PDA

View Full Version : Wat voor effect is dit?



armageddon
28 oktober 2005, 22:36
Ik heb hier een sample van twee solo's. Nu vind ik die sound zo mooi, maar ik krijg het niet voor elkaar met mijn Engl Thunder. De eerste klinkt als een zwaar overstuurde clean ofzo. Moet ik hier een muff voor gebruiken ofzo?
De tweede kom ik echt niet uit...

Solo's (http://wieringen.dyndns.org/arjan/solos.mp3)

Iemand tips?

deedee
28 oktober 2005, 23:04
ik hoor niets bijzonders in deze solo hoor :???:

Bl44t44p
28 oktober 2005, 23:49
Je moet bij Spring in elk geval wat feedbacken, maar dat draagt niet echt bij aan die precieze sound ofzo... :???:

Bij Feuer und Wasser lijkt me het een bottleneck.

BillyG
28 oktober 2005, 23:56
lijkt wel of ik een heel lichte flanger hoor in de 2e solo

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:01
De eerste is simpelweg een bepaalde distortion die gewoon bepaalde versterkers ofzo hadden om zo'n geluid te krijgen denk ik.

De 2de moet je iig op de nek-pickup spelen en volgens mij issie gewoon expres wat vals gespeeld.
En er zit iets van een "warble"-effect-(zelf bedacht lol) in, misschien een of ander filter effect?

Is dit nieuwe Ramms+ein muziek trouwens?

GreetingZ
- Damage Inc.

Bl44t44p
29 oktober 2005, 00:04
Is dit nieuwe Ramms+ein muziek trouwens?

Ja :) Topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=65616)

armageddon
29 oktober 2005, 00:06
Ja, van album Rosenrot (de nummers Spring en Feuer Und Wasser).

Okee, want die sustain van die eerste solo lukt me echt niet, daar heb ik iets anders voor nodig. Als ik wel zo'n sustain heb ik er teveel gain om het mooi te laten klinken en wordt het rommelig.

De tweede solo klinkt alsof hij op het punt staat om te oversturen en er zit een soort van rare trilling in en dat krijg ik niet voor mekaar en hoopte dat iemand misschien tips had.

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:09
Kan je niet van die sustain krijgen met een Engl???
Lukt mij nog wel met m'n distortionloze jaren 70 amp :o .
Maar zoals ik al zei, vast iets van een filter effect... die trillingen.
Of een heel gek ingestelde tremolo-effect.

- Damage Inc.

armageddon
29 oktober 2005, 00:12
Uhm, die sustain wel, maar dan klinkt het dus messy.

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:13
O ja duh, dat zei je, ja dan iets van een compressor he, heb je meestal wel standaard al "nodig".
Maar wat hoor je verder nog voor "raars" ofzo aan de eerste solo?

- Damage Inc.

armageddon
29 oktober 2005, 00:17
Hmm..compressor. :o Stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
Moet ik maar eens kopen zo'n dingetje.

Euhm, verder niet echt rare dingen aan solo 1. Ik vroeg me in de eerste instantie af of zo'n sound te maken was met een Big Muff ofzo? Of zit ik er nou helemaal naast?

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:22
Een muff, klinkt dat niet zoals een fuzz (face)?
Maar dan wat meer bass ofzo?
Volgens mij is het gewoon puur distortion hoor, heel simpel, Paul en Richard gebruiken volgens mij alleen maar "gewone" pure distortion solo's, uit de Engl en Rectifier dus.
Misschien klinkt het gewoon wat "holler" ofzo dan jou geluid en bij solo's gebruiken ze meestal meer mid, probeer dat eens op je lead kanaal ofzo als je die tóch voor solos gebruikt, dan komt je solo geluid beter door.

- Damage Inc.

Damage Inc.
29 oktober 2005, 00:25
Je hoort het geluid trouwens ook overlopen in wat feedback soms, dat komt gewoon door de hoge gain en volume, hij speelt trouwens ook soms meerdere noten tegelijk hè, dat kan het ook anders laten klinken.

- Damage Inc.

armageddon
29 oktober 2005, 00:29
Nja, dat zal dan wel :D In ieder geval bedankt.

