PDA

View Full Version : Trage Picking hand



Metallimoons
29 oktober 2005, 03:17
Heeft er iemand tips om de snelheid van mijn rechterhand omhoog
te krijgen (alternate picking)? Ik kan nog proper rond de 120 b/s spelen, maar hoger
begint de beweging nogal ongecontroleerd te worden of ik mis aanslagen
enzo, als ik nog sneller doe blijft mijn plectrum haken etc, enfin you get
the picture, ik heb het gevoel dat ik gewoon niet sneller kan...

edit:
wat ook gebeurd als ik zo snel mogelijk probeer: mijn pols 'bevriest', en ik begin enkel met elleboogbewegingen te spelen. (of met vingerbeweging als ik mijn best doe, maar die pols lijkt vast te zitten)
ik speel al zes jaar en nog steeds geen goede techniek wat dat betreft :cry:

is dit recht te zetten?
alle hulp welkom!

Scali
29 oktober 2005, 09:30
Bekend probleem... ik ken genoeg gitaristen die al iets van 10 of 15 jaar spelen, maar nog steeds geen snelle alternate picking kunnen doen. Blijkbaar is het te makkelijk om alles legato te spelen :)

Je moet je aanslagtechniek eigenlijk opnieuw aanleren (daar is het nooit te laat voor, denk ik, maar het kost wel een hoop oefening). Kijk eens naar videos van bv Yngwie Malmsteen. Let op hoe ontspannen hij speelt met z'n rechterhand, en hoe minimaal zijn aanslagbewegingen zijn.
Naar mijn mening is dat de enige manier. Als je te geforceerd en verkrampt speelt, kun je nooit die snelheden halen, en loop je allerlei blessures op.

Dus oefen er eerst op om de snaren heel ontspannen en minimaal aan te slaan, en er toch zo veel mogelijk geluid uit te krijgen. En let erop dat alles vanuit de pols komt. En als deze basis 'optimaal' is, ga je gewoon steeds sneller oefenen, en er altijd op letten dat je ontspannen blijft spelen, en alles vanuit de pols blijft doen.

De keuze van het plectrum en de snaren is ook niet onbelangrijk. Ik kan met het ene plectrum een stuk sneller spelen dan met het andere, omdat een te stug plectrum te veel aan de snaren blijft hangen, en een te slap plectrum te weinig attack heeft, zodat de noten niet goed klinken. Ik gebruik zelf graag een Dunlop 0.96 mm.
Hoe je het plectrum vastpakt, heeft er ook wel wat mee te maken, denk ik. Ik hou het plectrum heel dicht bij het puntje vast, zodat ik veel controle heb, en er minder kans is dat het puntje blijft hangen achter de snaren.

ReinoutV
29 oktober 2005, 10:49
Ik kan nog proper rond de 120 b/s spelen, maar

Het kan aan mij liggen, maar 120 beats per seconde lijkt me al akelig snel ;).

Scali
29 oktober 2005, 10:58
Het kan aan mij liggen, maar 120 beats per seconde lijkt me al akelig snel ;).

Valt tegen hoor. Tenminste, we weten niet wat voor noten hij speelt.
Met hele noten zou je 2 noten per seconde hebben... wel erg weinig.
Laten we aannemen dat het kwartnoten zijn, dan heb je dus 8 noten per seconde. Dat lijkt heel wat, maar dat valt tegen, als je het vergelijkt met bv Malmsteen, die zo ongeveer het dubbele haalt. En dan zijn er kerels die nog wel wat sneller spelen. Dus als je ongeveer de snelheid van Malmsteen wilt hebben, dan moet het nog een stuk harder, want het verschil is erg groot.

taylor
29 oktober 2005, 11:08
dat ligt er aan triolen of 16e?

er zijn wel van die bekende oefeningen die 123 of 1234 oefeningen onzettend saaie shit maarja dat is het enigste wat werkt.

veder is het wel zo dat legato misschien makkelijker te leren is maar denk ik moeilijker om het echt goed te krijgen zoals bv shawn lane of allan holdworth de masters van legato. personlijk hou ik daar heel erg van legato spelers.

alternate gebruiken zelf niet zo heel veel als ik snel stukkje ladder speel of lick dan gebruik ik zelf meestal een combinatie van technieken of als het echt alleen met plectrum is dan doordruk techniek, economy picking noemen ze dat geloof ik.

