PDA

View Full Version : Build your own clone



rekoj
31 oktober 2005, 13:38
heeft er iemand ervaring met deze site ?
ik ben vooral geinteresseerd in de phaser en tremelo
En ik zie ook wel hard uit naar de Slow Gear clone...

deel jullie ervaringen !

Lucluc
31 oktober 2005, 13:42
Leuk en erg makkelijk om te maken. Het verven van de behuizing is het moeilijkste.

Antal
31 oktober 2005, 13:58
Leuk en erg makkelijk om te maken. Het verven van de behuizing is het moeilijkste.

En dat hoef je niet eens persé te doen! :wink:

Fumi SG
31 oktober 2005, 13:58
Volgens mij heeft PeeVee hier er ook een gemaakt. Hij heeft er ook een topic voor gemaakt, moet je ff zoeken.

fullorder
3 november 2005, 12:58
Leuk en erg makkelijk om te maken. Het verven van de behuizing is het moeilijkste.

op pedalendag vroeg ik het ook al aan je, maar nog even voor de duidelijkheid:
het verven en versieren van de behuizing. is dit de methode?
-primer
-autolak voor de kleur
-eventueel sticker van een olijke haan (oid :D) erop
-transparant lak er overheen?

zo ongeveer?

DREAMMACHINE
3 november 2005, 16:07
...paar dagen terug de tremelo ook besteld, ben benieuwd wanneer hij arriveert en hoe hij bevalt!...

fullorder
3 november 2005, 18:37
...paar dagen terug de tremelo ook besteld, ben benieuwd wanneer hij arriveert en hoe hij bevalt!...

ik ga er ook snel eentje bestellen. ik weet alleen nog niet welke. als al die BYOC kits zo lekker klinken als die tremelo van lucluc, dan zie ik het wel zitten om een flink deel van m'n pedalen-arsenaal om te switchen voor zelfgebouwde kloontjes. alleen waarmee te beginnen?

fuzz?
screamer?
booster?
comp?
tremolo?
phaser?
vibrato?

keuzes keuzes... :D

Swan
3 november 2005, 18:56
url?

Antal
3 november 2005, 19:15
op pedalendag vroeg ik het ook al aan je, maar nog even voor de duidelijkheid:
het verven en versieren van de behuizing. is dit de methode?
-primer
-autolak voor de kleur
-eventueel sticker van een olijke haan (oid :D) erop
-transparant lak er overheen?

zo ongeveer?

Ja, zo ongeveer. Wel eerst schuren. En het hoeft ook niet persé autolak te zijn hoor. (die olijke haan daarentegen is essentieel :razz: )

DREAMMACHINE
3 november 2005, 19:21
url?

....google!....

www.buildyourownclone.com


...dus...

Mitch
3 november 2005, 19:39
Als je van fuzz houdt kan ik je de fuzz-kit aanraden. Hij heeft 'm nu zó gemaakt, dat je zelf kan switchen tussen germanium en silicon transistors, erg tof !

DREAMMACHINE
3 november 2005, 21:01
idd, waarschijnlijk als de tremelo bevalt gaat die ook wel komen. Van verdere effecten ben ik al aardig voorzien....

vinni
3 november 2005, 21:32
Ik moet zeggen...
Fantastische site!

Hele interessante dingen....Zeker als je met zelfbouw wilt beginnen.

Groet en bouw ze.....ben benieuwd naar de resultaten.

Vinni

fullorder
3 november 2005, 21:33
idd, waarschijnlijk als de tremelo bevalt gaat die ook wel komen. Van verdere effecten ben ik al aardig voorzien....

ben ook aardig voorzien, maar m'n voodoolab tremelo mag mooi het veld ruimen als ik eenmaal m'n eigen heb gebouwd, ondanks dat ie erg lekker klinkt ;)

cosmos
4 november 2005, 10:21
Ik heb ook de tremolo besteld! Ik heb nog niet eens een soldeerbout, dus ik ben benieuwd wat en of het wat wordt! :)
(ik kan overigens niets vinden over PeeVee's BYOC)

Lucluc
4 november 2005, 23:52
op pedalendag vroeg ik het ook al aan je, maar nog even voor de duidelijkheid:
het verven en versieren van de behuizing. is dit de methode?
-primer
-autolak voor de kleur
-eventueel sticker van een olijke haan (oid :D) erop
-transparant lak er overheen?

zo ongeveer?

