PDA

View Full Version : zelfbouw rotzooi



nielsduursma
29 oktober 2005, 23:24
ey, me eerste post :razz:

ik heb op zolder een ouwe koffer gevonden met daarin een shitload aan weerstanden, potmeters, schakelaars enz enz

foto: http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,642/Hpim0405.jpg

ik heb van alles wat er op de foto staat nog een stuk of 30, 40 extra. nou zou ik hier wat van willen maken, a-b swich, fuzz, of een mod voor pedaaltje.
ook om er wat van te leren.

weten jullie iets SIMPELS wat ik hiermee kan maken, ik heb namelijk nog niet zo ontzettend veel ervaring met pedaaltjes bouwen.

JER00N
30 oktober 2005, 01:42
Een booster of distortion pedaal kan je hier wel mee maken, die zijn meestal niet zo ingewikkeld.

nielsduursma
30 oktober 2005, 10:07
ik weet niet hoor, maar is dit niet een tè kort schema voor een boostertje??
http://home.tiscali.be/kurt.moerman/foto/boost.gif

Nielsje
30 oktober 2005, 10:19
neuh hoeft niet

maar wat is het?

outside
30 oktober 2005, 10:29
http://smallbox.zeonhost.com/projects/abbox/

Ik weet niet of hem werkt maar dat zal wel, ziet er niet moeilijk uit...

nielsduursma
30 oktober 2005, 10:29
neuh hoeft niet

maar wat is het?

het moet een booster voorstellen, een van de eerste hits op google afbeeldingen met "boost schematic" :razz:

maar ik wil het gewoon zo simpel mogelijk houden, ik moet namelijk iets harder gaan werken aan natuurkunde dit jaar, anders haal ik het niet.

dus als iemand een makkelijker schema heeft voor een simpel boostertje graag.

Nielsje
30 oktober 2005, 10:31
www.generalguitargadgets.com
www.runoffgroove.com
www.geofex.com

hier moet je wel wat kunnen vinden :)

nielsduursma
30 oktober 2005, 10:31
http://smallbox.zeonhost.com/projects/abbox/

Ik weet niet of hem werkt maar dat zal wel, ziet er niet moeilijk uit...

ahhh thanks, die site was ik al is eerder tegengekomen, nu kon ik hem niet meer vinden, daar staan de makkelijke versies van zegmaar. nu moet ik alleen nog zo'n stomp switch, en 3 jack out/in-puts.

weet iemand nog waar ik die kan bestellen, online of grote winkelketen???

Fumi SG
30 oktober 2005, 11:45
Dude, dat is GEEN booster!! Dat is een A/B-box, daarmee kun je kiezen tussen twee uitgangen. Maar gebruik gewoon ff die sites die Nielsje gaf, daar zal vast wel wat tussenstaan.

nielsduursma
30 oktober 2005, 12:07
Dude, dat is GEEN booster!! Dat is een A/B-box, daarmee kun je kiezen tussen twee uitgangen. Maar gebruik gewoon ff die sites die Nielsje gaf, daar zal vast wel wat tussenstaan.

klopt, maar ik wou gewoon iets uber simpels om mee te begginen dus ik vroeg de makkelijkste schema's die er waren, en aangezien ik die site al eerder had gezien wist ik dat daar ook een makkelijke booster stond, en ik wist ook nog niet of ik een ab box, of booster, of fuzz ging maken, maar als ik tijd over heb bouw ik denk nog wel die ab box, altijd handig :razz:

http://smallbox.zeonhost.com/index.php

Fumi SG
30 oktober 2005, 12:49
zo'n a/b-box is volgens mij niet altijd handig hoor. Ik zou gewoon die booster of die fuzz maken, stellen allebei ook helemaal niks voor.

nielsduursma
30 oktober 2005, 12:52
zo'n a/b-box is volgens mij niet altijd handig hoor. Ik zou gewoon die booster of die fuzz maken, stellen allebei ook helemaal niks voor.

ik ga zowieso de boost maken, en dan kijk ik wel voor die ab box, want ik speel namlijk wel is over 2 versterkers, dus dat kan wel handig zijn.

