PDA

View Full Version : CE-keuring?



Jascha
31 oktober 2005, 10:29
Hallo,

Ik vroeg laatst aan een winkel of de Marshall JTM45 reissue die ze hadden een nieuw exemplaar was. Dit kreeg ik als antwoord:

"het is een nieuwe jtm,maar wel van voor de ce keuring dus nog een echte kopie van de oude!!"

na doorvragen mailden ze me dit:

"na de ce keuring is deze versterker volledig veranderd,deze is nog in de originele staat dus een echte reissue"

Heeft iemand enig idee wat die CE-keuring inhoudt?

alvast dank!

Jascha

H.Manback
31 oktober 2005, 10:49
Geen drol.

Met het CE keurmerk (wat trouwens verplicht is voor electrische apparaten die verhandeld worden in de EU) zegt de fabrikant in principe "als ie ontploft oid ben ik aansprakelijk". Dit houdt niet in dat het daadwerkelijk getest is ofzo, of zelfs anders gebouwd. De fabrikant heeft er gewoon vertrouwen in dat het veilig is. In de praktijk wordt het met bepaalde richtlijnen ontworpen, en afhankelijk van de grootte van de fabrikant ook echt getest door bijvoorbeeld TÜV.

Dit verhaal van de verkoper lijkt me echt zo'n geval van duim in de mond en zuigen maar... Dat een versterker net zo gebouwd is als de originele betekent niet per se dat ie niet veilig genoeg is voor de handel volgens de fabrikant.

BartL
31 oktober 2005, 11:09
CE merkje.

Hieraan zie je (bijvoorbeeld) of je met een originele of re-issue te maken hebt. De nieuwe (Re-issue) Ibanez 9-serie pedalen hebben allemaal "CE" achterop staan. De orignele hebben dit niet.

ik denk dus dat de verkoper je wil zeggen: "Dit is een originele!@#" :)

ketja
31 oktober 2005, 12:46
En de fabrikant zet zelf zijn CE-keurmerk op het apparaat, komt geen officiële instantie aan te pas.

Pootao
25 oktober 2007, 15:15
En de fabrikant zet zelf zijn CE-keurmerk op het apparaat, komt geen officiële instantie aan te pas.

Ik weet dit is een oude posting maar wat is de situatie nu; ook ten aanzien van gitaren ?

Iemand enig idee ?

Squier4ever
25 oktober 2007, 15:31
Ik weet dit is een oude posting maar wat is de situatie nu; ook ten aanzien van gitaren ?

Iemand enig idee ?

volgens mij moet ieder product waar stroom op komt te staan (apparaat dus) aan de CE-voorwaarden voldoen. gitaren lijkt het me iets minder voor gelden.

BlackSun
25 oktober 2007, 16:05
CE keuring is wel degelijk een echte keuring.
Als wij op ons werk een apparaat ter CE keuring aanbieden, wordt deze uitvoerige aan verschillende tests onderwerpen.
9 van de 10 keer dienen er grote aanpassingen mbt van veiligheid gedaan te worden. CE keurmerk is niet zomaar een stickertje.

Jimwoud
25 oktober 2007, 16:35
Wat die verkopers allemaal wel niet ouwehoeren om wat te verkopen. Jammer dat ze dat soort dingen nooit bij mij zeggen, zou ze vierkant uitlachen.

sofa
25 oktober 2007, 17:08
Hallo,

Ik vroeg laatst aan een winkel of de Marshall JTM45 reissue die ze hadden een nieuw exemplaar was. Dit kreeg ik als antwoord:

"het is een nieuwe jtm,maar wel van voor de ce keuring dus nog een echte kopie van de oude!!"

na doorvragen mailden ze me dit:

"na de ce keuring is deze versterker volledig veranderd,deze is nog in de originele staat dus een echte reissue"

Heeft iemand enig idee wat die CE-keuring inhoudt?



Dat ie voldoet aan de Europese conformiteitseisen. Standaardeisen dus voor elektronische apparatuur. Elke fabrikant van buiten Europa die zijn spullen op de Europese markt wil verkopen moet zorgen dat zijn apparatur aan de Europese normen (Conformiteitseisen) voldoen. Als ie dat doet (en daarvoor moet ie bij een gecertificeerde instelling een conformiteissverklaring krijgen) mag ie een EC sticker op het apparaat plakken. Kan dus idd zijn dat de Amerikaanse apparaten daar niet aan voldeden en moesten worden aangepast zodat ze aan Europese normen voldoen.

hassent
25 oktober 2007, 17:30
CE keuring is wel degelijk een echte keuring.
Als wij op ons werk een apparaat ter CE keuring aanbieden, wordt deze uitvoerige aan verschillende tests onderwerpen.
9 van de 10 keer dienen er grote aanpassingen mbt van veiligheid gedaan te worden. CE keurmerk is niet zomaar een stickertje.

Dat is wat anders! Een fabrikant is niet verplicht een keuring uit te voeren en mag zelfstandig CE-stickers plakken. Als het mis gaat is ie echter wel verantwoordelijk en moet ie aan kunnen tonen dat ie daadwerkelijk metingen heeft uitgevoerd om zich te conformeren aan CE richtlijnen.
CE bestaat ook uit zeer veel verschillende richtlijnen en niet alle producten hebben dezelfde keuringen nodig.

Maar een fabrikant mág CE plakken zonder keuring!

Overigens zijn de amerikaanse UL normen over het algemeen strenger dan de europese CE richtlijnen (zie het verschil in amerika is het Norm en in europa heet het richtlijn). Zeker voor (buizen)versterkers, daar heb je voornamelijk te maken met de UL1950 laagspanningsrichtlijn (tbv veiligheid) en die is zeer streng weet ik uit ervaring, strenger dan de europese tegenhanger.

