PDA

View Full Version : Bindings Les Paul



BrainDamage
30 oktober 2005, 22:35
Hey,

Ik ga dus een Les Paul black beauty copy maken en ik zit met een vraag over die binding, heeft iemand ervaring hiermee?
Die binding ligt aan het zien in meerdere lagen (mensen met het boek 'make your own electric guitar' van 'Melvyn hiscock' pagina 34 rechtsonderaan), kan dit gewoon zo voorgemaakt gekocht worden of hoe zit dat in elkaar? Beetje uitleg als dit kan Aub.

Van wat is dat ook juist gemaakt, fineer, pvc, ...?

Alvast bedankt,
Kevin

edit: Voor de personen die het boek niet hebben, hier kan je het ook zien, de verschillende lagen van binding, http://www.folkofthewood.com/Images3/gibsoncustomblackback.jpg

Orpheo
30 oktober 2005, 22:57
GEBRUIK DE FUCKIN SEARCH GAST!!!!!!!!!!!!

kijk in charlottes topic, zoek op hoe fred dons dat doet, ik kan me herinneren dat hij daar iets over heeft gepost ooit.

zoek t anders op!

charlotte
31 oktober 2005, 00:53
Hoi Kevin, :P

Check Vox Humana's site of Rockinger, die hebben het in hun assortiment,
dit plaatje komt van Vox Humana:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/430300.jpg
artikel :Binding bl/wh/bl 0.5/0.5/0.5
Artnr:430300

groetjes Charlotte :wink:

Dirk W
31 oktober 2005, 06:53
in dat boek staat dat het "multiple bindings" zijn. Maargoed.
Houd je een beetje in orpheo :o

fred dons
31 oktober 2005, 07:15
je kunt het inderdaad in multiple bindings kopen alleen persoonlijk geeft ik de voorkeur aan de versie met alleen zwart/wit ipv zwart/wit/zwart/wit.
het nadeel van de laatste is dat hij nogal dik is en daardoor moeilijk om scherpen hoeken (bijvoorbeeld cutaway) te vouwen is (zelfs met de hete fohn erbij)
met alleen zwart of wit of dee dubbele versie kun je ook in lagen opbouwen, enerzijds door de lagen al van te voren aan elkaar te lijmen anderzijds door de lagen stuk voor stuk op de gitaar te lijmen, dit laatste is het gemakkelijkst omdat de individuele lagen soepeler zijn.
dan zijn er ook nog verschillende soorten materiaal voor de binding, hout, pvc etc. die elk hun eigen verwerking hebben.
ik geloof dat die van Stewmac die ik zelf gebruik van pvc is, hij is in ieder geval goed soepel en makkelijk te verwerken.

marekoo
31 oktober 2005, 09:37
hoi braindam.
Wat je op de fofo`s ziet is inderdaad in verschillende lagen opgebouwd
allereerst is er een b/w/b/w binding gebruikt(gelamineerdt hout)
daar tegenaan de dikke pvc binding.
Om te beginnen moet je een'"trapje" in de rand van je body freezen
(met een Dremel,en een zgn Binding router guide,te koop bij bv
een Stewmac)Frees je eerste op je boven en onderblad een groef even diep en dik als je houten binding,daar tegenaan frees je langs de zijkkant van je body een groef even diep en dik als je pvc binding(hierdoor krijg je een trapje,omdat de houten binding korter is dan de pvc binding aan de buitenkant)Nu komt het verlijmen,het beste resultaat krijg je door de bindingen tegelijk te verlijmen,de houten met titebound(hele goeje houtlijm)en de pvc met zgn plasticcement(te koop bij ieder hobby/modelbouw zaak)Als je gefreest trapje mooi evenwijdig ,recht en schoon is ,is dit niet al te moeilijk.Stukje voor stukje lijm je eerst de houten binding tegen de body ,en meteen daarna en zelfde stukje pvc ,en dan tape je het hele zaakje vast met speciale papieren tape(ook verkrijgbaar bij bekende gitaarbouw shops,deze rekt niet uit)en zo ga je heel je body rond.
De pvc binding kun je goed in de cutaway buigen,de dunne houten binding kun je bij scherpe bochten effe in heet water leggen(niet te lang,een sec. of 30 ,anders lost de lijm )Geeft minder kans op doorknakken.
Op de www.stewmac.com kun je ook wat uitleg,en de benodigde hulpstukken bekijken.

veel succes marco


http://members.home.nl/dekkers401/