluut geen vlak (steriel, klinisch) frequentiebereik te hebben!

Zo'n kast hoort te resoneren als een gek en je eindtrap ook flink te laten kleuren door in hifi wereld ongekende impedantie curves!

gitaarkasten horen ook absoluut niet getuned te worden aangezien klankkleur niet alleen uiterst subjectief is, maar ook nog eens ontzettend onvoorspelbaar dmv theorie... de meeste muzikale inventies berusten vaak op goed geluk (kijk maar eens naar wat marshall met de bassman heeft gedaan en hoe een 4x12 is ontstaan)...

ik denk zelfs dat een zo stijf mogelijke gitaarcab werkelijk nergens naar zal gaan klinken... maarja, daarom moet er ook geexperimenteerd worden want wie weet wordt het nog wat.

maargoed, ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en soundclips, al sta ik er wat sceptisch tegenover.

Negative K3 fan
1 november 2005, 14:46
lacrymosa, heel leuk om mee te experimenteren, wwie weet levert het wat op...

maar bedenk wel dat het hier niet voor niets gaat om gitaar speakers. Die zijn bedoeld om het geluid te kleuren en ze hoeven absoluut geen vlak (steriel, klinisch) frequentiebereik te hebben!

Zo'n kast hoort te resoneren als een gek en je eindtrap ook flink te laten kleuren door in hifi wereld ongekende impedantie curves!

gitaarkasten horen ook absoluut niet getuned te worden aangezien klankkleur niet alleen uiterst subjectief is, maar ook nog eens ontzettend onvoorspelbaar dmv theorie... de meeste muzikale inventies berusten vaak op goed geluk (kijk maar eens naar wat marshall met de bassman heeft gedaan en hoe een 4x12 is ontstaan)...

ik denk zelfs dat een zo stijf mogelijke gitaarcab werkelijk nergens naar zal gaan klinken... maarja, daarom moet er ook geexperimenteerd worden want wie weet wordt het nog wat.

maargoed, ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en soundclips, al sta ik er wat sceptisch tegenover.

gitarist17
1 november 2005, 18:23
ontstaan 4 keer 12''??

was toch een bassist die een grote kast wilde met 8 keer 12'' speakers... was toen onrealiseerbaar en toen maar 4 keer 12''

of zit ik er nu helemaal naast...

groeten erice

DarknessAwaits
1 november 2005, 18:41
Pete Townshend and John Entwistle and the development of the Marshall ‘Stack’ and 100-watt amplifier

Though someone would’ve likely “invented” it sooner or later, John Entwistle and Pete Townshend are responsible for the development of the de rigueur rock guitar amplifier setup known as the “stack” and the 100-watt amplifier.

John’s and Pete’s desire (and escalation) to have the loudest gear was the impetus for Marshall to build the first 100-watt amplifiers. Jim Marshall, owner of J&T Marshall Musical Instruments, LTD, a music shop in Uxbridge Road, Hanwell, West London, and whose engineers, Ken Bran and Dudley Craven, had begun building amplifiers for sale in their shop in 1962, notably the infamous JTM45 45-watt head (soon upped to 50 watts, as the model 1987) and the JTM45 combo (later the model 1962; made popular as the “Bluesbreaker” by Eric Clapton). Pete and John, as well as many other musicians of the time, were frequent customers of Marshall, urging him in the “latest” direction of the burgeoning West London music scene. The JTM45 was modeled after the ‘ideal’ sound of the Fender Bassman, a 50-watt amplifier; however, for John’s and Pete’s needs, that wasn’t loud enough to “drown” out the audience (or play louder than the likes of Keith Moon). Many amp manufacturers’ collective fear was that 100 watts would be impossible because of component meltdown.

Ken Bran’s first attempt in 1965 was a four 6V6 output valve configuration; the second used four 6L6 valves and the third had four KT66 output valves.
Pete and John bought the first four, at £160 each.

The stack derived from both a desire to project sound better and a desire to have an intimidating backline. In 1964, John first connected his Marshall JTM45 to, first one, then two side-by-side Celestion G12-loaded Marshall 4x12s. Pete followed this up by placing his Marshall 4x12 on a waist-high metal stand, thus generating considerable feedback to the guitar’s pickups. Next, possibly due to the small stages at the time, as well as to create an imposing visual force, Pete stacked one cabinet atop another, driven by his ’64 blonde Fender Bassman 50w head (gold sparkle grille, white round knobs), and thus the “stack” was born. The bottom cabinet was likely a dummy, even at this time.

In mid-1965, John and Pete would switch to Vox gear, Pete with two Vox AC-100 100-watt amplifiers and cabinets (and John with two Vox T-60 amplifiers and cabinets; See Max The Mod’s great description (offline)). Unsatisfied with the sound (and following their van being stolen on 2 September; after which they leased Vox gear until November, when they unceremoniously dumped it back at the hire company); however, they returned to Marshall for their continuing quest for volume and power.
Pete urged Marshall to develop an actual “stack,” an 8x12 cabinet.

Delivered in November 1965 (first known use is 13 November, 1965, at La Locomotive Club, Paris, France), the 8x12s would pair up with the 100w amplifiers to create an imposing backline. The 8x12s featured an angled top portion and a straight profile for the remaining six speakers. These cabinets actually had an open back to the top portion, closed on the bottom. For the most part, these cabinets had all the features of today’s “stack,” but proved unwieldy with their weight and size. Marshall only made six of these 8x12s, four going to The Who and two to the Small Faces. In late 1965, production versions of this “stack” followed in the Marshall 1960A (angled-front top 4x12 cabinet) and 1960B (base; flat-front 4x12 cabinet), the instantly recognizable Marshall “stack” of today.

Through 1966–67, Both Pete and John varied their setups, either in traditional stack form, with the amp on top of the cabinets, two amps stacked high, one on top of the other, on top of cabinets, or as a precursor to their future rigs, with the amps on a stand or chair next to the speaker cabinets. Pete early on ran the guitar to a split “Y” cable to power both amplifiers. Later, he used “daisy chain” cabling, where the guitar lead went into the “High Treble” input of channel I amp and out of channel II into the second amp.

Pete and John used these preproduction 100-watt amplifiers and the 8x12s, as well as other Marshall amps, such as the production JTM100s and ’67 1967 Marshall Major Lead (affectionately called the “Pig”) 200w amps, and 1982 and 1960 Marshall 4x12 cabinets, into 1967. Unfortunately, for U.S. shows in 1967, Pete and John used Vox U.S. Thomas Organ Super Beatle solid-state amps, as they couldn’t afford to bring their own gear.

In early 1967, John would transition to Sound City L100 amplifiers and cabinets, and soon after, in mid 1967, Pete would follow suit, using two Sound City L100 100-watt heads and four Sound City 4x12 cabinets (with the bottom two as dummies), a precursor to his most famous setup, two Hiwatt CP103 100-watt heads and four Hiwatt SE4123 4x12 cabinets (with the bottom two as dummies).

bron: http://www.thewho.net/whotabs/marshallstack.htm

Negative K3 fan
1 november 2005, 20:09
ontstaan 4 keer 12''??

was toch een bassist die een grote kast wilde met 8 keer 12'' speakers... was toen onrealiseerbaar en toen maar 4 keer 12''

of zit ik er nu helemaal naast...

groeten erice

even een samenvatting van darknessawaits' verhaaltje, die lui van de who hadden het idee om 8x12" cabs te maken... daar zijn er toen zelfs een paar van gemaakt, maar die waren veel te lomp, uiteindelijk hebben ze die dus maar doormidden gezaagd ahw. Daar is geen enkele tuning oid bij komen kijken :)

Lacrymosa
2 november 2005, 13:09
Mijn punt is eigenlijk:
Als je al met je gitaar aan het tunen ben (denk: Snaren, elementen, plectra, etc.)
en met je versterker (denk: Tone controles, verschillenden buizen, mods e.d.)

waarom dan niet met je speakerkast, als je een kast heb, waarbij net ff iets in bas mist, gebruik je HiFi techniek, om hier wat aan te doen (Pritex en stijfheid dus)

Het is niet mijn bedoeling om er een HiFi kast van te maken, maar meer om wat deuren te openen in het shapen van je tone.
Op deze manier kan het je een hoop geld schelen

SimonS
2 november 2005, 14:22
leuk plan! keep us posted, ik lees met interesse mee!



ps, verplaatsen naar "de werkbank"?

Negative K3 fan
2 november 2005, 19:02
Mijn punt is eigenlijk:
Als je al met je gitaar aan het tunen ben (denk: Snaren, elementen, plectra, etc.)
en met je versterker (denk: Tone controles, verschillenden buizen, mods e.d.)

waarom dan niet met je speakerkast, als je een kast heb, waarbij net ff iets in bas mist, gebruik je HiFi techniek, om hier wat aan te doen (Pritex en stijfheid dus)

Het is niet mijn bedoeling om er een HiFi kast van te maken, maar meer om wat deuren te openen in het shapen van je tone.
Op deze manier kan het je een hoop geld schelen

daar heb je geluid in! al moet je daarbij wel bedenken dat bij gitaar kasten heel andere wetten gelden dan bij hifi, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van dempingsmateriaal wat weer in verband staat met de spreiding van het geluid etc...

maar veel succes met je experimenten en vergeet niet wat te laten horen