PDA

View Full Version : Lace sensor pickups?



AlterEgo
30 oktober 2005, 16:18
Gegroet

Ik wil binnekort een washburn A15 of een Fender Strat (MiM) erbij kopen. Omdat ik vrij vaak strats met lace sensor pickups zie, vraag ik mij af wat het grote voordeel ervan is? En waar kan je lace sensors kopen in nederlands?

Stratman70
30 oktober 2005, 17:55
Ik vind ze geweldig. Ik heb de FLS Gold. Het grote voordeel is dat ze stil zijn, dus niet van die bijgeluiden oppikken zoals de conventionele sc elementen. Maar het typische Strat geluid is wel behouden gebleven, al vind ik de FLS wel wat strakker en iets moderner klinken.

Ik kan ze je in ieder geval van harte aanraden. Ook al omdat ze niet zo dat schelle geluid in de brugpositie geven, waar (hier) toch veel stratbezitters over klagen.

In elke fatsoenlijke gitaarzaak zou je ze toch moeten kunnen bestellen lijkt mij.

AlterEgo
30 oktober 2005, 18:35
Waar slaan al die kleurcodes op? Billy corgan (gitaarheld) heeft namelijk blue/silver/red. Wat bedoelt men daarmee?

Dirk W
30 oktober 2005, 18:35
Ik vind ze wel ok. Ik heb een oosterse strat ermee uitgerust en helemaal geweldig zijn ze nou ook weer niet. En ik heb het probleem dat de hoge e snaar iets zachter klinkt (dat schijnt vaker voor te komen).
Ze klinken lekker met een beetje distortion.

Tupelo
30 oktober 2005, 18:45
Ik vond ze juist te neutraal klinken. Wat mij betreft schieten ze voor iedere muziekstijl net iets te kort.

GuitarMaster
30 oktober 2005, 19:06
Ik vond ze juist te neutraal klinken. Wat mij betreft schieten ze voor iedere muziekstijl net iets te kort.

+1, een vrij karakterloze pickup

groovyB3
30 oktober 2005, 20:28
Indeed.

Het enige voordeel van Lace Sensors imho is dat ze geruisloos zijn, maar daardoor trekt ie ook een heleboel van het karakter van je vingers en je gitaar weg.

Zoals Tupelo al zei, ze schieten net iets te kort voor iedere muziekstijl.

Aca Ilic
30 oktober 2005, 20:31
Ik vond ze juist te neutraal klinken. Wat mij betreft schieten ze voor iedere muziekstijl net iets te kort.

+1, een vrij karakterloze pickup


:???:

Wat is dan voor jullie ultieme pickup ? Eentje die alles zelf doet en dat jullie alleen maar zonnebrill moeten opzetten en cool uitzien on stage . Cut the crap guys, Lace's zij dik in orde. Voor goede geluid moet je ook een beetje werken.
Ik heb ze in mijn EC strat en het gaat als volgt:

halspositie + tubescreamer -SRV leadgeluid
Hals+midden - lekker slaggeluid
midden +brug -Robert Cray geluid ( Cleand )
Bridge -met goede drive pedaal zeer bruikbare sologeluid

en dan schieten ze iets te kort?!!!!

Tupelo
30 oktober 2005, 20:47
Dat is fijn voor jou maar voor mij deden ze het niet. Kun je uiteraard komen aanzetten met het moet uit je vingers komen bla bla enzo maar ik kon er weinig funk, jazz of knallende rock mee uithalen. Met mijn blade delta standard kan ik dat wel. Met mijn strat plus bleef alles een beetje vlak & ik kreeg dat niet opgepompt met effecten.

Aca Ilic
30 oktober 2005, 20:55
Ja, inderdaad een beetje raar en zeker als je bedenkt dat strat plus bijna dezelfde shit is als EC strat. Maar ja, niet iedere plank is hetzelfde.

Heb je er zin in om toch funk, jazz en kanllende rock mee te maken ( op lace sensors dan) dan moet je op 11 dec . in Blues Cafe in Apeldoorn zijn dan zal ik graag een kleine workshop geven.

groetjes
Alex

AlterEgo
30 oktober 2005, 22:27
Wat is dan slimmer? De elementen die in een Washburn A15 zitten er in laten of lace pickups kopen (die meer dan de helft waard zijn van de gitaar zelf)?

groovyB3
30 oktober 2005, 23:23
Voor goede geluid moet je ook een beetje werken.


Dat klopt zeer zeker, maar Lace Sensors werken je alleen maar tegen.

Tupelo
31 oktober 2005, 01:51
In dezelfde strat heb ik SD P90's gehad & dat klonk veel beter. :)

Michael AE
31 oktober 2005, 02:56
Lace Sensors zijn waardeloos. Karakterloze klote elementen. Bah.

Stratman70
31 oktober 2005, 10:19
Cut the crap guys, Lace's zij dik in orde. Voor goede geluid moet je ook een beetje werken.


Ik kan ook totaal niet begrijpen waarom deze elementen karakterloos worden genoemd.
Maar goed, dat zal dan wel aan mijn manier van spelen liggen ofzo....

...maar karakterloos klinken ze allerminst!

Ik weet wel wat jullie bedoelen met "karakterloos", maar misschien is dat nu juist wel hetgeen wat mij aan dat element aantrekt, alleen noem ik dat niet karakterloos. Zoals eerder gezegd, maakt dat het er wel naar dat het element strakker en moderner klinkt, maar voor de rest toch die strat sound blijft houden. En ja, als gitarist mag je er dan zelf een vleugje karakter doorheen gooien, i.p.v. dat het element dit voor je doet.
Zeker voor rock vind ik dit element uitstekend geschikt!

Aca Ilic
31 oktober 2005, 16:20
Blame on that motherfucker Eric Clapton dat hij ooit uberhaubt aan ontwerp van die elementen heeft meegedaan. :razz: :razz: :razz:
Hij zal hoogstwaarschijnlijk ook een stel "karakterloze" oren hebben

Stratman70
31 oktober 2005, 16:37
Tegenwoordig gebruikt Clapton die Noiseless pups. Daarvan heb ik ook al gehoord dat ze niet zo best klinken, maar heb hier zelf geen ervaring mee, dus dat weet ik niet. Iemand?

Dirk W
31 oktober 2005, 16:50
WOW! kun je nagaan hoe geniaal ik kan spelen!!! want bij mij klinken ze wel goed!
misschien moest ik maar eens gitaren gaan signeren en voor het dubbele verkopen!
Dank jullie wel jullie hebben me tot nieuw inzicht gebracht :lol:

Tupelo
31 oktober 2005, 17:15
WOW! kun je nagaan hoe geniaal ik kan spelen!!! want bij mij klinken ze wel goed!:lol:

Zucht, ja Dirk, meester.... (goed zo?) :razz:


Hij zal hoogstwaarschijnlijk ook een stel "karakterloze" oren hebben

Je neemt dingen graag heel erg letterlijk hè? :-?