Het staat allemaal in de handleding geschreven. Je moet natuurlijk nog even schuren en in een sopje alles vetvrij maken. De sticker heeft mijn vriendin gemaakt met glasverf op een sheet. Als het droog is kan je het geheel als een soort sticker gebruiken.


olijke haan (oid :D)

Kip.


Wel eerst schuren.

+1


het hoeft ook niet persé autolak te zijn

Ik raad het aan, omdat ik met een goedkopere spuitbus uit de hobbywinkel geen goed resultaat had.


die olijke haan daarentegen is essentieel

KIP :D


ik kan overigens niets vinden over PeeVee's BYOC

Dat was een kitje van een andere site dan BYOC.


Hele interessante dingen....Zeker als je met zelfbouw wilt beginnen.


Juist! Door 1 zo'n kitje ben ik zo enthousiast geworden dat ik op eigen houtje de fuzzfactory aan het clonen ben. Heb nu ook zelf gaten geboord. Dat hoeft namelijk niet bij een BYOC kitje. Ook weer een fluitje van een cent! Morgen nog even de behuizing verfraaien en klaar is Lucluc. :D

AoDf
5 november 2005, 11:01
Ben nu bezig met de "Fully Loaded Phaser kit" van build your own clone.

Papieren tekstlabeltjes worden vandaag of morgen vervangen door opplakbare tekstdecals. Moest even een testprintje maken van die labels voor de juiste tekstgrootte.

http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/kast1.jpg

Dit is het printje:

http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/print1.jpg

Ik heb de behuizing eerst ontvet. Daarna primer eroverheen, daarna de gekleurde lak, daarna transparante lak. Deze drie bussen autolak heb ik gekocht bij Halfords, zijn van het merk Dupli-color (is van Motip). Ze kosten 10 tot ong. 12 euro per spuitbus.

fullorder
5 november 2005, 11:12
Ik heb de behuizing eerst ontvet. Daarna primer eroverheen, daarna de gekleurde lak, daarna transparante lak. Deze drie bussen autolak heb ik gekocht bij Halfords, zijn van het merk Dupli-color (is van Motip). Ze kosten 10 tot ong. 12 euro per spuitbus.

ziet er strak uit!

in ieder geval is het dus wel zo dat als je begint met clonen en je wilt voor elk pedaal een ander kleurtje dat je dus nog aardig wat kwijt bent aan lak.

Mitch
5 november 2005, 11:27
Holy mac ! Keith heeft weer niet stil gezeten. En hij kan het natuurlijk niet laten om allerlei schakelbare mods uit te voeren op zijn kits, geweldig :D We're almost back in Big Tone land

AoDf
5 november 2005, 11:27
Ja dat zat ik me ook al te bedenken... Je kan proberen om die pedaaltjes van BYOC te slijten onder je vrienden (die niet kunnen/willen solderen) en van een lichte winst daarop je spuitbussen te kopen :-)

Heb namelijk ook nog een printje en een behuizing liggen van een Marshall Bluesbreaker kloon, denk dat die ook gewoon "signaalrood" wordt, net als de phaser.

Dat printje van die Bluesbreaker komt trouwens bij www.generalguitargadgets.com vandaan. Daar kun je het printje kopen. De onderdelen en behuizing moet je dan ergens anders regelen.

Het is dat ik de bluesbreaker al besteld had en dat ik pas later de site van BYOC ontdekte, anders had ik die Bluesbreaker niet besteld denk. De losse printjes van BYOC zijn van een mooiere kwaliteit voor ongeveer dezelfde prijs.

AoDf
5 november 2005, 11:41
Ter vergelijking, dit is een printje van General Guitar Gadget (Marshall Bluesbreaker Clone):

http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/ggg_print1.jpg
http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/ggg_print2.jpg

zjanke
5 november 2005, 12:08
Hmmm, Ik ben bezig met de grote schoonmaak van mijn pedalboard en ik weet nog niet wat ik met mijn Boss phaser wil (Er gaat een andere komen, maar ik weet dus nog niet wat. Een MXR 90 vind ik wel erg goed :dontgeti: maar ik weet het nog niet ). Omdat het me leuk lijkt om zoiets een keer zelf te bouwen wil ik graag weten hoe die "fully loaded phaser" klinkt. Kun je een clipje posten als ie af is?

