PDA

View Full Version : Microfoon Effect Pedaal



Damage Inc.
30 oktober 2005, 09:15
Hallo,

ik ben op zoek naar een effect-pedaal voor tussen 2 microfoon kabels te plaatsen.
Dus als ik zeg maar een optreden heb, dan staat er meestal al een microfoon van de genen die de optredens organiseren of wat dan ook, en dan wil ik dus ff snel de pedaal tussen de kabel van de mic en de kabel van de p.a. plaatsen.

Wat voor effect het moet zijn weet ik niet precies, maar het is een effect wat vrijwel het meest wordt gebruikt bij metal bands.
En wat het effect doet, je krijgt een soort telefoon achtig lo-fi geluid iets van een filter en ook soms wat oversturing dus een soort distortion.
Ik weet niet of het effect er allebij in zit en of artiesten 2 verschillde effecten gebruiken.
Maar ik zoek dus 1 simpel pedaal met 1 aan/uit voetschakelaar.
En niet te duur maar dus wel goed want ik doe meestal alleen achtergrond-zang.

Je zou ook kunnen zeggen dat je een equalizer pedaal voor zang zou kunnen gebruiken, dus dan dat lo-fi filter geluid met de equalizer en de lichte oversturing met de volumeknop, maar misschien weet iemand wat meer over filter of overdrive/distortion effecten?

GreetingZ
- Damage Inc.

dml
30 oktober 2005, 09:20
Misschien deze??

http://www.digitech.com/products/vx400.htm

Damage Inc.
30 oktober 2005, 09:46
Misschien deze??

http://www.digitech.com/products/vx400.htm

Nee, zoiets is juist al te groot en zoveel gebruik ik tóch nooit en het zal ook te duur zijn voorlopig.
Ik zoek meer iets als een ouderwetse MXR stompbox, rechthoekig, 1 of meer knoppen, met 1 stomp-knop.

Het moet meer iets zijn van, ik stop 'm in m'n zak of een zijvak van m'n gitaar tas of vak van m'n gitaar koffer of wat dan ook, ok gooi 'm ff tussen de mic en de p.a. , ik speel, ik heb het effect nodig *STOMP* WRAAAAH *effect gebruiking* en *STOMP* lala blabla *uit*...

- Damage Inc.

skanky
30 oktober 2005, 10:02
euhmmm neem een megafoon. :D
Geeft volgens mij het effect wat je bedoeld, en je hoeft niks aan te sluiten.

Damage Inc.
30 oktober 2005, 10:07
euhmmm neem een megafoon. :D
Geeft volgens mij het effect wat je bedoeld, en je hoeft niks aan te sluiten.

Hehe, ja zoiets... moet ik daar weer een standaard voor kopen?
Want ik moet ook gitaar spelen eh...

- Damage Inc.

rekoj
30 oktober 2005, 11:31
mss is de LF7 van Ibanez wel wat voor je ...

http://www.ibanez.co.jp/world/products/effects/page/lf7.html

Damage Inc.
30 oktober 2005, 13:24
mss is de LF7 van Ibanez wel wat voor je ...

http://www.ibanez.co.jp/world/products/effects/page/lf7.html

O jaaa, die heb ik ook wel eens gezien, met die mic stand.
Zoiets bedoel ik nou, thanks!
Ik zou alleen wel verloop kabeltjes/stekkertjes moeten kopen.
En misschien wat prijzig, die Tone-Lok series is toch van vorig jaar?

- Damage Inc.

Swan
30 oktober 2005, 13:37
tone lok is onder de 100 euro...verloopstukkies ben je nog geen 10tje aan kwijt...

Damage Inc.
2 november 2005, 01:11
Haa! 8-)
Ik heb meteen maar een Ibanez LF7 op eBay gevangen genomen.
Voor de helft van de prijs in totaal van een nieuwe (iets over 40 ipv nieuw 80).
En het was een showroom model van een muziekwinkel in Amerika :) .
Het is van een zogenaamde PowerSeller, dus no worries toch.