Aca Ilic
31 oktober 2005, 17:28
WOW! kun je nagaan hoe geniaal ik kan spelen!!! want bij mij klinken ze wel goed!:lol:

Zucht, ja Dirk, meester.... (goed zo?) :razz:


Hij zal hoogstwaarschijnlijk ook een stel "karakterloze" oren hebben

Je neemt dingen graag heel erg letterlijk hè? :-?


Ah Tupelo, neem me niet kwalijk soms ben ik een sarcastische eikel.
:-D

Kaboemba
31 oktober 2005, 19:27
Ik heb deze pickups ook en kan zegen dat ze prima zijn, missen misschien wat karakter (hoezo subjectief) maar dat maken ze ruimschoots goed door idd geen ruis.

En wat is karakter, is ruis karakter ? Maakt hem dat Vintage ofzo ?

Het zijn gewoon prima pickups zonder enige bij geluiden maar met meer dan voldoende dynamiek.

BartL
31 oktober 2005, 23:20
Goeie vraag...WAT IS karakter? :)

Edit: Volgens Vandale.nl;
het kenmerkende van iets

Oftewel...Lace hebben geen kenmerken? :???: :???: :???:

Michael AE
31 oktober 2005, 23:21
Lace Sensors zijn niet dynamisch, hebben GEEN karakter en maken dat een strat niet meer als een strat klinkt. Bovendien zijn er VEEL betere alternatieven voor mensen die een veelzijdig en geruisloos setje elementen willen.

Dat smaken verschillen snap ik, maar hoe het in vredesnaam mogelijk is dat er mensen zijn die Lace Sensors goede elementen vinden, daar snap ik geen hol van.

Michael AE
31 oktober 2005, 23:23
Een element heeft karakter als het niet alleen de snaren versterkt, maar ook de nuaces van houtsoorten, hardware, enz.

Kaboemba
1 november 2005, 08:43
Een element heeft karakter als het niet alleen de snaren versterkt, maar ook de nuaces van houtsoorten, hardware, enz.

Zoveel onzin in zo'n klein zinnetje.
Elementen hebben gewoon een bepaalde klankkleur en dat bepaald of het jouw karakter is of niet, de invloed van hout is er zeker maar dat heeft weinig tot niets met de elementen te maken. Het karakter van een element veranderd niet tot naulijks als je hem in een andere gitaar doen.
Zaken als sustain worden zeker WEL beinvloed door het hout.

Stratman70
1 november 2005, 09:19
Lace Sensors zijn niet dynamisch, hebben GEEN karakter en maken dat een strat niet meer als een strat klinkt. Bovendien zijn er VEEL betere alternatieven voor mensen die een veelzijdig en geruisloos setje elementen willen.

Dat smaken verschillen snap ik, maar hoe het in vredesnaam mogelijk is dat er mensen zijn die Lace Sensors goede elementen vinden, daar snap ik geen hol van.

Schaf de live cd "Come Hell Or High Water" van Deep Purple eens aan. Een mooier stratgeluid qua rock heb ik nog nooit gehoord!

Ik vind ze denk ik juist zo goed omdat ze inderdaad iets minder dynamiek hebben. De dynamiekverschillen/pieken bij een normaal strat element vind ik soms te hinderlijk.

Jij kunt dat misschien niet snappen dat mensen voor die elementen kiezen, maar zolang ik er gitaristen als David Gilmoure, Ritchie Blackmore en nog een hele batterij gitaristen, die toch over het algemeen best ook bekend staan om hun mooie sound, denk ik dat er toch iets heel erg goed is aan die elementen. Behalve dat, vertellen mijn eigen oren eigenlijk precies hetzelfde.

Ibanez RuleZ
1 november 2005, 09:42
gilmore = EMG

harrald

Michael AE
1 november 2005, 12:21
Zoveel onzin in zo'n klein zinnetje.
Elementen hebben gewoon een bepaalde klankkleur en dat bepaald of het jouw karakter is of niet, de invloed van hout is er zeker maar dat heeft weinig tot niets met de elementen te maken. Het karakter van een element veranderd niet tot naulijks als je hem in een andere gitaar doen.
Zaken als sustain worden zeker WEL beinvloed door het hout.

Meer zinnen, meer onzin. Hout heeft enorm veel invloed op de sound en het karakter van je elementen. Een crap gitaar zal nooit goed klinken met goede elementen. (Het tegenovergestelde is trouwens ook waar.)

Ik vraag me af of jij wel eens een element in verschillende gitaren gestopt hebt, want als je dan geen verschil hoort, moet je toch maar eens een gehoortest gaan doen.

Michael AE
1 november 2005, 12:24
Schaf de live cd "Come Hell Or High Water" van Deep Purple eens aan. Een mooier stratgeluid qua rock heb ik nog nooit gehoord!

Ik vind ze denk ik juist zo goed omdat ze inderdaad iets minder dynamiek hebben. De dynamiekverschillen/pieken bij een normaal strat element vind ik soms te hinderlijk.

Jij kunt dat misschien niet snappen dat mensen voor die elementen kiezen, maar zolang ik er gitaristen als David Gilmoure, Ritchie Blackmore en nog een hele batterij gitaristen, die toch over het algemeen best ook bekend staan om hun mooie sound, denk ik dat er toch iets heel erg goed is aan die elementen. Behalve dat, vertellen mijn eigen oren eigenlijk precies hetzelfde.

Ach, ik zit de boel gewoon een beetje op te fokken. Ik heb een gitaar met Lace Sensors, en ik vind ze waardeloos. Als een ander er blij mee is, prima. Ik vind het alleen grappig om te zien hoe mensen op hun teentjes getrapt raken als iemand iets zegt. Dan doe ik er graag nog een schepje bovenop, vooral in een melige bui.

Als jij ze goed vind, prima, even goede vrienden. Ik vind ze echter klote.

Letsgo21
1 november 2005, 12:29
bij mij werken ze prima...smaken verschillen, maar ik zou ze enkel inwisselen voor een setje noiseless pups...

Kaboemba
1 november 2005, 15:05
Zoveel onzin in zo'n klein zinnetje.
Elementen hebben gewoon een bepaalde klankkleur en dat bepaald of het jouw karakter is of niet, de invloed van hout is er zeker maar dat heeft weinig tot niets met de elementen te maken. Het karakter van een element veranderd niet tot naulijks als je hem in een andere gitaar doen.
Zaken als sustain worden zeker WEL beinvloed door het hout.

Meer zinnen, meer onzin. Hout heeft enorm veel invloed op de sound en het karakter van je elementen. Een crap gitaar zal nooit goed klinken met goede elementen. (Het tegenovergestelde is trouwens ook waar.)

Ik vraag me af of jij wel eens een element in verschillende gitaren gestopt hebt, want als je dan geen verschil hoort, moet je toch maar eens een gehoortest gaan doen.

Ach het maakt best wat verschil maar ook weer niet zoveel als jij wil laten denken.
En een gehoortest moet ik sowieso (piep in m'n oren) :oops:

artnaz
8 oktober 2006, 15:38
Ik heb ze ook! Nu heb ik niet enorm veel verstand van elementen, maar mijn gehoor is wel redelijk dacht ik zo. En ik ben er zeer tevreden over!

Wat jullie met "karakter" bedoelen, zijn de "bijgeluiden" die de elementen maken. De Lace Sensors doen gewoon niet, ze klinken gewoon superstrak. En ja, dat zou je als "kaal", "karakterloos" kunnen omschrijven, maar ik zie het meer als iets waardoor de echte pure tone krijgt. En het karakter maak je zelf!

Negative K3 fan
8 oktober 2006, 16:41
Ach, ik zit de boel gewoon een beetje op te fokken. Ik heb een gitaar met Lace Sensors, en ik vind ze waardeloos.

dus je hebt een gitaar die je waardeloos vindt? pm me je adres maar, ik haal hem morgen wel op :D

zoon van Piet
8 oktober 2006, 17:22
Die lace sensors zien er niet uit. en nogal wat mensen zeggen dat ze nergens naar klinken. Dus toen ik tien jaar geleden een gitaar kocht met die lelijke dingen erin, was ik van plan ze meteen te vervangen..

maar tot op heden is dat niet gebeurd. en ik vind ze nog steeds lelijk en heb een setje SD's liggen..

Maar op een of andere manier hebben ze wel wat, dus. Vooral als je zoals ik nogal wat vervorming, gruis en volume wilt. De laces blijven lekker overeind en duidelijk.

maarja, ze blijven lelijk!

artnaz
8 oktober 2006, 17:56
maarja, ze blijven lelijk!

Het is natuurlijk subjectief, maar ik vind ze juist er heel cool uitzien:D

Stratman70
10 juni 2009, 22:20
Bump (oud topic)...

dat vind ik dus ook (dat ze er cool uitzien). Ik heb nu trouwens gemerkt dat ze in combinatie met een treblebooster enorm dynamisch 'worden' (ze 'worden' natuurlijk niet anders, want ze blijven hetzelfde, dus dezelfde eigenschappen houden, maar) waarbij je clean en scheur kunt spelen zonder aan je volume te zitten, maar de snaren hard of zacht aanslaat.

Nee, wil toch even zeggen dat de FLS elementen enorm heerschen!

zoon van Piet
11 juni 2009, 14:22
Ik vind ze er nog steeds niet uitzien...
maar ze zitten nog steeds in mn strat!!! :)

Toevallig vorige maand bemiddeld bij de aankoop van een fender met LS -de strat+deluxe. Die gitaren zijn supergoed, waren destijds erg duur en voor de prof.. nu zijn ze duidelijk minder populair (en dus kocht mn vriend een prima gitaar voor wêhnug). Volgesn mij is dat allemaal te wijten aan het feit dat fender/lace die pickups niet voorzien heeft van zes - valse- pooltjes op de bovenkant. Het ziet er anders uit en gitaristen -behoudend als ze zijn- worden dan meteen terughoudend...

terwijl LS dus met name inderdaad heerschen bij de meer overstuurde en gebooste sounds: veel dynamiek, weinig brom, strakke sound..

werner67
23 februari 2011, 23:31
Het wordt afgedaan als blabla elders in deze thread, maar het zit toch echt in je vingers en je kul. Ik ben gek op deze elementen vanwege de sustain die ik eruit krijg en omdat ze geweldig gevoelig zijn voor welk bakkie dan ook. Waar mijn gewone singlecoils afkappen, gaan de Lace sensors nog even door. En ik kan mijn hele ziel en zaligheid erin leggen. Dat kan ik geen neutraal geluid noemen. De ziel ben je nog altijd zelf. Al speel je op een Hondo :-)

arcane
24 februari 2011, 16:57
Waarom willen nieuwe leden op het forum toch altijd oude topics bumpen?

Matthijs24
24 februari 2011, 17:10
Is dat erg? Als er een nieuw topic over begint word er weer gezeurd: Ja, er is al een topic over, sluiten. Blahblah

arcane
24 februari 2011, 17:46
Is dat erg? Als er een nieuw topic over begint word er weer gezeurd: Ja, er is al een topic over, sluiten. Blahblah

Nee, wat ik er mee bedoel is dat het mij opvalt dat de nieuwelingen ook graag ergens op willen reageren, en dan een topic zoeken waar ze iets van af weten of waar ze iets over kwijt willen, en ik krijg vaak de indruk dat ze dan niet kijken naar de datum van de laatste reactie.

Let er maar eens op, er worden op die manier vaak erg oude topics gebumpt.

Matthijs24
24 februari 2011, 22:14
Oh oke, berichten kweken zeg maar:seriousf:. Postwedstrijd haha.
Maar het is wel zo dat er ook iets van word gezegd als er een nieuw onderwerp word gestart over iets wat al besproken is.

arcane
24 februari 2011, 22:32
Oh oke, berichten kweken zeg maar:seriousf:. Postwedstrijd haha.
Maar het is wel zo dat er ook iets van word gezegd als er een nieuw onderwerp word gestart over iets wat al besproken is.

klopt, mee eens.

Stratman70
24 februari 2011, 22:56
Hoe dan ook; 5,5 jaar later zijn het nog steeds geweldige elementen! :D

wireman
25 februari 2011, 08:33
Ik heb een strat plus uit '88 en die is uitgerust met de (oude) Gold lace sensors.. Er schijnt namelijk ook nog een verschil te zijn tussen oude (met de afgeronde hoeken onderaan het profiel en met de ingezonken letters) en de nieuwere GLS met ronde hoeken en gedrukte gouden letters. Het is inderdaad een heel ander beestje dan de reguliere 'typical strat' pickups en als je het geluid tegenover een typisch 'strat' geluid zet, kan je denk ik niet anders dan toekennen dat ze 'anders' klinken.. Hemel het niet op omdat je ze toevallig zelf hebt.. maar of 'anders' ook 'beter' of 'slechter' is?.. nee.. Ik speel in een coverband en daarin doen ze prima wat ik van ze wil.. Ga nou niet bashen.. Er zijn hier zels lui die zo fel verdedigen dat ze beweren dat het aan Clapton ligt.. okee.. What about Jeff Beck.. iemand die wil beweren dat hij een slechte gitarist is? of slechte oren heeft en dus slechte producties heeft gemaakt? Komop.. haal je hoofd eens uit de grond!
Jeff Beck is een van de beste gitaristen op deze aardkloot... en hij heeft de GLS op de kaart gezet (in tegenstelling tot Clapton.. die ze later is gaan gebruiken) Hoe dan ook... Appels en peren mensen!!!

zoon van Piet
25 februari 2011, 11:07
What about Jeff Beck.. iemand die wil beweren dat hij een slechte gitarist is? of slechte oren heeft en dus slechte producties heeft gemaakt?!