Lock en Load
5 november 2005, 14:58
Klinken die pedaaltjes nou ook echt goed? Ze hebben dus echt vanalles te switchen wat ze ook veelzijdig maakt maar klinken al die verschillende geluid ook echt? Als dat zo is, dan heb ik een nieuwe GAS aanval :razz:

Marsianus
5 november 2005, 19:34
Gas idd...

zou keith ook de oude bigtone pedalen niet uitbrengen in van die doe-het-zelf kits. zoals bv anthology fuzz, of parametric overdrive???

Mitch
5 november 2005, 19:41
Te complex. Ik heb mijn Para OD wel eens open gehad en da's niet echt iets waar je een kit van maakt. Misschien een iets afgeslankte versie, ooit ?
Hij heeft overigens de Tri-Boost wel uitgebracht als kit :)

Lucluc
5 november 2005, 20:53
Ik heb de behuizing eerst ontvet. Daarna primer eroverheen, daarna de gekleurde lak, daarna transparante lak. Deze drie bussen autolak heb ik gekocht bij Halfords, zijn van het merk Dupli-color (is van Motip). Ze kosten 10 tot ong. 12 euro per spuitbus.

ziet er strak uit!

in ieder geval is het dus wel zo dat als je begint met clonen en je wilt voor elk pedaal een ander kleurtje dat je dus nog aardig wat kwijt bent aan lak.

Die Motip lakken kosten inderdaad tegen de 12 euro, maar misschien kan je bij budget winkels eens kijken. Kwantum misschien? Ik heb hier in Nijmegen bij een zaak die oude partijen verkoopt een voorraadje Motip gekocht voor 1,50 per bus. En allemaal hele gave kleuren, zoals fel groen metallic, poep-bruin, pis-geel (zie tremolo...), etc.

fullorder
6 november 2005, 13:56
Die Motip lakken kosten inderdaad tegen de 12 euro, maar misschien kan je bij budget winkels eens kijken. Kwantum misschien? Ik heb hier in Nijmegen bij een zaak die oude partijen verkoopt een voorraadje Motip gekocht voor 1,50 per bus. En allemaal hele gave kleuren, zoals fel groen metallic, poep-bruin, pis-geel (zie tremolo...), etc.

Ik dacht al, ik ken dat geel ergens van....

Lucluc
6 november 2005, 16:01
En de fuzzfactory is klaar! Als de verf droog is zet ik hem in elkaar en volgen de foto's.

robzilla
6 november 2005, 17:19
En de fuzzfactory is klaar! Als de verf droog is zet ik hem in elkaar en volgen de foto's.

Kan je niet ff een sho voor mij maken? :lol:

Lucluc
6 november 2005, 19:21
Kan je niet ff een sho voor mij maken? :lol:

Dat kan jij prima zelf. :wink:

Lock en Load
6 november 2005, 20:04
En de fuzzfactory is klaar! Als de verf droog is zet ik hem in elkaar en volgen de foto's.

En de review? En als je de echte Z-Vex hebt.. de vergelijking? :-D

Marsianus
6 november 2005, 22:27
Te complex. Ik heb mijn Para OD wel eens open gehad en da's niet echt iets waar je een kit van maakt. Misschien een iets afgeslankte versie, ooit ?
Hij heeft overigens de Tri-Boost wel uitgebracht als kit

is hij nog ooit van plan ze te bouwen of niet? Anders mag hij me altijd de schema's geven/verkopen :P
electronica freak vrienden genoeg die het zouden proberen te bouwen voor me.

BTW iemand ervaring met die tribooster???

Rock&Roll
8 november 2005, 11:48
Hoe zou die rosscomp zijn? Ik zou wel eens een compressor willen en zo'n zelfbouwprojectje lijkt me wel een goed tijdsverdrijf (voor m'n pa).