Scali
29 oktober 2005, 11:18
Shawn Lane speelt wel even anders dan het type gitarist dat ik bedoel :)
Je kent ze wel... alleen aanslaan bij het wisselen van snaar, verder alles hammers en pulls.
Shawn Lane speelt alternate picking afgewisseld met legato... in een 1234-patroontje kan hij dus bv 12x4 spelen, dus 3 van de 4 noten aanslaan, en een legato ertussen. Dat is nog moeilijker dan alternate picking :)

Metallimoons
29 oktober 2005, 12:57
bedankt voor al deze reacties!
verkramping en blijven hangen achter snaren vormen samen mijn probleem
dat blijven hangen valt wel mee als ik niet teveel op men rechterhand let maar ik verkramp wel degelijk, ik probeer mijn schouder te ontspannen maar dan valt mijn snelheid meteen fel naar beneden.

anyway ik zal blijven alternate picking oefeningetjes doen op zeer traag tempo en alle bewegingen compact en ontspannen houden en hopen dat het goedkomt :)

tips zijn nog steeds welkom uiteraard ;)

DivisionBell
29 oktober 2005, 18:21
Shawn Lane speelt wel even anders dan het type gitarist dat ik bedoel :)
Je kent ze wel... alleen aanslaan bij het wisselen van snaar, verder alles hammers en pulls.
Shawn Lane speelt alternate picking afgewisseld met legato... in een 1234-patroontje kan hij dus bv 12x4 spelen, dus 3 van de 4 noten aanslaan, en een legato ertussen. Dat is nog moeilijker dan alternate picking :)

Soort van slurren?

Dus bijvoorbeeld met je pickhand op 120 spelen en vingermatig met een onderverdeling van 4?

Mvgr, Sherwin

Scali
29 oktober 2005, 19:41
Soort van slurren?

Dus bijvoorbeeld met je pickhand op 120 spelen en vingermatig met een onderverdeling van 4?

Niet echt... Hij noemt het zelf 'floating of the pick'. Je slaat dus gewoon echt bepaalde noten over door met je plectrum te gaan zweven boven de snaar. Ik ken verder niemand die het doet, heel apart, heel moeilijk, maar het geeft wel een heel mooi ritmisch effect, de noten gaan ook 'zweven', een beetje zoals bij een violist.

Das Schaap
29 oktober 2005, 21:21
Hmm ik heb nog steeds wel dat ik als ik snel speel dat ik mn plectrum iets harder vast houdt en dat er wel meer voor nodig is dan wanneer ik rustig speel. Maar het is niet dat alles verkrampt of dat ik ergens last van heb, het is alleen wel omschakeling. Ach speel toch meer rustig. 8-)

koella
29 oktober 2005, 22:00
Bekend probleem... ik ken genoeg gitaristen die al iets van 10 of 15 jaar spelen, maar nog steeds geen snelle alternate picking kunnen doen. Blijkbaar is het te makkelijk om alles legato te spelen :)

Je moet je aanslagtechniek eigenlijk opnieuw aanleren (daar is het nooit te laat voor, denk ik, maar het kost wel een hoop oefening). Kijk eens naar videos van bv Yngwie Malmsteen. Let op hoe ontspannen hij speelt met z'n rechterhand, en hoe minimaal zijn aanslagbewegingen zijn.
Naar mijn mening is dat de enige manier. Als je te geforceerd en verkrampt speelt, kun je nooit die snelheden halen, en loop je allerlei blessures op.

Dus oefen er eerst op om de snaren heel ontspannen en minimaal aan te slaan, en er toch zo veel mogelijk geluid uit te krijgen. En let erop dat alles vanuit de pols komt. En als deze basis 'optimaal' is, ga je gewoon steeds sneller oefenen, en er altijd op letten dat je ontspannen blijft spelen, en alles vanuit de pols blijft doen.

De keuze van het plectrum en de snaren is ook niet onbelangrijk. Ik kan met het ene plectrum een stuk sneller spelen dan met het andere, omdat een te stug plectrum te veel aan de snaren blijft hangen, en een te slap plectrum te weinig attack heeft, zodat de noten niet goed klinken. Ik gebruik zelf graag een Dunlop 0.96 mm.
Hoe je het plectrum vastpakt, heeft er ook wel wat mee te maken, denk ik. Ik hou het plectrum heel dicht bij het puntje vast, zodat ik veel controle heb, en er minder kans is dat het puntje blijft hangen achter de snaren.