Hahaha.. Jeff heeft al tientallen jaren gehoorklachten! Dus die heeft wel degelijk slechte oren! ;)

wireman
25 februari 2011, 15:15
:dontgeti:
:seriousf:


Hahaha.. Jeff heeft al tientallen jaren gehoorklachten! Dus die heeft wel degelijk slechte oren! ;)

Stratman70
25 februari 2011, 17:55
Blackmore weet er toch héél goed raad mee, met deze elementen. Werkelijk prachtig geluid!
scheur (http://www.youtube.com/watch?v=U8FtqOzZwIg)
clean (http://www.youtube.com/watch?v=OdTlvLVvnNw)

fenderben
26 februari 2011, 09:34
Heb toevallig gisteren een strat testje gedaan; Oude strat + met lace in vergelijk met een aantal nw strats (standard, EC met noisless etc.). Het is/was de bedoeling de strat+ te verkopen en een nw strat te kopen. Bleek dat de strat + met LC het op alle fronten won van de standard en de ec met noiseless (behalve de hogere output van de noiseless). Wilde hem ook vergelijken met de JM strat maar die bleek helaas niet voorhanden. Dus voorlopig toch maar geen verkoop. :soinnocent:

apekop
26 februari 2011, 10:21
Ik geloof dat er rond 1998 ook nog een Deluxe was met Lace censors, roller nut en lockers. Wat is precies het verschil met de strat plus?
en hoe werkt het met die type blauwe, rode en zilveren Lace sencors? is dat een schakel optie?

Thiez
26 februari 2011, 10:31
Welke lace sensors heeft blackmore bij dat lazy clipje in zijn strat? Ik dacht dat hij sensor gold gebruikte maar dit zijn witte elementen dus een van de andere sensor kleuren misschien.

zoon van Piet
26 februari 2011, 10:39
Ik geloof dat er rond 1998 ook nog een Deluxe was met Lace censors, roller nut en lockers. Wat is precies het verschil met de strat plus?
en hoe werkt het met die type blauwe, rode en zilveren Lace sencors? is dat een schakel optie?

Ik ben te lui om te googlen, maar volgens mij was de Strat+ deluxe er al eerder dan 98.. de deluxe schakelt hetzelfde als de gewone strat+. De blauw/rood/zilver combo maakt het een heel andere gitaar. met name het brugelement wil scheuren als een vette humbucker, maar dat lekkere tussenstandje 4 geeft veel minder het typische stratsoundje - al is dat eigenlijk bij alle laces wel het geval...

broeder6x6
26 februari 2011, 10:45
Lace Sensors zijn waardeloos. Karakterloze klote elementen. Bah.

karakterloos is ook een karakter;)

Stratman70
26 februari 2011, 12:10
Welke lace sensors heeft blackmore bij dat lazy clipje in zijn strat? Ik dacht dat hij sensor gold gebruikte maar dit zijn witte elementen dus een van de andere sensor kleuren misschien.
Inderdaad gebruikt hij de FLS Gold elementen. Die dus gewoon onder een wit kapje zitten. Ik heb ook gewoon witte kapjes.

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/GOLD_3_PACK_WHT_clipped-cf217a783f440619fa9b386500249ef9.jpg

Op de afbeelding zijn de Lace Sensor Gold te zien, maar Blackmore heeft nog de oude voorloper hiervan (die nog steeds te verkrijgen zijn), de Fender lace Sensor Gold.

fenderben
26 februari 2011, 15:31
karakterloos is ook een karakter;)

Ik denk dat de keuze voor een pickup sterk afhangt van je muziekkeuze (rock, blues, pop etc.) en je speelstijl. De output van een pickup heeft ook nix te maken met de kwaliteit (een pickup met een hogere output is niet per definitie een beter element?). Als je hier roept dat Lace elementen slechte (karakterloze?) elementen zijn heb je er volgens mij weinig verstand van. De standaard elementen in de USA strat's (standard/delux) kunnen niet in de schaduw staan van de lace. De noiseless hebben meer output maar die vind ik persoonlijk veel minder 'lekker' klinken dan de lace. De N3 elementen komen nog het dichtst in de buurt van de lace (naar mijn mening). De big dippers heb ik helaas niet kunnen testen...

wireman
27 februari 2011, 16:57
Ze waren er ook met zwarte kapjes.. Niet veel, maar ze waren er wel..


Welke lace sensors heeft blackmore bij dat lazy clipje in zijn strat? Ik dacht dat hij sensor gold gebruikte maar dit zijn witte elementen dus een van de andere sensor kleuren misschien.

Michael AE
27 februari 2011, 17:28
Ik denk dat de keuze voor een pickup sterk afhangt van je muziekkeuze (rock, blues, pop etc.) en je speelstijl. De output van een pickup heeft ook nix te maken met de kwaliteit (een pickup met een hogere output is niet per definitie een beter element?). Als je hier roept dat Lace elementen slechte (karakterloze?) elementen zijn heb je er volgens mij weinig verstand van. De standaard elementen in de USA strat's (standard/delux) kunnen niet in de schaduw staan van de lace. De noiseless hebben meer output maar die vind ik persoonlijk veel minder 'lekker' klinken dan de lace. De N3 elementen komen nog het dichtst in de buurt van de lace (naar mijn mening). De big dippers heb ik helaas niet kunnen testen...

Nee, ik heb inderdaad geen verstand van gitaren of van sound. Daar heb je een punt. :stop:

Wat is het toch met deze elementen dat mensen ze goed vinden en ook gelijk in de verdedigingmodus gaan als iemand ze waardeloos vindt?

Ja, ik vind ze waardeloos en nee, karakterloos is geen karakter. Sterker nog, dat woord is bedacht om iets zonder karakter te beschrijven.

Ik heb meerdere strat plus en plus deluxe's geprobeerd, bovendien ben ik in het bezit van een plus deluxe en in ieder geval waren de lace elementen voor mij de grootste dooddoener. Dof, klinisch en kwakerig.

Het zal mij een worst wezen of Eric Clapton, Dave Gilmour, Ritchie Blackmore of God ze wel goed vinden, ik vind ze verschrikkelijk.

Thiez
27 februari 2011, 21:05
Kan iemand mij hier vertellen wat het verschil is tussen de lace sensor gold, de fender lace sensor gold en de lace sensor hot gold?

Stratman70
27 februari 2011, 21:33
Nee, ik heb inderdaad geen verstand van gitaren of van sound. Daar heb je een punt. :stop:

Wat is het toch met deze elementen dat mensen ze goed vinden en ook gelijk in de verdedigingmodus gaan als iemand ze waardeloos vindt?

Ja, ik vind ze waardeloos en nee, karakterloos is geen karakter. Sterker nog, dat woord is bedacht om iets zonder karakter te beschrijven.

Ik heb meerdere strat plus en plus deluxe's geprobeerd, bovendien ben ik in het bezit van een plus deluxe en in ieder geval waren de lace elementen voor mij de grootste dooddoener. Dof, klinisch en kwakerig.

Het zal mij een worst wezen of Eric Clapton, Dave Gilmour, Ritchie Blackmore of God ze wel goed vinden, ik vind ze verschrikkelijk.
Grappig...
Dof?
Ik ben blij dat ze niet zo schel klinken. Voor mij een plus (waarbij ik wil opmerken dat ze echt niet dof klinken imo, maar eerder 'niet schel', wat een heel verschil is).
Klinisch?
Ik ben blij dat ze geen typische SC bijgeluiden maken, waardoor gelukkig alleen klinkt wat ik speel. Dat zou ik zelf niet klinisch willen noemen.
Kwakerig?
Mensen zoeken altijd Fender elementen "with a lot of 'quack'. Je ziet het zelfs in advertenties (o.a.) van Seymour Duncan ('DUCK-buckers') staan: 'quack', whatever that may be, maar ik hoor gewoon een strak, maar modern fendergeluid uit mijn Strat met FLS elementen komen en dat is precies wat ik wil.

ja, ik blijf het opnemen voor deze geweldige elementen!