:cool:

fullorder
8 november 2005, 20:47
Hoe zou die rosscomp zijn? Ik zou wel eens een compressor willen en zo'n zelfbouwprojectje lijkt me wel een goed tijdsverdrijf (voor m'n pa).

:cool:

die rosscomp heb ik ook in de planning staan, maar dat duurt nog wel even voordat ik je een verslag kan doen.

Speeddemon
8 november 2005, 21:19
Ik heb de behuizing eerst ontvet. Daarna primer eroverheen, daarna de gekleurde lak, daarna transparante lak. Deze drie bussen autolak heb ik gekocht bij Halfords, zijn van het merk Dupli-color (is van Motip). Ze kosten 10 tot ong. 12 euro per spuitbus.
Hoeveel lagen van ieder type en hoe veel tijd heb je er tussen laten zitten?

Ziet er zeker strak uit. Kolomboor gebruikt? Mij is met de hand (handboor) nog nooit een perfect rond 12mm gat gelukt (voor de footswitch). Met kolomboor wel. Ik zweer bij dat ding. 50 euro bij de Aldi. :)

forceps
8 november 2005, 22:12
Daar ben ik ook nog naar op zoek, of evt. een boorstandaard... met de hand boren lukt je echt niet om mooie gaatjes te maken... :lol:

Speeddemon
8 november 2005, 22:55
Daar ben ik ook nog naar op zoek, of evt. een boorstandaard... met de hand boren lukt je echt niet om mooie gaatjes te maken... :lol:
tot 8mm gaat prima, maar daarboven worden het halve Klingon-logo's... :lol:

Lucluc
9 november 2005, 13:26
Daar ben ik ook nog naar op zoek, of evt. een boorstandaard... met de hand boren lukt je echt niet om mooie gaatjes te maken... :lol:

Echt niet? En waarom is het per se nodig? Er komen knoppen overheen, of ringetjes, dus je ziet er niets van.

Nielsje
9 november 2005, 14:20
ik snap het probleem van ' de jongens' wel
ze merken dat de boor gaat happen, en dan krijg je geen ronde gaten meer

wat ik doe: voorboren met 4 mm (zodat een gat hebt voor de ziel van de grote boor) en boor erop, ff kijken of het recht gaat, wat olie erbij, en niet te veel toeren

suits for me.

en ik krijg ronde gaten...

fullorder
9 november 2005, 14:24
ik denk dat het met beleid en wat olie best moet lukken. maar het is precies zoals lucluc zegt, wat boeit het als het niet helemaal rond is? er komen toch geen wielen onder het pedaal? ;)
ik heb ook vaak genoeg ovale gaten, maar ik haal netjes de membraantjes weg, schuur het nog wat na, installeer mijn favoriete potmeter, jack plug of footswitch en je ziet er niks meer van! :roll:

AoDf
9 november 2005, 19:38
Ik heb de behuizing eerst ontvet. Daarna primer eroverheen, daarna de gekleurde lak, daarna transparante lak. Deze drie bussen autolak heb ik gekocht bij Halfords, zijn van het merk Dupli-color (is van Motip). Ze kosten 10 tot ong. 12 euro per spuitbus.
Hoeveel lagen van ieder type en hoe veel tijd heb je er tussen laten zitten?

Ziet er zeker strak uit. Kolomboor gebruikt? Mij is met de hand (handboor) nog nooit een perfect rond 12mm gat gelukt (voor de footswitch). Met kolomboor wel. Ik zweer bij dat ding. 50 euro bij de Aldi. :)

Hey Speedy,

Voor wat betreft de gaten: de behuizing was al voorgeboord door BYOC.

Heb er:
- drie lagen primer opzitten.
- vier lagen gekleurde lak
- twee lagen transparante lak
- tekstdecals opgeplakt
- twee lagen transparante lak

De reden waarom ik de tekstdecals niet gelijk op de gekleurde lak heb geplakt is dat ik dacht dat de decals mooier zouden hechten op een laag transparante lak. Dit is namelijk iets gladder dan de gekleurde lak. Heb zojuist de laatste laag transparante lak erop gespoten. Morgen ben ik van plan het pedaal af te ronden, printje heb ik in de tussentijd al gesoldeerd.

