PDA

View Full Version : Wat doet deze 2-way-toggle-switch???



Anavrin
31 oktober 2005, 13:21
Ik heb een Ibanez ATK100 en een ATK400. De ATK100 is een passieve bas met 1 humbucker-element, de ATK400 een actieve met een J-pup en datzelfde humbucker-element. Aangezien ik het actieve gedeelte en de J-pup nooit gebruikte heb ik van de ATK400 een ATK100 gemaakt (qua wiring dan). Alles werkt goed, ik heb alleen het idee dat de 2-way-toggle in de echte ATK100 meer het geluid verandert dan in de verbouwde ATK400.
Dit is de wiring van de ATK100:
http://members.home.nl/100procentmafkees/ATK100wiring.JPG

In de verbouwde ATK400 heb ik de tone-potmeter (44K) weggelaten, en dus de zwarte draad vanaf de pup en de manteldraad (de lichtgrijze) op de behuizing van de volumepotmeter (500K) gesoldeerd (bij de rest van de aardedraden). Dit zou echter geen verschil hoeven uitmaken voor het geluid van die switch, dus dat kan het niet zijn.

Kortom:
Wat doet die switch?

Anavrin
31 oktober 2005, 13:33
Sorry, was de witte pup-draad vergeten... Het plaatje is nu bijgewerkt :oops:

Anavrin
2 november 2005, 17:21
BUMP...
echt niemand :???:

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2005, 17:35
ik denk dat je er de responsiekarakteristiek mee veranderd van je pickup. Zo kun je van humbucker naar single coil karakteristieken gaan dacht ik.

Nuja, ik moet daar de theorie nog eens op naslaan. Je moet eens zoeken naar theorie over spoelen icm condensators.

www.hobbyelectronics.info is trouwens ook een leuke site om kennis te maken met electronica.

olaf reijnders
3 november 2005, 18:12
Ik denk een in fase/ uit fase schakelaar. Om de pup serieel/ paralell te kunnen schakelen.

Anavrin
3 november 2005, 19:50
fase is weer anders, die heb ik namelijk zelf ook wel eens geïnstalleerd in een gitaar, maar dat is dit iig niet. Dat is nl met kruiselings geplaatste verbindingen, en zonder condensator.