Richard en Paul gebruiken in ieder geval wel pure distortion, maar Richard alleen een Dual Rectifier en Paul een Sansamp. Dit vertelde Richard in een interview in Guitar.de ofzo.

Vervolgens dubben ze elke track 4x en mixen ze het met 70% Dual en 30% Sansamp, althans, op Mutter.

Live trouwens ook, Paul Sansamp, Richard Dual. Verbazingwekkend dus dat Paul in principe modelling gebruikt.

ieme
29 oktober 2005, 01:13
eerste is tremolo, 2e is octaver (1 octaaf hoger)

Bl44t44p
29 oktober 2005, 14:08
Wat doet Paul dan met die Powerball in de clip van Keine Lust :???:

armageddon
29 oktober 2005, 16:01
Ja, ik weet het ook niet....misschien dat ze hem wel even gebruikt hebben voor een dubbing op een nummer, maar volgens richard in Guitar Magazin gebruiken ze vooral een Dual en een Sansamp.

ijff
29 oktober 2005, 16:40
De eerste klinkt als een zwaar overstuurde clean ofzo.

:???:

armageddon
29 oktober 2005, 16:43
Kon het niet laten, even snel een poginkje gedaan op mijn Pod 2.0, mijn betere gitaarzooi staat ergens anders:
Solo (http://wieringen.dyndns.org/arjan/solo.mp3) :D

Bl44t44p
29 oktober 2005, 18:36
Het kan aan mij liggen maar volgens mij klopt er ritmisch vrij weinig van :-?

En ja de sound, als dat "valse" er nog bij zat komt het wel in de buurt :)

armageddon
30 oktober 2005, 11:35
Hmm, kwa rhytme ben ik niet helemaal volgens het origineel gegaan, maar mijn inziens zit ik dus nooit buiten het rhytme en klopt en kan het gewoon.

Bl44t44p
31 oktober 2005, 21:24
Ja, ik weet het ook niet....misschien dat ze hem wel even gebruikt hebben voor een dubbing op een nummer, maar volgens richard in Guitar Magazin gebruiken ze vooral een Dual en een Sansamp.

Maar Paul is wel officieel een Engl endorser:



NEW Engl Endorser:
Paul Landers
(Rammstein)

Paul uses Engl Powerballs and Engl 4 x 12 XXL Carbinets ... »» See more (http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/landers.htm)

Tjebbe
31 oktober 2005, 21:43
Volgens mij is die 2e solo trouwens een keyboard hoor..

Damage Inc.
31 oktober 2005, 21:53
Ja, ik weet het ook niet....misschien dat ze hem wel even gebruikt hebben voor een dubbing op een nummer, maar volgens richard in Guitar Magazin gebruiken ze vooral een Dual en een Sansamp.

Maar Paul is wel officieel een Engl endorser:



NEW Engl Endorser:
Paul Landers
(Rammstein)

Paul uses Engl Powerballs and Engl 4 x 12 XXL Carbinets ... »» See more (http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/landers.htm)


Ja hij staat op de Engl website, en hij heeft die Engl ook live gebruikt.
Ik heb namelijk een filmpje van de duitse zender Live At Echo 2005.
De hele clip daar live op podium met pakken, auto's, babes en alles derop en deraan!
En je kunt zeggen dat het met een opname is gespeeld, dat dacht ik ook op sommige tijden, maar ze klinken toch wel dramatisch live.
Je hoort de special fx op het podium, alle amps en racks staan aan, de versterkers zijn ook gemicd, de gitaren klinken érg anders, je hoort de gitaren ook aangeraakt worden als ze ze oppakken, je hoort de drumstokken tegen elkaar slaan en je hoort de microfoon op de grond vallen op het eind.
Plus ik denk niet dat ze zo'n flauwe band zijn om alles te "playbacken".

- Damage Inc.

Damage Inc.
31 oktober 2005, 21:57
Ik denk er nu trouwens ook aan, dat artiesten meestal zo veel zooi mee nemen dat Paul Landers best meerdere verschillende amps voor verschillende nummers kan gebruiken.
Dus zoals Keine Lust met een Engl.
Anders alleen maar live op Engls en verschillende amps alleen met opnames...

- Damage Inc.