Ik heb telkens ong. 24 uur droogtijd tussen elke laklaag laten zitten. Uit mijn werk thuis om 18.00 uur, een laag aanbrengen en zo elke dag om die tijd een nieuwe laag eroverheen.

Speeddemon
9 november 2005, 22:43
Hey Speedy,

Voor wat betreft de gaten: de behuizing was al voorgeboord door BYOC.

Heb er:
- drie lagen primer opzitten.
- vier lagen gekleurde lak
- twee lagen transparante lak
- tekstdecals opgeplakt
- twee lagen transparante lak
.

Interessant! Ik ga dat ook eens proberen om vóór de decals al 1 transparante laag aan te brengen.

Maar om te testen; kun je je nagel erin zetten (loodrecht), dat er een zichtbaar streepje in de lak zit? Soms is dat bij mij wel, soms niet.

AoDf
11 november 2005, 19:58
Dit is 'm geworden:

http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/phaser/phaser_af.jpg

Was nog redelijk lastig om het printje in de behuizing te krijgen. Er zit aardig wat bedrading in het kastje door die switches en pots. Maar goed, alles werkt goed na het instellen van de bias voor de FET's met de trimpotmeter intern.

Het geluid is goed, de "Depth" potmeter en de "Feedback" potmeter doen minder als ik verwacht had. De toegevoegde diepte is niet extreem als de Depth pot volledig openstaat, maar op zich wel een bruikbare pot.

De Feedback pot regelt de "throatiness" van de phaser (volgens BYOC). Hier thuis heb ik deze functionaliteit nog niet echt kunnen gebruiken. Volgens BYOC is het pedaal hierdoor bruikbaarder met distortion. Clean maakt het in ieder geval niet zoveel uit hoe deze pot ingesteld staat, in de oefenruimte zal ik het pedaal eens voor mijn JCM800 hangen.

De Rate potmeter heeft een mooi vloeiend verloop van bereik, van langzame golven tot een snel vaag spacy geluid.

De switches zijn wel nuttig, de Phase 45 mode geeft een hele lichte phasing, beetje trebly, leuk voor cleane stukken waarin je phaser niet te overdreven aanwezig moet klinken. De phase 90 klinkt lekker, beetje bassiger als de 45, lijkt of hij een heel klein randje distortion toevoegt, maar dat kan ook komen door mijn EMG elementen in mijn Les Paul. Als ik het volume wat dichtdraai is het in ieder geval clean. De Uni-Vibe switch maakt het geluid (nog) warmer, klinkt vergelijkbaar als de Script stand, maar warmer, iets meer bas lijkt het. Is dus niet een totaal ander geluid als de Script-mode.

Kortom, heb nog niet veel kunnen testen, maar mijn indruk is dat dit een heel bruikbaar pedaal is. Klinkt zeker goed, al heb ik zelf nooit op een originele MXR Phase 90 gespeeld. Zal nog wat tijd kosten om de favoriete settings te vinden, al vind ik op dit moment de Uni-Vibe stand heel lekker klinken.

Dirk_Hendrik
11 november 2005, 20:03
Mooi hoor!

Nielsje
11 november 2005, 20:06
ziet inderdaad goed uit!

had zelf alleen iets meer gedaan met die behuizing, paar witte strepen erover beetje onder een hoek van 30 graden ofzo..

is dat trouwens een plastic ring eronder? :wink:

AoDf
11 november 2005, 20:10
ziet inderdaad goed uit!

had zelf alleen iets meer gedaan met die behuizing, paar witte strepen erover beetje onder een hoek van 30 graden ofzo..

is dat trouwens een plastic ring eronder? :wink:

Bedankt voor de complimenten jongens. Zat er ff aan te denken om er EVH-achtige strepen overheen te zetten, maar heb het toch maar zo gelaten. Ben achteraf gezien ook vergeten in "In" en "Out" labels bij de jacks te zetten :oops:

...en ja, dat is een plastic ring :wink:
Als ik nog eens een andere ring tegenkom zet ik die erop.

Dirk_Hendrik
11 november 2005, 20:21
is dat trouwens een plastic ring eronder? :wink:
[/quote]

:D