PDA

View Full Version : 4x12 cab splitsen



olaf
31 oktober 2005, 15:26
Voor kleine optredens wil 2x12 gebruiken en ook wat minder laag uit de speakerkast. Ik kan natuurlijk een 2x12 kastje erbij kopen maar ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met de volgende tip die ik kreeg; Bedrading in kast aanpassen zodat je 2x 2x12 hebt (kun je gemakkelijk kiezen) en een schot plaatsen in je kast zodat je op 2x12 minder volume hebt! Lijkt mij wel een goed idee!

Olaf

Dick Wolkendeck
31 oktober 2005, 15:54
Van een 4 x 12 een 2 x 2 x 12 maken is geen punt, bij Koch hebben ze een kant en klaar inbouwplaatje (connectorschaal noemen ze dat) met speakersnoeren er al aangesoldeerd voor je. Heb ik ook ingebouwd in mijn 5150 kast. Werkt prima, en een schot is niet nodig, hoor. Ik heb geen last van teveel laag als ik hem als 2 x 12 gebruik. Maar ja, je geeft zelf aan dat je dat wilt. Gewoon wat laag uit je versterker draaien toch? Wordt je scheur vaak ook mooier van, zeker bij boogie-achtige versterkers (Fenders dus, boogie is/was(?) een opgevoerd Fender ontwerp). Of een eq in de fx loop (low cut).

Een 2 x 12 erbij kopen scheelt wel sjouwen, dat is veel handiger qua vervoer. Om maar eens een open deur in te trappen. :lol:

Cheers!

P.S., Nog een voordeel: de 5150 was oorspronkelijk 16 ohm, nu is hij ook als 4 ohm te gebruiken (of 2 x 8 ohm). Dat klinkt toch anders. 16 ohm klinkt wat strakker, 4 ohm wat losser. Als je een 5150 top hebt, heb je dat overigens niet nodig, daar zit de resonance-knop op die het geluid heel los laat klinken (lomp veel laag, open geluid in het hoog mid).

olaf
1 november 2005, 10:15
Thanx, vooral je laatste opmerking spreekt mij aan;
Nog een voordeel: de 5150 was oorspronkelijk 16 ohm, nu is hij ook als 4 ohm te gebruiken (of 2 x 8 ohm). Dat klinkt toch anders. 16 ohm klinkt wat strakker, 4 ohm wat losser.
In mijn geval wordt ie bij 2x12" 16ohm (of 4 natuurlijk).
Misschien dat een goede EQ wonderen doet maar ik heb er het liefst zo weinig mogelijk tussen! Ik heb 't geprobeerd met een G7 van Boss (werkt goed) maar tast geluid (teveel) aan. Ik weet wel dat ik ca. 4dB minder wil op de 400Hz en 2dB op 200Hz.
Ik wil echter eerst dit proberen !

Olaf