PDA

View Full Version : Heb gitaar nu net een week en al drie snaren gebroken....?



Jeroen1979
22 september 2002, 16:28
Hoi,

Ik begin net met gitaarspelen, heb vorige week een acoustische motion western gitaar gekocht. Heb er martin extra-light steel strings op gezet.

Met het tunen eerst Klang...G snaar gebroken...daarna weer een G snaar en nu heeft een vriend van me....hij wilde even de onderste E snaar stemmen...weer een snaar gebroken. Hij was er ook echt verbaasd over, hij kan namelijk wel redelijk spelen.

Weet iemand misschien waaraan het licht....te lichte snaren...ik heb de snaren echt niet overdreven strak aangedraaid..kan het aan de gitaar liggen,..of misschien mijn manier van het aanbrengen van de snaren?

Any suggestions

Janne
22 september 2002, 16:57
Misschien moet je goed opletten of je de snaar niet te strak aandraait, want dan zou die ook weleens kunnen knappen. Als dit steeds bij het stemmen gebeurt heeft dit niks te maken met hoe goed je gitaar kan spelen.

Jeroen1979
22 september 2002, 18:44
Tijdens het stemmen zijn ze gebroken, ik heb de snaren niet echt strak aangedraaid dacht ik zo...kan het schelen als ik er voortaan iets dikkere snaren op zet?

Leen Kap
22 september 2002, 18:56
Het kan niet aan de dikte van de snaren liggen. Als dunne snaren echt zo snel zouden breken zou immers niemand erop willen spelen. Dikke snaren breken minder snel maar spelen wel veel zwaarder en zeker als beginner zit je daar nu net niet op te wachten.
Eh, je hebt de e-snaar toch wel echt als E gestemd, de A als A enz. en niet zomaar out of the blue zelf een toonhoogte gekozen? Dan draai 'm inderdaad te strak en breekt-ie om de haverklap.
Een andere oorzaak zou de brugkam kunnen zijn. Als die niet goed staat kunnen snaren ook eerder breken.
Ga effe bij een gitaarzaak langs en laat 'm even bekijken zou ik zeggen.

Kjiratsiekoedel
23 september 2002, 14:50
KOOP EEN TUNER!!!!

Kost 20 € ofzoiets (ja mensen,er zijn duurdere met betere kwaliteit, etc. maar niet zeiken)

Ic3gl0vE
23 september 2002, 21:19
kratsjiekiedoedel (sorry dat ik je naam fout spel) je kan beter een chromatische tuner aanraden hoor.. die zijn inderdaad duurder ja. maar heb je veeeeel meer plezier van omdat je je gitaar ook in Eb of D of whatever kan stemmen.
Die van mij was €45 maar je kan ze ook wel goedkoper krijgen

guitarmusicman
23 september 2002, 22:01
hehe, ik heb een korg ding van 13 euro, hehe. Maar jah dat werkt ook dus....en je kan zelfs 5 halve tonen lager stemmen. Is ook wel handig.

Buzz
23 september 2002, 22:41
Ha Jeroen,

Kijk eerst eens waar de snaren gebroken zijn, is dat bij de top kam of bij de brug zadel. Het kan zijn dat één van beiden in een verkeerde hoek staat og misschien te scherp is.

Dionyios
23 september 2002, 22:43
Koop gewoon een tuner die werkt...

Als je net begint lijkt het mij helemaal nog niet nodig om in D en Eb enzo te stemmen.

Ik weet pas sinds een week wat een chromatische tuner is en kwam er dus achter dat ik er geen had. Maar ik heb hem eigenlijk ook helemaal niet nodig gehad.

My €.02 :wink:

Dionyios
23 september 2002, 22:44
Shit dit was helemaal off-topic... Sorry.

Nouja boeiend (not).

Jeroen1979
25 september 2002, 22:24
Yooooo,

Ik heb vandaag een tuner gekocht....15 Euro met een of andere dino er op. Dat ding werkt goed moet ik zeggen.

De snaren zijn trouwens allemaal bovenaan afgebroken....net onder die aandraaidingen.

Groeten,

Jeroen

Fenisi
26 september 2002, 10:31
Als je je gitaar anders wil stemmen kan je dat toch ook doen daar gewoon de noot te spelen die je wil op de snaar.. gewoon verdertellen en die dan zo te stemmen.. niet erg moeilijk..

Harry
26 september 2002, 10:44
Op 2002-09-26 10:31, schreef Fenisi:
Als je je gitaar anders wil stemmen kan je dat toch ook doen daar gewoon de noot te spelen die je wil op de snaar.. gewoon verdertellen en die dan zo te stemmen.. niet erg moeilijk..


waar haal je die eerste goeie noot vandaan dan? Als over een mondharmonica begint; die zijn net zo duur als een stemapparaat.

SchaapOpJeHoofd
26 september 2002, 12:57
De snaren zijn trouwens allemaal bovenaan afgebroken....net onder die aandraaidingen.


Als ze BIJ die aandraaidingen zijn gebrokene, moet je even opletten dat je bij het besnaen van je gitaar geen snaar over zichzelf laat lopen, want dan snijd hij in zichzelf en kan gaan breken. Geen knoopjes leggen dus.
Als de snaar breekt ter hoogte van de kam, dat (meestal witte) ding helemaal bovenaan je fretboard, dan is de hoek daar misschien te scherp. Iets bijvijlen of door de winkel laten doen.

Hanno
26 september 2002, 23:36
Om de guitaar te kunnen stemmen:
Ik verblijf momnteel in Frankrijk en in een franstalig instruktieboek las ik dat de telefoon hier (frans telecom)de toon produceert van A. Dus gemakkelijk als je je guitaar wilt stemmen. Het klopt, merkte ik, maar ik weet niet welke toon KPN produceert.

moretel
27 september 2002, 15:17
Op 2002-09-26 10:44, schreef Harry:
waar haal je die eerste goeie noot vandaan dan?


Een stemvork ! , kost nauwelijks iets: A: 440 HZ
Is altijd wel goed om te weten hoe je dan moet stemmen, met flageoletten en andere posities.
Als je alleen een stemapparaat gebruikt zijn de snaren apart wel goed gestemd maar als je dan sommige accoorden hoort kloppen ze niet en moet je dat op gevoel bijstemmen.
Als je nu direct naar dat apparaatje grijpt vergeet je je gehoor en kennis op dat punt te ontwikkelen.
Zo'n apparaatje is op het podium erg handig maar voor thuis gebruik voldoet de stemvork.

Earcatcherz
29 september 2002, 09:12
Op 2002-09-26 23:36, schreef Hanno:
Om de guitaar te kunnen stemmen:
Ik verblijf momnteel in Frankrijk en in een franstalig instruktieboek las ik dat de telefoon hier (frans telecom)de toon produceert van A. Dus gemakkelijk als je je guitaar wilt stemmen. Het klopt, merkte ik, maar ik weet niet welke toon KPN produceert.
ook de A