Stratman70
27 februari 2011, 21:34
Kan iemand mij hier vertellen wat het verschil is tussen de lace sensor gold, de fender lace sensor gold en de lace sensor hot gold?

Helaas, ik niet. Ik weet alleen dat de FLS Gold fantastisch klinken.

fenderben
27 februari 2011, 23:03
Nee, ik heb inderdaad geen verstand van gitaren of van sound. Daar heb je een punt. :stop:.

Wat is zelfkennis toch een mooi iets ;)

De lace elementen zijn misschien niet voor iedereen bruikbaar, maar karakterloze prutelementen zijn het toch niet? Zijn de Fender elementen die in de USA standard zitten dan veel beter dan de Lace? Dat kun je toch niet serieus menen? :stop:

Michael AE
28 februari 2011, 05:08
Grappig...
Dof?
Ik ben blij dat ze niet zo schel klinken. Voor mij een plus (waarbij ik wil opmerken dat ze echt niet dof klinken imo, maar eerder 'niet schel', wat een heel verschil is).

Tsja, zo kunnen we natuurlijk uren blijven discussiëren. Niet schel, dof, whatever. Ik vind dat ze hoog missen en dat draai ik er liever op een versterker uit dan dat mijn gitaar het niet weergeeft. Boventonen zijn ontzettend belangrijk voor een rijke sond die veel van de nuances in je spel kunnen weergeven, vind ik. Met de lace pickups heb ik het idee dat niet alles wat ik speel lekker weergeven wordt.


Klinisch?
Ik ben blij dat ze geen typische SC bijgeluiden maken, waardoor gelukkig alleen klinkt wat ik speel. Dat zou ik zelf niet klinisch willen noemen.

Nee, jij niet nee. Ik wel, maar dat heeft voor mij niets met bijgeluiden te maken. Ik vind dat ze dynamiek missen en heel erg vlak klinken en dus noem ik ze klinisch. Bijgeluiden neem ik graag voor lief als ik er een beter klinkend element voor terugkrijg.


Kwakerig?
Mensen zoeken altijd Fender elementen "with a lot of 'quack'. Je ziet het zelfs in advertenties (o.a.) van Seymour Duncan ('DUCK-buckers') staan: 'quack', whatever that may be, maar ik hoor gewoon een strak, maar modern fendergeluid uit mijn Strat met FLS elementen komen en dat is precies wat ik wil.

ja, ik blijf het opnemen voor deze geweldige elementen!

Quack in die context noem ik eerder twang, maar goed, dan ga je weer nutteloos discussiëren over benamingen van een sound en daar heb ik geen zin in. Met kwakerig bedoel ik iig dat ze een bepaald soort neuzigheid hebben in het middengebied, maar heel specifiek, waardoor ze dus als een klaarkomende eend gaan klinken.

Ik ben oprecht blij voor je dat je je sound gevonden hebt, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mening ga bijstellen uiteraard. Het wordt een beetje een wellus/nietus discussie en dat heeft totaal geen zin. Blijf jij het lekker voor ze opnemen, dan blijf ik het lekker troep noemen.


Wat is zelfkennis toch een mooi iets ;)

Haha, scherp.


De lace elementen zijn misschien niet voor iedereen bruikbaar, maar karakterloze prutelementen zijn het toch niet?

Ja, dat zijn het wel.


Zijn de Fender elementen die in de USA standard zitten dan veel beter dan de Lace? Dat kun je toch niet serieus menen? :stop:

Waar heb ik dat dan gezegd? :???:

Ik heb alleen aangeven wat ik van de lace vindt en toen is er bij de gebruikers van deze pickups een beetje zand in de vagina gekomen.

Laten we het hier maar bij houden, want deze discussie schiet niet op en is bovendien zonde van mijn tijd. :cheerup:

wireman
28 februari 2011, 10:04
Leuk om de verschillende 'kampen' te lezen. Ik zie het heel simpel... blijf dicht bij jezelf!! Ik gebruik Lace Sensors omdat ze in de strat zitten die ik vorig jaar heb gescoord. Als ik de keuze had.. zou ik denk ik niet voor Lace Sensors kiezen.. voordat mensen gaan gillen 'waarom koop je m dan?' Het was een ruildeal icm een zware gas-aanval.. Het klonk toen gewoon ook goed.. Het was mn eerste strat na een Gibson die hard te zijn geweest.. echter nu... een jaar later... Ik moet zeggen.. Ik loop nog steeds te kwakkelen met mn sound.. Inderdaad dof of te schel.. De sweetspot is nog steeds niet gevonden.. En dat komt denk ik door de Elementen...
Toenderdtijd (rond '87) wilde Fender een paradepaardje uitbrengen en Fender weer op de kaart zetten na de 'slechte' tijd. Men koos toen voor de Strat Plus, Deluxe en Ultra. De Lace Sensors werden erin gestopt.. icm met de locking tuners en roller nut. Misschien toendertijd een goed plan, maar noem maar eens een gitarist die ze nu nog steeds gebruikt.. Ik denk dat het een rechtgelulde flop is geweest.. Ik denk dat als je eerlijk naar de elementen kijkt, er gewoon voor een strat betere alternatieven zijn.. (en dat wordt gezegd door een gebruiker!!)
Het komt weer op smaak aan mensen... Het heeft weinig met de kwaliteit te maken... De kwaliteit is gewoon goed. Maar de sound moet je liggen.. Het is geen typisch strat geluid imo.. daarom is het ook lastig dat het inherend is verbonden aan Fender.. Dat schept verwachtingen die het niet waarmaakt.

Mitch
28 februari 2011, 10:22
Het heeft weinig met de kwaliteit te maken... De kwaliteit is gewoon goed. Maar de sound moet je liggen..

Da's waarschijnlijk de kortste en beste samenvatting.

Michael AE
28 februari 2011, 10:46
Toenderdtijd (rond '87) wilde Fender een paradepaardje uitbrengen en Fender weer op de kaart zetten na de 'slechte' tijd. Men koos toen voor de Strat Plus, Deluxe en Ultra. De Lace Sensors werden erin gestopt.. icm met de locking tuners en roller nut. Misschien toendertijd een goed plan, maar noem maar eens een gitarist die ze nu nog steeds gebruikt.. Ik denk dat het een rechtgelulde flop is geweest.. Ik denk dat als je eerlijk naar de elementen kijkt, er gewoon voor een strat betere alternatieven zijn.. (en dat wordt gezegd door een gebruiker!!)
Het komt weer op smaak aan mensen... Het heeft weinig met de kwaliteit te maken... De kwaliteit is gewoon goed. Maar de sound moet je liggen.. Het is geen typisch strat geluid imo.. daarom is het ook lastig dat het inherend is verbonden aan Fender.. Dat schept verwachtingen die het niet waarmaakt.

Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik loop de boel maar een beetje ongenuanceerd op te fokken.

Ik denk dat het probleem dat ik met deze elementen heb inderdaad is dat ze niet het archetypische strat geluid hebben, maar naar mijn smaak ook niet echt iets toevoegen.

Ach, mijn opa zei altijd al: "Jongen, de 1 houdt van pannenkoeken en de ander van patat."


Da's waarschijnlijk de kortste en beste samenvatting.

Hehehe, jammergenoeg wel ja. :p

zoon van Piet
28 februari 2011, 12:01
Ik vind de woorden van MichaelAE wel interessant, want het is min of meer de algehele mening over deze pickups. ik dacht er zelf net zo over, en had bij aankoop van mn strat+ al een prima setje duncans klaar liggen.
Dat ik nog steeds met de laces speel, verklaarde ik vanuit mn liefde voor een wat vuiler goorder en vervormder geluid dan de meeste stratspelers. (Corgan en Beck lijken er net zo over te denken.. al mag je die twee eigenlijk niet in een zin noemen).
Maar ik heb net naar King Nitro geluisterd en dan zou ik dus zeggen dat laces beter zijn voor deze muziek.. terwijl Michael daar - duidelijk ;) - anders over denkt. En dat vind ik interessant, want alleen welles/nietes roepen inderdaad voegt niks toe.
Maar ik hoor zo snel - over mn laptoppie- niet echt stratgeluiden, Michael. Gebruik je die wel in deze muziek?

Eko
28 februari 2011, 12:30
Ik heb strats in diverse uitvoeringen in gebruik en gehad. De geluiden van de instrumenten verschilden soms enorm. Niet iedereen zoekt het echte singlecoil geluid zoals we dat kennen van de eerste strats ( 50`s sound). Een hoop mensen zoeken iets met meer kleuring of een bite. Dat is de reden dat er tal van andere elementen worden gemaakt. Niet alleen bij Fender.
Ik moet zeggen dat ik Clapton achteruit vond gaan tijdens zijn gebruik van de Lacesensors. Als ik nu de opnames hoor moet ik bekennen dat het een geheel eigen geluid had. Nog steeds niet mijn voorkeur , maar eigen. Met de noiseless klinkt hij , in mijn smaak , weer beter maar het is nog steeds niet zijn ,,Blackie,, sound.
Ik heb in een `97 hardtail Kinman`s in gebruik. Absoluut stil en zeer helder. Voor mij is een strat pas mooi als hij zeer mooi clean te bespelen is , maar dat is echt puur persoonlijk. Deze elementen vond ik toen zeer mooi en dat blijft tot de dag van vandaag.
Van de lacesensors kan ik alleen nog zeggen dat ik ze ( puur persoonlijk) te zijdeachtig vind klinken. Alsof er een limiter of compressor op zit. Op een deluxe vond ik ze alle typische geluid van een singlecoil missen en daarom ging de strat er weer snel uit.

Michael AE
28 februari 2011, 14:24
Ik vind de woorden van MichaelAE wel interessant, want het is min of meer de algehele mening over deze pickups. ik dacht er zelf net zo over, en had bij aankoop van mn strat+ al een prima setje duncans klaar liggen.
Dat ik nog steeds met de laces speel, verklaarde ik vanuit mn liefde voor een wat vuiler goorder en vervormder geluid dan de meeste stratspelers. (Corgan en Beck lijken er net zo over te denken.. al mag je die twee eigenlijk niet in een zin noemen).

Ik ben inderdaad niet de enige met deze mening, maar er zijn ook zat mensen die er anders over denken. Het is een beetje verdeeld en dat komt volgens mij door het uitgesproken geluid. Of je bent er dol op, of je vind het niks. Een tussenweg is er haast niet.

Ik heb inderdaad het idee dat ze voor overstuurde geluiden ontworpen zijn. Clean vond ik ze in elk geval helemaal dramatisch klinken. Met veel gain blijven ze strak en krijgen ze geen bijgeluiden, wat voor sommigen een voordeel kan zijn.


Maar ik heb net naar King Nitro geluisterd en dan zou ik dus zeggen dat laces beter zijn voor deze muziek.. terwijl Michael daar - duidelijk ;) - anders over denkt. En dat vind ik interessant, want alleen welles/nietes roepen inderdaad voegt niks toe.
Maar ik hoor zo snel - over mn laptoppie- niet echt stratgeluiden, Michael. Gebruik je die wel in deze muziek?

Ik gebruik in King Nitro inderdaad haast nooit een strat. Hooguit voor opnames. Dat komt voornamelijk omdat het allemaal op een 7-snarige gitaar wordt gespeeld en dan heb je een beperkte keuze. Voornamelijk superstrats met humbuckers.

King Nitro is echter niet mijn enige band en ook zeker niet de enige soort muziek die ik maak. Ik doe heel veel verschillende dingen, zowel live als in de studio, en dan praat ik over progrock tot soul, electro tot singer/songwriter, pop tot jazz, reggae tot blues, etc, etc, etc. Manusje van alles dus eigenlijk.

Per muziekstijl kies ik voor een totaal andere sound en ik heb dus ook heel veel verschillende gitaren en versterkers (nodig). De strat plus was een aankoop uit mijn jongere jaren en ik heb hem eigenlijk nog nooit gebruikt voor iets, behalve toen ik er andere p/u's in had gezet. Nu neem ik hem mee als ik veel gebruik moet maken van de tremolo.

Als ik een wat strakkere sound wil zonder bijgeluiden, pak ik liever mijn strat met EMG's of mijn Tom Anderson. Beiden een beetje in hetzelfde straatje als de plus, maar met meer "mojo" en een gebalanceerde klank, terwijl ze ook nog eens veelzijdiger zijn.

Anyways, ik geloof dat mijn mening nu wel duidelijk is en ik zal me niet meer met dit topic bemoeien. :p

Toaster
28 februari 2011, 15:03
Ik heb een Strat uit 73 met elementen uit 73, en ik heb een strat + uit 92 met lace sensors.

Buiten dat het fysiek twee totaaaaaal verschillende instrumenten zijn wil ik wel eens opnames maken van beide elementen. En ze hier posten. Doen we gewoon eerst de blinde test

Kunnen we lachen.... ;) nee hoor gewoon een leuke test. Maar niet echt representatief omdat het geluid niet alleen in de elementen zit.

Wat me wel opvalt bij de laces is dat ik hardrock geluiden wat beter kan "temmen". En dat ze inderdaad minder stratty klinken dan dat je zou willen als je een strat koopt. Maar het is verder een prima gitaar die binnenkort weer meegaat op een driedaagse tour in Duitsland.

wireman
28 februari 2011, 15:09
"Ik heb inderdaad het idee dat ze voor overstuurde geluiden ontworpen zijn. Clean vond ik ze in elk geval helemaal dramatisch klinken. Met veel gain blijven ze strak en krijgen ze geen bijgeluiden, wat voor sommigen een voordeel kan zijn." - Michael AE.

Met Overdrive of distortion is het inderdaad wel een lekkere sound.. Maar om nou continu met een scheur te gaan spelen?... niet altijd even subtiel.. Ik vraag me af wat toendertijd de beweegreden van Fender is geweest om met Lace Sensors te gaan werken..

Laatst had ik in de oefenruimte van Mitch z'n band een mooi voorbeeld van de afscherming en kennelijk technische werking van deze elementen. Er hangt daar een halogeenlamp. Als Rene, de gitarist van Capt. Peacock, onder deze lamp ging staan.. hevige brom en allerlei randgeluiden. Als hij met mijn Strat Plus onder de lamp ging staan.. geen centje pijn.
De manier van winden van de elementen zijn kennelijk toch wel erg goed qua afscherming.. Ik heb wel eens een plaatje gezien van de binnenkant. Het is een soort dubbele spoel..

zoon van Piet
28 februari 2011, 15:25
het is een heel ander concept, qua ontwerp. minder storingsgevoelig dan de blote spoel van een fenderelement. En medium-Ohmig, je kan er heel lange kabels aan hangen zonder verlies (niet dat ik dat ooit geprobeerd heb...).

@ Michael: bedankt voor de prima bijdrage. het is heerlijk dat we allemaal verschillende oren hebben, ik zou bv nog niet dood gevonden willen worden met EMG.. maar ja, de een wil pannenkoeken, de ander patat.. ;)

Michael AE
28 februari 2011, 15:55
Met Overdrive of distortion is het inderdaad wel een lekkere sound.. Maar om nou continu met een scheur te gaan spelen?... niet altijd even subtiel.. Ik vraag me af wat toendertijd de beweegreden van Fender is geweest om met Lace Sensors te gaan werken..

Laatst had ik in de oefenruimte van Mitch z'n band een mooi voorbeeld van de afscherming en kennelijk technische werking van deze elementen. Er hangt daar een halogeenlamp. Als Rene, de gitarist van Capt. Peacock, onder deze lamp ging staan.. hevige brom en allerlei randgeluiden. Als hij met mijn Strat Plus onder de lamp ging staan.. geen centje pijn.
De manier van winden van de elementen zijn kennelijk toch wel erg goed qua afscherming.. Ik heb wel eens een plaatje gezien van de binnenkant. Het is een soort dubbele spoel..

Ja, het is een onconventioneel ontwerp en ze waren bij mij vrijwel geruisloos, inderdaad ook voor een computerscherm of een TLbuis.



@ Michael: bedankt voor de prima bijdrage. het is heerlijk dat we allemaal verschillende oren hebben, ik zou bv nog niet dood gevonden willen worden met EMG.. maar ja, de een wil pannenkoeken, de ander patat.. ;)

Ik ben ook geen EMG-man, maar kon ooit eens goedkoop een set Luke EMG's op de kop tikken. Die zitten nu in mijn London City (:seriousf:) en worden uitsluitend gebruikt in de studio voor die typische sound. Heb je 1 strat, dan zou ik ze niet aanraden, maar het is voor mij gewoon een andere kleur op het pallet. En dan gelukkig niet de kleur van hondenstront, zoals de lace sensors...:p (Flauw, ik weet het.)

Thiez
28 februari 2011, 16:11
Heel even een korte vraag voor de mensen die hier zo lekker discusieren en de lace sensors niks vinden. Wat zou jullie voorkeur zijn wat betreft single coils voor een leuke betaalbare prijs (van zandt en kinman zijn waarschijnlijk prima maar 300 euro voor setje singles heb ik er momenteel niet voor over).
Ik zat te kijken naar fender hot noiseless, lace sensor gold, fender SCN.
Het liefst heb ik wel noiseless want ik speel vaker met redelijk wat gain.

fenderben
28 februari 2011, 19:40
Laten we het hier maar bij houden, want deze discussie schiet niet op en is bovendien zonde van mijn tijd. :cheerup:

Blijft je toch bezig houden he ;) Maar zonder flauwekul; het klopt wel dat de Lace pick-ups clean wat 'zij-iger' klinken (mooi woord he). Dat was voor mij ook de reden ze is te gaan vergelijken met een aantal nw strat's. Ik heb deze getest met een Vos AC15 heritage (heb zelf de AC30H). Zoals ik al vermelde vond ik de standard Fender pick-ups veel minder 'body' hebben dan de lace + een stuk scheller. De noiseless (EC blacky) klonken wel goed maar met veel meer output; Alleen door de volume op de gitaar flink dicht te draaien een beetje clean te krijgen. Het verbaasde me eigenlijk dat de Lace gold's zich nog zo goed staande wisten te houden (ondanks die vele negative feeds). Vandaar mij + bijdrage tov de Lace golds. Zit wel nog steeds te zoeken naar pickups die lace en noiseless combineren. Misschien Big dippers?

wireman
28 februari 2011, 19:47
Ik had in een eerdere post ook al wat geboerd over eerste en latere generatie Lace´s.. Herkenbaar aan de 'verzonken en gedrukte letters'. Heeft er iemand daar nog wat over?.. (en van al dat afbranden worden ze vanzelf "HOT" dus wie heeft er nou EMG's nodig?;)

Meneer I.
28 februari 2011, 20:08
Heel even een korte vraag voor de mensen die hier zo lekker discusieren en de lace sensors niks vinden. Wat zou jullie voorkeur zijn wat betreft single coils voor een leuke betaalbare prijs (van zandt en kinman zijn waarschijnlijk prima maar 300 euro voor setje singles heb ik er momenteel niet voor over).
Ik zat te kijken naar fender hot noiseless, lace sensor gold, fender SCN.
Het liefst heb ik wel noiseless want ik speel vaker met redelijk wat gain.

Naast het volledig afschermen van de cavities in de strat en gebruik van Klotz 110 kabel met neutrik jacks, heb ik Hot Noiseless pups in mijn strat zitten. Ben er zeer tevreden over, iets braver dan de CS designed pups die er uit kwamen (Classic Player 60s strat). Wel echt volledig noisevrij, met een singlecoil sound zowel clean als OD.

Waarom ik Hot Noiseless heb gekozen? Was eigenlijk aan de hand van de vele reviews lezen en .... 't was een gok die goed uitpakte...Jeff Beck klinkt ook best aardig, toch?

Thiez
28 februari 2011, 20:14
Ja ik vind die fender hot noiseless erg interessant maar het punt waar ik beetje mee zit is dat ik ze in mijn schakeling ook in serie kan zetten. Ze zijn al 10K dus als ik er 2 in serie zet krijg ik 20K impedantie. Wat dus voor een redelijk hoge output gaat zorgen.
Maar ik trek ook wel het meeste naar de fender hot noiseless als ik review enzo lees op internet.

Meneer I.
28 februari 2011, 22:50
In serie is geen probleem ik heb ook een switch waarmee de brug met de mid in serie gaat, geeft een midboost en volumeboost.