Da's nog eens bruikbare informatie Scali! Van het eerste tot het laatste woord! :cool:
Iedereen weet eigenlijk dat het zo is zoals je zegt, maar je staat er vaak niet bij stil als je oefent.

koella
29 oktober 2005, 22:01
Bekend probleem... ik ken genoeg gitaristen die al iets van 10 of 15 jaar spelen, maar nog steeds geen snelle alternate picking kunnen doen. Blijkbaar is het te makkelijk om alles legato te spelen :)

Je moet je aanslagtechniek eigenlijk opnieuw aanleren (daar is het nooit te laat voor, denk ik, maar het kost wel een hoop oefening). Kijk eens naar videos van bv Yngwie Malmsteen. Let op hoe ontspannen hij speelt met z'n rechterhand, en hoe minimaal zijn aanslagbewegingen zijn.
Naar mijn mening is dat de enige manier. Als je te geforceerd en verkrampt speelt, kun je nooit die snelheden halen, en loop je allerlei blessures op.

Dus oefen er eerst op om de snaren heel ontspannen en minimaal aan te slaan, en er toch zo veel mogelijk geluid uit te krijgen. En let erop dat alles vanuit de pols komt. En als deze basis 'optimaal' is, ga je gewoon steeds sneller oefenen, en er altijd op letten dat je ontspannen blijft spelen, en alles vanuit de pols blijft doen.

De keuze van het plectrum en de snaren is ook niet onbelangrijk. Ik kan met het ene plectrum een stuk sneller spelen dan met het andere, omdat een te stug plectrum te veel aan de snaren blijft hangen, en een te slap plectrum te weinig attack heeft, zodat de noten niet goed klinken. Ik gebruik zelf graag een Dunlop 0.96 mm.
Hoe je het plectrum vastpakt, heeft er ook wel wat mee te maken, denk ik. Ik hou het plectrum heel dicht bij het puntje vast, zodat ik veel controle heb, en er minder kans is dat het puntje blijft hangen achter de snaren.

Da's nog eens bruikbare informatie Scali! Van het eerste tot het laatste woord! :cool:
Iedereen weet eigenlijk dat het zo is zoals je zegt, maar je staat er vaak niet bij stil als je oefent.

taylor
30 oktober 2005, 10:36
die opmerking van mij over triolen of 16e had te maken met die 120 bpm
dat maakt natuurlijk nog al wat uit.

Mauser
3 november 2005, 11:21
Ik vheb geen zin om een apart topic te openen over mijn probleem, en dit topic lijkt mij erg geschikt de vraag te stellen :)

Met tremolo picking (vooral palm muted) krijg ik na een tijdje spierpijn in m'n pols/onderarm. Is dit iets wat ik moet blijven oefenen/trainen, of doe ik iets verkeerd?

Scali
3 november 2005, 12:31
Blijkbaar speel je dan te verkrampt. Zoals al gezegd, probeer 'zuiniger' aan te slaan, en je arm zo ontspannen mogelijk te houden, alles uit hele kleine polsbewegingen halen. Je hebt al een steunpunt bij palm-muting, dus hoef je daar je onderarm niet voor te spannen.

Metallimoons
6 november 2005, 16:37
Ik heb nu een tijdje aan dit probleem gewerkt en heb volgende dingen
opgemerkt:

- Als ik sneller speel speel ik verkrampter omdat het plectrum tussen
mijn vingers uit schuift vanwege het contact met de snaren, en dit
compenseer ik dan door het plectrum harder tussen mijn vingers te klemmen

- vanaf een bepaald punt (rond de 120 bpm denkik) ga ik van een polsbeweging naar een elleboogbeweging

- als ik het plectrummeer bij het puntje vasthoud, krijg ik ongewenste harmonics doordat de nagel van mijn wijsvinger ook tegen de snaar komt

- Ik heb geprobeerd met mijn hand los van de brug te spelen maar ik vind geen goed alternatief om open snaren te dempen (als ik op de hoge E iets speel kan ik de lagere snaren niet meer dempen), dus dat doe ik niet meer :)

- als ik niet op mijn picking hand let tijdens een sneller nummer, begin ik vingerbewegingen te maken, dit lijkt me niet goed en daar wil ik dus vanaf.

alle commentaar en hulp en tips zijn nog steeds welkom!!