- Damage Inc.

fullorder
2 november 2005, 19:11
wat meestal de manier is om deze sound te creeren is een mondharmonica-microfoon, bijvoorbeeld een:

http://www.shure.com/microphones/models/520d.asp

als je die over een kleine buizenversterker gooit (het liefst een oude fender champ oid) dan creeer je een heel cool lofi, overstuurd en feedbackend zanggeluid.

dit is echter wel een wat duurdere oplossing dan je nu hebt gevonden, dus check eerst maar of het lukt met dat ibanez pedaal. ik denk overigens wel dat het signaal vanaf je microfoon niet meer gebalanceerd is, als je het eenmaal door dat pedaal hebt gehaald. kan errug vervelend zijn...

jorrit
2 november 2005, 19:22
jah wat ik ook laatst gezien heb bij een band was een boss ds1 dr tussen. klonk vet. hij had er wel een aparte mic voor, zo'n sinatra achtig ding maar dan niet een echte (jah duidelijk he, heb laatst in de gitarist iets gelezen over die mic's maar als je daar te hard in zou schreeuwen zonder soort van filter dr voor dat ze kapot gingen, en deze was dus absoluut niet dezelfde techniek)

nielsduursma
2 november 2005, 19:57
je kan ook een goedkope behringer equalizer en overdrive kopen, dan boost je de midden en hogen tonen heel erg, en dan een beetje distortion of overdrive voor het telefoon geluid.

fullorder
2 november 2005, 20:48
jah wat ik ook laatst gezien heb bij een band was een boss ds1 dr tussen. klonk vet. hij had er wel een aparte mic voor, zo'n sinatra achtig ding maar dan niet een echte (jah duidelijk he, heb laatst in de gitarist iets gelezen over die mic's maar als je daar te hard in zou schreeuwen zonder soort van filter dr voor dat ze kapot gingen, en deze was dus absoluut niet dezelfde techniek)

jij bedoelt deze (http://www.shure.com/microphones/models/55sh.asp)?

@Damage:
wat je ook doet (pedaaltje, mondharmonica-microfoon, megafoon, telefoon ;) ), ik zou het met een aparte mic over een extra kanaal gooien en niet een pedaaltje op je 'cleane' zang gooien. zo'n pedaaltje verneukt echt wel je signaal, en dat wil je toch alleen als ie ingeschakeld is lijkt me.

Damage Inc.
3 november 2005, 04:21
[quote=jorrit]@Damage:
wat je ook doet (pedaaltje, mondharmonica-microfoon, megafoon, telefoon ;) ), ik zou het met een aparte mic over een extra kanaal gooien en niet een pedaaltje op je 'cleane' zang gooien. zo'n pedaaltje verneukt echt wel je signaal, en dat wil je toch alleen als ie ingeschakeld is lijkt me.

Ja maar ik moet niks duurs hebben, ik heb al genoeg te besteden aan gitaarspul en zingen is niet het aller belangrijkste voor mij.
Ik doe het wel graag maar om er nou veel geld in te steken...
En een 2de mic... ja, dat is niet echt even een pedaaltje tussen een mic en p.a. steken bij een optreden hè.
Één microfoon(standaard) staat al zo in de weg en dan om steeds over te "schakelen" naar een andere mic is ook zo verwarrend.
En het zal misschien nog duur of onhandig gaan worden ook omdat ik misschien voor het niet zó vaak gebruikte effect een batterij zal gaan gebruiken.
En om dan een 2de mic te gebruiken steeds over te schakelen naar die én ook nog eens steeds dat pedaal aan en uit trappen, dat wordt wel erg onhandig.
Ik moet nog gitaar spelen ook en ook nog wel eens effecten voor de gitaar in en uit schakelen.
Nee, ik hou het wel simpel, misschien dat die mic-stand op dat pedaaltje toch niet zo slecht is voor het signaal, ik zie het wel.

- Damage Inc.

Speeddemon
3 november 2005, 11:18
@Damage;
het idee bij de 2e mic is, dat je dat pedaal dan laat aanstaan.

En je hebt allerlei microfoonstandaards waar je 2 mics op kan plaatsen.

Ik heb zelf wel eens 't geluid voor een band gedaan, die dat ook deed.
Was echt zo'n My First Sony-crap kwaliteit microfoon, met een ringmod erachter. Omdat die mic zo kut was, vervormde die snel, en dat was ook 't beoogde effect!

fullorder
3 november 2005, 12:13
[
En een 2de mic... ja, dat is niet echt even een pedaaltje tussen een mic en p.a. steken bij een optreden hè.

oh nee? dat doe je dan juist toch? alleen niet over je standaard zangmic, maar over een extra mic. meeste podia zullen heus wel een extra mic en kanaal op de mengtafel over hebben. gewoon dus even communiceren met geluidsmensen (zet het in je rider!). Het kost dus precies evenveel moeite tijdens het opbouwen, maar minder moeite tijdens het spelen omdat je je pedaal niet meer hoeft te schakelen (zie opmerking Speeddemon). En bovendien hou je je standaard zangsignaal intact.