JCG
30 oktober 2005, 14:12
:o vintage :razz:

Debaser
30 oktober 2005, 14:23
:o vintage :razz:

dat dacht ik ook direct ...
waar kwam dat koffertje vandaan ..

alleen dat creative component ... is nie vintage ... :razz:

ps.

lekker he die pinda - kaas knabbels

nielsduursma
30 oktober 2005, 14:39
:o vintage :razz:

ps.

lekker he die pinda - kaas knabbels

heerlijk die pindaknabbels, 35 cent bij de C****, gelukkig ligt mijn school daar vlakbij :razz:

BerendB
30 oktober 2005, 15:11
Hallo Niels,

Die stomp switches en dergelijke hebben ze bij http://www.newtone-online.nl

Succes

Berend

aad
30 oktober 2005, 16:27
ik weet niet hoor, maar is dit niet een tè kort schema voor een boostertje??
http://home.tiscali.be/kurt.moerman/foto/boost.gif

Dit is idd een booster, een voltage converter om precies te zijn. Handig te gebruiken als je b.v. 24volt nodig hebt en je hebt maar 9volt. Dit boostertje
(ofwel "step-up switching voltage regulator) maakt elke spanning mogelijk vanuit elke (lagere) spanning. Je hebt ze ook omgekeerd (step-down).

Lijkt me geen gehoor als audio-booster.

Random_hero
30 oktober 2005, 17:30
Hallo Niels,

Die stomp switches en dergelijke hebben ze bij http://www.newtone-online.nl

Succes

Berend

tering, 7 euro voor een voetschakelaar?

Fumi SG
30 oktober 2005, 17:35
valt nog mee...

nielsduursma
30 oktober 2005, 17:47
valt nog mee...
ja idd, tube amp doctor 13 euro :o

ken een van jullie een goede electro zaak in gouda?????
ik zat te denken aan:
-radio shack
-handyman (overal in nederland)
-TD (soort bouwmarkt)
-of hebben ze het ook in een "standaart" modeltreintjes winkel, ik weet van vroeger dat we daar altijd ledjes, weerstanden, transformators, schakelaars ed. voor nodig hadden/

Fumi SG
30 oktober 2005, 18:01
ik denk niet dat je een Radio Shack in Nederland zult vinden hoor! :lol:

nielsduursma
30 oktober 2005, 18:08
ik denk niet dat je een Radio Shack in Nederland zult vinden hoor! :lol:
vroeger heette die zo, ben der al zo lang niet meer geweest dat ie nu best anders kan heten :???:

nicoverduin
30 oktober 2005, 19:51
ik denk niet dat je een Radio Shack in Nederland zult vinden hoor! :lol:
vroeger heette die zo, ben der al zo lang niet meer geweest dat ie nu best anders kan heten :???:Nope. Radio Shack was ooit een Franchising keten begonnen in Nederland. Uiteindelijk hebben ze zich teruggetrokken omdat er geen droog brood aan te verdienen viel. De zelfbouw hield op in Nederland.
NIco

nielsduursma
30 oktober 2005, 19:54
maargoed nog winkels iemand??

(en ik zal kijken of radio shack nog radio shack heet, en eventueel een foto maken voor bewijs :razz: )

nicoverduin
30 oktober 2005, 19:56
maargoed nog winkels iemand??

(en ik zal kijken of radio shack nog radio shack heet, en eventueel een foto maken voor bewijs :razz: )No wel volop aanwezig in de US. Alleen veel onderdelen hebben ze niet meer.
NIco

nielsduursma
31 oktober 2005, 20:40
ik had even een vraagje, ik ga morgen naar de technische unie in gouda, om te kijken of ze daar onderdelen hebben, anders bestel ik ze op internet (lang wachten :( :( )

maar ik kon op die site alleen maar een 380 ohm weerstand ipv een 360 ohm vinden, datzelfde had ik met de 830 Kohms, daar kon ik alleen maar de 820 Kohm vinden :???: :(

maakt het uit als ik deze waarden vervang, ik heb al eerder dit soort dingen gelezen dat het wel of juist niet kon, maar ik weet niet of het bij deze kon.

dus als iemand het weet GRAAG!!!

nielsduursma
31 oktober 2005, 20:42
http://smallbox.zeonhost.com/projects/lpb1/LPB1.gif

dit schema gaat het trouwens om, en zou het kwaad kunnen om die batterij aansluiting gewoon te vervangen voor een aansluiting voor een adapter ingang, ik ben namelijk niet zo van batterijen al denk ik dat deze niet zo snel op zal zijn

Fumi SG
31 oktober 2005, 21:04
nee, je kunt die batterij gewoon vervangen door een 9V aansluiting. Je kunt er echter ook gewoon zo'n aansluiting bij aan plakken. Heb ik ook gedaan, dan heb je èn batterij èn adapter (wel zo handig als je een keer geen extra stopcontact hebt).

Wat betreft die weerstanden, dat zal niet zoveel uitmaken bij die verschillen. Bestel gewoon degene die er het dichtst bij in de buurt komt.

nielsduursma
31 oktober 2005, 21:09
nee, je kunt die batterij gewoon vervangen door een 9V aansluiting. Je kunt er echter ook gewoon zo'n aansluiting bij aan plakken. Heb ik ook gedaan, dan heb je èn batterij èn adapter (wel zo handig als je een keer geen extra stopcontact hebt).

Wat betreft die weerstanden, dat zal niet zoveel uitmaken bij die verschillen. Bestel gewoon degene die er het dichtst bij in de buurt komt.
ok bedankt :D nog tips over het te gebruiken draad, soldeersel, blablabla

en is een 15 watt soldeerbout genoeg (anders moet ik een nieuwe kopen :( )

H.Manback
31 oktober 2005, 21:18
15 wat is zat :wink:, daarnaast, zoek de dunste soldeer die je kan vinden (meestal bedoeld voor print), liefst 1mm of dunner, met harskern en 60/40 of 63/37 (schijnt lekker te werken die laatste). Die getallen staan voor de tin/lood verhouding.

Dirk_Hendrik
1 november 2005, 00:33
Hallo Niels,

Die stomp switches en dergelijke hebben ze bij http://www.newtone-online.nl

Succes

Berend

BerendB
Wat is jou relatie met Newtone? Het begint spamtrekjes te krijgen :roll:

nielsduursma
1 november 2005, 08:55
iemand nog tips over hoe ik deze booster zo min mogelijk tone laat sucken??

BerendB
1 november 2005, 09:47
Niels,

Dit pedaaltje is true bypass en suckt dus geen tone.

Berend

nielsduursma
1 november 2005, 15:35
nee, ik bedoelde dat als hij aanstaat, ik heb gehoord dat gitaarsignaal een heel zwak signaal is, dus als je te veel draad of het verkeerde draad gebruikt, dat het dan ontzettend sucked.

nielsduursma
1 november 2005, 16:18
ik heb net heel de zooi besteld bij newtone, omdat er in gouda natuurlijk geen winkels zijn die dit leveren :evil:

ik ga nu gelijk de betaling de deur uit doen, dan is hij morgen al bij hun, en ik hoop dat ik op mijn vrije donderdag middag al het een en ander kan solderen :D

Fumi SG
1 november 2005, 16:25
nee, ik bedoelde dat als hij aanstaat, ik heb gehoord dat gitaarsignaal een heel zwak signaal is, dus als je te veel draad of het verkeerde draad gebruikt, dat het dan ontzettend sucked.

Waarom denk je dat het een booster is? :wink:

JER00N
2 november 2005, 00:02
nee, ik bedoelde dat als hij aanstaat, ik heb gehoord dat gitaarsignaal een heel zwak signaal is, dus als je te veel draad of het verkeerde draad gebruikt, dat het dan ontzettend sucked.

Waarom denk je dat het een booster is? :wink:

Ik denk dat ie de interne bedrading in het effect bedoeld, dat dat kan gaan storen of dat je signaalverlies krijgt.

JCG
2 november 2005, 00:20
ik heb net heel de zooi besteld bij newtone, omdat er in gouda natuurlijk geen winkels zijn die dit leveren :evil:


Inderdaad, radio shack had vroeger wel elektro onderdelen maar tegenwoordig alleen maar disco zooi. En die andere elektrozaak was binnen een maand weer weg :cry: