PDA

View Full Version : Introducing...



oliver538
30 oktober 2005, 08:17
Gisteren een nieuw speeltje aan de collectie toegevoegd:
Een Fender Tele USA uit '82!

Erg stoer, helemaal zwart (dus body en slagplaat), maple hals. Meteen maar ff de link naar de foto's:
http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIndex?u=4338848&a=31943554&f=

Ze klinkt echt helemaal te gek; en dat terwijl ze de afgelopen vijf jaar in een opberghok heeft moeten doorbrengen...
Dus, er moeten zeker nieuwe snaren op, moet de hals ff helemaal behandelen, brug opnieuw afstellen, etc.

Meteen ff een vraagje:
de frets zien er een beetje gecorrodeerd uit; geen roest ofzo, maar van zo'n groene aanslag. Hoe kan ik die het beste behandelen? Heel licht opschuren, of met schoonmaakspul inwrijven, of...?

In ieder geval, ik ben helemaal happy nu!!

Raytheman
30 oktober 2005, 09:21
Mooie gitaar! Als de frets een beetje groen zijn zullen ze waarschijnlijk ook wat 'in het hout getrokken zijn'
Als het vochtgehalte van de omgeving wat te hoog is zet het hout minimaal uit en krijg je deze verschijnselen. Andersom trouwens ook; te laag vochtgehalte resulteerd in frets die juist wat uitsteken aan de zijkanten- het hout krimpt immers.
Ik zou de gitaar gewoon een paar weken uit de koffer laten bij kamertemperatuur. De groene aanslag is eenvoudig te verwijderen met een zachte doek en een héél klein beetje koperpoets.
Maar nogmaals: hele mooie gitaar!
Succes,
Ray

Anders_Destium
30 oktober 2005, 11:47
Gefeliciteerd ermee :)

Zo te zien zijn je elementen ook wat getarnished. Dat kun je ook met een beetje koperpoets verhelpen

Debaser
30 oktober 2005, 11:53
Erg mooi dingetje ... enjoy


getarnished.

wat is dat precies ?

Anders_Destium
30 oktober 2005, 11:57
Aanslag op metaal als gevolg van bijvoorbeeld zweet en vocht. Het wordt er dof en vlekkerig van.

Hier zie je het begin ervan op de elementen. Als het is als hier kun je het er nog eenvoudig weer afhalen, als het erger wordt dan is het steeds lastiger om er wat aan te doen. Als de foto niet werkt moet je hem even copy pasten.


http://www.freewebs.com/anders_d/McCarty%20Rosewood%20Carpet%201.jpg

oliver538
30 oktober 2005, 12:06
Thanks voor de positieve reacties!

Brugelement is inderdaad weleens in een betere staat geweest... Ik zal 'm met koperpoets bewerken, eens kijken hoe het resultaat is!

Debaser
30 oktober 2005, 12:11
@A_D
thanks

BassAgent
30 oktober 2005, 12:16
Mooi ding man! Heeft Fender wel zwarte Tele's met zwarte slagplaat gemaakt? I.i.g. ziet het er cool uit!

piezo
30 oktober 2005, 12:19
Voor chroom kun ook goed WD40 gebruiken. Zou koperpoets (bijtend) niet te riskant zijn voor je wikkelingen?

Anders_Destium
30 oktober 2005, 12:34
Je gebruikt een klein beetje en alleen op de elementkapjes. Dat kan niet zoveel kwaad, maar WD40 is ook een goede optie.

Raytheman
30 oktober 2005, 12:52
Wat je ook gebruikt; het spul op het doekje doen en niet rechtstreeks op de hardware gieten..WD-40 heeft wel de eigenschap overal tussen te willen kruipen (kruipolie) :D

Debaser
30 oktober 2005, 13:56
WD40 is ook een goede optie.
zelf gebruik ik brunox turbospray, voor roest e.d. dat werkt ook goed:)
volgens mij is het wd40 maar dan anders...

http://www.kanis.nl/brunox1.html

ieme
30 oktober 2005, 16:08
mooie tele

oliver538
2 november 2005, 12:24
Gisteren aan de slag gegaan met WD-40; werkt perfect!

Heb eerst een oud t-shirt aan stukken geknipt en toen een stuk stof ingespoten met WD-40. Toen iedere fret apart goed ingewreven en voila; de groene aanslag is verdwenen.
Heb wel regelmatig een nieuwe doek moeten pakken, en om de paar frets effe opnieuw met WD-40 inspuiten, want dat spul verdampt redelijk snel.

De frets zijn wel enigszins afgesleten, maar da's natuurlijk niet zo gek na 23 jaar...
Heb verder de brug uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Heb alleen nog een probleempje met de input. Er zit wat speling tussen input en kabel; daardoor wil ie nog wel eens flink kraken e.d.
Ik heb de input er al uitgehaald, maar volgens mij is ie na jaren gebruik gewoon wat versleten.
Neem aan dat zo'n input wel ergens los te krijgen is; eens kijken of ik die er zelf ingezet krijg.. Lijkt me niet al te ingewikkeld toch?

In ieder geval, vanavond ff nieuwe snaren erop leggen, ben benieuwd hoe ie dan klinkt!

oliver538
2 november 2005, 12:26
Gisteren aan de slag gegaan met WD-40; werkt perfect!

Heb eerst een oud t-shirt aan stukken geknipt en toen een stuk stof ingespoten met WD-40. Toen iedere fret apart goed ingewreven en voila; de groene aanslag is verdwenen.
Heb wel regelmatig een nieuwe doek moeten pakken, en om de paar frets effe opnieuw met WD-40 inspuiten, want dat spul verdampt redelijk snel.

De frets zijn wel enigszins afgesleten, maar da's natuurlijk niet zo gek na 23 jaar...
Heb verder de brug uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Heb alleen nog een probleempje met de input. Er zit wat speling tussen input en kabel; daardoor wil ie nog wel eens flink kraken e.d.
Ik heb de input er al uitgehaald, maar volgens mij is ie na jaren gebruik gewoon wat versleten.
Neem aan dat zo'n input wel ergens los te krijgen is; eens kijken of ik die er zelf ingezet krijg.. Lijkt me niet al te ingewikkeld toch?

In ieder geval, vanavond ff nieuwe snaren erop leggen, ben benieuwd hoe ie dan klinkt!

Raytheman
2 november 2005, 13:05
input vervangen is geen probleem. De oude echter niet weggooien maar gewoon in je koffer of tas bewaren. Mocht je hem over tig jaar willen verkopen dan is originaliteit erg belangrijk; kan honderden euro's schelen..

Nieuwe snaren is een verschil als dag en nacht :)