Damage Inc.
3 november 2005, 16:54
@Damage;
het idee bij de 2e mic is, dat je dat pedaal dan laat aanstaan.

En je hebt allerlei microfoonstandaards waar je 2 mics op kan plaatsen.

Ik heb zelf wel eens 't geluid voor een band gedaan, die dat ook deed.
Was echt zo'n My First Sony-crap kwaliteit microfoon, met een ringmod erachter. Omdat die mic zo kut was, vervormde die snel, en dat was ook 't beoogde effect!

Ja, ik weet dat het de bedoeling is dat ie aan blijft staan, maar zoals ik al zei, ik waarschijnlijk toch een batterij gebruiken, dus dat is dan niet erg handig.
En zo'n 2-mic standaard hebben ze niet altijd bij de plaats waar je speelt en zelf een kopen en meeslepen doe ik ook niet...
Zelf heb ik dan wel goedkope mics maar waar ik oefen met een band of optreed is het gewoon goed spul.

- Damage Inc.

fullorder
3 november 2005, 17:28
Ja, ik weet dat het de bedoeling is dat ie aan blijft staan, maar zoals ik al zei, ik waarschijnlijk toch een batterij gebruiken, dus dat is dan niet erg handig.

ook terwijl een pedaal uit staat wordt de batterij gewoon leeg getrokken. alleen als je de jack uit de input-plug haalt, blijft je batterij vol. lijkt me niet echt de bedoeling tijdens het optreden ;)
je kan prima met batterijen werken, maar die moet je dan eens in de zoveel tijd gewoon vervangen (afhankelijk van het pedaal dat je gebruikt). als je dat niet wil, zul je toch echt aan een adapter moeten.

Einzeln
5 november 2005, 07:42
http://www.rockingstone.nl/itcenter/itemimages/002758.jpg

De Beer
5 november 2005, 21:29
Dat dingetje van Nico aanschaffen (kan nooit veel kosten...alhoewel.)
2e SM 58 vragen bij de zaal waar je speelt, die je pedaaltje in(met verloopje), die naar een DI (van de zaal) is hij weer gebalanceerd. en dat naar het PA. kan de geluidsman hem met z'n eqtje nog wat ernstiger aanpakken.

voor in je oefenruimte met waarscheinlijk maar 1 eigen mic kun je wat verloopjes fixen en het zonder gebalanceerd signaal doen, als alles goed geaard is en de kables niet te lang moet dat ook wel lukken.

Met 2 tientjes moet je dan wel klaar zijn..als je dat pedaaltje al hebt.

Damage Inc.
5 november 2005, 22:37
Ja, ik weet dat het de bedoeling is dat ie aan blijft staan, maar zoals ik al zei, ik waarschijnlijk toch een batterij gebruiken, dus dat is dan niet erg handig.

ook terwijl een pedaal uit staat wordt de batterij gewoon leeg getrokken. alleen als je de jack uit de input-plug haalt, blijft je batterij vol. lijkt me niet echt de bedoeling tijdens het optreden ;)
je kan prima met batterijen werken, maar die moet je dan eens in de zoveel tijd gewoon vervangen (afhankelijk van het pedaal dat je gebruikt). als je dat niet wil, zul je toch echt aan een adapter moeten.

O ja dat was ik vergeten, maar natuurlijk verbruikt het wel minder als er geen effect aangemaakt wordt toch?
Vooral met een overdrive/distortion effect, die hebben al helemaal veel nodig toch?

- Damage Inc.

fullorder
6 november 2005, 15:57
O ja dat was ik vergeten, maar natuurlijk verbruikt het wel minder als er geen effect aangemaakt wordt toch?
Vooral met een overdrive/distortion effect, die hebben al helemaal veel nodig toch?

- Damage Inc.

volgens mij wel ja, maar dat hangt ook weer van het specifieke pedaal af. zover ik weet verbruiken de meeste overdrive pedalen overigens helemaal niet zo veel, dus als je niet met adapter wil werken, kun je het ook prima met een batterij doen volgens mij. volgens mij kun je echt wel wat optredens doen op één batterij.

Damage Inc.
14 november 2005, 18:24
Minez :)

http://picserver.student.utwente.nl/i/XZZJIE0SK03A

- Damage Inc.

nielsduursma
14 november 2005, 18:45
en, laat is wat horen :razz: