PDA

View Full Version : MM,, ja.. Wie heeft hier verstand van??



Ronaldd
29 oktober 2005, 18:59
Hallo.
Dit is een tekening van hoe de ventilators aangesloten zijn. Er is nu alleen een probleem. Als ik bij de nieuwe situatie de schakelaar op LOW zet, stoppen de ventilators. Hier een uitleg:

Ik heb een vraag ter betrekking op een weerstand (zie onder de tekening). Zoals je ziet zie je twee aansluitingen. De ene is de “Oude situatie”, in die tekening zie je een schakelaar met een weerstand zitten. Op stand Low draait de ventilator +/- op halve snelheid. Op stand HIGH draait hij vol speed. Dat werkt dus allemaal, omdat dit standaard is (logisch)

Nieuwe situatie, dus zelf aangesloten: Ik heb alle ventilators aangesloten, en ook de weerstand van de oude situatie geplaatst. Resultaat is dat bij HIGH alle ventilators op vol speed draaien, dus dat is goed. Als ik de schakelaar op LOW zet. Dan gaan alle ventilators uit.
Haal ik de weerstand eruit, geeft dit het zelfde resultaat als met weerstand.

Conclusie:
*Dus het lijkt mij dat de weerstand verkeerd is voor deze nieuwe situatie
*De gegevens van de weerstand zijn zoals in de tekening: 150R 5% 5W.
*Vergeet niet dat er in de oude situatie 4,1 W getrokken werd, en door de nieuwe situatie bij elkaar 10,2 W getrokken word.

Vraag: weten jullie welke weerstand er tussen moet om in de nieuwe situatie de ventilators op halve snelheid te laten draaien??

PS.
*Na het “mislukken” van de nieuwe situatie ben ik terug gegaan naar de oude. En dan werkt alles weer naar behoren, dus weerstand is niet kapot.
*Reden van plaatsen nieuwe ventilators is dat hij in een krappe case word gestopt. Daardoor werk de oude stand ventilator nauwelijks en smelt de SKB case. Je zou denken, waarom plaats je niet 1 ventilator op volle snelheid want dit geeft het zelfde resultaat. Maar bij vol speed hoor je duidelijk de ventilator, en op halve speed geheel niet. Dus daarom maar drie ventilators op halve snelheid (al moeten ze wel schakelbaar wezen om snel te laten draaien). Zodat ook als het zacht staat thuis tijdens het oefenen, dat je m dan niet hoort. ‘

Ik hoop wat te horen.

http://img442.imageshack.us/img442/7719/aansluitingcoolers22222227ff.th.jpg (http://img442.imageshack.us/my.php?image=aansluitingcoolers22222227ff.jpg)