PDA

View Full Version : Aantal wendingen om stemmechaniek



Gitaro
30 oktober 2005, 15:34
Gisteren heeft iemand mij verteld dat als je fretbuzz hebt, een oorzaak kan zijn dat je snaar niet genoeg wendingen om je stemmechaniek heeft. Dit zou dan te maken hebben met de spanning tussen de tuner en de topkam. Zoiets had ik nou nog nooit gehoord, loopt ie nou maar wat te lullen of is het waar? Deed me trouwens een beetje denken aan die verhalen van het verlagen van je tailpiece met een tuneomatic...

Voordat jullie beginnen, nee ik heb geen fretbuzz, en ja ik weet dat het aan andere dingen kan liggen :razz:.

BartL
30 oktober 2005, 15:36
Uuhm...lijkt me onzin :-?

nielsduursma
30 oktober 2005, 15:36
lijkt me dat als de spanning tussen je tuner en topkam slapper word je snaar lager gaat klinken...

wel is zo (dacht ik) dat als een snaar niet ver genoeg naar beneden zit (dus helemaal aan de bovenkan van je tuner) je naar niet lekker in je topkam ligt.

Pierz
30 oktober 2005, 15:56
Als de spanning tussen je tuner en topkam lager wordt dan zou ik me eerder zorgen maken over de valsheid van de snaar dan over fretbuzz...

Iemand neemt je in de maling (of is niet zo snugger) :)

Dirk W
30 oktober 2005, 16:01
Hmm, misschien zit er een kern van waarheid in.
Ik geloof dat als de spanning tussen de tuner en de nut minder is de snaar lager gestemt is. Dan heb je geloof ik ook eerder fretbuzz.
Totaal geen nuttige informatie, maar gewoon even leuk om te zeggen. Ik denk dat hij een beetje "henkie interessant" loopt uit te hangen.

Axelll
30 oktober 2005, 16:28
hey een half obdammer :-D

Bobbel
30 oktober 2005, 22:15
het is juist de bedoeling om maar 1 winding te hebben, want dan ontstemt je gitaar bijna niet... en dat van die fretbuzz is dus onzin...

sneez0r
30 oktober 2005, 22:27
Inderdaad, één, twee of drie wendingen is het fijnst.