PDA

View Full Version : basgitaar opnemen met cooledit pro.



cesco
31 oktober 2005, 15:27
Disclaimer: Mijn materiaal is niet je van het. Ik kan het me momenteel niet veroorloven om duurdere apparatuur te kopen, en ik wil zover mogelijk komen met de middelen die ik heb. Ik heb een computer met redelijke geluidskaart; een Squier jazzbass, en een *kuch* behringer bascombootje.

Ik heb sinds gisteren cooleditpro geïnstaleerd. Vroegah programmeerde ik de drumtracks, mixte die naar een 4-track tape recorder, speelde de rest in, maakte een mix, en nam deze op op de computer. Beetje omslachtig dus. Wat dat betreft is cooledit ook wel een vooruitgang. Iedereen die ooit eens in een digitale/cubase/cakewalk studio heeft gezeten kan er snel mee overweg.

Maar ik krijg mijn bas niet zoals ik wil. Vrijwel overal waar ik heb opgenomen werd de bas direct het mengpaneel of de computer in geleid. Maar goed, ik wil het kwaliteitsverschil niet onderschatten. Ik heb nu op twee manieren de track ingebast:
1. Droog ingeplugd. Het signaal is dan dof en met name ongedefineerd. Ik heb dit signaal in cooledit wat geupgrade met de grafische EQ en ik heb er een lichte chorus op gezet. Dan is het nog tamelijk aan te horen, maar ik mis iets.
2. Via de, jawel, "tape out" van de bascombo. Het geluid is wat strakker, maar het klinkt wat ploppend. Te lelijke pieken ofzo, ik denk niet dat ik het goed kan uitleggen.

Wat is de beste van deze twee manieren? En zijn er nog voor elk wat tips toe te voegen.

Nog een kleine vraag over het opnemen van gitaar: ik heb weleens de tip opgevangen om je cab in een kast te zetten. Helpt dit? Of misschien afschermen met planken/matrassen? Lijkt mij eigenlijk alleen nuttig als je tegelijk met de rest inspeelt; maar zover dat ik dat in mijn eentje kan ben ik toch nog niet!