PDA

View Full Version : Spelen op Amp zonder voorversterkerbuis?



Roque
29 oktober 2005, 17:15
Spelen op Amp zonder voorversterkerbuis?
Kan dit zonder schadelijke gevolgen.
Het is een Marshall Valvestate 8240 met één Ecc83.

AART
29 oktober 2005, 17:26
bij een valvestate? denk het niet...

Dude
29 oktober 2005, 17:36
zoek even op het harmonycentral.com forum

daar heb ik een kaar of wat geleden eens een discussie gelezen over verschillende buizen in de valvestate

het kwam dr op neer dat die buis echt geen flikker uitvoert of bijdraagt aan het geluid maar het lijkt me toch dat je hem dr niet straffeloos uit kan laten

BlackSun
29 oktober 2005, 17:43
Waarsch geeft hij dan gewoon geen geluid? :-?

AART
29 oktober 2005, 17:49
Waarsch geeft hij dan gewoon geen geluid? :-?

zeker wel, das de grap, het maakt geen fuck uit of ie erin of eruit is qua geluid, hij zit er alleen voor de sier in volgens mij, was ooit lang geleden een topic over.

Jerre
29 oktober 2005, 18:14
Ik heb ooit een keer een filmpje gezien, ik weet niet meer welke amp, het kan dezelfde zijn geweest, ook zo'n type.
Toen zij aan het spelen waren trokken ze de buis eruit en die amp deed gewoon krak hetzelfde met of zonder.
Het is echt vreemd wat sommige ontwerpers doen met die versterkers.

Volgens mij is het iets in de aard van dit :
Zij denken "mensen die deze versterker kopen weten toch niet hoe een buizenamp klinkt, dus laat ik er even een pre-amp buisje van 5€ inbouwen en dan verkopen als semi-buizen amp, als ze zien dat dit buisje licht geeft zullen ze wel denken dat het beter klinkt ook".
In dit geval gebruiken ze de buis dus als "Lamp" :-D
Klinkt misschien wel stom, maar dat denk ik ervan.

Roque
29 oktober 2005, 18:48
Een Valvestate is dicht aan de achterkant There's no licht :D

Kan ik niet gewoon op het cleane kanaal spelen (wel met de buis eruit, die ligt al 2 weken bij een gitaar speciaalzaak :roll: en niemand heeft er één op vooraad in dit dorp.) , die buis is toch alleen voor het Crunch channel :???:
Het cleane kanaal was gewoon nog perfect.

PeeVee
29 oktober 2005, 19:36
Hier is een link naar het schema van de Valvestate 8080 (MK2 omdat ie duidelijker was maar MK1 is qua "buisgebruik" hetzelfde):

http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf

Het buisje wordt inderdaad alleen maar gebruikt door het overdrive kanaal: één triode als gainstage welke wordt gevolgd (grin) door de tweede triode die werkt als kathode volger (geeft geen versterking maar verlaagd impedantie en geeft mooi stevig signaal voor volgende stages). Hier zie het het stukje schema waar het buisje wordt gebruikt. Als je op het hi-gain kanaal speelt en je rukt 'm eruit dan hoor (als je het schema mag geloven) NIETS meer!

http://www.tonevision.com/public/valvestate8080part.jpg

Meer info en schema's vind je op www.drtube.com

BlackSun
29 oktober 2005, 20:49
De nieuwere valvestates (serieaandudieing 'vs' / 'avt' etc) gebruiken die buis ook voor het cleane kanaal.

ALs je dus niet meer over distortionkanaal kan spelen wordt die buis dus zeker wel gebruikt.

Mufftin
30 oktober 2005, 00:54
ik kan dus ook niet meer over de dist. kanaal spelen als de buis eruit is, maar wel de clean. IK heb zelf de Valvestate 8280

BlackSun
30 oktober 2005, 13:42
Dus wordt de buis wel degelijk gebruikt in het signaalpad, en zit hij er niet voor de sier. Of hij echt iets toevoegd aan het geluid is een tweede.

Je clean gebruikt die buis niet nee, niet jouw valvestate iig.

Dus AART, eerst ff je research doen voordat je dingen in het rond gaat bazuinen :D

Roque
30 oktober 2005, 20:26
Dus wordt de buis wel degelijk gebruikt in het signaalpad, en zit hij er niet voor de sier. Of hij echt iets toevoegd aan het geluid is een tweede.

Je clean gebruikt die buis niet nee, niet jouw valvestate iig.


Ik heb hem net even geprobeerd, clean doet het dus gewoon zonder buis kanaal1.
Het boost kanaal2 doet niets, dus volgens mij wordt hij dus wel door dat ene buisje overstuurd :???:
Als ik op normal channel1 clean speel en dan de chrunch knop indruk wordt hij iets helderder/feller misschien dat deze het zetje geeft tot oversturing van de buis.

Correct me if i'm wrong :oops:

BlackSun
30 oktober 2005, 22:25
Je bevestigd gewoon wat ik net heb gezegd?