PDA

View Full Version : Combo amp + cab



X-Rated
28 oktober 2005, 22:43
Een leuk vraagje (niet dat ik het voorlopig kan realiseren maar toch). Ik heb, zoals in mijn sig te zien is, een Marshall MG100DFX. Er is ook een top uitgebracht met het achtervoegsel HDFX. Ik vroeg mij af of ik mijn normale combo ook van een cabinet kon voorzien. Lijkt me een leuk geintje voor als we gigs gaan doen. Als het kan, waar moet ik dan met name op letten?

deedee
28 oktober 2005, 22:52
je moet effe kijken hoe de speaker van de combo aan het versterkergedeelte van de combo is vastgemaakt. Als het gewoon met een snoertje is met aan het einde een plugje is het heel makkelijk:
plugje van de combo eruit. Plug van de cab erin.
Misschien heeft je versterker wel een extra uitgang voor een extension cab. Moet je gewoon effe aan de achterkant van je versterker kijken.

Als je speaker anders is vastgemaakt aan het versterkergedeelte (gesoldeerd) dan is het ook mogelijk om er een cab op aan te sluiten. Je moet dan wel gaan solderen. En ik geloof dat het dan niet mogelijk is om snel te wisselen tussen de speaker van combo en de cab.
Hoe je dat precies doet en wat precies de mogelijkheden zijn weet ik niet.

deedee
28 oktober 2005, 22:59
ik wou het nog even voor je nakijken op www.marshallamps.com, maar mijn compu weigert. Je moet kijken onder support en dan onder handbooks. Dan staat ergens mg100dfx/mg100hdfx tussen. Die moet je hebben. In dat handbook staat wel het rearpanel. Daar staat wel de uitleg over de ouputs die daarstaan. Daar kan je ook kijken of er een extension cab op aangesloten kan worden.

X-Rated
28 oktober 2005, 23:02
Hij zit gewoon via een (kort) snoertje en een grote (geloof 6.5 mm) jack. Dus dat is dan geen probleem. Ik zal zelf ff moeten zoeken of er een uitgang is om uit te breiden naar de cab zonder dat die 1x12" niet meer meedoet

deedee
28 oktober 2005, 23:07
dan kan je dus iig een cab erop aansluiten zonder de speaker van de combo te gebruiken. Ik heb zelf een marshall jcm2000 dsl 401, en daar kan je een extra cab op aansluiten en de speaker van de combo gebruiken. De outputs zitten naast elkaar. Dus als jij er ook extra een cab aan kan zetten, dan zitten die 2 plugjes waarschijnlijk ook naast elkaar

chennie
28 oktober 2005, 23:14
n even voor je gecheckt, tis gewoon een jackplug, dus speaker snoer van je combo eruit, cab snoer erin. Het is een 4ohm ingang. Dus zorg ervoor dat je cab speaker impedantie 4 ohm of meer is. Denk er ook aan wanneer je een cab hebt met een totaal lager wattage dan je 100watt dat je versterker niet voluit draait.

Volgens mij moet alles wel goed werken dan, veel plezier!

deedee
28 oktober 2005, 23:20
n even voor je gecheckt, tis gewoon een jackplug, dus speaker snoer van je combo eruit, cab snoer erin. Het is een 4ohm ingang. Dus zorg ervoor dat je cab speaker impedantie 4 ohm of meer is. Denk er ook aan wanneer je een cab hebt met een totaal lager wattage dan je 100watt dat je versterker niet voluit draait.

Volgens mij moet alles wel goed werken dan, veel plezier!

je hebt het over de CAB impedance (van de totale cab dus) en niet over de impedance van de losse speakers in de cab lijkt mij?

Hij wou een mg cab kopen, die je normaal koopt bij de mg100hdfx, dus dat met het wattage zit wel ok.
Is mijn tip alleen om wel effe verder te kijken en toch nog wat andere cabs te proberen.

chennie
28 oktober 2005, 23:39
ik heb het over de impedantie aan de uitgang van de versterker =) Je moet je cab impedantie matchen aan deze uitgangs impedantie.