Raffel
25 oktober 2007, 18:06
laat ik nou bij zo'n certificerende instantie werken. :D

De richtlijnen zijn voor heel Europa opgesteld, of een keurmerk verplicht is hangt erg van de branche en het produkt af. Soms willen afnemers gewoon dat een producent zijn producten heeft laten keuren, oftewel, je kunt niet anders. Dat is echter lang niet altijd het geval. CE krijg je in ieder geval niet bij een pakje boter. Of je CE stickers MAG plakken weet ik niet. Er zijn ook genoeg bedrijven die te koop lopen met ISO 9001 bestickering en nooit gecertificeerd zijn, wil niet zeggen dat het mag. Er is echter geen controlerende instantie voor. De Raad van Accreditatie zou het kunnen uitvoeren, maar dat is denk ik dweilen met de kraan open. Gebruikt men echter logo's van certificerende instanties naast dergelijke keurmerken, dan zullen ze altijd verzocht worden die te verwijderen.

Bij een dergelijke keuring worden in het desbetreffende bedrijf niet de producten zelf 'getest' maar de de productieprocessen e.d. op afwijkingen. Er vinden bij productie altijd afwijkingen plaats. Bij machinale productie zijn deze over het algemeen minimaal, (mits een bedrijf zijn zaakjes goed op orde heeft) bij een product dat handmatig wordt geproduceerd zoals vaak gebeurd bij een gitaarversterker, zul je altijd een slag om de arm moeten houden met het aantal producten dat retour komt. Dit is bij gedetailleerde massa-productie uitteraard van te voren allemaal gecalculeerd.

Normen, richtlijnen, tomatoes, tomatoes. Is eigenlijk hetzelfde. Je mag er niet van afwijken of je het nu een norm of richtlijn noemt. Wel afhankelijk van of je refereert aan de gestelde eisen van een certificering of de 'kwaliteit' die een certificerende instelling er in steekt. (oftewel, hoe nauw men het neemt) Dat de richtlijnen in de VS afwijkend zijn van de Europese sta ik niet te kijken, ik denk echter niet dat dit in de normen van de laatste jaren nog erg groot is. Men werkt bij het vestigen van een norm iedere zoveel jaar iedere keer weer toe naar een wereldwijd meer eenheidsgezinde norm.

Uiteindelijk blijf je toch verantwoordelijk voor je product, of het nu gekeurd is of niet. Een keurmerk al dan niet verplicht is wel een goede manier om je onderneming te testen op incidentele voorvallen aan je producten.

hassent
25 oktober 2007, 21:17
Mooi gesproken! Mag ik vragen voor welke instantie je werkt?
De reden dat de UL-eisen in amerika vaak strenger zijn dan in europe heeft te maken met de achtergrond.
UL is in principe een soort verzekeraar. Als je product UL gekeurd is nemen zij in principe het risico/kosten van je over op het moment dat het mis gaat. Zij controleren daarom zeer streng op producten, inderdaad zoals je zegt, in de productielijnen. Ook de registraties van de gebruikte componenten moet kloppen en op elk moment overlegbaar zijn. Je betaald ook voor een UL registratie per product.

CE is wat dat betreft veel vrijblijvender. Er worden geen controles uitgevoerd. Je kan je product bij diverse instanties in Nederland laten test op CE conformiteit en daar blijft het bij. Niemand die daarna nog controles op je product uitvoert. Dat gaat allemaal goed, tot het een keer mis gaat en dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je als bedrijf aan kan tonen dat je al die tij CE conform gewerkt hebt. In tegenstelling tot UL betaal je niets voor een CE keurmerk (de testen bij een accreditatie buro uitgezonderd natuurlijk).

Raffel
27 oktober 2007, 13:18
CI heet TUV Nord. Er zijn 3 verschillende TUV's in Nederland werkzaam.

Ik zou zeggen dat met evenals bij keuring van kwaliteitssystemen op steekproef ook bij producten controles zou moeten uitvoeren. In de praktijk natuurlijk niet te doen.

Kaboemba
27 oktober 2007, 15:22
CE keuring is wel degelijk een echte keuring.
Als wij op ons werk een apparaat ter CE keuring aanbieden, wordt deze uitvoerige aan verschillende tests onderwerpen.
9 van de 10 keer dienen er grote aanpassingen mbt van veiligheid gedaan te worden. CE keurmerk is niet zomaar een stickertje.

Vast waar, het is alleen wel zo dat veel oude apparatuur die dus die keuring nooit hebben gehad in veel gevallen (ten onrechte) niet meer mag.
Zo moest bij ons op het werk alles eruit wat niet zo'n stickertje had.
Dat is dus belachelijk, daarnaast is het uiteraard zoals een groot deel van die shit dikke onzin waarbij het alleen om het geld gaat.
Weer een stickertje waarvoor een hele administratie, test opstelling enz enz voorgeschreven wordt.

Als een produkt niet deugt dan komt dat er vroeg of laat toch wel uit en is een fabrikant ALTIJD aansprakelijk.
Het is net als met garantie, het is er ter bescherming van de fabrikant en niet voor de consument, die kan alleen de meer kosten betalen.

Als we al dit soort onzinnige overhead is weg pleuren en weer is gewoon doen dan zou het allemaal een stuk makkelijker en vooral goedkoper zijn.

Of donderde vor die keuring alle apparaten uit elkaar ?

BlackSun
27 oktober 2007, 15:36
Klopt. Veel apparaten van ons worden ook echt niet gekeurd, verspilling van veel geld en tijd.
nNaar mijn weten is het ook alleen nodig als deze apparaten internationaal verhandeld worden .