PDA

View Full Version : Aarden van mijn gitaar/versterker



bert
31 oktober 2005, 11:39
Hallo,

Even een vraagje : mijn gitaar/ versterker moet geaard zijn als ik er op speel. In mijn huis is alleen de stopcontacten in de keuken geaard, dus ik kan alleen daar oefenen. Heeft iemand een tip dat ik veilig en zonder "brom" ergens anders kan spelen ! !
Als voorbeeld waar het omgaat nog even een foto van mijn setje. ( reeds eerder geplaats )

http://www.eptas.nl/gitaar2.jpg

Picker
31 oktober 2005, 18:08
Hee, een 914. Goede keuze! 8-)

Wat is het bouwjaar? Revoiced?

Picker
31 oktober 2005, 18:12
Je kunt proberen om met je voeten in een teiltje vol tuinaarde te spelen...

:P

Anders kun je relatief eenvoudig ergens anders een wandcontactdoos met randaarde (laten) aanleggen. Het enige wat je nodig hebt is een dikke draad van je wandcontactdoos naar bijvoorbeeld de leidingen van de CV of een ander randaarde aansluitpunt.

Anders een verlengsnoer vanuit de keuken.

Ik speel overigens thuis ook meestal ongeaard, om dezelfde reden als jij. Maar als ik via de XLR over mijn Ashdown speel heb ik geen last van brom (met de Taylors). Gebruik je wel de goede Taylor kabel?

bert
1 november 2005, 23:30
Hee, een 914. Goede keuze! 8-)

Wat is het bouwjaar? Revoiced?

Bouwjaar : mei 2003
Revoiced : zal wel dom van me zijn maar wat bedoel je hier mee :oops:

Bert.

bert
1 november 2005, 23:40
Bedankt voor je antwoorden Picker.

Verlengsnoer vanaf de keuken doe ik inderdaad wel eens, maar vind ik toch een gehannes.

Het juiste kabeltje :???:

http://www.eptas.nl/stekker2.jpg

Merk : Cordial instrument cable high performance CIK 122
Lijkt me toch ook wel goed.

Kan natuurlijk ook aan mijn versterker liggen of niet soms.

Ik heb wel eens uitgeprobeerd met een snoertje en een klemmetje van de aansluiting van mijn gitaar naar de CV. Het hielp wel, een stuk minder brom maar . . . . koop je een gitaar van 8) euro en een versterker van 8) euro dan krijg je pas een goed geluid met een achtelijk kabeltje naar de CV. Dus ook geen oplossing.

Denk gerust nog even verder mee.

Groeten,
Bert.

Picker
2 november 2005, 20:46
Aha. Jij hebt een ongebalanceerd kabeltje, "wat ik je brom". Nieuwe Taylors zijn uitgerust met een gebalanceerd kabeltje:

http://www.elderly.com/images/accessories/ACC/80813.jpg

Het signaal wordt daarbij over twee draden uit de gitaar gevoerd, beide signalen in tegenfase (met omgekeerde polariteit) ten opzichte van de aardleiding. In de versterker worden die twee signalen dan van elkaar afgetrokken. Omdat ze in tegenfase staan, verdubbelt daardoor het signaal (6dB toename in geluidsintensiteit), terwijl alle brom en andere narigheid die onderweg wordt opgepikt daardoor juist opgeheven wordt (brom minus brom = 0).

Voor de duidelijkheid: ik heb dus géén brom met mijn (nieuwe) Taylors, óók niet als ik op een ongeaard stopcontact speel met mijn Ashdown AR-1.

Revoiced: in 2004 heeft Taylor na de introductie van de XXX modellen modificaties aangebracht aan alle 4- en hoger modellen. (Of was het 5- en hoger....?)

1. De kruisbracing is ongeveer 2.5 cm meer richting klankgat geschoven. Hierdoor is er een groter stuk bovenblad beschikbaar dat onbelemmerd trillen kan, hetgeen de basrespons opkrikt.

2. De diepte van de klankkast van de 12 modellen werd met een centimeter vergroot, waardoor bij deze modellen de bas nog wat sterker werd.

3. Om de gehele rand van het bovenblad (van binnen) werd met een laser een groef gesneden, zodat het blad vrijer trillen kan. Resultaat: meer volume, en een 'losser', 'luchtiger' geluid.

Dat is dus revoicing. Gerevoicede Tatlors klinken dus beduidend anders dan de klassieke modellen. Niet dat die slecht klonken... ;-)

harrie-beton
2 november 2005, 23:30
randaarde kun je zelf toch wel aanleggen op de plek waar je het meest speelt?


Trouwens, met akoestische gitaren oefenen ik thuis 99% van de tijd........ akoestisch

bert
3 november 2005, 20:24
Aha. Jij hebt een ongebalanceerd kabeltje, "wat ik je brom". Nieuwe Taylors zijn uitgerust met een gebalanceerd kabeltje . . . .

-------------------------------------------------------------------------------------

Dat is dus revoicing. Gerevoicede Tatlors klinken dus beduidend anders dan de klassieke modellen. Niet dat die slecht klonken . . . ;-)

-------------------------------------------------------------------------------------


Duidelijke uitleg. Als ik weer eens bij Casa Benelly kom snappen ze dan wat ik bedoel als ik vraag om een gebalanceerd kabeltje ! !

Zal daar ook eens luisteren naar een "Gerevoicede" Taylor.
Misschien kan ik de mijne nog inruilen :lol:

bert
3 november 2005, 20:31
randaarde kun je zelf toch wel aanleggen op de plek waar je het meest speelt?


Trouwens, met akoestische gitaren oefenen ik thuis 99% van de tijd........ akoestisch

Een extra draad trekken bedoel je . . . . Kan ik niet zelf, dom he :oops:
Electra is mijn vak niet.

Speel ook inderdaad heel vaak akoestisch, maar toch is het makkelijk om op mijn studeer/speel/computerkamer lekker ongestoord "versterkt" kan spelen.

Picker
3 november 2005, 21:40
Misschien kan ik de mijne nog inruilen :lol:

Niet doen! Dat is oneerbiedig tegenover een 914! :wink: Die heb je voor je leven. Koop er liever eentje bij, dan heb je van alles wat.

bert
10 november 2005, 11:20
Misschien kan ik de mijne nog inruilen :lol:

Niet doen! Dat is oneerbiedig tegenover een 914! :wink: Die heb je voor je leven. Koop er liever eentje bij, dan heb je van alles wat.

Ik heet geen "picker" :-(

Ik ben zo dik tevreden met mijn 914, dat als ik er 1 bij zou kopen wat moet dat dan wel niet zijn.

piezo
10 november 2005, 11:40
Gebalanceerd (symmetrisch) kabeltje heeft alleen zin als je ook aansluit op een gebalanceerde ingang van je versterker. Ga eerst maar eens na (handleiding/ specs) of je versterker die wel heeft. Ik zie op de foto geen XLR ingangen, maar misschien zitten er wel gebalanceerde TRS aansluitingen op.

bert
10 november 2005, 20:39
Piezo, bedankt voor je antwoord.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb geen gebalanceerde ingang op mijn versterker. Ik heb geen XLR-ingang ( goed gezien ) en over gebalanceerde TRS-aansluiting lees ik niets over in de handleiding. :???:
Toch misschien niet zo'n goede keus deze versterker toen, alhoewel het geluid is geweldig en daar gaat het tenslote om.