Thiez
1 maart 2011, 14:23
Ok bedankt. dan gaan het hoogst waarschijnlijk de hot noisless worden. Deze lijken me erg vet en voor een leuke prijs.

guitarnijboer
1 maart 2011, 16:35
Lace sensor PU's, Fender noiceless PU's, Ultrasonic PU's, ZION PU's zijn allemaal variaties op het zelfde thema: meerdere magneten die stringpull opheffen en een extra spoel om brom te cancelen. Gooi er een laagje koperfolie omheen voor de afscherming en hopla!

Al deze varianten zijn trouwens het werk van Bill Lawrence en gebasseerd op zijn oorspronkelijke idee.

Het zijn op zich geen slechte elementen in de zin van: slechte kwaliteit of materialen, maar de claim exact zo te klinken als de gewone single coil maken ze niet waar. En dat is waar veelal de teleurstelling zit. Je raakt boventonen en dynamiek kwijt. Of dat mooi is kun je over twisten, maar anders is het wel en het is niet het typische Fender geluid.

En dan over karakter: Deze pickups (m.u.v. de noiceless PU) hebben met opzet een FLAT EQ zodat je er alle kanten mee op kunt. Destijds werd hier door Anderson (die gebruikte Ultrasonic) en Zion (het zelfde als Ultrasonic PU, maar dan made in USA door Bill zelf) ook mee geadverteerd. In de wereld van racks, preamps, equalizers en bakken met effecten (jaren 80 dus) had je een neutraal element nodig dat geen kleuring geeft aan je sound.
Vanuit die neutrale toon kon je dan samen met je setup allerlei verschillende sounds benaderen.

Bij de Ultrasonic PU's hoorde eigenlijk ook een Equalizer waarmee je de neutraal klinkende pickups een gewenst karakter kon geven. (bron: Ken Hoover van ZOIN) Een soort analoge voorloper van de moddeling gitaar dus.

Conclusie: karakterloos of vlak geluid klopt dus, maar daarvoor zijn ze ook gemaakt. Als het je ding is prima, maar het is geen typisch single coil geluid.

fenderben
2 maart 2011, 07:02
Lace sensor PU's, Fender noiceless PU's, Ultrasonic PU's, ZION PU's zijn allemaal variaties op het zelfde thema: meerdere magneten die stringpull opheffen en een extra spoel om brom te cancelen. Gooi er een laagje koperfolie omheen voor de afscherming en hopla!

Al deze varianten zijn trouwens het werk van Bill Lawrence en gebasseerd op zijn oorspronkelijke idee.

Het zijn op zich geen slechte elementen in de zin van: slechte kwaliteit of materialen, maar de claim exact zo te klinken als de gewone single coil maken ze niet waar. En dat is waar veelal de teleurstelling zit. Je raakt boventonen en dynamiek kwijt. Of dat mooi is kun je over twisten, maar anders is het wel en het is niet het typische Fender geluid.

En dan over karakter: Deze pickups (m.u.v. de noiceless PU) hebben met opzet een FLAT EQ zodat je er alle kanten mee op kunt. Destijds werd hier door Anderson (die gebruikte Ultrasonic) en Zion (het zelfde als Ultrasonic PU, maar dan made in USA door Bill zelf) ook mee geadverteerd. In de wereld van racks, preamps, equalizers en bakken met effecten (jaren 80 dus) had je een neutraal element nodig dat geen kleuring geeft aan je sound.
Vanuit die neutrale toon kon je dan samen met je setup allerlei verschillende sounds benaderen.

Bij de Ultrasonic PU's hoorde eigenlijk ook een Equalizer waarmee je de neutraal klinkende pickups een gewenst karakter kon geven. (bron: Ken Hoover van ZOIN) Een soort analoge voorloper van de moddeling gitaar dus.

Conclusie: karakterloos of vlak geluid klopt dus, maar daarvoor zijn ze ook gemaakt. Als het je ding is prima, maar het is geen typisch single coil geluid.

Goede uitleg! Beter dan dat ongenuanceerde 'geschreeuw' hoe slecht LS wel niet zijn en met zoveel mogelijk 'poep en plas' termen je gelijk proberen te krijgen ;) Zoveel verschillende muzikanten, zoveel verschillende smaken. Goed of slecht is dan ook niet aan de order; Anders wel, maar er zijn zoveel verschillende elementen. En nu kunnen we de topic wel afsluiten, mee eens?:rockon:

zoon van Piet
2 maart 2011, 09:31
+1
al wil ik snel nog effe t laatste woord, door op te merken dat je uit guitarnijboer's woorden niet op moet maken dat LS dus zou kunnen lijken op Ultrasonic. Dat heb ik ook gehad ( tja, in de 80's..) en daar word je heel moe van. Ik vraag me ook af of LS wel flat eq zijn, ze zijn imo gevoiced..

Kakihara
2 maart 2011, 09:42
Lace sensor PU's, Fender noiceless PU's, Ultrasonic PU's, ZION PU's zijn allemaal variaties op het zelfde thema: meerdere magneten die stringpull opheffen en een extra spoel om brom te cancelen. Gooi er een laagje koperfolie omheen voor de afscherming en hopla!
...

En daar zit hem dus het 'probleem' : veel gitaristen hebben een hekel aan de brom die een single coil met zich meebrengt, maar willen toch een single coil karakter. Een noiseless kan tot 90% hetzelfde klinken als een gewone sc, dat het niet voor 100% hetzelfde is, komt door het ontbreken van brom. En naar mijn mening, is het net die brom die voor het karakter van een single coil zorgt ...

Michael AE
2 maart 2011, 10:15
Goede uitleg! Beter dan dat ongenuanceerde 'geschreeuw' hoe slecht LS wel niet zijn en met zoveel mogelijk 'poep en plas' termen je gelijk proberen te krijgen ;) Zoveel verschillende muzikanten, zoveel verschillende smaken. Goed of slecht is dan ook niet aan de order; Anders wel, maar er zijn zoveel verschillende elementen. En nu kunnen we de topic wel afsluiten, mee eens?:rockon:

Beetje lullig vind je niet, zo op de man spelen.

Ik probeer mijn mening helemaal niet op te dringen. Geef zo'n beetje elke keer weer aan dat het om een mening gaat. Wat een ander van deze pickups vindt moet ie lekker helemaal zelf weten. Als schroef je een verwarmingselement op je gitaar....Whatever.

ar250artist
2 maart 2011, 11:16
In mijn strat plus zitten Kinman HX elementen, heeft iemand die wel eens vergeleken met de lace sensors die er origineel in gezeten moeten hebben? Ik vind ze zeker niet slecht, maar het echte strat karakter mist wel een beetje.

fenderben
4 maart 2011, 07:43
Beetje lullig vind je niet, zo op de man spelen.

Ik probeer mijn mening helemaal niet op te dringen. Geef zo'n beetje elke keer weer aan dat het om een mening gaat. Wat een ander van deze pickups vindt moet ie lekker helemaal zelf weten. Als schroef je een verwarmingselement op je gitaar....Whatever.

Je hebt gelijk; sorrie;) Iedereen mag z'n mening geven, ik loop de zaak ook maar een beetje te stangen:ok:

Krijg volgende week big dipper (JM) pickups in m'n start+ om te proberen; Ben benieuwd