PDA

View Full Version : Het samenstellen van effecten (Boss GT-6)



PVO
30 oktober 2005, 10:34
Beste allen,

Sinds kort beschik ik over een BOSS-GT6 effect processor. Helaas heb ik nog zeer weinig ervaring met het maken van effecten en vroeg mij af of er misschien enkele tips hiervoor ergens te vinden.

Dingen zoals:
- welke effect volgorde is aan te raden
- hoe om te gaan met de EQ
- handige tips enzo

.. zijn dingen waar ik nog weinig verstand van heb. Momenteel ben ik gewoon net zo lang aan het stoeien met de instellingen tot ik iets heb wat een beetje in de buurt van mijn wens komt, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet een betere manier moet zijn. Dus.... loopt er misschien hier ergens nog een effecten-goeroe rond die hier iets over zou kunnen zeggen? Of is er misschien ergens op het web een goede site die hier iets over kan vertellen?

Pierz
1 november 2005, 12:22
Ik heb zelf een GT-3, maar die is dacht ik in de basis wel ongeveer gelijk aan de GT-6.

Het makkelijkste is meestal om een fabrieks patch te nemen die redelijk in de buurt komt van wat je wilt en die te modificeren. Als je daar dan handig in wordt, kun je daarna zelf dingen van de grond af proberen op te bouwen.

De effectvolgorde is altijd een beetje proberen, dat is iets waar je een beetje handigheid in moet krijgen. Zoals hier al wel vaker voorbij gekomen is, is dit zo'n beetje de vuistregel:

Gitaar > Comp > Wah > Distorions > preamps > Modulatie

Op mijn GT-3 is dit ook de volgorde waarin de knopjes op mijn pedaal zitten.

De equalizer zou ik nog ff uit laten tot je de rest onder de knie hebt. Gebruik die van de preamps of gewoon die op de versterker waar je inplugt.

Bouw de effecten een voor een op. Dus zoek bijvoorbeeld eerst een leuke distortion die je goed afstelt, begin daarna pas met de chorus. Ik ben niet echt kapot van de distortions op de GT-3, maar misschien zitten er op de GT-6 betere. Liever gebruik ik die van de preamp simulators.

ALs laatste moet je vooral niet vergeten om je pedaal op de goede instelling te zetten. Bij mij is dat onder het knopje 'utility', waar je kan instellen of ingeplugd bent in de preamp of poweramp van een combo of een stack. Als je dit niet goed instelt klinkt het geluid erg slecht. Er is ook nog een instelling voor line-out/koptelefoon.

BeeJee
1 november 2005, 17:31
Gitaar > Comp > Wah > Distorions > preamps > Modulatie > delay > reverb, zou ik als ex gt-5 gebruiker graag daar aan toe willen voegen.

PVO
2 november 2005, 17:26
Top! Hier kan ik zeker iets mee! THNX!