PDA

View Full Version : verschil tussen brug- en hals pick-up



the sure thing
28 oktober 2005, 22:56
Hallo,

Ik heb een paar jaar geleden mijn GIbson elementen uit een ES335 gehaald en er andere voor ingezet. Nu weet ik niet meer welke humbucker in de halspositie zat en welke bij de brug. :oops: Op de elementen staat het in ieder geval niet aangegeven. Weet iemand hoe ik erachter kan komen welke humbucker op welke positie zat???!

Damage Inc.
28 oktober 2005, 23:46
Volgens mij kun je dat zien aan waar de schroefjes en of magneetjes zitten.
Bij een Gibson ga ik er vanuit dat je van die gouden/zilveren glanzende "dichte" humbuckers hebt?
Dan zie je meestal alleen de 6 schroefjes aan 1 kant van de pickup, en de andere heeft het aan de andere kant zitten.
Als je van die "open" humbuckers hebt dan zie je de schroefjes en magneetjes dus allebij en dat is ook verschillend bij beide pickups, kijk anders maar eens naar een gitaar op de Gibson website of gewoon naar precies dezelfde gitaar die jij hebt, dan kun je het nadoen :) .

Ik weet niet of dit klopt hoor maar volgens mij is het wel zo.

GreetingZ
- Damage Inc.

Pierz
28 oktober 2005, 23:57
Als je de ringen er niet af hebt gehaald is het wel makkelijk. Die met de dikke ring hoort bij de brug te zitten.

Als je die er wel af hebt gehaald, dan heeft de brug pickup dacht ik meer windingen en daarmee ook een hogere weerstand (te meten met multimeter).

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:31
Als je de ringen er niet af hebt gehaald is het wel makkelijk. Die met de dikke ring hoort bij de brug te zitten.

Als je die er wel af hebt gehaald, dan heeft de brug pickup dacht ik meer windingen en daarmee ook een hogere weerstand (te meten met multimeter).

Nou, mijn Washburn heeft 2 dezelfde ringen...
Maar het zal bij een Gibson wel niet zo zijn.

- Damage Inc.

the sure thing
29 oktober 2005, 21:59
... klopt dat met die windingen? Ik heb een multimeter dus... wat moet ik dan meten? De weerstand (ohmage) neem ik aan? En als er verschillende waarden uit komen, welke is dan wat?

Punt
30 oktober 2005, 02:17
De hoogste waarde is de brug