PDA

View Full Version : beginnersvraag Metallica - Nothing else matters



schilleboer
30 oktober 2005, 13:22
Betreft: Metallica - Nothing else matters

Ik ben nu net begonnen met het leren van Nothing else matters van Metallica. Ik loop echter al na een paar akkoorden vast. Ik heb namelijk geen idee hoe ik de volgende akkoorden moet aanslaan.

___0________0______________
___5________5______________
___5________5______________
___________________________
___2________3______________
___________________________

Kan iemand mij misschien eventueel uitleggen hoe ik dat akkoord het beste kan aanslaan.

Met vriendelijke groet,

Dhr. Schilleboer :cool:

dano
30 oktober 2005, 13:58
met je duim en je wijs,middel,ring vinger, plukken dus:)

schilleboer
30 oktober 2005, 14:15
Oke, dat is 1 deel van de oplossing.
Ik blijf echter nog met de vraag zitten hoe je met je linkerhand de akkoorden pak. Met mijn ringvinger houd ik de open B snaar op de 5de fret ingedrukt.
Met mijn middelvinger houd ik de open G snaar op de 5de fret ingedrukt.
Alleen dan wil ik nog de open A snaar op het 2de fret indrukken, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Mijn vingers zijn te kort?

Weet iemand hoe je dat kan doen?

Met vriendelijke groet,

Dhr. Schilleboer :cool:

Bl44t44p
30 oktober 2005, 20:35
Oke, dat is 1 deel van de oplossing.
Ik blijf echter nog met de vraag zitten hoe je met je linkerhand de akkoorden pak. Met mijn ringvinger houd ik de open B snaar op de 5de fret ingedrukt.
Met mijn middelvinger houd ik de open G snaar op de 5de fret ingedrukt.
Alleen dan wil ik nog de open A snaar op het 2de fret indrukken, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Mijn vingers zijn te kort?

Weet iemand hoe je dat kan doen?

Met vriendelijke groet,

Dhr. Schilleboer :cool:

Pak de E (5e fret B-snaar) met je pink, de C (5e fret G-snaar) met de ringvinger en de B (2e fret A-snaar) en ook de daarop volgende C met je wijsvinger :) Beetje overstrekt maar met een beetje oefenen moet het lukken!

Succes.

schilleboer
30 oktober 2005, 21:51
Dank U :cool:

Negative K3 fan
6 november 2005, 18:57
trouwens nooit zeggen dat je vingers tekort zijn, dat is allemaal techniek. Als je wat verder gevorderd bent moet die 'stretch' te doen zijn...

JER00N
7 november 2005, 21:22
Inderdaad oefenen ja, na een tijdje zal je zien dat het je geen enkele moeite meer kost. Toen ik een half jaar geleden (ik weet het nog als de dag van gisteren :P) voor het eerst een barré F probeerde vroeg ik me ook af hoe mensen in godsnaam hun vingers zo konden zetten en er dan ook nog een mooi geluid uit kregen :P Maar nu gaat het met gemak.

Roy K.
8 november 2005, 10:45
trouwens nooit zeggen dat je vingers tekort zijn, dat is allemaal techniek. Als je wat verder gevorderd bent moet die 'stretch' te doen zijn...

Is op zich wel waar, maar met de langere vingers heb je een verre stretch toch eerder onder de knie dan met korte vingertjes!

Ik bedoel, voor een stretch van 7 frets zal Paul Gilbert minder moeite gekost hebben te leren (als hij dat al niet direct makkelijk kon pakken met zijn reuze vingers) dan bv. Shawn Lane met z'n kleine vingertjes (die ook de meest brute stretches kon maken, maar daar zal méér oefening in gezeten hebben)

lord bean
10 november 2005, 22:05
Pak de E (5e fret B-snaar) met je pink, de C (5e fret G-snaar) met de ringvinger en de B (2e fret A-snaar) en ook de daarop volgende C met je wijsvinger Beetje overstrekt maar met een beetje oefenen moet het lukken!

Succes.

zo doe ik het dus ook en dat gaat perfect

chennie
12 november 2005, 14:15
echt een van de eerste nummers die ik leerde te spelen. Hey iedereen is wel fan geweest van metallica als je 16 bent, geen zonde =)
Maar die stretch was voor mij ook heel pittig, evenals andere dingen. Bv die harmonics op de 12e fret (wist niet wat harmonics waren) en die slide gecombineerd met pull off. Maar gewoon spelen, maar ook andere dingen spelen, en op een dag ging die stretch moeiteloos. Zomaar. En dan vraag je je af waarom het destijds zo moeilijk was en dan zit je dit soort dingen te posten op gitaarforum.

Gitaro
12 november 2005, 14:19
Wtf. Alsof Metallica een bandje is voor pubers van 16. Ik vraag me af of jij meer Metallica liedjes hebt gehoord dan die van het black album.

ik noem; the four horsemen, creeping death, battery, etc. etc. etc.

Orpheo
8 december 2005, 22:31
echt een van de eerste nummers die ik leerde te spelen. Hey iedereen is wel fan geweest van metallica als je 16 bent, geen zonde =)
Maar die stretch was voor mij ook heel pittig, evenals andere dingen. Bv die harmonics op de 12e fret (wist niet wat harmonics waren) en die slide gecombineerd met pull off. Maar gewoon spelen, maar ook andere dingen spelen, en op een dag ging die stretch moeiteloos. Zomaar. En dan vraag je je af waarom het destijds zo moeilijk was en dan zit je dit soort dingen te posten op gitaarforum.

ken t. mijn aanleiding om gitaar te spelen was/is fade to black van metallica, niet eens stairway to heaven, hoewel dat mn favo nummer is... ik zat te kloten met DRIE nootjes in t intro, dat liep maar niet. en opeens. boem; t ging. en nu nog :)

Orpheo
8 december 2005, 22:34
echt een van de eerste nummers die ik leerde te spelen. Hey iedereen is wel fan geweest van metallica als je 16 bent, geen zonde =)
Maar die stretch was voor mij ook heel pittig, evenals andere dingen. Bv die harmonics op de 12e fret (wist niet wat harmonics waren) en die slide gecombineerd met pull off. Maar gewoon spelen, maar ook andere dingen spelen, en op een dag ging die stretch moeiteloos. Zomaar. En dan vraag je je af waarom het destijds zo moeilijk was en dan zit je dit soort dingen te posten op gitaarforum.

ken t. mijn aanleiding om gitaar te spelen was/is fade to black van metallica, niet eens stairway to heaven, hoewel dat mn favo nummer is... ik zat te kloten met DRIE nootjes in t intro, dat liep maar niet. en opeens. boem; t ging. en nu nog :)